Nume proiect: Scoli Conectate la Comunitate
Organizator: Fundatia Noi Orizonturi
Organizator: Fundatia Noi Orizonturi
Sectiunea/Sectiunile
Comportament civic si participare publica
Premiul Special pentru INOVATIE
Date generale
Perioada in care s-a derulat proiectul
Data de incepere a proiectului
Apr / 2016
Data de incheiere a proiectului
Dec / 2017
Acoperire geografica: Nationala
Parteneri: Scoala Gimnaziala Iratosu (AR); • Scoala Gimnaziala „Ferdinand I” Bucuresti; • Scoala Gimnaziala Nr. 1 Ardeoani (BC); • Scoala Gimnaziala Sînmihaiu de Campie (BN) • Scoala Gimnaziala „Tiberiu Morariu” Salva (BN) • Scoala Gimnaziala Nr. 7 Bistrita (BN); • Liceul Tehnologic „Malaxa” Zarnesti (BV); • Colegiul Tehnic Energetic Cluj-Napoca (CJ) • Scoala Gimnaziala „Horea” Cluj-Napoca (CJ) • Scoala Gimnaziala „Nicolae Titulescu” Cluj-Napoca (CJ) • Scoala Gimnaziala Mintiu Gherlii (CJ); • Scoala Gimnaziala „Gheorghe Manu” Budesti (CL); • CN „C.D. Loga” Caransebes (CS); • Lic. Teor. „Ioan Cotovu” Harsova (CT); • Scoala Gimnaziala Dragomiresti (DB); • Col. Ind. Alimentara „Elena Doamna” Galati (GL) •â Col. Econ. „Virgil Madgearu” Galati (GL) • Lic. Tehn. Transporturi CF Galati (GL) • Scoala Gimnaziala „Grigore Hagiu” Targu Bujor (GL) • Colegiul National „Decebal” Deva (HD); • Scoala Gimnaziala „Geo Bogza” Balan (HR); • Scoala Gimnaziala „Jokai Mor” Baile Tusnad (HR) • Scoala Gimnaziala „Ionel Teodoreanu” Iasi (IS); • Col. Tehn. „George Baritiu” Baia Mare (MM); • Scoala Gimnaziala Timisesti (NT); • Liceul cu Program Sportiv Suceava (SV) • Scoala Gimnaziala „Aurelian Stanciu” Salcea (SV) • Scoala Gimnaziala „Dimitrie Pacurariu” Scheia (SV) • Scoala Gimnaziala „I.L. Caragiale” Tulcea (TL); • Scoala Gimnaziala Nr. 7 „Sfanta Maria” Timisoara (TM);
Rezumatul proiectului:
Proiectul „Scoli conectate la comunitate” a aparut din nevoia de a gasi o solutie la polarizarea mesajelor despre asumarea esecului in succesul scolar al copiilor (scoala da vina pe familie si societate si familia pe scoala). ”Am venit din speranta ca se va termina cu singuratatea scolilor- scoala sa nu mai munceasca si sa chinuie sa razbeasca din toate punctele de vedere, ca si cum ar fi o casa parasita in varful unui deal...pentru ca este comunitatea in jurul ei” – ne spune un director de scoala care s-a inscris in proiect. Am testat, pentru prima oara in Romania, conceptul de scoala comunitara, ghidati de International Centre of Excellence for Community Schools, plecand de la premisa ca atunci cand toata comunitatea scolara colaboreaza, apar si rezultate mai bune la invatatura.
Am infiintat o retea de 30 de scoli comunitare carora le-am oferit: activitati de formare pentru liderii scolilor, facilitator extern pentru echipa scolii si finantare pentru proiecte. Cele 30 de scoli si-au imbunatatit vizibil relatia cu comunitatea scolara – un singur exemplu: la Sinmihaiu de Cimpie a fost amenajat un club de fitness pentru parinti si profesori, care ii aduce impreuna, dezvolta increderea reciproca si face colaborarea mai usoara atunci cand discuta despre roluri si responsabilitati in educatia copiilor. Noi Orizonturi si-a dezvoltat capacitatea de a sustine miscarea de scoli comunitare prin construirea unor instrumente specifice (materiale de formare, pregatirea unui nucleu de facilitatori, sistem de autoevaluare participativa a scolii).
In proiect au fost implicati 60 lideri de scoli si 30 consilii de administratie ale scolilor (294 membri), 13279 elevi, 1350 cadre didactice, 18 asociatii de parinti, peste 50 ONG-uri, 25 primari.
Am infiintat o retea de 30 de scoli comunitare carora le-am oferit: activitati de formare pentru liderii scolilor, facilitator extern pentru echipa scolii si finantare pentru proiecte. Cele 30 de scoli si-au imbunatatit vizibil relatia cu comunitatea scolara – un singur exemplu: la Sinmihaiu de Cimpie a fost amenajat un club de fitness pentru parinti si profesori, care ii aduce impreuna, dezvolta increderea reciproca si face colaborarea mai usoara atunci cand discuta despre roluri si responsabilitati in educatia copiilor. Noi Orizonturi si-a dezvoltat capacitatea de a sustine miscarea de scoli comunitare prin construirea unor instrumente specifice (materiale de formare, pregatirea unui nucleu de facilitatori, sistem de autoevaluare participativa a scolii).
In proiect au fost implicati 60 lideri de scoli si 30 consilii de administratie ale scolilor (294 membri), 13279 elevi, 1350 cadre didactice, 18 asociatii de parinti, peste 50 ONG-uri, 25 primari.
Relevanta (context)
Contextul initierii proiectului:
Noi Orizonturi a avut experienta colaborarii cu peste 250 de scoli care gazduiesc cluburi IMPACT, formand sute de profesori pentru a conduce cluburi de invatare prin serviciu in folosul comunitatii. De peste 15 ani observam cum elevii si profesorii devin agenti de schimbare in propria comunitate atunci cand sunt sustinuti in demersurile lor de catre parinti, agenti economici, primarie. Proiectul a izvorât din nevoia de a oferi intregii scoli capacitatea de a aduce comunitatea scolara alaturi, in rezolvarea problemelor copiiilor sai si din dorinta de a oferi sistemului de educatie inspiratie in a gasi solutii locale la probleme locale.
Scopul si obiectivele:
Scopul proiectului a fost testarea, pentru prima oara in Romania, a conceptului de scoala comunitara, asa cum este definit de International Centre of Excellence for Community Schools. Ne-am propus sa aratam ca problemele unei scoli se rezolva mai usor cand in jurul ei se aduna actorii cheie din comunitate si ca, in acelasi timp, si scoala poate deveni o resursa importanta in solutionarea problemelor comunitatii. Obiectivele au vizat infiintarea unei retele de 30 de scoli comunitare si intarirea capacitatii Fundatiei Noi Orizonturi de a sustine si dezvolta miscarea de scoli comunitare din Roman
Principalele activitati:
A1.Campanie de promovare a conceptului de scoala comunitara si lansarea apelul de inscriere catre scoli. Am primit peste 80 de aplicatii si am selectat 30 de scoli.
A2. Program de formare pentru liderii scolilor (directori si/sau persoane din Consiliul de Administratie). Au invatat cum sa conduca procese de conectare a scolii lor la comunitate folosind ca instrument de autovaluare Standardele Internationale ale Scolilor Comunitare.
A3.Facilitare externa pentru echipa scolii ca sa implicare factorii interesati din comunitate in analiza situatiei lor si elaborarea unei strategii de dezvoltare a scolii. Scolile au derulat in total peste 100 de intalniri cu stakeholderi din comunitate.
A4. Proiect de punere in aplicare a masurilor de imbunatatire a Standardelor. Fiecare scoala a planificat si implementat un proiect corelat cu strategia elaborata, finantat de Noi Orizonturi cu 2000 USD. Sprijinul facilitatorilor a continuat pe toata durata de implementare.
A5. Promovarea rezultatelor si constituirea retelei de scoli comunitare. Am investigat rezultatele pe baza unei metodologii de cercetare (The Most Significant Change) si am realizat un volum intitulat Scoli comunitare in Romania – Practici promitatoare.
Rezultatele, precum si nevoi si planuri de continuare au fost abordate la Conferinta Arhitectii Educației, cu factori de decizie din sistemul de invatamant (MEN, ISE, ARACIP, CCD, ISJ-uri), directori de scoli si alte ONG-uri din domeniul educatiei, in total peste 140 persoane.
A2. Program de formare pentru liderii scolilor (directori si/sau persoane din Consiliul de Administratie). Au invatat cum sa conduca procese de conectare a scolii lor la comunitate folosind ca instrument de autovaluare Standardele Internationale ale Scolilor Comunitare.
A3.Facilitare externa pentru echipa scolii ca sa implicare factorii interesati din comunitate in analiza situatiei lor si elaborarea unei strategii de dezvoltare a scolii. Scolile au derulat in total peste 100 de intalniri cu stakeholderi din comunitate.
A4. Proiect de punere in aplicare a masurilor de imbunatatire a Standardelor. Fiecare scoala a planificat si implementat un proiect corelat cu strategia elaborata, finantat de Noi Orizonturi cu 2000 USD. Sprijinul facilitatorilor a continuat pe toata durata de implementare.
A5. Promovarea rezultatelor si constituirea retelei de scoli comunitare. Am investigat rezultatele pe baza unei metodologii de cercetare (The Most Significant Change) si am realizat un volum intitulat Scoli comunitare in Romania – Practici promitatoare.
Rezultatele, precum si nevoi si planuri de continuare au fost abordate la Conferinta Arhitectii Educației, cu factori de decizie din sistemul de invatamant (MEN, ISE, ARACIP, CCD, ISJ-uri), directori de scoli si alte ONG-uri din domeniul educatiei, in total peste 140 persoane.
Beneficiari:
Beneficiari directi: 30 scoli, peste 60 lideri de scoli comunitare (directori, directori adjuncti, alte cadre didactice din consiliul de administratie), 30 consilii de administratie ale scolilor (294 membri)
Beneficiari indirecti: 13279 elevi, 1350 cadre didactice, 18 asociatii de parinti, peste 50 ONG-uri partenere ale scolilor, 25 primării/ consilii locale/ judetene
Implicarea beneficiarilor:
Scolile (intelese ca si comunitate scolara) au fost parteneri activi si au fost cele care au ales si decis strategia lor de dezvoltare, prioritatea de dezvoltare pe termen scurt, proiectul pe care l-au implementat. Noi Orizonturi si-a asumat rolul de formare si facilitare pentru ca liderii scolilor sa foloseasca procese participative astfel sa asigure mai departe implicarea beneficiarilor lor. Scoala comunitara este punerea in practica a unor practici participative pentru a asigura buna dezvoltare a elevilor, considerand ca reprezentanti ai parintilor, autoritatilor locale, organizatiilor partenere sunt cu adevarat factorii interesati. O buna parte a rezultatelor acestui proiect sunt rezultatele actiunii scolilor si a partenerilor lor.
Rezultate (eficacitate)
Rezultatele proiectului:
30 de scoli au mobilizat 5617 elevi, 2039 parinti,50 ONG-uri, 25 primării sa se implice in proiectele de dezvoltare a comunitatii scolare: la Balan a fost infiintata o ludoteca la care are acces orice membru al comunitatii; la Budesti parintii au infiintat o trupa de teatru si un club de engleza pentru elevi; la Mintiul Gherlii, copiii, părintii si profesorii au facut impreuna cursuri de engleza in vacanta de vara; la Sinmihaiu de Cimpie a fost amenajat un club de fitness care face astfel o invitatie cu totul inedita membrilor comunitatii pentru a trece portile institutiei; la Salva elevi, administratie si antreprenori s-au mobilizat pentru a readuce la viață vechea biblioteca comunala. Mai multe exemple sunt prezentate in publicatia Scoli comunitare in Romania – Practici promitatoare.
In comunitatile locale ale scolilor a rezultat o mai buna intelegere a modului de functionare a scolii, a resurselor sale, a nevoilor și provocarilor cu care se confrunta scoala pentru a dezvolta si promova politici si practici eficiente.
Noi Orizonturi a devenit membru activ al retelei international International Community School Partnership
Noi Orizonturi si-a dezvoltat capacitatea de a sustine miscarea de scoli comunitare din Romania prin dezvoltarea unor instrumente specifice (materiale de formare, pregatirea unui nucleu de facilitatori de scoli comunitar, dezvoltarea unui instrument inovator de autoevaluare participativa a scoliii, prin armonizarea celui international la cerintele Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar.
Resursele umane implicate:
1 coordonator de proiect – norma intreaga
1 asistent de proiect – norma intreaga
1 expert comunicare – norma partiala
1 manager financiar – norma partiala
11 traineri si facilitatori de scoli comunitare – norma partiala (10 zile pe parcursul unui an de zile). Acestia sunt profesionisti din diverse zone profesionale (antreprenori, manageri de scoli, manageri sau traineri de business HR, facilitatori comunitari) care s-au alaturat proiectului pentru ca au fost fascinati de a ghida procese de dezvoltare organizationala cu scoli (si nu cu organizatii/companii, asa cum suntem cu totii obisnuiti.
Implicarea voluntarilor:
Voluntarii atrasi de Noi Orizonturi pentru activitatile oferite scolilor:
4 formatori/ facilitatori de formare – cooptati din randul formatorilor, din reteaua de colaboratori experti ai Noi Orizonturi
1 trainer international, fondatorul Retelei international International Community School Partnership, care a oferit in regim pro-bono programul de formare pentru lidership-ul scolilor si ghidaj pentru echipa Noi Orizonturi
1 student voluntar care a asigurat transcrierea interviuriurilor realizate in cadrul cercetarii
1 voluntar asistenta logistica si fotografie la Conferinta Arhitectii Educatiei
Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Noi Orizonturi a asigurat gestionarea in ansamblu a proiectului, iar scolile partenere, in cadrul acordurilor de parteneriat, si-au asumat promovarea conceptului si practicilor de scoli comunitare, au gestionat relatia cu partenerii locali si au derulat proiectele proprii de dezvoltare ca scoala comunitara.
Buget: 922 915 Lei
Contributiile in natura:
6 scoli comunitare (Sc Gimn N Titulescu Cluj-Napoca, Colegiul Tehnic Energetic Cluj-Napoca, Colegiul de Industrie Alimentara Elena Doamna Galati, Economic Sc Gimn Ferdinand I Bucuresti, Sc Gimn nr 7 Sfanta Maria Timisoara si Liceul cu Program Sportiv Suceava) au oferit pro bono acces la sali de formare.
Evaluare
Obstacole majore intampinate:
Concursul pentru ocuparea pozitiei de director de scoli, din toamna 2016, a fost o adevarata provocare. Selectia scolilor a fost facuta in vara 2016, pe baza intentiilor unor directori care acum nu mai erau siguri ca vor ramane pe post. Am transformat acest obstacol in avantaj, ajutandu-i pe directorii selectati sa foloseasca instrumentele de autoevaluare a scolii si procesul de constructie participativa a strategiei de dezvoltare ca mijloace reale, in portofoliul lor de directori. Au fost multi directori care ne-au spus ca s-au hotarat sa mearga la concurs si sa il ia tocmai datorita increderii pe care au capatat-o, ca mai pot aduce o schimbare pozitiva dar si un caz, in care un director nou, a retras scoala lui din reteaua de scoli comunitare. Continuitatea leadershipului, este cheie in procesele de schimbare organizationala.
Lectii invatate:
Scoala si facilitatorul trebuie sa fie compatibili si sa aiba incredere reciproca. Scolile sunt invatate cu inspectii si a luat timp ca unele din ele sa inteleaga corect rolul facilitatorului (nu monitor, nu inspector, nu raportor). Acum stim ca este nevoie sa definim explicit si de multe ori roluri cu care nu sunt obisnuite scolile publice si sa dam posibilitatea directorilor si facilitatorilor sa se cunoasca si sa se aleaga reciproc, inainte sa inceapa colaborarea.
Nu exista un model de dezvoltare general valabil pentru scoli; ele se afla in contexte socio-economice si culturale diferite, au culturi diferite si pentru a veni in intampinarea nevoilor lor de dezvoltare este nevoie de o buna cunoastere a contextului in care functioneaza, sa nu setam aceleasi standarde de atins pentru toata lumea ci sa le ajutam sa isi urmareasca succesul.
Calitatile proiectului:
Proiectul a implicat colaborarea cu o diversitate de scoli: scoli gimnaziale, licee teoretice, licee tehnologice (cu profile diferite) si un liceu cu profil sportiv, situate in medii diferite: urban mare (9), urban mediu (6), urban mic (7), (rural (8), diverse ca numar de elevi (de la 150 elevi pana la 1300 elevi). Fara exceptie, in toate cele 30 de scoli, s-au produs rezultate iar directorii au apreciat busola pe care au acum la dispozitie pentru a ghida dezvoltarea scolii.
Proiectul a urmarit sa responsabilizeze scolile, oferindu-le libertate totala de a decide in ce masura doresc sa se dezvolte, prin ce proiect, cu cati beneficiari directi etc. Formularul de aplicatie a fost unul simplu si scolile nu au fost nevoite sa transmita raport financiar (le-am oferit sponsorizari, nu granturi). Scolile au apreciat increderea pe care am manifestat-o fata de ele si faptul ca nu au fost impovarate din punct de vedere birocratic.
Comunicare
Planul de comunicare:
Campanie online de promovare a conceptului de scoala comunitara cu articole pe blogul scoalaltfel.worpress.ro, preluate pe pagina de facebook a Noi Orizonturi si website-uri ale institutiilor de educatie
Prezentari directe la evenimente dedicate actorilor din educatie: conferinta Arhitectii Educatiei (mai 2016), formarea profesorilor la Universitatea Bucuresti-Facultatea de Stiinte ale Educatiei, lansarea programului Romania Secondary Education (ROSE).
Informare directa factori interesati la nivel regional (ISJ-uri) si national (Ministerul Educatiei, ARACIP, Institutul de Stiinte ale Educatiei, Romanian-American Foundation, Coalitia pentru Educatie.
Prezentari media - Emisiune TV (Digi 24), Articole in presa locala despre cateva dintre cele 30 de scoli, doua articole in Observatorul Educatiei
Website proiect: www.noi-orizonturi.ro
Resurse/ Articole aparute in presa
Digi24 l Despre proiect l Scoala altfel l Informatia HR l ISJ Brasov l Targiviste News
Digi24 l Despre proiect l Scoala altfel l Informatia HR l ISJ Brasov l Targiviste News
Despre organizator
Pana in 2025 vrem sa ajungem la jumatate de milion de tineri care sa beneficieze de contexte relevante de invatare, menite sa contribuie semnificativ la dezvoltarea lor ca cateteni activi. Lucram direct cu scoli si educatori ca sa ofere pedagogii de invatare care conecteaza elevii la viata reala. Adepti ai invatarii continue, indraznim sa construim si sa aducem in educatie metode noi de invatare prin experienta, adaptam si pilotam abordari standard la contexte si tipologii diferite de elevi.