ISO, Organizatia Internationala pentru Standarde, va publica in noiembrie 2009 un standard pentru responsabilitate sociala. Standardul, care se va numi 26000, nu va presupune audit si acreditare, ci va fi un ghid de bune practici la care organizatiile care au programe de responsabilitatea sociala vor adera voluntar.

Conceptul de responsabilitate sociala corporatista (CSR) se refera la implicarea companiilor in rezolvarea unor probleme ale comunitatilor in care activeaza si se bazeaza pe principiul recompensarii sprijinului pe care il primesc companiile de la partenerii sociali de-a lungul dezvoltarii lor. Organizatiile care isi asuma CSR iau in considerare impactul activitatii corporatiei asupra societatii si incearca sa devina parteneri sociali viabili.

In Romania, CSR se dezvolta pe masura ce economia devine mai stabila. Conform unei estimari a Saga Business&Community, companie specializata in servicii sociale si de mediu, in 2005, companiile au investit circa 10 milioane de euro in activitati CSR.

„CSR este cheia dezvoltarii unei tari, economic, social, ecologic si politic.” spune Martin Neureiter, presedintele Centrului pentru Civism Corporatist din Austria. „Poate suna putin exagerat, dar este foarte aproape de adevar. In Romania, de exemplu, sunt multe zone care se afla in schimbare continua din punct de vedere al mediului, al industriei, al serviciilor de sanatate si sociale, al educatiei. Sunt moduri in care poti aborda aceste schimbari: unul e ca fiecare sa incerce sa castige cat mai mult, chiar si in detrimentul altor zone, ceea ce va duce dezechilibru social; altul este ca autoritatile sa incerce sa aduca zonele al acelasi nivel bazandu-se pe cele trei linii de actiune ale CSR – economica, sociala si de mediu – si sa atraga si partenerii sociali in acest proces. Atunci se poate atinge un echilibru echitabil.” - Martin Neureiter, CEO, The CSR cOmpany and Trade Union (EU) representative, Austria

In conditiile in care fiecare companie are propria ei politica de CSR si abordarile si etica sunt diferite de la caz la caz, Neureiter considera ca un standard ISO este un pas relevant la nivel mondial. “ISO 26000 va crea o schimbare semnificativa. Pentru prima data va fi definita o terminologie comuna in acest domeniu. Asta inseamna ca daca o companie din Romania vorbeste despre CSR cu o companie din Indonezia, vor intelege acelasi lucru. E la fel de important si faptul ca acest standard va fi primul document global care va include principiile si normele de implementare. Va deveni standardul dezvoltarii viitoare a responsabilitatii sociale.”

„CSR poate fi un vehicul catre mai bine. Si este un lucru grozav pentru ca este o unealta a initiativelor private. Companiile nu trebuie sa se astepte sa faca statul ceva. Ele pot actiona in cadrul sferelor lor de influenta fara sa mai astepte reactia politicului. Si asa pot crea o schimbare reala, chiar daca are loc numai intr-o zona limitata. Important e ca pot face ceva. Mai mult, genul acesta de actiune ridica standardele pentru politic, care este provocat sa ia masuri. Daca o intreprindere mica poata sa faca o schimbare, atunci guvernul de ce nu poate?” - Martin Neureiter, CEO, The CSR Company and Trade Union (EU) representative, Austria

Conform ISO, standardul 26000 va trebui sa:
- ajute organizatiile care doresc sa isi asume responsabilitati sociale in asa fel incat sa respecte conditiile culturale, de mediu, sociale, legale, precum si pe cele ale dezvoltarii economice;
- ofere indrumare practica organizatiilor pentru a-si identifica partenerii sociali si pentru a creste credibilitatea rapoartelor de SR;
- creasca increderea in organizatii;
- fie consecvent cu legile si standardele ISO in vigoare;
- nu intentioneze sa reduca autoritatea statelor in privinta responsabilitatii sociale a companiilor;
- promoveze o terminologie comuna in domeniu;
- promoveze responsabilitatea sociala.

La elaborarea standardului participa atat state dezvoltate economic cat si state in curs de dezvoltare. In opinia lui Martin Neureiter, aceasta este cheia succesului standardului. „Statele cu niveluri diferite de dezvoltare au probleme diferite. Organizatiile actioneaza in conditii complet diferite si abordarile lor fata de responsabilitatea sociala sunt adaptate local. Accesul la apa potabila e de la sine inteles in unele state, in timp ce in altele este o problema de viata si de moarte, care poate determina disparitia unei comunitati. De aceea contributia fiecarui stat este vitala pentru standard, pentru ca numai asa poate fi relevant la nivel mondial.”

Autor: Jo Ilie


Martin Neureiter va participa la cea de-a doua editie a conferintei internationale despre responsabilitatea sociala corporatista – CSR ’07 – care va avea loc la Bucuresti in zilele de 22 si 23 octombrie.

Linkuri:

Resurse suplimentare:
- consultanta-certificare.ro - ISO 26000 si responsabilitatea sociala
- Camera de Comert si Industrie Harghita - ISO 26 000 – responsabilitate sociala
- ISO Social Responsibility
- The 2nd International Corporate Social responsibility Conference in Romania

Studii ale Comisiei Europene:
- EC - Employment, Social Affairs and Equal Opportunities - CSR
- EC - Enterprise and Industry- CSR

Sursa: http://www.euractiv.ro/