Nume proiect: Super-festivalul de filme făcute de adolescenți
Nume organizatie: Asociația Culturală Gabriela Ionescu și Slavomir Popovici
Sectiunea/Sectiunile
Arta si cultura
Proiecte pentru tineret
Perioada in care s-a derulat proiectul: februarie / 2019 - iunie / 2019
Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei: București, Bacău, Bistrița, Brașov, Botoșani, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Focșani, Gura Humorului, Iași, Oradea, Sibiu, Târgoviște, Timișoara și Vaslui.
Parteneri: Proiectul co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și de Ministerul Culturii și Identității Naționale. Sponsor: Aqua Carpatica, Bosch. Parteneri: Institutul Francez, Institutul Cultural Român, British Council, Centrul Ceh, Pegas, Fundația Calea Victoriei, Macaz. Bar Teatru Coop., Arhiva Națională de Filme, Asociația Accept, Inspectoratul Școlar al Municipiului București, Asociația de dezvoltare a filmului românesc, Muzeul Național de Artă Contemporană, Festivalul Film mai aproape, Student Consulting, Asociația Vira. Mozaiq, Vira Films, Rags & Riches, Plant Village, Bucharest International Dance Film Festival, Ingenious Drama Festival. Parteneri Media: Perspektiva, Dissolved Magazine, DOR, movienews, Versus Magazine, Scena9, SUB25, Film Meniu, SUBCAPITOL, LiterNet, All About Romanian Cinema, Radio România Cultural, Școala9, Modernism, OffTopic, Films in Frame, Acoperișul de sticlă. Masterclass-ul Guillaume Massart a fost organizat în cadrul Sezonului România-Franța 2019.
Rezumatul proiectului:
Super a pornit, în 2013, la inițiativa câtorva liceeni pasionați de film, care voiau un spațiu dedicat lor, unde să își poate discuta creațiile și să poată crea colaborări. În șapte ani de existență, Super a devenit un program extins de educație artistică pentru liceeni care se întinde pe mai mult de cinci luni. Proiectul suplinește lipsa educației artistice în licee, lipsa cursurilor creative și abordărilor interdisciplinare, lipsa de încurajare a adolescenților de a face film și artă. Super a devenit o comunitate de adolescenți de identități diferite, care au găsit la festival spațiul și metodele pentru a se exprima liber, pentru a învăța despre cultură și artă.
Încă de la început, proiectul a avut resurse materiale minime: cea mai mare parte din echipă lucrând voluntar. În 2019, cu un buget mai mic de €30000, Super a organizat peste 25 de evenimente în toată țara: proiectul “Super Ambasadori” prin care reprezentanții festivalului au organizat retrospective și ateliere în 18 orașe din România și R. Moldova; atelierele de poezie, de film, de scriere creativă și de fotografie; Super Warm-up, trei evenimente multidisciplinare în pregătirea festivalului- un spectacol de teatru, un concert cu cinci trupe și artiști adolescenți, o lectură de poezie; Super Pitch, prin care finanțăm proiecte cinematografice ale adolescenților; concursul de videopoeme Supercapitol; festivalul propriu-zis, care a inclus 7 proiecții de film, petreceri, o expoziție, și un masterclass cu Guillaume Massart, inclus în Sezonul România-Franța.
Printre rezultate, se numără: un public de 2000+ de adolescenți în 17 orașe; 70 de participanți la ateliere; 400 de filme și 400 de lucrări primite pentru proiecții și expoziție; mii de liceeni care află anual despre Super și sunt încurajați să creeze artă.
Contextul initierii proiectului:
Festivalul a apărut organic, fiind creat de un grup de adolescenți care voiau să creeze artă dar simțeau că nu există un spațiu care să încurajeze creativitatea, colaborările și interdisciplinaritatea. Proiectul se desfășoară în contextul unui paradox cultural. Observăm o adevărată creștere a producției de artă făcută de adolescenți, remarcată prin expoziții personale, poeme publicate de adolescenți în diverse publicații, scurt-metraje încărcate de multe ori online. În același timp, este clară lipsa încurajării instituționale în acest sens: ora de educație vizuală este neglijată, și rareori se vorbește despre cinematografie, fotografie, poezie sau artă contemporană. În cazul în care, totuși, artiștii adolescenți decid să creeze artă, ei nu au de multe ori unde să o expună, neintrând în circuitele artistice/ festivaliere “profesioniste”.
Scopul si obiectivele proiectului:
Scopul proiectului este încurajarea și promovarea artei (în mod specific: cinema, literatură, arte plastice, muzică și teatru) create de adolescenți. Super își propune crearea unui spațiu educațional și de dialog pentru artiștii adolescenți, încurajând discuția critică dar și creând spații în care adolescenții din comunități marginalizate să se poată exprima (adolescenții LGBTQ, roma, din medii defavorizate). Super dorește, de asemenea, promovarea filmelor și a lucrărilor făcute de adolescenți către publicul larg prin evenimente și proiecte editoriale precum antologii și albume.
Principalele activitati:
Activitățile Super 2019:
1. “Super Ambasadori”, prin care reprezentanții Super au organizat evenimente în 16 orașe din România și R. Moldova;
2. Atelierele de poezie, film, scriere creativă și fotografie; am publicat fotografiile realizate la atelierul foto în albumul “Ce nu vă place”, iar poeziile au fost publicate în antologia de poezie “Mă văd din exterior”, lansată la Bookfest.
3. Super Warm-up, o serie de evenimente multidisciplinare în pregătirea festivalului- un spectacol de teatru, un concert cu cinci trupe și artiști adolescenți și lansarea antologiei de poezie.
4. Proiectul Super Pitch, prin care finanțăm proiecte de film ale adolescenților.
5. Proiecția de videopoeme (scurt-metraje inspirate din poezii) Supercapitol.
6. Festivalul propriu-zis: 7 proiecții de film, expoziția de artă făcută de adolescenți, un masterclass cu Guillaume Massart, inclus în Sezonul România-Franța, sesiuni de feedback cu juriul pentru regizorii invitați.
În ceea ce privește metodele, optăm întotdeauna pentru metode de educație non-formală, prin care încurajăm dialogul și feedback-ul constructiv; abordările inter- și multi-disciplinare, prin care aducem împreună artiști din diverse domenii. De asemenea, ne propunem crearea un spațiu pentru liceenii din comunitățile marginalizate prin parteneriatele realizate (MozaiQ, Accept, Agenția Împreună), eliminarea taxelor de înscriere, o secțiune de filme dedicată drepturilor omului și oferirea unui premiu de film cu tematică LGBTQ.
Beneficiari directi: Adolescenții cu vârste între 14-19 ani din toată țara, care sunt încurajați să creeze artă, care produc artă vizuală și literatură la atelierele, ale căror lucrări sunt promovate la nivel național cu ocazia festivalului.
Beneficiari indirecti: Publicul larg, care poate veni la expoziție și învăța despre modurile de exprimare artistică ale tinerilor, în special în condițiile în care arta făcută de adolescenți este de cele mai multe ori puțin vizbilă sau valorificată față de publicul larg.
Implicarea beneficiarilor:
Super a fost creat direct de artiști adolescenți. Cu toate că parte din fondatori au crescut, între timp, echipa este formată în continuare majoritar din adolescenți și tineri. Pentru a asigura implicarea adolescenților și relevanța proiectului pentru grupul țintă, echipa se mărește de la an la an. Liceeni din București sau din țară care au venit la festival/ care au fost voluntari/ ambasadori se pot alătura după terminarea ediției ca interni sau membri ai echipei, în urma unui interviu. Astfel, adolescenții sunt cei care iau activ decizii cu privire la desfășurarea festivalului. Considerăm că acestă implicare directă este esențială întrucât ei sunt cei care cunosc cel mai bine nevoile celor din comunitățile lor și metodele cele mai eficiente de implementare a proiectului.
Rezultatele proiectului:
Super 2019 a contribuit la o mai mare vizibilitate a filmului, artei vizuale și a literaturii făcute de adolescenți. Publicul, format din peste 2000 de spectatori în toată țara, a avut ocazia să intre în contact cu universul și cu probleme puse de filmele adolescenților (de exemplu, relația cu părinții, tinerii cu oportunități reduse, drepurile omului).
Super a încurajat liceenii să realizeze artă. În mod direct, peste 400 de liceeni din 30 de țări și-au înscris filmele la Super, dintre care 80 din România; peste 100 de liceeni și-au înscris lucrările la expoziției; peste 150 s-au înscris la ateliere; 30 și-au înscris videopoemele. În mod indirect, peste 1500 de adolescenți din public au fost încurajați să facă artă, aflând că există un spațiu dedicat lor; peste 10000 de tineri care au aflat de festival din presă și rețele sociale, știind că există un spațiu unde pasiunea lor este pusă în prim plan.
Super a creat un spațiu unde liceeni pasionați de artă să poată să își proiecteze scurt-metrajele și să își expună lucrările, pentru a primi aprecieri critice, facilitându-le viitorul ca artiști. Mulți adolescenți au realizat filme sau lucrări special pentru festival. La Super s-a creat o comunitate de adolescenți pasionați de artă care încurajează colaborarea interdisciplinară, lucrul în echipă și împărtășirea pasiunilor.
Super 2019 a contribuit în mod direct la educația a peste 70 de liceeni care au participat la ateliere. Aproximativ 50 de adolescenți au obținut o primă experiență în organizarea de evenimente culturale, ca voluntari și interni ai festivalului.
Resursele umane implicate:
În acest proiect, nu a existat personal cu normă întreagă. Întreaga echipă de proiect era fie implicată și în alte proiecte, fie erau studenți sau liceeni. Acest lucru se datorează faptului că mare parte din echipă lucrează voluntar sau primește un onorariu de colaborator pentru toată munca de la festival (pentru 5-6 luni), din cauza restricțiilor de buget. Echipa Super este de aprox. 20 de persoane, la care se adaugă 10 interni adolescenți. Numărul este aproximativ întrucât pe parcursul anului se mai adaugă oameni în echipă, în funcție de necesități.
Implicarea voluntarilor:
Proiectul a implicat aproximativ 25 de voluntari. Ei au fost aleși prin înscriere, care s-a realizat pe site-ul festivalului și a fost promovată pe rețelele sociale. După faza de înscriere, a existat un interviu cu voluntarii selectați în urma formularului. Toți voluntarii au fost adolescenți, lucrând sarcini diverse precum: montarea expoziției, subtitrarea filmelor, organizarea locațiilor (acces, microfoane, gift shop), gestionarea invitaților. După festival, toți voluntarii au putut să se înscrie ca interni pentru ediția 2020, fiind evaluați în funcție de activitatea și motivația lor.
Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Bosch, AFCN, Ministerul Culturii și Ministerul Afacerilor Externe (prin sezonul România-Franța), au oferit finanțare pentru festival.
British Council și Centrul Ceh au oferit premii la festival (în bani sau obiecte), precum și spațiul pentru desfășurarea unora dintre evenimente.
Pegas, Fundația Calea Victoriei, Rags & Riches, MozaiQ au oferit premii la festival (în bani sau obiecte).
Macaz. Bar Teatru Coop., Arhiva Națională de Filme, Asociația Accept, Plant Village au fost locații ale festivalului.
Inspectoratul Școlar al Municipiului București și Student Consulting au contribuit la promovarea festivalului în licee.
Asociația Vira, Vira Films au trimis filme făcute în atelierele lor către festival.
Promovare: Asociația de dezvoltare a filmului românesc, Bucharest International Dance Film Festival, Ingenious Drama Festival, Perspektiva, Dissolved Magazine, DOR, movienews, Versus Magazine, Scena9, SUB25, Film Meniu, SUBCAPITOL, LiterNet, All About Romanian Cinema, Radio România Cultural, Școala9, Modernism, OffTopic, Films in Frame, Acoperișul de sticlă.
Buget: 130.000 lei
Contributii in natura:
Baxuri de apă pentru festival de la Aqua Carpatica; o bicicletă ca premiu, de la Pegas; cărți ca premiu, de la Centrul Ceh; haine ca premiu de la Rags and Riches; vouchere pentru cursuri ca premiu de la Aqua Carpatica.
Obstacole majore intampinate:
Un obstacol a fost legat de finanțare- cu toate că proiectul primise finanțare de la Centrul Național al Cinematografiei (CNC) patru ani la rând, în 2019 ne-a fost refuzată finanțarea, fără a se da vreun motiv, rămânând fără o parte considerabilă din buget. Ca răspuns, am angajat în mod special un fundraiser pentru festival, care a obținut finanțarea de la Ministerul Culturii pentru proiecte prioritare, înlocuind astfel suma de la CNC.
Un alt obstacol a fost legat de invitatul francez. Cu toate că am înscris proiectul în Sezonul România-Franța, nu am reușit să găsim din timp un invitat francez are să fie disponibil în perioada festivalului. În final, am apelat la partenerii noștri de la One World Romania care ni l-au recomandat pe Guillaume Massart, care a confirmat la sfârșitul lunii aprilie că poate veni.
Lectii invatate in urma implementarii proiectului:
Începând cu anul trecut, de când nu am primit finanțarea CNC, ne gândim din ce în ce mai mult la sustenabilitatea proiectului. Pregătim acum un plan de sustenabilitate pe următorii cinci ani, și ne propunem ca Super să genereze o sursă proprie de venit, pentru a nu mai depinde într-atât de finanțatori. O soluție la care ne-am gândit în acest sens, pentru anul viitor, este deschiderea unui magazin online cu sacoșe, tricouri și alte produse cu artă făcută de adolescenți, care s-ar potrivi pe specificul Super, mai ales că suntem deja în contact cu zeci de artiști tineri.
O altă lecție a fost legată de coeziunea echipei. Ne-am dat seama cât de mult contează nu numai să avem o echipă profesionistă, care să se țină de deadline-uri și angajamente, ci o echipă unită, în care fiecare membru să simtă este apreciată contribuția sa.
Calitatile proiectului:
Dincolo de scopuri educaționale și culturale, Super a reușit să creeze o comunitate deschisă și primitoare. Mulți adolescenți ne mulțumesc pentru că la Super găsesc un spațiu unde să se simtă ei înșiși. Super a devenit un loc de întâlnire pentru adolescenții de identăți diverse, și în special LGBTQ+, unde aceștia se simt bineveniți și unde le este afirmată identitatea.
Implicarea directă a adolescenților diferențiază festivalul. Credem că adolescenții sunt experții propriilor experiențe, și nu vrem să le spunem noi de ce au nevoie. Festivalul a fost creat de adolescenți, începând de la o singură proiecție, și a crescut organic. S-au adăugat activități în funcție de nevoile de care am aflat pe parcurs.
Super e o alternativă la educația făcută la liceu. Descurajăm intenționat competitivitatea: nu oferim premii la workshop-uri și întotdeauna precizăm că Super nu e un concurs. Punem accentul pe metode non-formale de educație: trainerii făcând schimb de idei cu participanții.
Planul de comunicare:
Strategia de comunicare Super se bazează tocmai pe ideea de a crea o comunicare prietenoasă, cu un limbaj uzual, care să nu fie pretențios. Lucrăm cu graficieni tineri sau chiar adolescenți (toți foști participanți la festival) care realizează materialele promoționale. Promovarea Super se realizează preponderent pe social media (Instagram și Facebook) și în licee, cu ajutorul Inspectoratului Școlar București și cu ajutorul ambasadorilor, în afara capitalei.
l Web site proiect l
***
Despre organizator
Scopul asociației este promovarea culturii și a jurnalismului cultural, cuprinzând creația literar-artistică și impliarea socio-culturală. Principala activitate a asociației este festivalul Super, pe care plănuim acum să îl extindem pe toată durata anului (nu doar în primăvară-vară). Beneficiarii principali sunt astfel adolescenții și tinerii interesați de cultură. Am detaliat în restul înscrierii cum răspunde Super nevoilor adolescenților.