Nume proiect: Startarium
Nume organizatie: Startarium

Sectiunea/Sectiunile
Programe

Perioada in care s-a derulat proiectul: ianuarie / 2018 - decembrie / 2020

Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei: Națională

Parteneri: Impact Hub Bucharest, ING România, Zitec

Rezumatul proiectului:
Startarium este cea mai complexă platformă pentru antreprenori la început de drum. Lansat în 2016, Startarium adună în același loc tot ce ai nevoie ca să lansezi, să crești și să susții o afacere de succes. O inițiativă Impact Hub și ING, Startarium este construit pe 4 piloni, meniți să ofere sprijin pe cele 4 verticale ale creșterii antreprenoriale – know how, instrumente, o rețea de oameni și organizații la care poți apela și oportunități active de finanțare și dezvoltare.

• Nevoi: Educație antreprenorială, acces la o rețea de suport și motivație, acces la finanțare
• Obiectiv: 30.000 membri educați profund eoy 2020, prin cursuri, webinarii, incubatoare și competitii proprii

La final de 2020, Startarium își depășise deja ambiția inițială, încheind anul cu 33.400 de utilizatori educați, 47.000 de conturi pe platformă, peste 500 de cursuri, interviuri și articole educaționale publicate pe platformă, peste 5.000 de idei de afaceri dezvoltate cu instrumentele din platformă și peste 800.000 de euro în finanțare facilitată pentru antreprenori, doar prin instrumentele proprii. Organizase 4 competiții Startarium PitchDay, 3 programe de accelerare/incubare și găzduise peste 50 de campanii de crowdfunding.

Finalul anului a marcat începutul unei noi etape pentru Startarium, cu o nouă ambiție ( 100.000 de utilizatori educați eoy 2023 ) și un update al produsului, atât ca tehnologie cât și ca ofertă de conținut, dezvoltat și reorganizat în jurul celor 4 piloni principali.

Contextul initierii proiectului:
În 2015, Barometrul Startupurilor EY menționa principalele 3 piedici pentru antreprenori: reglementările fiscale, accesul la finanțare și educația antreprenorială. României îi lipsea o platformă solidă, relevantă în mod specific pentru mediul local, cu particularitățile sale legale, financiare și sociale.

ING România era în căutarea unui partener capabil să crească sustenabilitatea în ecosistem într-un mod scalabil și relevant la nivel național, iar Impact Hub Bucharest, o organizație cu rădăcini profunde în mediul antreprenorial, a transformat ideea în realitate. De atunci, Impact Hub, printr-o echipă dedicată, coordonează Startarium cu toate activitățile și conținutul său, iar Startarium a devenit o extensie naturală a misiunii lor de a crea impact, oferind scalabilitate digitală, peste limitele spațiilor fizice de cowork.

Scopul si obiectivele proiectului:
Educație antreprenorială: conținut original, mulat pe particularitățile ecosistemului local

Comunitate de antreprenori: alumni ai inițiativelor Startarium și membri înregistrați în platformă

Comunitate de aliați: un grup de mentori, consultanți, investitori și contributori voluntari în misiunea Startarium

Obiective eoy 2020:
Membri educați profund: 30.000
Resurse disponibile gratuit: 400
Mentori și consultanți pentru care poți aplica: 100
Startarium PitchDay: 1000 participanți/ediție
Startar ium Crowdfunding Makethon: 100 de aplicanți
Startarium Re:Build: 150 de startupuri susținute

Principalele activitati:
Startarium este construit pe 4 piloni, meniți să ofere sprijin pe cele 4 verticalele ale creșterii antreprenoriale – ÎNVAȚĂ, PRACTICĂ, GĂSEȘTE ALIAȚI, OBȚINE FINANȚARE. Toate activitățile sunt subordonate lor. În 2018-2020 au fost disponibile:

ÎNVAȚĂ
• Interviuri scrise și video - săptămânal, materiale noi
• Materiale educaționale scrise și video - săptămânal, materiale noi

PRACTICĂ
• Business Model Canvas - tool esențial interactiv, standard în industrie
• Templates și modele de lucru - periodic, materiale noi
- Programul Startarium Re:Build. Etapa Consultanță - apărut ca răspuns la pandemie, 100 de antreprenori au beneficiat de consultanță gratuită, în sesiuni practice unu la unu și de grup

GĂSEȘTE ALIAȚI
• Aplică gratuit la mentorat - 100 mentori cu care poți lucra
• Maparea programelor din ecosistem - anual, în legătură directă cu jucătorii importanți din ecosistem
• Maparea evenimentelor pentru antreprenori - anual

OBȚINE FINANȚARE
• Mapare oportunități de finanțare - lunar, cele naționale și internaționale
• Platformă de crowdfunding proprie - peste 50 de campanii găzduite în total
- 2 ediții Startarium PitchDay, cu premii totale de 240.000 de EURO
- Programul Startarium Crowdfunding Makeathon - 10 antreprenori au trecut printr-un bootcamp intensiv în urma căruia și-au clarificat și lansat ideile prin crowdfunding
- Programul Startarium Re:Build. Etapa Subvenții - apărut ca răspuns la pandemie, 50 de antreprenori au beneficiat de subvenții esențiale

Beneficiari directi: Antreprenorii locali aflați în stadiile: • IDEAȚIE | Acum explorezi, dezvolți ideea • MVP | O versiune 1 care poate fi testată • VALIDARE | Pe piață, testezi, optimizezi • OPERAȚIONAL | Clienți și echipă stabile • SCALARE | Profit, creștere accelerată, x10

Beneficiarii indirecti: Antreprenorii locali aflați în stadiile: • IDEAȚIE | Acum explorezi, dezvolți ideea • MVP | O versiune 1 care poate fi testată • VALIDARE | Pe piață, testezi, optimizezi • OPERAȚIONAL | Clienți și echipă stabile • SCALARE | Profit, creștere accelerată, x10

Implicarea beneficiarilor:
Antreprenorii locali aflați în stadiile: • IDEAȚIE | Acum explorezi, dezvolți ideea • MVP | O versiune 1 care poate fi testată • VALIDARE | Pe piață, testezi, optimizezi • OPERAȚIONAL | Clienți și echipă stabile • SCALARE | Profit, creștere accelerată, x10

Rezultatele proiectului:
Startarium a fost primit extrem de bine la lansare, când doar în octombrie-decembrie s-au înregistrat pe platformă peste 6.700 de utilizatori, validând nevoia acută de o astfel de platformă în ecosistem.

La final de 2020, Startarium își depășise deja ambiția inițială, încheind anul cu 33.400 de utilizatori educați, 47.000 de conturi pe platformă, peste 500 de cursuri, interviuri și articole educaționale publicate pe platformă, peste 5.000 de idei de afaceri dezvoltate cu instrumentele din platformă și peste 800.000 de euro în finanțare facilitată pentru antreprenori, doar prin instrumentele proprii. Organizase 4 competiții Startarium PitchDay, 3 programe de accelerare/incubare și găzduise peste 50 de campanii de crowdfunding.

Primul semn de recunoaștere internațională a venit din grupul ING, când CEO-ul Ralph Hammers a prezentat rezultatele Startarium ca program CSR, urmând ca ING Polonia și Belgia să analizeze posibilitatea de a adopta local soluția Startarium în propriile țări.

Rezultate:
• Membri educați profund: 33.400
• Resurse disponibile gratuit (articole și videos): +500
• Mentori și consultanți pentru care poți aplica: +100
• Startarium PitchDay: +1000 participanți/ediție
• Startarium Crowdfunding Makeathon: +200 de aplicanți
• Startarium Re:Build: 150 de startupuri susținute
• +5.000.000 reach
• +600.000 vizitatori platformă

Resursele umane implicate:
Startarium are o echipa dedicată, parte din echipa extinsă Impact Hub Bucharest, dar dedicată în 2018-2020 exclusiv creșterii Startarium. Sunt 4 roluri dedicate full-time zonelor strategice (generarea de conținut, creșterea și managementul comunității, dezvoltarea produsului digital, stakeholders management și engagement) și o serie de colaborări pentru dezvoltările tehnice și promovarea platformei.

Implicarea voluntarilor:
Peste 100 de mentori, consultanți și contributori de conținut. Antreprenorii pot aplica gratuit pentru mentorat cu ei, beneficiind de 3-4 ședințe. O mare parte vin în urma evenimentelor, programelor sau a inițiativelor conexe prin care iau contact cu Startarium, sau ca recomandare din partea Impact Hub Bucharest, ING sau Zitec.

Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Impact Hub Bucharest, prin Asociația Ropot, deține platforma, proprietatea intelectuală, resursele de conținut și de imagine asociate proiectului. A construit proiectul de la 0 și asigură managementul transparentși sustenabilitatea lui.

ING Bank este partenerul co-fondator, până în 2020 a asigurat finanțarea exclusivă a programului și dezvoltarea lui permanentă către ambițiile de 100.000 utilizatori educați în 2023.

Zitec Romania sprijina dezvoltarea comunității, s-a alăturat ca partener și sponsor în 2020 și sprijină dezvoltarea produsului digital și noilor parteneriate.
Toți partenerii sprijină programul printr-un mix de resurse financiare și man-hours, atât de la nivel de management și executive boards pentru definirea și atingerea obiectivelor strategice, cât și la nivelul echipelor operaționale care contribuie cu expertiza lor ca mentori, consultanți, advisori pentru miile de antreprenori cu care interacționăm în fiecare an.

Buget: 8.000.000 lei

Contributii in natura: Resursele umane (mentorii și comunitatea extinsă) sunt singurele implicate aproape exclusiv pro-bono, pentru toate celelalte resurse nu apelăm la bartere, alegând ca furnizori aproape exclusiv antreprenori și startup-uri locale.

Toți partenerii sprijină programul printr-un mix de resurse financiare și man-hours, atât de la nivel de management și executive boards pentru definirea și atingerea obiectivelor strategice, cât și la nivelul echipelor operaționale care contribuie cu expertiza lor ca mentori, consultanți, advisori pentru miile de antreprenori cu care interacționăm în fiecare an.

Obstacole majore intampinate:
Nu au fost obstacole majore. Startarium a fost foarte bine primit de public din primul moment și a beneficiat foarte mult de experiența celor două organizații care l-au fondat: Impact Hub Bucharest și ING România. Obstacolele obișnuite oricărui program (expertiză, tehnologie etc) au fost depășite prin colaborări și parteneriate cu organizații aliate. Cel mai recent exemplu este Zitec, noul partener tehnologic al Startarium. Principala provocare pentru o inițiativă precum Startarium, în orice moment, este să rămână actuală și relevantă într-un ecosistem în continuă schimbare.

Lectii invatate in urma implementarii proiectului:
Am porni la fel, Startarium a urmat și urmează drumul clasic pe care antreprenorii îl cunosc foarte bine: lansare-testare-iterare. E o platformă vie, care se îmbunătățește pe parcurs, odată cu schimbările neașteptate din ecosistem, feedback-ul utilizatorilor și evoluția nevoilor lor. Deciziile luate pe parcurs au fost cele corecte în momentele respective, indiferent dacă în retrospectivă ar fi putut fi altele. Lecția învățată din acești ani e să nu stăm niciodată pe loc

Calitatile proiectului:
Startarium oferă sprijin integrat, transversal între cei 4 piloni ai creșterii antreprenoriale (Învață, Practică, Găsește Aliați) fiind capabil să însoțească un antreprenor de la idee la scalare.

Acționează ca punte și centralizator pentru aliați din ecosistem, își propune să faciliteze legături și sinergii chiar și atunci când nu face parte direct din ele.

Startarium nu e un proiect punctual sau o campanie de marketing. E o inițiativă cu miză pe termen lung, apărută la intersecția dintre misiunile acestor 2 organizații, care l-au construit împreună de la zero. O inițiativă autonomă și suficient de coerentă încat să își genereze propriile obiective și KPI, ridicând în fiecare an ștacheta și mai sus. Își măsoară succesul prin impact social, spre deosebire de inițiative similare pornite din alte zone corporate.

E cea mai complexă, cea mai stabilă, “cea mai completă” platformă educațională pentru antreprenori din România. Național, gratuit, online, accesibil de oricine, oriunde.

Planul de comunicare:

Un mix clasic pe toate canalele esențiale. Misiunea Startarium este una educațională, fiecare canal este o extensie a acestei misiuni, obiectivele fiind tot de educare directă și prin ele, nu doar de awareness și engagement.

Ongoing content și campanii periodice pe teme punctuale pe:
• Facebook & Instagram pentru social media
• Newsletter - Sinteza lunară care mapează oportunitățile din ecosistem de creștere, învățare și finanțare
• Parteneriate media și PR - print, web, radio, TV
• Paid Ads - Facebook, Instagram, Google

Programe sau competiții mari, care servesc atât ca produse educaționale Startarium în sine, dar și ca motoare de awareness building:
• Competiția Startarium PitchDay
• Programul Startarium Re:Build
• Bootcamp Startarium Crowdfunding Makeathon

l Web site proiect l

***
Despre organizator

Impact Hub Bucharest susține dezvoltarea inițiativelor cu impact pozitiv în societate în cadrul unei comunități globale. Spații de lucru, programe de dezvoltare a afacerii, conferințe, evenimente. În București din 2012, organizația face parte din rețeaua globală Impact Hub cu prezențe fizice în peste 100 de locații de pe 5 continente și 15,000 de membri global.În România, în ultimii 7 ani, a adunat peste 1000 de membri, sute de startup-uri și peste 500 de evenimente dedicate comunității.