Raportarea de CSR la standarde internationale tinde sa treaca de la stadiul de "dragut" la "necesitate" in politica de responsabilitate sociala a companiilor, pe fondul crizei economice, a spus Diana Untaru, consultant la Braun & Partners, companie specializata in Responsabilitate Sociala Corporativa (CSR). Printre avantajele pe care acest tip de raportare le aduce companiilor se numara cresterea increderii partilor cointeresate in ele si fidelizarea clientilor, in conditiile in care ultimele studii arata ca increderea in companii se afla la cel mai jos nivel din ultimii 10 ani, iar consumatorii prefera in continuare produsele eco, in ciuda pretului ridicat si al crizei.
Filantropie vs. CSR
"Filantropia este o forma "usoara" de CSR (primul stagiu, vezi si ilustratia de mai jos) si necesita un efort mic de management si de angajare a partilor cointeresate. Efortul este mic deoarece nu este integrat in operatiunile zilnice pe care le desfasoara o companie sau in sistemele de management. De obicei sunt investitii punctuale care se pot deduce din impozitul anual al companiei.
CSR-ul reprezinta managementul asteptarilor partilor cointeresate si integrarea lor in operatiunile de business ale companiei. Deci este nevoie de un nivel mult mai inalt de implicare a partilor cointeresate".
Responsabilitate pe bune sau prefacatorie din partea companiilor de dragul imaginii?
"Trebuie sa nu confundam CSR-ul cu greenwashing-ul (comunicare lipsita de onestitate a marketingului verde si a produselor/serviciilor verzi). Romania se afla la inceput in CSR. Va trebui sa mai treaca cativa ani pana cand CSR-ul va putea fi implementat la nivel strategic, iar dumneavoastra, ca parte cointeresata, aveti o putere decizionala asupra modului in care o companie gandeste si implementeaza strategia de CSR".
Ce au de castigat companiile care continua sa fie responsabile social, in pofida crizei?
"Mai ales in aceasta perioada de criza, companiile pot arata daca au sau nu implementata o strategie de CSR la nivel de business. Oricine poate face CSR in perioada de calm, insa cei care au in ADN-ul organizational CSR-ul si continua activitatile de responsabilitate sociala si in aceasta perioada, au mai mult de castigat la nivel de angajati, de reputatie (acum se poate forma mai usor un capital de incredere in randul comunitatii)".
Trendul la nivel international este de transformare a raportarii de CSR din "nice to have" in "must have"
"Pe fondul crizei economice, atat Global Reporting Initiative (GRI) cat si reprezentantii unor state precum Olanda, Marea Britanie, Africa de Sud, Canada etc, recomanda raportarea sub indicatori internationali. Trendul la nivel international este de transformare a raportarii de CSR din "nice to have" in "must have".
"Raportarea de CSR la standarde internationale se face sub Global Reporting Initiative (GRI) pe baza unor indicatori de performanta sociala, resurse umane, responsabilitate fata de produs, responsabilitate fata de mediu, performanta economica si drepturile omului".
Desi este criza, consumatorii inca prefera produse eco, in ciuda pretului ridicat
"La nivel international, studiile arata ca, desi este criza, consumatorii inca prefera produse eco, in ciuda pretului ridicat. Mai mult, investitorii sunt tot mai interesati sa investeasca in companii care au politici de dezvoltare sustenabila".
Oportunitatile ce merita fructificate, pe fondul crizei, conform studiului CSR 24/7
1. relatia cu partile cointeresate (stakeholderi) - unele companii nu si-au identificat inca partile cointeresate si nu au intrat inca intr-un dialog sistematic. Prin urmare, pentru a avea un business durabil, companiile trebuie sa-si alinieze obiectivele de business cu asteptarile stakeholderilor.
2. resursele umane - companiile nu sunt transparente (pe site-urile web pe care le detin sau in ofertele de job pe care le promoveaza) in ceea ce priveste oportunitatile pe care le ofera viitorilor angajati, daca au un sistem de management al carierei, daca ofera posibilitatea unei modalitati de lucru mai flexibile, part-time sau pentru persoane cu dizabilitati. Acest lucru este foarte important mai ales ca, in ultima vreme, viitorii angajati sunt mult mai interesati si motivati de beneficiile non-financiare pe care o companie le poate oferi. Criza economico-financiara ofera un alt avantaj companiilor care isi pot fideliza sau atrage talente prin actiunile de CSR dedicate angajatilor (programe de voluntariat gandite pentru diferitele departamente ale companiei, traininguri de specializare pentru angajatii "veterani", echilibru intre viata privata si cea profesionala etc).
3. protectia mediului - existenta unor sisteme de management pentru protectia mediului, masurarea emisiilor de CO2 si stabilirea unor obiective care trebuie atinse in urmatorii ani.
Masurarea rezultatelor unei actiuni de CSR, cheia succesului in promovarea acesteia
"In primul rand trebuie sa discutam daca se comunica. Si stim ca nu se comunica, ci mai degraba promovarea se face prin actiuni de PR. Exista companii care fac CSR, dar nu stiu sa-l comunice. In primul rand activitatile de CSR trebuie mai intai masurate si apoi comunicate. In asta consta eficienta. Daca nu te duci sa vezi ce s-a intamplat cu copiii carora le-ai donat mobilier sau haine anul trecut, degeaba te bati cu pumnul in piept ca faci CSR".
Imbunatatirea reputatiei si fidelizarea clientilor, printre beneficiile unei comunicari eficiente in CSR
"Printre beneficiile pe care le aduce o comunicare eficienta unei companii la nivel de business sunt imbunatatirea reputatiei, diferentierea produselor fata de competitori si fidelizarea clientilor. La nivel de angajat, putem mentiona retentia si recrutarea de talente, scaderea fluctuatiilor de personal, cresterea satisfactiei si motivatiei la locul de munca.
Standard ISO dedicat Responsabilitatii Sociale, la finele lui 2009
"La nivel international va exista un standard ISO 26000 dedicat Responsabilitatii Sociale care va fi finalizat la sfarsitul acestui an".
Citit materialul integral pe EurActiv.ro.
Filantropie vs. CSR
"Filantropia este o forma "usoara" de CSR (primul stagiu, vezi si ilustratia de mai jos) si necesita un efort mic de management si de angajare a partilor cointeresate. Efortul este mic deoarece nu este integrat in operatiunile zilnice pe care le desfasoara o companie sau in sistemele de management. De obicei sunt investitii punctuale care se pot deduce din impozitul anual al companiei.
CSR-ul reprezinta managementul asteptarilor partilor cointeresate si integrarea lor in operatiunile de business ale companiei. Deci este nevoie de un nivel mult mai inalt de implicare a partilor cointeresate".
Responsabilitate pe bune sau prefacatorie din partea companiilor de dragul imaginii?
"Trebuie sa nu confundam CSR-ul cu greenwashing-ul (comunicare lipsita de onestitate a marketingului verde si a produselor/serviciilor verzi). Romania se afla la inceput in CSR. Va trebui sa mai treaca cativa ani pana cand CSR-ul va putea fi implementat la nivel strategic, iar dumneavoastra, ca parte cointeresata, aveti o putere decizionala asupra modului in care o companie gandeste si implementeaza strategia de CSR".
Ce au de castigat companiile care continua sa fie responsabile social, in pofida crizei?
"Mai ales in aceasta perioada de criza, companiile pot arata daca au sau nu implementata o strategie de CSR la nivel de business. Oricine poate face CSR in perioada de calm, insa cei care au in ADN-ul organizational CSR-ul si continua activitatile de responsabilitate sociala si in aceasta perioada, au mai mult de castigat la nivel de angajati, de reputatie (acum se poate forma mai usor un capital de incredere in randul comunitatii)".
Trendul la nivel international este de transformare a raportarii de CSR din "nice to have" in "must have"
"Pe fondul crizei economice, atat Global Reporting Initiative (GRI) cat si reprezentantii unor state precum Olanda, Marea Britanie, Africa de Sud, Canada etc, recomanda raportarea sub indicatori internationali. Trendul la nivel international este de transformare a raportarii de CSR din "nice to have" in "must have".
"Raportarea de CSR la standarde internationale se face sub Global Reporting Initiative (GRI) pe baza unor indicatori de performanta sociala, resurse umane, responsabilitate fata de produs, responsabilitate fata de mediu, performanta economica si drepturile omului".
Desi este criza, consumatorii inca prefera produse eco, in ciuda pretului ridicat
"La nivel international, studiile arata ca, desi este criza, consumatorii inca prefera produse eco, in ciuda pretului ridicat. Mai mult, investitorii sunt tot mai interesati sa investeasca in companii care au politici de dezvoltare sustenabila".
Oportunitatile ce merita fructificate, pe fondul crizei, conform studiului CSR 24/7
1. relatia cu partile cointeresate (stakeholderi) - unele companii nu si-au identificat inca partile cointeresate si nu au intrat inca intr-un dialog sistematic. Prin urmare, pentru a avea un business durabil, companiile trebuie sa-si alinieze obiectivele de business cu asteptarile stakeholderilor.
2. resursele umane - companiile nu sunt transparente (pe site-urile web pe care le detin sau in ofertele de job pe care le promoveaza) in ceea ce priveste oportunitatile pe care le ofera viitorilor angajati, daca au un sistem de management al carierei, daca ofera posibilitatea unei modalitati de lucru mai flexibile, part-time sau pentru persoane cu dizabilitati. Acest lucru este foarte important mai ales ca, in ultima vreme, viitorii angajati sunt mult mai interesati si motivati de beneficiile non-financiare pe care o companie le poate oferi. Criza economico-financiara ofera un alt avantaj companiilor care isi pot fideliza sau atrage talente prin actiunile de CSR dedicate angajatilor (programe de voluntariat gandite pentru diferitele departamente ale companiei, traininguri de specializare pentru angajatii "veterani", echilibru intre viata privata si cea profesionala etc).
3. protectia mediului - existenta unor sisteme de management pentru protectia mediului, masurarea emisiilor de CO2 si stabilirea unor obiective care trebuie atinse in urmatorii ani.
Masurarea rezultatelor unei actiuni de CSR, cheia succesului in promovarea acesteia
"In primul rand trebuie sa discutam daca se comunica. Si stim ca nu se comunica, ci mai degraba promovarea se face prin actiuni de PR. Exista companii care fac CSR, dar nu stiu sa-l comunice. In primul rand activitatile de CSR trebuie mai intai masurate si apoi comunicate. In asta consta eficienta. Daca nu te duci sa vezi ce s-a intamplat cu copiii carora le-ai donat mobilier sau haine anul trecut, degeaba te bati cu pumnul in piept ca faci CSR".
Imbunatatirea reputatiei si fidelizarea clientilor, printre beneficiile unei comunicari eficiente in CSR
"Printre beneficiile pe care le aduce o comunicare eficienta unei companii la nivel de business sunt imbunatatirea reputatiei, diferentierea produselor fata de competitori si fidelizarea clientilor. La nivel de angajat, putem mentiona retentia si recrutarea de talente, scaderea fluctuatiilor de personal, cresterea satisfactiei si motivatiei la locul de munca.
Standard ISO dedicat Responsabilitatii Sociale, la finele lui 2009
"La nivel international va exista un standard ISO 26000 dedicat Responsabilitatii Sociale care va fi finalizat la sfarsitul acestui an".
Citit materialul integral pe EurActiv.ro.