Comisia Europeana a transmis ieri o informare privind selectarea
proiectelor pentru a primi finantare europeana in cadrul programului
TEN-T (reteaua transeuropeana de transport), perioada 2007-2013. Este
vorba de proiecte considerate prioritare pentru UE, selectarea fiind o
"expresie clara a obiectivului declarat al Comisiei de a concentra
asistenta disponibila, pe cat posibil, pe tronsoanele transfrontaliere
care reprezinta cele mai mari probleme".
In urma selectiei,
Comisia propune statelor membre si Parlamentului European 30 de pachete
de proiecte, pentru un buget de 5,1 miliarde de euro. Mai bine de
jumatate din finantare va fi alocata lucrarilor si studiilor asupra
tronsoanelor transfrontaliere. Decizia finala privind finantare se
asteapta sa fie luata la inceputul anului viitor.
Cateva firimituri in 2007
Parcurgerea
listei de proiecte arata ca intre prioritatile europene nu se inscriu
si prioritatile "vehiculate" de autoritatile romane. Astfel, Romania
este prinsa doar "tangential" in finantarea pentru studiul privind o
autostrada Atena-Sofia-Budapesta. Un alt calup de proiecte in care,
teoretic, Romania ar fi putut fi incadrata este cel privind ruta
fluviala Rin-Main-Dunare. Dar aici finantarile se opresc la studiile
privind imbunatatirea navigatiei pe sectiunea maghiara.
In
rest, se finanteaza studii privind linia Gdansk-Viena,
Paris-Bratislava, lucrari la linia de cale ferata de viteza
Madrid-Barcelona, lucrari pentru descongestionarea drumurilor dintre
Marea Britanie si
Pentru Romania sunt alocate 0,2 milioane de euro, cea mai mica suma in comparatie cu celelalte state membre, pentru dezvoltarea infrastructurii la porturile dunarene. Prin comparatie, Ungaria are o finantare de 3 milioane de euro pentru linia de tren care leaga capitala de aeroportul Ferihegy (un proiect de tipul celui anuntat recent la Bucuresti pentru legatura cu aeroportul Henri Coanda).
Bulgaria va beneficia de peste 3,6 milioane de euro pentru calea ferata Ruse-Varna si un terminal intermodal la Plovdiv. Ministerul Transporturilor nu a comentat ieri de ce Romania a fost ocolita de finantarile europene in cadrul TEN.
Mesaj politic pentru Marea Neagra
Daca la drumuri si cai interne navigabile nu prea avem noroc, am putea sa ne impunem cu Marea Neagra. Comisia de Industrie, Cercetare si Energie din Parlamentul European (ITRE) a aprobat miercuri, in unanimitate, un proiect de aviz privind o noua abordare a politicii regionale in Marea Neagra. Astfel, europarlamentarii subliniaza "importantta proiectului gazoductului Nabucco" si considera "esentiala dezvoltarea infrastructurii din porturile UE la Marea Neagra".
"Este un mesaj politic, care transmite un semnal Bruxelles-ului ca trebuie investit in aceasta zona de interes pentru UE", spune europarlamentarul Adriana Ticau, raportor pentru Comisia ITRE.