Nume proiect: WISE.travel
Nume organizatie: Fundatia ”Alaturi de Voi” Romania
Sectiunea/Sectiunile
Dezvoltare economica si sociala
Date generale
Perioada in care s-a derulat proiectul: Aug / 2016 - Dec / 2018
Proiectul face parte din programul de Economie Sociala demarat de catre fundatie in 2008.
Durata programului: 2008 - prezent.
Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei: Fiind un produs online are acoperire globala.
Rezumatul proiectului:
La fel ca alte ONG-uri, ADV are provocarea continua de a asigura sustenab misiunii asumate. In timp, am constatat ca cel mai sanatos mod de a creste o organizatie este atunci cand nu depinzi neaparat de bani europeni, ci ai ”propria undita cu care pescuiesti zi de zi” in piata economica.
In 2015 am decis sa investim 100.000 Euro din profitul realizat in dezvoltarea produsului WISE.travel. Ne-am autorizat in august 2016 ca agentie de turism, iar in mai 2018 am migrat in online prin https://wise.travel
Am construit WISE.travel pentru a conecta in mod eficient calatorii, companiile și afacerile sociale cu industria de turism. Viziunea noastra implica un alt mod de a calatori - responsabil - care ofera turistilor posib de a lua parte la diferite activitati furnizate de ONG-uri la nivel mondial.
Calatorul alege un ONG pentru care WISE doneaza jumatate din profitul brut. O companie poate utiliza WISE ca partener de calatorii business si in acest mod, sa sprijine ONG-ul favorit. Gestul este parafat prin certificatul de impact social pe care il acordam in concordanta cu Global Goals si directiva 95 de raportare CSR.
Platforma include 180.000 de hoteluri, 22.000 masini, 18.000 de activitati si oferte speciale. Sunt 30 de ONG-uri partenere si alte 1.800 listate ca sugestii geografice pentru calatori. De la infiintare, €28.000 au fost donati/investiti in programe sociale.
In plus, atunci cand un turist alege sa calatoreasca in Atena de exemplu, ii sunt sugerate automat activitati si afaceri sociale din zona, oferindu-i oportunitatea de a achizitiona suveniruri de la un atelier in care lucreaza pers cu dizab sau de a servi o masa intr-un restaurant social. Nu percepem comision pentru promovare.
Relevanta (context)
Contextul initierii proiectului:
Fiind un produs de economie sociala, ne-am uitat la 2 aspecte cand am decis sa pornim acest start-up:
• Nevoile noastre ca organizatie de a asigura sustenabilitatea programelor sociale pe care le derulam si de a ajuta cat mai multi tineri cu dizabilitati.
• Nevoia si dorinta oamenilor de a calatori cat mai mult si de a fi informati corect cu privire la produsele si serviciile turistice din piata.
Am analizat:
• Tipurile de produse online existente pe piata, ce functioneaza bine si ce ar trebui facut altfel (concurenta) – Booking.com, Expedia, TUI, Eturia, DreamTrips;
• Aspecte legate de functionare – furnizori, autorizatii necesare, procesatori de plati online, functionalitati practice ale aplicatiei, aspecte contractuale si financiare ș.a.
• ONG-uri si intreprinderi sociale interesate de produs;
• Resurse necesare – umane/financiare
Scopul si obiectivele:
Ne-am propus sa dezvoltam un nou produs de economie sociala, care sa asigure o sursa de venit pentru atingerea misiunii sociale a fundatiei, cea de integrare in comunitate a tinerilor cu dizabilitati, dar si de multiplicare a binelui din comunitate sustinand prin WISE.travel activitatea altor ONG-uri si Intreprinderi Sociale la nivel mondial.
Principalele activitati:
1. Realizare studiu de piata si plan de afaceri;
2. Recrutare si angajare persoane cu experienta specifica;
3. Realizare concept produs;
4. Autorizarea ca agentie de turism;
5. Contactarea si semnarea de contracte cu furnizori de travel la nivel mondial;
6. Demararea activitatii ca agentie de turism offline;
7. Promovarea produselor si serviciilor oferite;
8. Demararea activitatii de realizare platforma online WISE.travel;
9. Testare platforma in piata la clienti persoane fizice, companii, ONG-uri si Intreprinderi Sociale;
10. Dezvoltare platforma in functie de feedback-ul primit;
11. Semnare contracte cu procesatori de plati si integrare in platforma;
12. Testare functionalitate platforma;
13. Lansare oficiala produs WISE.travel in data 24 mai 2018;
14. Promovare si marketing;
15. Integrare noi functionalitati;
16. Vanzare produs;
17. Dezvoltare continua, inclusiv realizare whitelabel (franciza) pentru ONG-uri, bloggeri, companii care doresc propria agentie de turism cu tot suportul asigurat din partea WISE.travel.
18. Mapare cu ajutorul clientilor a locatiilor de cazare in ceea ce priveste accesibilitatea pentru persoane cu dizabilitati /varstnici si acordarea de note / certificate pe accesibilitate, asa cum face Booking si TripAdvisor pe calitate. In acest sens, vom incuraja locatiile de cazare sa-si accesibilizeze spatiile, iar persoanele cu dizabilitati sau cu probleme de mobilitate sa aleaga sa se cazeze acolo unde locatiile intrunesc conditiile.
Beneficiari:
Beneficiari directi: Peste 40.000 vizitatori unici la nivel mondial. Clientii nostri sunt persoane fizice, companii si ONG-uri. Beneficiarii directi sunt persoanele care beneficiaza de servicii sociale in cadrul celor 30 parteneri non-profit.
Beneficiari indirecti: Beneficiarii indirecti sunt in special grupurile tinta cu care lucreaza cele peste 1800 de ONG-uri si Intreprinderile Sociale listate in platforma.
Implicarea beneficiarilor:
S-au organizat mai multe prezentari individuale si de grup pentru toate categoriile de grup tinta vizate. Dezvoltarea platformei s-a realizat preponderent in baza feedback-lui primit. Aceste intalniri au avut loc la Iasi, Bucuresti, Brasov, Chisinau, Viena si Barcelona. Inclusiv s-au realizat prezentari in cadrul unor companii si retele internationale in care fundatia este membru, cum ar fi EASPD, ENSIE sau retele nationale – FONSS, RISE, FOND si DizabNet.
Rezultate (eficacitate)
Rezultatele proiectului:
BENEFICII PENTRU CALATOR
1. Servicii de calitate la un click distanta si suport offline pentru oferte personalizate sau situatii neprevazute;
2. Un pachet complet de servicii turistice - hoteluri, inchirieri masini, activitati si cele mai bune variante de zbor pentru perioada si destinatia selectata pentru cazare.
3. Plus valoare pentru achizitia realizata. Profitul este reinvestit in sustinerea programelor derulate de catre ONG-urile inscrise in platforma;
3. Un nou mod de a calatori - sustii comunitatea vizitata: – mananci la un restaurant social, cumperi suveniruri realizate de persoane cu dizabilitati, participi la actiuni de voluntariat in alta tara, etc.
BENEFICII PENTRU COMPANII
1. O platforma complet automatizata pentru calatoriile business si motivarea angajatilor;
2. Economii pentru companiile partenere – automatizare proces de achizitie si reducerea resurselor alocate acestei activitati. Preturi competitive pe piata;
3. Rapoarte transparente de impact social in timp real. Parteneriatul cu WISE.travel este inclus in politica de CSR a companiei.
Detalii https://wise.travel/ro/corpora te
BENEFICII PENTRU ONG
1. O sursa suplimentara de autofinantare fara ca angajatii, prietenii sau donatorii organizatiei sa aloce bani suplimentar pentru acest lucru. Doar isi schimba furnizorul de turism, de la booking.com sau alt site competitor, la WISE.travel;
2. Promovarea gratuita a propriilor produse si servicii catre calatori si generarea de venituri suplimentare;
Detalii aici https://wise.travel/ro/ong
Resursele umane implicate:
Echipa este formata din 10 oameni: 1 manager produs, 1 manager travel, 3 programatori, 1 designer, 2 agenti de turism, 1 manager vanzari, 1 contabil.
Toate persoanele, inafara de un programator, sunt angajate full time. Sunt oameni care au venit din zona multinationalelor si au decis sa investeasca in dezvoltare locala si inovare sociala.
Implicarea voluntarilor: Nu a implicat voluntari.
Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului: Nu am avut parteneri pe proiect.
Buget
Bugetul total al proiectului: 475 000 lei
Contributiile in natura: Nu este cazul.
Evaluare
Obstacole majore intampinate:
1. Neincrederea de a lucra cu o agentie de turism infiintata de un ONG. De la 1 ianuarie 2019 am inceput transferul activitatii WISE.travel de pe fundatie pe o societate comerciala la care fundatia este actionar majoritar.
2. Dificultati de a incheia contracte cu unii furnizori de servicii travel sau procesatori de plati. ONG-urile sunt considerate entitati cu risc crescut. Am reusit in final sa convingem 15 furnizori de turism cu care lucram la nivel mondial si 2 procesatori de plati. Ne-a ajutat premiul Antreprenorul Social al Anului 2016 acordat in cadrul competitiei Entrepreneur Of The Year.
3. Competitia mare in turism. Strategia WISE este de a merge pe nisa oamenilor care isi fac singuri vacantele si care inteleg valoarea adaugata a produsului. Ne extindem prin sistemul de afiliere si cel de franciza la care lucram in prezent.
Lectii invatate:
Am cauta sa atragem capital suplimentar fata de sumele care au fost alocate de catre noi, ca sa facem mai multa educatie in piata in ceea ce priveste achizitiile de la intreprinderi sociale.
Ne dorim un trend in care oamenii acceseaza oferta noastra si observa ca preturile noastre sunt mai bune decat cele oferite de competitori, ca avem servicii de suport offline profesioniste, ca generam plus valoare pentru ONG-uri si comunitati. Cu alte cuvinte, am incepe proiectul cu o suma de bani mult mai mare, pe care sa o putem aloca pentru publicitate.
Calitatile proiectului:
• O platforma produsa in Romania, unica in lume ca scop asumat. https://www.youtube.com/watch? v=1KeQ3ThWVDY
• WISE.travel aduce activitatea ONG-urilor in piata de masa, educa turistii cu privire la beneficiile pe termen mediu si lung pe care le genereaza achizitia realizata din platforma.
• Detine una din cele mai mari baze de date din lume care mapeaza ONG-urile si Intreprinderile Sociale cu privire la impactul pe care il au in comunitate din perspectiva Global Goals.
• Este agentia de turism pentru ONG-uri si Intreprinderi Sociale care vor sa-si dezvolte o activitate generatoare de venit sau de strangere de fonduri. Poate deveni un instrument principal de fundraising pt ONG-uri, ca alternativa la directionarea 2% sau 20%.
• Ofera consultanta si sprijin in dezvoltarea segmentului de CSR in cadrul unei companii.
• Este un concept de antreprenoriat social care multiplica binele in comunitate.
Comunicare:
1. Daca proiectul a beneficiat de un plan de comunicare, descrieti-l succint:
1. Pe langa platforma in sine, au fost realizate materiale print si video de promovare, pagini dedicate pe retele de socializare s.a.;
2. In data de 24 mai 2018 a fost lansata oficial platforma la Iasi, iar in 31 mai la Chisinau;
3. Site-ul este optimizat continuu. A fost tradus in mai multe limbi si aducem constant beneficii suplimentare pentru clienti pentru o crestere continua.
4. WISE.travel a fost sponsor pentru diferite evenimente caritabile organizate de catre diferite ONG-uri.
5. S-au realizat prezentari la diferite evenimente business sau organizate de catre societatea civila.
6. S-au acordat interviuri pentru mass-media, s-au publicat articole in reviste nationale si internationale.
7. In 2019 va fi derulata o campanie publicitara printr-un contract incheiat cu o agentie de profil.
***
Despre organizator
Fundația „Alături de Voi” România (ADV) este o organizație neguvernamentală de tip întreprindere socială de inserție, înființată în februarie 2002, a cărei misiune este incluziunea persoanelor cu dizabilități și din alte grupuri vulnerabile. ADV România are sediul național în Iași și a oferit servicii in 17 ani de activitate la peste 150000 de beneficiari. Este un promotor al economiei sociale, dezvoltand 3 afaceri sociale - UtilDeco, JobDirect si WISE.travel.