Nume proiect: Telefonul Varstnicului
Nume organizatie: Fundatia Principesa Margareta a Romaniei
 
Sectiunea/Sectiunile
Servicii de asistenta sociala
 
Date generale

Perioada in care s-a derulat proiectul: Ian / 2018 - Dec / 2018
 
Durata programului: nedeterminata
Numele programului: Telefonul Varstnicului
 
Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei: Nationala
 
Parteneri: FUNDATIA VODAFONE ROMANIA, SC JOHNSON, METROPOLITAN LIFE

Rezumatul proiectului:
Telefonul Varstnicului este o linie telefonica de sprijin dedicata persoanelor varstnice din Romania. Aici batranii gasesc un raspuns la nevoia de informatie si consiliere sociala, atunci cand nu stiu la cine sa apeleze si caror institutii sa se adreseze. Totodata, reprezinta o cale de alinare a singuratatii, atunci cand aceasta ii afecteaza ca urmare a fenomenului de izolare sociala. Stimuland participarea sociala a batranilor, am dezvoltat servicii specifice menite sa conduca la cresterea calitatii vietii acestora. Specialistii nostri in asistenta sociala ofera consiliere si indrumare catre resursele disponibile in comunitate, iar impreuna cu voluntarii alina singuratatea prin conversatie si ascultare.

De asemenea, varstnicii care doresc sa stea de vorba pe teme de interes comune o pot face prin intemediul TeleClubului Seniorilor, un sistem de teleconferință dezvoltat special pentru ei. Prin tipul de activitate desfasurat, Telefonul Varstnicului reprezinta puntea de legatura intre varstnici si organizatiile care ofera servicii dedicate lor. In anul 2018, activitatea de furnizare a serviciilor de asistenta sociala, informare si suport prin telefon pentru varstnici a insemnat inregistrarea a 2633 apelanti unici, beneficiari ai serviciilor proiectului, si 11678 de interactiuni (apeluri primite sau efectuate), stabilirea a 270 de relatii de prietenie prin reapelare saptamanala, cu sprijinul a 50 de voluntari special pregatiti, 12 grupuri de discutii prin TeleClub. Am ajuns la batrani atat din mediul urban, cat si din rural. Experienta de lucru cu acestia si apelurile numeroase primite ne arata faptul ca un numar foarte mare de varstnici din intreaga tara au nevoie de ajutor si companie.
 
Relevanta (context)

Contextul initierii proiectului:
Fenomenul imbatranirii populatiei este un fapt cert la nivel mondial. Astazi mai mult de 3,6 milioane de persoane sunt varstnice (INS). Ritmul imbatranirii populatiei este alarmant, plasand Romania pe locul 2 in topul tarilor europene. Mai mult, 1 din 2 varstnici se declara afectati de singuratate (Studiul national realizat de GfK pentru FPMR, 2015). In acest context, dezvoltarea unui sistem integrat de asistenta si consiliere sociala era prioritara. Prima linie gratuita si confidentiala, Telefonul Varstnicului, a fost infiintata in 2015 de catre Fundatie. In luna septembrie 2017, a fost lansat Teleclubul Seniorilor, un serviciu destinat varstnicilor care nu au posibilitatea sa participe la un club al seniorilor in comunitatea lor, fie pentru ca acesta nu exista, fie pentru ca ei nu se pot deplasa.
 
Scopul si obiectivele:
Scopul proiectului este cresterea calitatii vietii si a participarii sociale a persoanelor varstnice din Romania, precum si promovarea demnitatii la o varsta inaintata. 

Obiectivele sunt furnizarea de servicii de consiliere sociala, indrumare si suport emotional prin telefon pentru varstnici, crearea de relatii de prietenie prin apelare regulata, alinarea singuratatii acestora prin conversatie si ascultare, promovarea participarii in comunitate sau intr-un alt cadru social a seniorilor si asistenta pentru persoanele varstnice supuse abuzurilor.
 
Principalele activitati:
1. Oferirea serviciilor call center prin: informare si indrumare catre institutii competente, servicii de consiliere sociala specializate pe problemele varstnicilor, suport emotional pentru varstnicii aflati in situatii dificile de viata, apeluri regulate de socializare catre varstnicii afectati de singuratate 
2. Sustinerea sesiunilor din cadrul TeleClubului Seniorilor pe teme de interes pentru varstnicii care au optat pentru aceasta forma de socializare 
3. Implementarea unui sistem de management al voluntarilor prin: analiza aplicatiilor de voluntariat, interviuri si recrutare, organizarea de formari specializate, implicarea in activitate, organizarea lunara de grupuri de invatare și suport pentru voluntari, supervizarea activitatii
4. Promovarea proiectului si a serviciilor pentru publicul larg prin campanii de mediatizare (mediul urban si rural), pe canale accesibile in randul varstnicilor 
5. Organizarea Conferintei nationale “Bune Practici pentru o batranete frumoasa”, dedicata varstnicilor, prin care acestia au avut ocazia sa cunoasca cele mai inovatoare si eficiente solutii pentru problemele cu care se confrunta si modalitatile prin care isi pot creste calitatea vietii, direct de la specialisti din domeniul senectutii
6. Incheierea de parteneriate de comunicare comuna a serviciilor oferite cu parteneri locali din 10 judete
7. Analiza datelor, elaborarea si raportarea periodica de statistici
 
Beneficiari:
 
Beneficiari directi:
Consiliere sociala: 2183 apelanti unici, persoane din Romania cu varsta peste 65 de ani, indiferent de sex, din mediul urban si rural, cu acces la servicii de telefonie fixa/mobila Reapelare regulata: 270 varstnici cu nevoie de socializare si suport moral TeleClubul Seniorilor: 60 varstnici cu nevoie de socializare cu alti varstnici pe teme de interes comune, 5 varstnici/intalnire Participanti la conferinta “Bune Practici pentru o batranete frumoasa”: 250 persoane varstnice active cu nevoie de informare
 
Beneficiari indirecti:
450 apelanti unici, persoane din Romania cu varsta peste 50 de ani, indiferent de sex, din mediul urban si rural, cu acces la servicii de telefonie fixa/mobila 400 ONG-uri/institutii din intreaga tara catre care indrumam apelantii pentru sprijin practic, dintre care peste 100 sunt partenere ale proiectului

Implicarea beneficiarilor: Nu a fost cazul
 
Rezultate (eficacitate)

Rezultatele proiectului:
In anul 2018, Telefonul Varstnicului
- A oferit servicii de consiliere sociala, indrumare si sprijin moral pentru 2633 apelanti unici, cu o medie de 13 apelanti unici/zi lucratoare si s-au inregistrat 11678 interactiuni (apeluri efectuate sau primite). Raspunsurile asistentilor sociali au vizat solutii rezidentiale, ingrijiri la domiciliu, cazuri sociale, cazuri medicale, semnalari de abuzuri, modalitati de voluntariere, alinarea singuratatii, precum si cresterea calitatii vietii. Astfel, linia telefonica a functionat ca un instrument de legatura intre cei in nevoie si resursele din comunitate, in baza noastra de date avand peste 400 institutii, furnizori de servicii, ONG-uri abilitate in domeniu. 
- a organizat conferinta nationala “Bune practici pentru o batranete frumoasa”, prin intermediul careia 250 de varstnici au avut ocazia sa cunoasca cele mai inovatoare si eficiente solutii pentru problemele cu care se confrunta, de la specialisti din domeniul senectutii. 
- a creat 270 de relatii de prietenie intre varstnicii impovarati de singuratate si 50 de voluntari de diferite varste, care i-au apelat regulat pentru socializare, actionand intr-o maniera intergenerationala

Un mare plus este faptul ca am ajuns sa oferim serviciile noastre atat varstnicilor din mediul urban, cat si celor din rural. Aproximativ 73% dintre apelantii nostri au declarant ca locuiesc in marile orase sau Bucuresti si 25% in mediul rural si in orasele mici. 45% dintre apelantii nostri au marturi
 
Resursele umane implicate:
Echipa de proiect este formata din 6 persoane,
- coordonatorul programului
- 2 asistenti sociali 
- 1 tehnician in asistenta sociala cu jumatate de norma
- 1 coordonator financiar cu norma partiala
- 1 responsabil de comunicare si fonduri 
- 1 trainer colaborator pentru cursurile de specialitate dedicate formarii voluntarilor.
 
Implicarea voluntarilor:
In urma promovarii anunturilor de recrutare, au fost primite si analizate peste 200 de aplicatii de voluntariat. Ulterior sustinerii interviurilor de selectie si recrutarii persoanelor compatibile cu viziunea si valorile proiectului, 45 au participat la un training logistic (privind utilizarea tehnicii) si la unul privind abilitati specifice (comunicare cu apelanti, abilitati de ascultare, managementul emotiilor). In total s-au implicat 50 de voluntari, 45 in activitatea de apelare saptamanala a varstnicilor singuri si 5 in activitati punctuale din cadrul proiectului.
 
Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Fundatia Vodafone Romania a sprijinit derularea proiectului „Telefonul Varstnicului” in calitate de partener, prin oferirea unei finantari prin programul “Connecting for Good”. De asemenea, SC Johnson si Metropolitan Life au acordat finantari pentru buna desfasurare a proiectului. 
 
In ceea ce priveste parteneriatele semnate cu instituțiile și organizațiile din comunitatile locale, acestea vizeaza comunicarea comuna a serviciilor oferite, menita sa susțina facilitarea accesului varstnicilor la informații, in functie de problemele pe care le intampina.
 
Buget

Bugetul total al proiectului: 405.070,8 lei
 
Contributiile in natura:
City Grill, prin campania de marketing social "Fii ingerul unui batran", a acordat peste 1000 de meniuri Fundatiei, care au facut posibile organizarea unor mese de Sarbatori sau pachete calde pentru varstnicii beneficiari.
 
Evaluare

Obstacole majore intampinate:
Cea mai mare dificultate intampinata a fost imposibilitatea de a da o solutie tuturor solicitarilor primite, ca urmare a unei slabe dezvoltari a serviciilor pentru persoanele varstnice in comunitatile locale. Lipsa personalului calificat, fondurile insuficiente, unele servicii dezvoltate doar in marile orase, precum si lipsa programelor de susținere a imbatranirii active la nivel national, fac ca un procent insemnat de batrani sa nu beneficieze de serviciile de care au nevoie. Solutiile gasite de Telefonul Varstnicului au constat in crearea serviciului TeleClubul Seniorilor si in organizarea conferintei nationale “Bune practici pentru o batranete frumoasa”.
 
Lectii invatate:
Pentru a putea sustine activitatea la cele mai inalte standarde de calitate este necesara o buna internalizare a limitelor si a cadrului de interventie in randul persoanelor de sprijin, atat cu beneficiarii directi, cat si cu cei indirecti, astfel incat in comunicarea cu acestia sa existe claritate privind scopul proiectului. 
 
De asemenea, asigurarea unei igiene emotionale sanatoase a membrilor echipei de lucru este foarte importanta. Aceasta este asigurata de curand prin organizarea unor grupuri de suport deschise, care permite atat intervizarea intre persoanele de sprijin, cat si supervizarea pe situatii punctuale.
 
Calitatile proiectului:
Telefonul Varstnicului este prima linie telefonica gratuita si confidentiala dedicata varstnicilor din Romania. La numarul de telefon disponibil, o voce calda si intelegatoare va avea un raspuns si o vorba buna pentru toti batranii care au nevoie de consiliere sociala sau sa stea de vorba cu cineva. Proiectul raspunde astfel la cel putin doua mari probleme pe care le intampina persoanele varstnice: singuratatea si accesul limitat la informatie. De asemenea, prin caracterul lui national, proiectul reprezinta un instrument de ajutor disponibil si celor din mediul urban si celor din mediul rural. Actionand intr-o maniera intergenerationala, Telefonul Varstnicului este unul dintre putinele proiecte sociale dedicate seniorilor, care se desfasoara cu sprijinul voluntarilor.

Proiectul raspunde si nevoii de socializare a varstnicilor cu persoane de varste apropiate cu a lor prin serviciul TeleClubul Seniorilor, un serviciu accesibil din orice mediu si independent de mobilitatea varstnicului.
 
Comunicare

Planul de comunicare: 
Offline
- Campanie RATB in 1300 de vehicule din flota pentru transportul public
- Machete publicitare in revistele Practic in Bucatarie, Alphega si Kaufland
- Brosura “Bune Practici pentru o batranete frumoasa” - 500 exemplare diseminate catre varstnici si partneri
- Brosura Topul nevoilor varstnicilor din Romania – 200 de exmplare distribuite catre presa si specilialisti
- TVR 1 – 14 aprilie - www.youtube.com/watch?v=s_HrNp x79O4
- TVR 1 - emisiunea Perfect – Imperfect, din data de 25 iulie
- TVR 1 – 13 octombrie - www.youtube.com/watch?v=Su55ij oWTtA&fbclid=IwAR31VTddPChb_Ta 7xuFdJn3j_yhmHjmgPYrJLVtN3Pzqs qqA2GelwCuqoBI
 
Online
- pagina Facebook a FPMR – 20 postari dedicate, cu 70.000 reach si 2.900 de interactiuni
- pagina Facebook a proiectului – 114 postari, cu 74.000 reach si 11.000 interactiuni
- Newsletter – 10 articole dedicate
 
 
***
Despre organizator
Fundatia Principesa Margareta a Romaniei este o organizatie neguvernamentala de elita care sprijina copii, tineri si varstnici prin interventii durabile, bazate pe schimbul de experienta si valori intre generatii. In proiectele pe care le dezvoltam aducem laolalta copii, tineri si varstnici si incurajam activitatile intergenerationale, dialogul si schimbul reciproc intre generatii.