Nume proiect: Universitati de Vara pentru Elevi
Nume organizatie: Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania/ ANOSR
 
Educatie, Invatamant, Cercetare
Proiecte pentru tineret
 
Date generale
Perioada in care s-a derulat proiectul
*1. Data de incepere a proiectului
Mai / 2013
*2. Data de incheiere a proiectului
Aug / 2013
 
Precizati acoperirea geografica a proiectului/ initiativei
*3. Orase/ Judete
Bucuresti, Galati, Iasi, Suceava, Cluj-Napoca, Targu Mures, Alba Iulia, Oradea, Timisoara
*4. Acoperire
Nationala
 
*5. Enumerati organizatiile/ institutiile/ companiile partenere implicate in proiect
Consiliul National al Elevilor
 
*6. Rezumati proiectul motivand implementarea acestuia, incluzand: nevoile identificate, obiectivele vizate, activitatile implementate cu resursele disponibile si rezultate obtinute (cele mai importante realizari). 
Universitati de Vara pentru Elevi, organizate in 2013 sub sloganul „Noi invatam in Romania”, reprezinta cel mai amplu program national de promovare a unei alegeri informate si corecte a studiilor universitare de catre elevii din Romania. 
 
Initiativa a ANOSR dezvoltata alaturi de Consiliul National al Elevilor, programul a adus peste 750 de elevi in universitatile din Romania. Acestia au participat la toate activitatile tipice vietii studentesti – cursuri, laboratoare, examene, activitati de educatie nonformala si activitati sociale. In urma experientei elevii sunt mult mai pregatiti sa isi aleaga facultatea si specializarea potrivita pentru ei! 
 
Prin promovarea nationala asigurata de Consiliul National al Elevilor prin structurile sale din liceele romanesti, dar si de organizatiile studentesti si partenerii media ai proiectului, programul duce la o crestere generala a constientizarii valorii studiilor universitare dar si a importantei unei alegeri corecte si informate a acestora. Mesajul educational a ajuns deja in peste 1000 de licee din Romania si la peste 300.000 de elevi si parinti!
 
Relevanta (context)
*1. Prezentanti contextul initierii proiectului: care au fost punctele de pornire si cum au fost identificate nevoile beneficiarilor?
Proiectul a plecat de la o serie de statistici înfricoșătoare legate de starea sistemului de învățământ superior. Rata abandonului școlar universitar era, conform unui raport al Ministerului Educației Naționale, de aproape 50% în 2011. De asemenea, România este penultimul stat din Uniunea Europeană în privința ponderii tinerilor care au absolvit studii superioare, conform Comisiei Europene. În același timp, un alt studiu preconiza că cererea de absolvenți de studii superioare pe piața forței de muncă va crește cu 16 milioane până în 2020, pe când cea pentru personal necalificat va scădea cu 12 milioane. La acestea se adaugă analize ale Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România care arată că lipsa de consiliere este unul din principalele motive ale abandonului școlar universitar.
 
*2. Care au fost scopul si obiectivele propuse?
Scopul: O tranzitie oportuna intre invatamantul liceal si cel universitar, ducand la o scadere a ratei de abandon scolar universitar.
O1: Cunoasterea aspectelor specifice vietii de student, inclusiv cursuri, laboratoare, examene si educatiei nonformala, de catre cel putin 800 de elevi din Romania in perioada 1 Iulie - 1 August 2013
O2: Cresterea constientizarii importantei unei alegeri adecvate a programului de studii universitare in randul a 300.000 de elevi si parinti.
 
*3. Prezentati principalele activitati intreprinse pentru implementarea proiectului, incluzand si modul de desfasurare/ metodologia proiectului. 
Pasii premergatori implementarii programului au fost organizarea unui training national de formare a coordonatorilor locali, stabilirea editiilor locale ce urmau sa fie organizate, implementarea unui website www.universitatipentruelevi.ro , realizarea de materiale pentru promovarea in mediul online si offline, campaniile de promovare locale in licee, incheierea parteneriatelor cu Consiliul National al Elevilor, Ministerul Educatiei Nationale, Ministerul Tineretului si Sportului, Consiliul Tineretului din Romania, Qual Media, Transilvania Live, Student Sport si Erasmus Student Network.
A urmat apoi inscrierea si selectarea participantilor. Peste 800 de elevi selectati au avut oportunitatea de a experimenta intreaga paleta de activitati la care ia parte un student, au cunoscut profesori universitari care le-au predat, i-au ghidat si au povestit cu ei legat de cursurile pe care le vor urma la facultate dar si de importanta deciziei pe care o au de luat, au avut ocazia de a simula viata de student la facultatea pe care o doresc momentan, au simulat examene si au participat la activitati de educatie non-formala specifice facultatii / universitatii alese, fiind in masura sa ia o decizie adecvata asupra programului pe care il vor alege. Elevii au aflat de asemenea informatii despre reprezentarea studenteasca si au putut dezbate politici de tineret.
 
Mentionati cateva date despre beneficiarii directi sau indirecti (numarul si tipul acestora): cum au fost responsabilizati si incurajati beneficiarii sa se implice in planificarea, desfasurarea, evaluarea activitatilor sau in continuarea programului (daca este cazul - completati in campul nr. 6)?
 
*4. Categorii de public tinta/ beneficiari directi: numar si tip
800 de elevi, 11 universitati
 
*5. Categorii de public tinta/ beneficiari indirecti: numar si tip
300.000 de elevi si parinti (prin distribuirea afiselor in peste 1000 de licee si prin impactul mediatic extins)
6. Daca beneficiarii au fost implicati in implementarea proiectului prezentati contributia lor.
-
 
Rezultate (eficacitate)
*1. Descrieti rezultatele proiectului: beneficiile aduse grupului tinta, schimbarile si efectele generate in urma implementarii acestuia. Daca proiectul a avut unele rezultate/ efecte neintentionate, prezentati-le succint. 
Peste 800 de elevi au gustat viata de student in una din cele 11 universitati din 8 centre universitare implicate in cel mai amplu program national de promovare a unei alegeri informate si corecte a studiilor universitare de catre elevii din Romania. Timp de 10 - 14 zile acestia au mers la cursuri si seminarii simulate, organizate in special pentru ei, au sustinut examene, au participat la traininguri, au dezbatut probleme importante pentru educatie si tineret si au trait studenteste, dormind in camine, mancand la cantine si petrecand in localuri specifice studentesti. Astfel, elevii au avut ocazia sa afle daca programul ales este potrivit pentru ei, scazand riscul abandonului scolar universitar.
 
In acelasi timp, prin impactul mediatic puternic (stiri legate de rata abandonului si de proiect au aparut pe posturi precum Transilvania L!ve, Antena1, Radio Zu, Bucuresti FM, Hotnews, Adevarul, Edu Manager si alte peste 40 de preluari in presa nationala si locala a comunicatului initial), prin promovarea in licee si online (pagina de facebook a proiectului avand uneori un reach de peste 30.000 pe zi) a fost crescut gradul de constientizare asupra importantei unei alegeri adecvate a studiilor universitare in randul a sute de mii de persoane, in acord cu obiectivele propuse.
 
*2. Precizati care au fost resursele umane implicate in implementarea proiectului: care a fost echipa de proiect (numarul si functiile personalului implicat cu norma intreaga, cu jumatate de norma, daca este cazul).
Au fost implicati pe toata durata programului circa 200 de studenti, inclusiv studentii coordonatori ai proiectelor locale. Nu au existat persoane angajate.
 
3. Daca proiectul a implicat voluntari, precizati numarul lor, cum au fost cooptati si in ce a constat implicarea lor.
Echipa nationala a fost formata din aproximativ 10 persoane care s-au ocupat de administrarea proiectului, gestiunea resurselor nationale si promovarea nationala. Au fost implicati peste 200 de studenti voluntari care provin din organizatiile membre ANOSR care au organizat editiile locale ale proiectului. Optima desfasurare a programului este meritul lor pe deplin, ei fiind implicati inca din perioada premergatoare programului in buna desfasurare a implementarii acestuia.
 
*4. Ce roluri /responsabilitati a avut fiecare partener al proiectului? 
Consiliul National al Elevilor, in calitate de partener principal al programului a asigurat prin Consiliile Judetene si Locale ale Elevilor promovarea proiecului la scara larga, in liceele din Romania. Ministerul Educatiei Nationale a sprijinit a fost implicat ca partener datorita rolului sau de coordonare a politicilor ce tin de educatie. Ministerul Tineretului si Sportului a sprijinit financiar programul. Transilvania Live a transmis permanent noutatile cu privire la desfasurarea programului. Qual Media au sprijinit proiectul prin asigurarea materialelor de promovare. Consiliul Tineretului din Romania, Erasmus Student Network alaturi de Student Sport au sprijinit promovarea evenimentului pe toate canalele media disponibile si au participat la unele activitati, promovand oportunitati pe care elevii le vor avea in studentie sau organizand dezbateri pe teme asociate activitatii lor.
In fiecare universitate in care s-a realizat programul a fost implicata cel putin o organizatie studenteasca, responsabila de organizarea si desfasurarea proiectului la nivel local.
 
Buget
*1. Bugetul total al proiectului (in lei).
51000
 
*2. Specificati contributiile in natura implicate (produse si servicii in sistem barter), resursele materiale folosite (NU umane sau financiare), daca este cazul.
ANOSR si MTS au asigurat resursele necesare pentru promovare (website, afise, flyere) si o parte din materialele folosite in proiecte (ex. tricouri, insigne, roll-up bannere). Toate celelalte cheltuieli (masa, cazare, hartie, markere, servicii de printare, transport local, etc. au fost asigurate de organizatorii locali cu sprijinul universitatilor gazda si a celorlalti parteneri ai editiilor locale.
 
*3. Numele persoanei responsabile de administrarea bugetului. Mentionati daca organizatia sau proiectul au fost auditate.
Mihai Dragos, presedinte ANOSR. Organizatia si proiectul nu au fost auditate.

 
Evaluare
1. Care au fost obstacolele majore intampinate pe durata implementarii proiectului (specificati daca si cum le-ati depasit)?
1. Intarzierea promovarii in randul elevilor (promovarea a inceput la sfarsitul lunii mai si a continuat in luna iunie). Problema a fost rezolvata in mare masura prin implicarea Consiliilor Judetene ale Elevilor, care, odata inceputa promovarea, s-au asigurat ca mesajul a ajuns in liceele din Romania.
 
2. Fondurile reduse. Proiectul a avut un buget total redus obtinut la nivel national. Problema a fost rezolvata prin implicarea organizatorilor locali si sprijinul universitatilor.
 
2. Daca ar fi sa incepeti din nou un astfel de proiect, cum ati proceda? Care au fost lectiile invatate in urma derularii proiectului? 
Proiectul va fi derulat si in anul 2014. Spre deosebire de editia din 2013, care a fost si prima editie, am inceput organizarea mult mai devreme. Acest lucru va face ca promovarea sa aiba un impact mai mare in randul elevilor si numarul de participanti sa creasca.
 
In acelasi timp, am descoperit ca unele decizii se iau greu in diverse institutii publice, determinandu-ne sa incepem din timp relationarea cu ele in vederea colaborarii.
 
In ceea ce priveste promovarea efectiva, am descoperit ca editiile locale care au organizat caravane si au participat efectiv in licee au avut mai mult succes in atragerea de participanti decat cele care s-au bazat doar pe promovarea prin afise si prin media nationala.
 
Nu in ultimul rand, vom incerca sa introducem si sedinte de consiliere efectiva in cariera in cadrul proiectului, maximizand astfel impactul.
 
*3. Precizati doua sau trei calitati ale proiectului, care il diferentiaza. 
Universitatile de Vara pentru Elevi sunt cel mai amplu program national de promovare a unei alegeri informate si corecte a studiilor universitare de catre elevii din Romania. Este singurul cadru in care elevii din Romania au ocazia sa isi aleaga una din peste 10 universitati partenere in care sa participe la cursuri, laboratoare si examene simulate, organizate in special pentru ei, dar si la activitati de educatie non - formala si activitati sociale tipice vietii de student de la facultatea si universitatea aleasa. Cu toate ca impactul asupra participantilor il vom putea cunoastea de-abia dupa ce acestia incep sa parcurga anii de facultate, avem incredere, din marturiile lor, ca este o experienta marcanta si deosebit de utila in alegerea traseului educational viitor!
 
Criterii optionale
Originalitate
 
Ilustrati cum se evidentiaza acest proiect ca model si solutie sociala sau educationala: care a fost solutia propusa pentru problemele si nevoile identificate in randul beneficiarilor, care a fost modul inovator de abordare si cum se reflecta acesta in activitatile proiectului si produsele acestuia.
Proiectul Universitati de Vara pentru Elevi a adaugat dimensiunea experientei efective a vietii de student in procesul de alegere a unui program de studii. Astfel, elevii traiesc experienta si facultatea inceteaza sa fie un concept abstract, marcat de mituri si devine o realitatea tangibila. Astfel, cresc sansele unei alegeri adecvate si scade abandonul scolar universitar, problema majora la care isi doreste sa raspunda. Fara a astepta aparitia problemei, Universitatile de Vara pentru Elevi elimina insasi cauza acesteia. Fiind mai mult decat o simpla vizita in facultate, o universitate de vara pentru elevi recreaza, intr-un mod adaptat participantilor, intregul univers al vietii de student. 
 
Proiectul national este o dezvoltare a Junior Summer University, universitate de vara pentru elevi infiintata de Organizatia Studentilor Universitatii "Babes - Bolyai" (OSUBB) si care, la momentul extinderii proiectului la nivel national, avusese peste 2000 de elevi "absoventi". Atat ideea initiala OSUBB cat si modul in care a fost extinsa prin ANOSR, adaugandu-se dimensiunea de constientizare publica a problemei abandonului si crescand sfera de impact la nivelul majoritatii liceelor din Romania, aduc un plus de valoare important sistemului de educatie din Romania si pun elevul in centrul deciziilor care ii privesc propria cariera. Nu in ultimul rand, proiectul deschide usa dezbaterilor asupra politicilor publice menite sa rezolve problema abandonului scolar universitar.
 
Comunicare
1. Daca proiectul a beneficiat de un plan de comunicare, descrieti-l succint:
Planul de comunicare a constat in promovarea in mediul online si offline, remiterea de comunicate de presa asigurandu-se astfel informarea permanenta a massmedia cu privire la desfasurarea programului, participarea in cadrul emisiunilor radio sau televizate, realizarea rapoartelor de presa.
 
Pagina de facebook a proiectului: https://www.facebook.com/unive rsitatipentruelevi
 
2. Web site proiect
 
 
Organizator
Va rugam sa ne furnizati cateva date despre organizatorul principal al proiectului
 
ANOSR este prima si cea mai importanta federatie studenteasca, non-guvernamentala si non-partizana, fiind si singura federatie studenteasca din Romania recunoscuta la nivel international ca membra cu drepturi depline in cadrul Organizatiei Europene a Studentilor (European Students’Union - ESU). 
In prezent, ANOSR numara 78 de organizaţii studenţeşti din peste 80% din centrele universitare din Romania, majoritatea fiind infiintate imediat dupa revolutie.
 
Specificati numarul de membri si de angajati ai organizatiei/ 2013
*2. Numar de membri:
78
 
*3. Bugetul total al organizatiei/ 2013
119558