Desi preocuparea pentru problemele de mediu este deja adanc inradacinata in spiritul europenilor, bunele intentii continua sa eclipseze actiunile concrete. Conform ultimului sondaj efectuat pe tema atitudinii europenilor fata de mediu, 96% dintre cetateni considera ca este important sa salvam planeta, insa doar cativa sunt dispusi sa ia masuri si sa-si schimbe comportamentul.
Cei mai multi dintre noi admit ca protectia mediului este si responsabilitatea noastra, dar rareori suntem preocupati de obiceiurile de consum pe care le avem. Inca nu suntem dispusi sa utilizam mai putin autoturismul personal sau sa cumparam produse ecologice.
Desi exista multe intentii bune, ele nu sunt puse in practica. Ba mai mult, europenii par sa astepte ca guvernele lor sa actioneze. Doua treimi din respondenti sunt de acord ca deciziile legate de protectia mediului sa se ia la nivel pan-european, iar 82% dintre acestia cred ca legiferarea la nivel comunitar in acest domeniu este necesara. Mesajul pare limpede: comportamentul ecologic trebuie sa devina un ordin, si nu o optiune.
Si totusi, sunt atat de multe lucruri pe care le putem face, fiecare in parte, pentru a minimiza impactul pe care il avem asupra mediului! Pentru a-si sensibiliza cetatenii, Uniunea Europeana a creat site-uri de internet cu sfaturi practice despre cum ne putem schimba comportamentul zilnic .
Sondajul arata, deopotriva, ca, de la o tara la alta, exista diferente majore in ceea ce priveste cunoasterea problemelor de mediu. Cei mai bine informati sunt cei care locuiesc mai ales in tarile din nordul si vestul Uniunii Europene, in timp ce persoanele care se simt cel mai putin informate locuiesc, in general, in tarile din sudul Uniunii si in noile state membre.
Orasul croat Koprivnica este insemnat in agenda evenimentelor dedicate protectiei mediului din acest an, deoarece a obtinut premiul Saptamanii mobilitatii europene pentru 2008. Contributia sa la protectia mediului include masuri cum ar fi: promovarea mersului pe jos si pe bicicleta, amenajarea unei parti din carosabil pentru traficul nemotorizat, precum si folosirea cu precadere a combustibililor alternativi in transportul public.
Sursa: Comisia Europeana