Nume proiect: Studioul Civic
Nume organizație: Asociația pentru Mobilitate Socială și Educație Democratică
Sectiunea / Secțiunile:
Tineri de bine
Perioada în care s-a derulat proiectul:
Iulie - Octombrie 2021
Acoperirea geografică a proiectului / inițiativei:
Turda și Gilău, jud. Cluj
Rezumatul proiectului:
Studioul Civic a avut menirea de a oferi o voce proprie tinerilor din comunitate, prin artă.
Proiectul a construit o întreagă comunitate de tineri artiști, din 100 de tineri care au învățat cum să își transpună propriile probleme, gânduri și emoții prin intermediul artei. Studioul a reprezentat poate una dintre cele mai mari digital expo din țară. Printr-o rețea de 50 de persoane influente și având un număr de 15 obiecte de artă, expoziția atinge un milion de spectatori, măsurați prin reach.
Contextul inițierii proiectului:
În urma discuțiilor cu tinerii și a observațiilor din alte proiecte, am identificat trei nevoi fundamentale ale acestora:
(1) Tinerii artiști nu au parte de suficient sprijin în formarea lor. În zona Turzii, domeniul artistic este slab dezvoltat. Există insuficiente oportunități de dezvoltare artistică pentru tineri și prea puține persoane cu experiență în domeniu pentru a le fi alături și a îi ghida pe parcursul formării lor. Studioul Civic răspunde acestei nevoi identificate, prin mai multe aspecte. În primul rând, am organizat o tabără pentru tinerii artiști, pentru a le forma un set de competențe, prin intermediul unor ateliere de lucru menite să le dezvolte creativitatea. Cu ajutorul unor mentori culturali, lucrători de tineret, participanții au devenit adevărați videografi.
(2) Mituri privitoare la artă: Arta nu este un domeniu suficient de bine plătit pentru a-ți câștiga existența. Deseori când discutăm despre o posibilă meserie în domeniul artistic, tinerii sunt descurajați din a își înainta demersurile privitoare unei asemenea cariere. Dezvoltarea tot mai puternică a artei digitale și a mijloacelor noilor media demonstrează opusul. Astfel, Studioul le formează tinerilor participanți competențe artistice digitale, la mare căutare pe piața muncii.
(3) Tinerilor artiști le lipsește o voce. Ca și în orice artă, artiștii și-au exprimat prin creație, propriile emoții și viziuni. Aceștia au abordat propriile probleme într-o manieră creativă, fiind îndrumați către a transmite mesajul într-o manieră corectă științific și cât mai apropiată de realitate. Proiectul a creat, prin promovarea creațiilor, o comunitate de persoane influente care au acționat ca un megafon pentru tineri.
Scopul și obiectivele proiectului:
Studioul Civic a avut menirea de a oferi o voce proprie tinerilor din comunitate, prin artă.
Proiectul a construit o întreagă comunitate de tineri artiști, alcătuită din 100 de tineri care au învățat cum să își transpună propriile probleme, gânduri și emoții prin intermediul artei. Tinerilor li s-a oferit sprijinul necesar dezvoltării lor, prin intermediul unui mentorat cultural. Având alături de ei o echipă de lucrători de tineret și un psiholog cu care s-au consultat pe parcursul procesului de creație, aceștia au luat parte la un proces intens de formare culturală și artistică.
Principalele activități:
a. Dezvoltarea unei curricule de artă digitală. Un artist profesionist, premiat de la nivel internațional, a dezvoltat o curriculă de creație digitală, care a abordat subiecte precum videografie, imagini și design grafic și moduri de exprimare artistică prin intermediul acestor mijloace.
b. Mentorat cultural. Având sprijin din partea unei echipe de lucrători de tineret experimentată, 30 de tineri au avut parte de formare intensă, artistică și culturală. Prin intermediul unei tabere, participanții și-au dezvoltat atât competențe video creative, precum și cum pot îndruma și sprijini și alți tineri din drumul artistic. Mai apoi, cei 30 de videografi formați au fost implicați în recrutarea altor colegi novici. Astfel, am reușit să formăm o comunitate de 100 de tineri care se pot exprima, acum, prin artă.
c. Expoziție digitală. Sub forma unui concurs de creativitate, tinerii novici au luat parte la un întreg proces creațional, menit să reprezinte pentru unii dintre ei, primii pași către artă. De la traininguri și până la ateliere de lucru, participanții au trecut prin toate etapele dezvoltării de conținut artistic. Sprijiniți de un psiholog, au transpus problemele cu care se confruntă într-un obiect de artă propriu. În 10 Octombrie, cu ocazia Zilei Internaționale a Sănătății Mintale, am lansat poate una dintre cele mai mari expoziții de artă digitală din România, constituită din videoclipurile realizate de către participanți, care a reușit să adune un milion de spectatori.
Beneficiarii proiectului:
Beneficiarii direcți ai proiectului sunt 100 de tineri din Turda și Câmpia Turzii, cu vârsta cuprinsă între 14 și 19 ani. Aceștia au fost susținuți la fiecare pas de către o echipă de specialiști și mentori lucrători de tineret, experimentați în colaborarea cu tinerii. Tinerii artiști participanți au avut parte de motivare și sprijin pe tot parcursul demersului lor creativ. Persoane cu experiență în domeniul artistic le-au fost alături pe parcursul trainingurilor, al atelierelor de lucru și chiar și după finalizarea acestora, în soluționarea problemelor, înțelegerea noțiunilor specifice domeniului, încurajarea și recunoașterea eforturilor depuse în diferitele etape. De asemenea, un psiholog a fost lângă ei pentru a descoperi împreună problemele cu care se confruntă tinerii și pentru a îi ajuta să le transpună artistic.
Implicarea beneficiarilor:
(1) În cadrul promovării obiectelor de artă create, tinerii au dezvoltat o rețea proprie de cunoștințe. Aceștia au abordat peste 50 de persoane influente din toată țara care acționează în diverse domenii (precum Cabral Ibacka, Ana Petcu, Ana-Maria Căliță, Sensy și alții), pentru a face mesajele transmise cât mai cunoscute de către public.
(2) În cadrul taberei organizate, am format un număr de 30 de videografi, lideri de opinie. Împreună cu alți 10 voluntari, aceștia au desfășurat acțiuni de recrutare pentru a stârni interesul pentru proiect și domeniul artistic altor 60 de tineri!
Rezultatele proiectului:
TERMEN SCURT: Studioul a stat la baza formării a 100 de tineri artiști. Aceștia și-au dezvoltat un set de competențe artistice digitale, căutate pe piața muncii. Totodată, aceștia au realizat 15 obiecte expresive de creație artistică. Alături de un psiholog, au descoperit probleme cu care se confruntă și le-au transpus în videoclipuri create chiar de ei. Fiind poate cel mai mare expo digital din România, această artă a reușit să atragă un milion de spectatori măsurat prin reach.
TERMEN MEDIU: Proiectul a construit o întreagă comunitate artistică. Tinerii au socializat și au făcut schimb de idei cu privire atât la problemele cu care se confruntă, cât și aspecte de artă digitală. Ei vor continua să se dezvolte, având parte de sprijinul specialiștilor oricând doresc să afle noi informații sau să ia parte la alte inițiative similare. De asemenea, am dotat un studio cu echipamente (ecran verde, cameră cu capacitate de filmare 4K, cameră 360, cameră foto profesională, etc.), oferind șansa oricărui artist să le folosească.
TERMEN LUNG: Studioul Civic a reușit să ofere voce tinerilor artiști ai comunității, prin intermediul artei. Prin materialele video create, aceștia au abordat probleme proprii cu care se confruntă atât ei, cât și alți tineri. Arta surprinde în cel mai creativ mod greutățile cu care se confruntă artistul, astfel, Studioul Civic dând o voce nu doar participanților, cât și întregii comunități de tineret. Mai mult, aceștia au reușit să crească credibilitatea domeniului artistic, prin intermediul persoanelor influente, care au distribuit mesajul în colțurile țării.
Resursele umane implicate:
Studioul Civic a fost un proiect organizat în totalitate de către tineri. O echipă de 10 voluntari cu vârsta cuprinsă între 16-23 de ani, alături de lucrători de tineret, au gestionat atât partea efectivă de organizare, cât și desfășurarea activităților de formare și a concursului. Acționând și ca reprezentanți ai grupului țintă, puterea de decizie asupra aspectelor abordate în proiect le-a aparținut aproape în totalitate. Astfel, și-au dezvoltat competențe de management al timpului, lucru în echipă, leadership și organizare a proiectelor non-profit. Tinerii voluntari au fost recrutați chiar din organizația noastră, prin intermediul unui proces transparent, care a constat în prezentări ale oportunității de voluntariat în cadrul proiectului, urmate de discuții cu aceștia privitoare la modul în care se pot implica.
Buget:
Bugetul proiectului a fost obținut din finanțarea obținută în cadrul programului Start ONG.
Obstacole majore întâmpinate:
Pe durata implementării proiectului am întâmpinat următoarele obstacole majore:
(1) Condițiile impuse de către pandemia COVID-19. Restricțiile impuse de către situația creată de răspândirea virusului COVID-19 și permanenta incertitudine a evoluției pandemiei au reprezentat un obstacol în implementarea fluidă a proiectului. Pentru a depăși această problemă, am creat un set de reguli sanitare stricte, care au fost respectate de toți cei implicați.
(2) Reticența tinerilor pentru a se implica în activități artistice. Miturile cu privire la domeniul cauzează o reticență mai mare în rândul tinerilor pentru a face demersuri de dezvoltare în această direcție. Tocmai de aceea, încă din etapa de recrutare, le-am prezentat tinerilor avantajele profesării în domeniul artistic și a dezvoltării competențelor de acest tip, într-o manieră atractivă.
Lecții învățate în urma implementarii proiectului:
Potențialul artistic și dorința de implicare de care au dat dovadă cei 100 de tineri ne-au suprins plăcut și ne-au depășit orice așteptare. Deseori, comunitatea adultă nu oferă destulă atenție tinerilor când vine vorba de a face o schimbare sau de a le lua opiniile în considerare așa cum ar trebui. Acești tineri au demonstrat oamenilor din toate colțurile țării că #SePoate - au realizat materiale artistice proprii ca niște experți și au pus umăr la umăr pentru a da o voce ideilor și emoțiilor lor, reușind să atragă 1.000.000 de spectatori!
Astfel, în urma proiectului am învățat că adevărata putere stă în tineri și în următoarele generații. Oferindu-le uneltele potrivite, aceștia pot schimba, cu adevărat lumea.
Calitățile proiectului:
Studioul Civic reușește să inoveze în domeniul artei și al tineretului prin următoarele aspecte:
(1) Unul dintre singurele proiecte de artă digitală care reușește să ofere o voce tinerilor. Studioul Civic clădește o comunitate de adevărați tineri artiști, care învață cum se pot exprima prin intermediul artei digitale.
(2) Posibil una dintre cele mai mari expoziții digitale, creată în totalitate de tineri. Cei 100 de tineri au lucrat echipe și alături de un lider de opinie cultural, experimentat în domeniul creativ, au creat propriile obiecte de artă. Acestea au fost lansate sub forma unei expoziții digitale, conținând 15 lucrări de artă, în data de 10 octombrie (Ziua Mondială a Sănătății Mintale). Aceste produse artistice au reușit să atingă un milion de spectatori măsurați prin reach.
Planul de comunicare:
Comunicarea proiectului s-a desfășurat atât în mediul online, cât și în mediul offline, în funcție de tipul comunicării și publicul vizat. În mediul online s-a realizat promovarea tuturor activităților Studioului Civic, prin postări, videoclipuri și stories realizate pe platforme specifice grupului țintă: Facebook, Instagram, presă, etc. Totodată, în online a fost lansată expoziția digitală a obiectelor de artă create de către tineri. De asemenea, comunicarea a fost realizată și în mediul offline, prin comunicare prin viu grai și distribuirea materialelor promoționale pentru atragerea și motivarea participanților precum afișe, mape, stickere și multe altele. Tot în etapa de recrutare a beneficiarilor s-au realizat prezentări atractive directe în clasele de liceu din zonă.
l Website proiect l
***
Despre Organizator:
Asociația pentru Mobilitate Socială și Educație Democratică urmărește consolidarea societății civile la nivel local pe mai multe planuri: formarea de atitudini democratice prin implicarea tinerilor în voluntariat; dezvoltarea de parteneriate între organizații locale și sprijin pentru instituții publice în coagularea societății civile.
Sectiunea / Secțiunile:
Tineri de bine
Perioada în care s-a derulat proiectul:
Iulie - Octombrie 2021
Acoperirea geografică a proiectului / inițiativei:
Turda și Gilău, jud. Cluj
Rezumatul proiectului:
Studioul Civic a avut menirea de a oferi o voce proprie tinerilor din comunitate, prin artă.
Proiectul a construit o întreagă comunitate de tineri artiști, din 100 de tineri care au învățat cum să își transpună propriile probleme, gânduri și emoții prin intermediul artei. Studioul a reprezentat poate una dintre cele mai mari digital expo din țară. Printr-o rețea de 50 de persoane influente și având un număr de 15 obiecte de artă, expoziția atinge un milion de spectatori, măsurați prin reach.
Contextul inițierii proiectului:
În urma discuțiilor cu tinerii și a observațiilor din alte proiecte, am identificat trei nevoi fundamentale ale acestora:
(1) Tinerii artiști nu au parte de suficient sprijin în formarea lor. În zona Turzii, domeniul artistic este slab dezvoltat. Există insuficiente oportunități de dezvoltare artistică pentru tineri și prea puține persoane cu experiență în domeniu pentru a le fi alături și a îi ghida pe parcursul formării lor. Studioul Civic răspunde acestei nevoi identificate, prin mai multe aspecte. În primul rând, am organizat o tabără pentru tinerii artiști, pentru a le forma un set de competențe, prin intermediul unor ateliere de lucru menite să le dezvolte creativitatea. Cu ajutorul unor mentori culturali, lucrători de tineret, participanții au devenit adevărați videografi.
(2) Mituri privitoare la artă: Arta nu este un domeniu suficient de bine plătit pentru a-ți câștiga existența. Deseori când discutăm despre o posibilă meserie în domeniul artistic, tinerii sunt descurajați din a își înainta demersurile privitoare unei asemenea cariere. Dezvoltarea tot mai puternică a artei digitale și a mijloacelor noilor media demonstrează opusul. Astfel, Studioul le formează tinerilor participanți competențe artistice digitale, la mare căutare pe piața muncii.
(3) Tinerilor artiști le lipsește o voce. Ca și în orice artă, artiștii și-au exprimat prin creație, propriile emoții și viziuni. Aceștia au abordat propriile probleme într-o manieră creativă, fiind îndrumați către a transmite mesajul într-o manieră corectă științific și cât mai apropiată de realitate. Proiectul a creat, prin promovarea creațiilor, o comunitate de persoane influente care au acționat ca un megafon pentru tineri.
Scopul și obiectivele proiectului:
Studioul Civic a avut menirea de a oferi o voce proprie tinerilor din comunitate, prin artă.
Proiectul a construit o întreagă comunitate de tineri artiști, alcătuită din 100 de tineri care au învățat cum să își transpună propriile probleme, gânduri și emoții prin intermediul artei. Tinerilor li s-a oferit sprijinul necesar dezvoltării lor, prin intermediul unui mentorat cultural. Având alături de ei o echipă de lucrători de tineret și un psiholog cu care s-au consultat pe parcursul procesului de creație, aceștia au luat parte la un proces intens de formare culturală și artistică.
Principalele activități:
a. Dezvoltarea unei curricule de artă digitală. Un artist profesionist, premiat de la nivel internațional, a dezvoltat o curriculă de creație digitală, care a abordat subiecte precum videografie, imagini și design grafic și moduri de exprimare artistică prin intermediul acestor mijloace.
b. Mentorat cultural. Având sprijin din partea unei echipe de lucrători de tineret experimentată, 30 de tineri au avut parte de formare intensă, artistică și culturală. Prin intermediul unei tabere, participanții și-au dezvoltat atât competențe video creative, precum și cum pot îndruma și sprijini și alți tineri din drumul artistic. Mai apoi, cei 30 de videografi formați au fost implicați în recrutarea altor colegi novici. Astfel, am reușit să formăm o comunitate de 100 de tineri care se pot exprima, acum, prin artă.
c. Expoziție digitală. Sub forma unui concurs de creativitate, tinerii novici au luat parte la un întreg proces creațional, menit să reprezinte pentru unii dintre ei, primii pași către artă. De la traininguri și până la ateliere de lucru, participanții au trecut prin toate etapele dezvoltării de conținut artistic. Sprijiniți de un psiholog, au transpus problemele cu care se confruntă într-un obiect de artă propriu. În 10 Octombrie, cu ocazia Zilei Internaționale a Sănătății Mintale, am lansat poate una dintre cele mai mari expoziții de artă digitală din România, constituită din videoclipurile realizate de către participanți, care a reușit să adune un milion de spectatori.
Beneficiarii proiectului:
Beneficiarii direcți ai proiectului sunt 100 de tineri din Turda și Câmpia Turzii, cu vârsta cuprinsă între 14 și 19 ani. Aceștia au fost susținuți la fiecare pas de către o echipă de specialiști și mentori lucrători de tineret, experimentați în colaborarea cu tinerii. Tinerii artiști participanți au avut parte de motivare și sprijin pe tot parcursul demersului lor creativ. Persoane cu experiență în domeniul artistic le-au fost alături pe parcursul trainingurilor, al atelierelor de lucru și chiar și după finalizarea acestora, în soluționarea problemelor, înțelegerea noțiunilor specifice domeniului, încurajarea și recunoașterea eforturilor depuse în diferitele etape. De asemenea, un psiholog a fost lângă ei pentru a descoperi împreună problemele cu care se confruntă tinerii și pentru a îi ajuta să le transpună artistic.
Implicarea beneficiarilor:
(1) În cadrul promovării obiectelor de artă create, tinerii au dezvoltat o rețea proprie de cunoștințe. Aceștia au abordat peste 50 de persoane influente din toată țara care acționează în diverse domenii (precum Cabral Ibacka, Ana Petcu, Ana-Maria Căliță, Sensy și alții), pentru a face mesajele transmise cât mai cunoscute de către public.
(2) În cadrul taberei organizate, am format un număr de 30 de videografi, lideri de opinie. Împreună cu alți 10 voluntari, aceștia au desfășurat acțiuni de recrutare pentru a stârni interesul pentru proiect și domeniul artistic altor 60 de tineri!
Rezultatele proiectului:
TERMEN SCURT: Studioul a stat la baza formării a 100 de tineri artiști. Aceștia și-au dezvoltat un set de competențe artistice digitale, căutate pe piața muncii. Totodată, aceștia au realizat 15 obiecte expresive de creație artistică. Alături de un psiholog, au descoperit probleme cu care se confruntă și le-au transpus în videoclipuri create chiar de ei. Fiind poate cel mai mare expo digital din România, această artă a reușit să atragă un milion de spectatori măsurat prin reach.
TERMEN MEDIU: Proiectul a construit o întreagă comunitate artistică. Tinerii au socializat și au făcut schimb de idei cu privire atât la problemele cu care se confruntă, cât și aspecte de artă digitală. Ei vor continua să se dezvolte, având parte de sprijinul specialiștilor oricând doresc să afle noi informații sau să ia parte la alte inițiative similare. De asemenea, am dotat un studio cu echipamente (ecran verde, cameră cu capacitate de filmare 4K, cameră 360, cameră foto profesională, etc.), oferind șansa oricărui artist să le folosească.
TERMEN LUNG: Studioul Civic a reușit să ofere voce tinerilor artiști ai comunității, prin intermediul artei. Prin materialele video create, aceștia au abordat probleme proprii cu care se confruntă atât ei, cât și alți tineri. Arta surprinde în cel mai creativ mod greutățile cu care se confruntă artistul, astfel, Studioul Civic dând o voce nu doar participanților, cât și întregii comunități de tineret. Mai mult, aceștia au reușit să crească credibilitatea domeniului artistic, prin intermediul persoanelor influente, care au distribuit mesajul în colțurile țării.
Resursele umane implicate:
Studioul Civic a fost un proiect organizat în totalitate de către tineri. O echipă de 10 voluntari cu vârsta cuprinsă între 16-23 de ani, alături de lucrători de tineret, au gestionat atât partea efectivă de organizare, cât și desfășurarea activităților de formare și a concursului. Acționând și ca reprezentanți ai grupului țintă, puterea de decizie asupra aspectelor abordate în proiect le-a aparținut aproape în totalitate. Astfel, și-au dezvoltat competențe de management al timpului, lucru în echipă, leadership și organizare a proiectelor non-profit. Tinerii voluntari au fost recrutați chiar din organizația noastră, prin intermediul unui proces transparent, care a constat în prezentări ale oportunității de voluntariat în cadrul proiectului, urmate de discuții cu aceștia privitoare la modul în care se pot implica.
Buget:
Bugetul proiectului a fost obținut din finanțarea obținută în cadrul programului Start ONG.
Obstacole majore întâmpinate:
Pe durata implementării proiectului am întâmpinat următoarele obstacole majore:
(1) Condițiile impuse de către pandemia COVID-19. Restricțiile impuse de către situația creată de răspândirea virusului COVID-19 și permanenta incertitudine a evoluției pandemiei au reprezentat un obstacol în implementarea fluidă a proiectului. Pentru a depăși această problemă, am creat un set de reguli sanitare stricte, care au fost respectate de toți cei implicați.
(2) Reticența tinerilor pentru a se implica în activități artistice. Miturile cu privire la domeniul cauzează o reticență mai mare în rândul tinerilor pentru a face demersuri de dezvoltare în această direcție. Tocmai de aceea, încă din etapa de recrutare, le-am prezentat tinerilor avantajele profesării în domeniul artistic și a dezvoltării competențelor de acest tip, într-o manieră atractivă.
Lecții învățate în urma implementarii proiectului:
Potențialul artistic și dorința de implicare de care au dat dovadă cei 100 de tineri ne-au suprins plăcut și ne-au depășit orice așteptare. Deseori, comunitatea adultă nu oferă destulă atenție tinerilor când vine vorba de a face o schimbare sau de a le lua opiniile în considerare așa cum ar trebui. Acești tineri au demonstrat oamenilor din toate colțurile țării că #SePoate - au realizat materiale artistice proprii ca niște experți și au pus umăr la umăr pentru a da o voce ideilor și emoțiilor lor, reușind să atragă 1.000.000 de spectatori!
Astfel, în urma proiectului am învățat că adevărata putere stă în tineri și în următoarele generații. Oferindu-le uneltele potrivite, aceștia pot schimba, cu adevărat lumea.
Calitățile proiectului:
Studioul Civic reușește să inoveze în domeniul artei și al tineretului prin următoarele aspecte:
(1) Unul dintre singurele proiecte de artă digitală care reușește să ofere o voce tinerilor. Studioul Civic clădește o comunitate de adevărați tineri artiști, care învață cum se pot exprima prin intermediul artei digitale.
(2) Posibil una dintre cele mai mari expoziții digitale, creată în totalitate de tineri. Cei 100 de tineri au lucrat echipe și alături de un lider de opinie cultural, experimentat în domeniul creativ, au creat propriile obiecte de artă. Acestea au fost lansate sub forma unei expoziții digitale, conținând 15 lucrări de artă, în data de 10 octombrie (Ziua Mondială a Sănătății Mintale). Aceste produse artistice au reușit să atingă un milion de spectatori măsurați prin reach.
Planul de comunicare:
Comunicarea proiectului s-a desfășurat atât în mediul online, cât și în mediul offline, în funcție de tipul comunicării și publicul vizat. În mediul online s-a realizat promovarea tuturor activităților Studioului Civic, prin postări, videoclipuri și stories realizate pe platforme specifice grupului țintă: Facebook, Instagram, presă, etc. Totodată, în online a fost lansată expoziția digitală a obiectelor de artă create de către tineri. De asemenea, comunicarea a fost realizată și în mediul offline, prin comunicare prin viu grai și distribuirea materialelor promoționale pentru atragerea și motivarea participanților precum afișe, mape, stickere și multe altele. Tot în etapa de recrutare a beneficiarilor s-au realizat prezentări atractive directe în clasele de liceu din zonă.
l Website proiect l
***
Despre Organizator:
Asociația pentru Mobilitate Socială și Educație Democratică urmărește consolidarea societății civile la nivel local pe mai multe planuri: formarea de atitudini democratice prin implicarea tinerilor în voluntariat; dezvoltarea de parteneriate între organizații locale și sprijin pentru instituții publice în coagularea societății civile.