La 20 noiembrie 2007, Comisia Europeana a dat publicitatii comunicarea "O piata unica pentru Europa secolului 21" (A single market for 21st century Europe), care reprezinta rezultatul procesului de revizuire a politicilor Pietei Unice inceput in anul 2006.

Cu aceasta ocazie au fost prezentate alte doua comunicari:

 

- “Oportunitati, acces si solidaritate - spre o noua viziune sociala pentru Europa secolului 21” care ofera cadrul consultarilor asupra realitatii sociale in vederea adoptarii unei noi Agende Sociale, la mijlocul anului 2008;
- “Serviciile de interes general, inclusiv serviciile sociale de interes general: un nou angajament european”.

 

Adoptarea pachetului privind Piata Unica s-a facut pe baza consultarii SM si a altor factori interesati, precum si prin implicarea serviciilor Comisiei.

 

Elementul principal al pachetului Single Market Review este comunicarea “O piata unica pentru Europa secolului 21”, care, in corelare cu celelalte doua comunicari, subliniaza atit dimensiunea sociala cit si actiunile de contracarare a efectelor negative ale globalizarii asupra UE.

Cele mai multe directii de actiune vizeaza reglarea sau dezvoltarea unor procese interne ale Uniunii, cum ar fi protejarea drepturilor consumatorilor si crearea unui mediu favorabil dezvoltarii IMM-urilor, cresterea calitatii serviciilor, flexibilizarea cadrului pentru promovarea cunoasterii si inovarii, imbunatatirea supravegherii pietelor, aspecte sociale sii de mediu sii definirea clara a rolului serviciilor de interes general. In acest context a fost definita “a cincea libertate de circulatie” cu privire la cunoastere si inovare.

Totodata, documentul pune in evidenta orientarile strategiei de inlaturare a efectelor negative ale globalizarii si de fructuficare a beneficiilor, care decurg din acest proces.

 

In opinia Comisiei Europene, statele membre ar trebui sa demareze neintirziat procesul de aliniere a Programelor Nationale de Reforma la noile cerinte ale Pietei Unice, mai ales in ceea ce priveste reducerea sarcinilor administrative, imbunatatirea cadrului administrativ pentru IMM-uri, protectia consumatorului, monitorizarea si ameliorarea functionarii pietelor.
Scopul final al reexaminarii politicilor Pietei Unice il reprezinta “promovarea flexibilitatii si adaptabilitatii” acesteia, garantandu-se in acelasi timp securitatea juridica necesara bunei sale functionari.