Ministrul a atras atentia ca Bucurestiul este unul dintre cele mai poluate orase din Europa. "Problema poluarii este prioritara pentru Uniunea Europeana, deci trebuie sa fie prioritara si pentru noi", a adaugat Korodi. El a dat asigurari ca noua formula a taxei respecta principiile Comisiei Europene. Taxa pe metri cubi creste in functie de catalizatorul masinii.
"Nu Guvernul roman a inventat aceasta taxa. Ea exista deja in Danemarca, Olanda si Grecia", a mai spus ministrul, precizand ca destinatia taxei este legata exclusiv de fondul de mediu.
Potrivit modificarilor care vor intra in vigoare la 1 iulie, taxa de prima inmatriculare va creste de 2-3 ori pentru masinile noi Euro 4 si va scadea de 10 ori pentru autoturismele mai vechi.
Masinile mai vechi au o taxa de poluare mai mica
Taxa de poluare auto, asa cum a fost redenumita, se va plati doar la prima inmatriculare a unei masini pe teritoriul statului roman, iar formula de calcul pune accent pe durata de viata a masinii si timpul de poluare in circulatie - a explicat Attila Korodi.
"Cu cat o masina este mai veche si mai aproape de casare, si sursa de poluare este mai aproape de a fi stopata. De exemplu, o masina noua are o durata de viata de pana la 20 de ani, deci va polua in tot acest timp, spre deosebire de o masina de 13 ani vechime, care va polua doar cativa ani" - a adaugat ministrul Mediului.
In cazul in care o masina inmatriculata in Romania este vanduta in strainatate, proprietarul primeste inapoi o parte din taxa platita.
Romanii isi primesc banii inapoi, dar nu pe toti
"In Romania, problema nu este numarul de masini, ci efectele
acestora" - a afirmat Ciocanea. El a adaugat ca cei care au platit taxa
de prima inmatriculare au sanse sa isi recupereze banii, insa nu pe
toti, ci doar o parte din ei (diferenta dintre noua taxa si vechea
taxa).
Diferenta, inapoi
Procedura prin care persoanele care au achitat taxa auto vor putea recupera suma rezultata din diferenta dintre cuantumul vechi al taxei si cel nou va fi reglementata in normele de aplicare a actului normativ prin care s-a stabilit noua forma a taxei.
Din punct de vedere administrativ, statul roman nu va introduce niciun fel de norme suplimentare pentru a impiedica accesul cetatenilor la recuperarea unei parti din taxa, pentru ca se discuta despre diferenta de taxa, nu despre intregul cuantum", a declarat duminica seful Departamentului pentru Afaceri Europene (DAE), Adrian Ciocanea. In aceasta situatie se afla insa un numar mic de posesori auto. Seful DAE a precizat ca persoanele care vor achizitiona automobile pana la 1 iulie vor plati taxa de prima inmatriculare in functie de vechea grila, aflata in vigoare.