Laboratoarele CSR organizate de CSR Europe pun fata in fata companiile, partenerii sociali si reprezentantii Uniunii Europene si le dau posibilitatea de a initia proiecte la nivel european care sa raspunda prioritatilor UE. Comunitatea de afaceri si, dar si autoritatile romane, pot beneficia la randul lor de aceasta initiativa.
CSR Europe, o retea europeana de peste 60 de corporatii multinationale initiata in 1995 de presedintele Comisiei Europene de atunci, Jacques Delors, impreuna cu mai multe companii care activeaza in Europa, si-a propus sa ajute companiile sa integreze politicile de CSR in filosofia lor de afaceri.
Laboratoarele CSR sunt grupuri de actiune care au ca scop sa raspunda principalelor probleme identificate de Alianta Europeana pentru CSR, alianta lansata in martie 2006 de CE in urma revizuirii strategiei de la Lisabona in privinta dezvoltarii economice si a pietei de munca. spune Carien Duisterwinkel, Membership Relations Coordinator in cadrul CSR Europe. Alianta Europeana are doua scopuri: pe de o parte, CE si statele membre vor crea conditii mai economice mai prietenoase pentru companii. Pe de alta parte, mai multe companii, printr-o politica de CSR, vor fi mai inovative si mai responsabile in privinta relatiei cu partenerii sociali si in modul in care isi gandesc strategiile de afaceri. CSR Europe este unul dintre partenerii Aliantei si sustine obiectivele acesteia si prin organizarea Laboratoarelor CSR.
Laboratoarele CSR sunt organizate la initiativa uneia sau mai multor companii, au o arie precisa de actiune si un obiectiv specific. In 2007 au fost organizate 16 laboratoare sub cele 9 arii de interes ale Aliantei (inovatie, sustinerea parteneriatelor si a intreprinderilor mici si mijlocii, CSR in aprovizionarea cu materie prima, piata muncii, diversitate si egalitate de sanse, conditii de munca/sanatate si siguranta la locul de munca, schimbarile climatice, atragerea partenerilor sociali, transparenta si comunicare).
Fiecare laborator este un proiect cu scopuri si obiective si termene limita de executie. Primul pas este ca, in perioada de incubatie, firmele care conduc laboratorul sa puna in discutie obiectivele cheie si care trebuie sa fie rezultatele acestuia. Apoi lucreaza pe un subiect specific de CSR in grupuri mici, alaturi de alte companii, reprezentanti ai UE si parteneri sociali. Un Laborator are o perioada de activitate de 18 luni, dar acest lucru nu este batut in cuie, explica Duisterwinkel. Unele au potential sa devina initiative de sine statatoare, cum este Laboratorul <<Stiinta in scoli>>.
Stiinta in scoli, unul dintre laboratoarele de sub aria de actiune piata muncii, urmareste sa creasca ponderea educatiei tehnice/stiintifice in scoli. Proiectul vrea sa puna la dispozitia scolilor expertiza si resurselor companiilor pentru a dezvolta o programa tehnica la zi si pentru a da acces elevilor la materiale didactice potrivite.
Beneficiari sunt atat scolile si ministerele de profil cat si, intr-un stadiu final, companiile care astfel vor avea forta de munca calificata. Laboratorul este condus de IBM si la el mai participa: BASF, Suez, Intel, Microsoft, Cargill, Solvay, Rolls-Royce, Johnson&Johnson, Novartis, Vattenfall, Pfizer, Dassault Systemes, Toyota UK, precum si reteaua Ministerelor Educatiei din UE, Organizatia Mondiala a Muncii (ILO), sindicate nationale din educatie si din inginerie si stiinta. Obiectivele au fost stabilite in aprilie 2007, apoi au avut loc workshopuri si au fost create grupuri de lucru nationale si s-au facut planurile de actiune pana in februarie 2008.
Laboratorul incearca sa rezolve o problema stringenta si pentru mediul de afaceri si pentru autoritati: lipsa de elevi si studenti care sa urmeze stiinte exacte si, ca urmare, lipsa de ingineri pe piata de munca din Europa mai spune Carien Duisterwinkel. Alte Laboratoare nu au obiective atat de concrete, ci se axeaza mai degraba pe schimbul de experiente si pe crearea unor ghiduri de bune practici privind ceea ce poti face si ceea ce nu poti face pe un anumit domeniu. O caracteristica pe care o au toate, insa, este ca Laboratoarele faciliteaza schimbul de experiente si de bune practici intre sectorul de afaceri si partenerii sociali, aceasta crescand complementaritatea si eficienta eforturilor tuturor actorilor angajati intr-o anumita tematica CSR.
Cele mai multe dintre companiile membre ale CSR Europe au activitati si in Romania iar politicile pe care si le dezvolta in Laboratoare vor avea efect si asupra modului in care fac afaceri in Romania. Comunitatea de afaceri si legislatorii romani trebuie sa inceapa sa foloseasca CSR pentru a avea dezvoltare economica durabila si pentru a imbunatati coeziunea sociala si concurenta. Companiile romanesti, la randul lor, se pot angaja in laboratoarele existente sau pot avea initiative cu impact european in cadrul CSR Europe.
Carien Duisterwinkel, Membership Relations Coordinator in cadrul CSR Europe, participa la la cea de-a doua editie a conferintei internationale despre responsabilitatea sociala corporatista CSR 07 care are loc la Bucuresti in zilele de 22 si 23 octombrie.