Nume proiect: Suflet de Copil
Nume organizație: Asociația pentru Mobilitate Socială și Educație Democratică

Sectiunea / Secțiunile:
Tineri de bine

Perioada în care s-a derulat proiectul: 
August - Noiembrie 2021

Acoperirea geografică a proiectului / inițiativei:
Turda, jud. Cluj


Rezumatul proiectului:
Prin Suflet de Copil, am urmărit să aducem un impact pozitiv în comunitate. Cu eforturi majore din partea celor implicați; lucrători de tineret, un psiholog, voluntari și instituții de învățământ, am reușit să punem cap la cap o idee care inspiră spre a face bine. Printr-o intervenție psihodramatică inovativă, cu ocazia Zilei Internaționale a Toleranței, am reușit să impactăm 750 de elevi din Turda, implicându-i în activități de conștientizare, explorare a emoțiilor și controlare a impulsurilor.

Contextul inițierii proiectului:
Fenomenul de bullying este nu doar unul extrem de frecvent întâlnit, dar și unul care produce efecte negative masive și pe termen lung. La nivel european, România se situează pe locul 3 în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul, potrivit unui raport al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), cu 17% dintre copiii de 11 ani care au recunoscut că au agresat alți elevi cel puțin de trei ori în luna anterioară, procentul celor de 13, respectiv 15 ani, fiind de 23%.
Cu toții am luat parte în trecut măcar o dată la un act de bullying, fie că am fost în postura celor agresați, fie că am fost noi persoana care a intimidat, sau am avut rol de observator. În oricare dintre situații, bullying-ul afectează viața celor implicați, ducând chiar la dezvoltarea unor traume și a unor boli psihice, în timp. Suflet de Copil vine ca și un răspuns la această problemă.
Acest comportament nu poate fi stopat dintr-o singură inițiativă, dar avem încredere că cu acțiuni potrivite și repetate, în locul potrivit, putem ameliora fenomenul. Cu o abordare modernă și eficientă de implicare a tinerilor în acțiunile de combatere, am reușit să le schimbăm atitudinile și să formăm comportamente sănătoase pentru participanți. În acest fel elevii nu doar că sunt informați cu privire la riscul și problemele produse de bullying, dar au șansa să empatizeze, și să se transpună în situații din care să înțeleagă cu adevărat consecințele pe care acest fenomen le provoacă.
Implicarea lucrătorilor de tineret și a altor tineri, în procesul de dezvoltare educațională, a fost de asemenea un aspect esențial în implementare Aceștia au facilitat realizarea activităților și transmiterea informațiilor.

Scopul și obiectivele proiectului:
Misiunea acestui proiect a fost cea de a preveni comportamente negative în rândul elevilor și de a crea un cerc virtuos de acțiuni, printr-o abordare inovativă a bullyingului. Pentru a îndeplini această misiune, ne-am stabilit următoarele trei obiective:
1. Dezvoltarea a două tipuri de jocuri psihodramatice de înțelegere a fenomenului și acțiunilor.
2. Specializarea a opt tineri în punerea în aplicare a jocului.
3. Dezvoltarea a 750 de elevi către a înțelege efectele negative ale fenomenului și cum pot proceda în aceste situații.

Principalele activități:
1. Consultare publică: Știind cât de mare este numărul cazurilor de persoane care trec prin bullying, am considerat că opinia școlilor în care urma să ne desfășurăm activitatea, este una esențială. Astfel, în urma discuțiilor cu ele am decis că cea mai bună formă prin care putem să intervenim asupra problemei, este să îi implicăm direct elevii în activități care să-i ajute să înțeleagă efectele bullying-ului.
2. Formarea echipei: Am format o echipă de voluntari, alături de care am gândit întregul concept al proiectului, transpunând metodele de combatere ale bullying-ul într-o formă cât mai accesibilă pentru elevi.
3. Dezvoltarea jocurilor: Sub îndrumarea unui psiholog, am dezvoltat 2 jocuri psihodramatice, fiecare având o abordare diferită în funcție de nivelul școlar. Prima i-a ajutat să înțeleagă faptul că bullying-ul poate provoca probleme serioase pentru persoanele afectate, inclusiv boli psihice. Folosindu-ne de analogii pe înțelesul lor, am purtat discuții constructive cu aceștia legate de cum trebuie să se comporte în momentul în care observă o astfel de situație. O parte dintre tinerii instruiți s-au costumat în diverse costume care au contribuit la o abordare mai prietenoasă.
5. Ziua Internațională a Toleranței: În data de 16 Noiembrie, cei trei 8 tineri instruiți au desfășurat activități anti bullying în peste 30 de clase, din instituțiile de învățământ turdene, abordând diverse perspective și situații legate de bullying, i-au ajutat pe elevi să conștientizeze efectele negative pe care le provoacă acest fenomen.
6. Promovarea rezultatelor: Prin intermediul trusturilor de presă locale, regionale și naționale am diseminat rezultatele. De asemenea, am promovat activitatea și cu ajutorul website-ului și a paginilor de social media ale organizației.

Beneficiarii proiectului:
Grupul țintă al proiectului sunt copiii din școlile din Turda. Am ales acest grup tinta, deoarece vrem să oferim șansa copiilor de gimnaziu de a realiza consecințele bullying-ului în școli și de a reduce rata acestuia în rândul lor, pentru a crea un mediu educativ cât mai plăcut. Beneficiarii direcți ai proiectului sunt 750 de elevi, care studiază la școlile gimnaziale din Turda. Aceștia au beneficiat de training-uri și workshop-uri realizate în școli care au contribuit la crearea unui mediu mai plăcut și mai sigur pentru elevi.

Implicarea beneficiarilor:
Beneficiarii au luat parte la jocurile psihodramatice prezentate de către tineri. Aceștia au interacționat, au pus întrebări în cazul în care au existat și, la rândul lor, au răspuns la întrebările adresate pentru consolidarea informației.

Rezultatele proiectului:
TERMEN SCURT: consultarea a 20 de cadre didactice cu privire la problema bullying-ului și la frecvența sa ne-a ajutat să aflăm nevoia unei intervenții. Un alt impact adus a fost cel asupra tinerilor specializați în lucrul cu elevii, în domeniul bullying-ului. Aceștia au avut parte de un training în care au învățat cum să abordeze problema bullying-ului și cum să angreneze elevii în activitățile realizate. Nu în ultimul rând, schimbarea atitudinilor a 750 de elevi, contribuie la rezultatele proiectului.
TERMEN MEDIU: prin intermediul acțiunilor realizate am pus bazele unei dezvoltări durabile în comunitate. Faptul că proiectul a reușit să își pună amprenta asupra atâtor persoane, ajută la formarea unei conștientizări comunitare, față de bullying și de cum poate fi prevenit. Mai mult decât atât, formarea unei echipe de voluntari specializate, constituie o resursă umană esențială în dezvoltarea a viitoare inițiative de acest gen.
TERMEN LUNG: crearea a noi moduri de abordare a bullyingului, prin aplicarea jocurilor psihodramatice. Această abordare a deschis perspectivele elevilor, dar și a profesorilor implicați, legate de bullying. Totodată i-a ajutat pe tineri să scape de reticența și frica de a vorbi despre problemele întâlnite. Am creat un set de instrumente interactive de moderare a comportamentului, care să îi pună pe elevi să se implice direct în rezolvarea situațiilor.

Resursele umane implicate:
Tinerii s-au ocupat de gândirea, organizarea și implementarea întregului proiect. Etapele cele mai relevante din implicarea au fost:
Căutarea surselor de finanțare: Bugetul proiectului a fost asigurat dintr-o finanțare nerambursabilă, care a fost scrisă și raportată mai apoi înapoi către finanțator. Tinerii care s-au ocupat de întocmirea aplicației și a raportării au acumulat pe parcurs competențe de scriere de proiect, de gestionare a finanțelor, comunicare cu finanțatori și managerierea timpului;
Realizarea identității vizuale: Atât toate materialele promoționale, cât și strategia de promovare a întregului proiect a fost gândită de o echipă de tineri voluntari.
Crearea rețelei de parteneriate: Voluntarii din echipă s-au ocupat de contactarea instituțiilor de învățământ, relaționarea cu conducerea și crearea programului de desfășurare a workshopurilor. De asemenea, aceștia au discutat cu 20 de cadre didactice pentru a afla care este nevoia reală la nivel de unități de învățământ, privind bullying-ul.
Pregătirea materialului și a voluntarilor: Tinerii studenți au realizat, cu ajutorul unui psiholog jocurile psihodramatice folosite în cadrul activităților, și au pregătit voluntarii care au transmis informațiile.
Implementarea activității prin școli: Acesta a fost realizată tot de către tineri, printre care s-au aflat 6 lucrători de tineret, care au facilitat comunicarea și transmiterea de informații către elevi, prin metoda educațională peer to peer, de la tineri către tineri.

Buget:
Bugetul proiectului a fost de 4800 RON și a fost obținut prin intermediul finanțării obținute în cadrul programului Start ONG.

Obstacole majore întâmpinate:
Pe durata implementării campaniei am întâmpinat diverse obstacole, care ne-au împins să ne îmbunătățim campania și strategia de dezvoltare a acesteia.
În primul rând, un moment dificil a fost în găsirea unor metode potrivite de abordare a problemei, dat fiind faptul că, o mare parte din activitățile cuprinse în campanie, au fost destinate copiilor. Din acest motiv ne-am rezervat destul de mult timp în a adopta niște metode potrivite și atractive prin care să transmitem informația dorită.
Deși bullying-ul este o problemă reală, când vine vorba de activități în timpul orelor și de a prezenta probleme de așa natură copiilor, unii profesori au fost sceptici. Prin propunerea de jocuri psihodramatice și discuțiile legate de importanța acestei campanii în contextul actual, am reușit să îi convingem pe aceștia de utilitatea proiectului.

Lecții învățate în urma implementarii proiectului:
O componentă esențială care ar putea crește impactul proiectului este transpunerea acestuia și în alt mediu, înafara celui educațional. Fenomenul de bullying este întâlnit peste tot și sub diverse forme, unele mai evidente, altele mai puțin evidente, mascate sub forma unor remărci aparent inofensive din viața de zi cu zi. Astfel, pentru a crește gradul de conștientizare, continuarea proiectului și înafara cadrului claselor de la școală, s-ar putea desfășura workshopuri și în alte contexte.

Calitățile proiectului:
Intervenția psihodramatică facilitează schimbarea de comportamente prin mai multe aspecte.
În primul rând, permite participanților șă își exploreze emoțiile. Această abordare îi învață cum să își controleze impulsurile, și îi ajută să înțeleagă faptul că oricine poate fi și victimă și agresor într-o anumită situație.
Un alt aspect inovativ pe care îl aduce proiectul, este cel a tinerilor costumați. Această abordare modernă și creativă, ajută la generarea a ”work on new” cu privire la problema bullying-ului. Este un mod prietenos de adresare, care ajută elevii să fie mult mai deschiși față de activitate și le captează atenția.
Nu în ultimul rând, implicarea lucrătorilor de tineret în rețeaua de învățare peer to peer, facilitează transmiterea informației către participanți.

Planul de comunicare:

Pentru a asigura vizibilitatea proiectului, comunicarea acestuia s-a desfășurat atât în mediul online, cât și offline, în funcție de momentul și scopul comunicării. În mediul online s-a realizat promovarea tuturor activităților proiectului, prin intermediul unor postări, videoclipuri și stories realizate pe platforme specifice publicului țintă vizat (FB, IG, presă). De asemenea, comunicarea a fost realizată și în mediul offline, prin comunicare prin viu grai și distribuirea materialelor promoționale pentru atragerea atenției elevilor, precum stickere și afișe.


l Website proiect l


***
Despre Organizator:

Asociația pentru Mobilitate Socială și Educație Democratică urmărește consolidarea societății civile la nivel local pe mai multe planuri: formarea de atitudini democratice prin implicarea tinerilor în voluntariat; dezvoltarea de parteneriate între organizații locale și sprijin pentru instituții publice în coagularea societății civile.