Ashoka România - cu suportul Open Society Foundation - a realizat un studiu despre situația disparității de gen din cadrul conferințelor mari din Europa, care arată că doar 3 din 10 vorbitori sunt femei. Pentru a contribui la diminuarea acestei inegalități, dar și a creșterii numărului de femei în poziții de conducere, Ashoka derulează pe parcursul acestui an proiectul “She Says”. În cadrul acestuia, organizațiile locale din România, Polonia și Germania și-au propus să conecteze organizatorii de conferințe cu cel puțin 50 de femei inovatoare din rețeaua globală. Scopul este de a le oferi acestora o platformă unde sunt vizibile și aduc plus valoare prin experiența și expertiza lor.
„Studiul ne ajută să înțelegem că în orice context ne-am uita, disparitatea de gen este în continuare o problemă importantă a societății. Femei din toată lumea se confruntă cu bariere sistemice ce pot fi eliminate doar printr-un efort comun. Vedem și un cerc vicios: această privare de oportunități, vizibilitate și recunoaștere perpetuează aceleași modele în viitor. Ne-am propus să contribuim la rezolvarea sistemică a acestei inegalități prin promovarea femeilor lider în domeniile lor, femeilor antreprenoare, femeilor inovatoare, care, prin participarea la aceste conferințe pot face o diferență.” – Alexandra Caraman, Ashoka Romania.
Contextul actual
Deși femeile constituie aproape 50% din populația lumii, ele continuă să fie sub-reprezentate în pozițiile cu putere de decizie și se confruntă sistematic cu lipsa de resurse ce le-ar permite să își maximizeze succesul. În Uniunea Europeană numărul femeilor angajate este încă mai mic decât cel al bărbaților. Mai mult, ele sunt angajate în sectoare mai slab plătite și sunt promovate într-un ritm mai lent. Banca Mondială specifică faptul că barierele sociale și structurale încep în copilărie, iar pe parcursul dezvoltării indivizilor, diferențele de gen din perspectiva sărăciei continuă să crească. Totuși, motivul pentru care femeile și bărbații au trasee profesionale diferite nu stă în diferențele de gen, ci în experiențele lor contrastante. Ca femeie este mai puțin probabil să fii recunoscută ca lider.
Într-un studiu despre femeile antreprenoare social, chiar ele au menționat lipsa de vizibilitate ca una dintre barierele principale în calea succesului. Tocmai de aceea conferințele ca spațiu nu doar de conectare, dar de promovare și învățare alături de oameni din mai multe domenii, sectoare, niveluri de expertiză, pot fi un pion important în lupta pentru egalitate de gen.
”Îmi petrec aproape un sfert din timp în conferințe și evenimente, de multe ori ca vorbitor în diverse paneluri. Cam în 80% din cazuri sunt singura femeie din panel și de multe ori am impresia că sunt invitată (și) pentru că sunt femeie. Întrebând sau glumind pe tema asta, am învățat că de multe ori este un cerc vicios – femeile nu prea sunt invitate ca vorbitori, iar pentru că nu sunt vizibile, de multe ori organizatorii nici nu știu pe cine să abordeze. Asta se poate schimba printr-o mai bună conștientizare a nevoii de reprezentare, dar și a celei de vizibilitate.” Ashoka Fellow Elena Calistru, Funky Citizens.
Principalele rezultate ale studiului
- Dintre 12.863 de invitați la 215 conferințe din toată Europa, 69.95% sunt bărbați, iar 30.35% sunt femei.
- Franța este țara unde disparitatea de gen este cea mai mică, 4 din 10 invitați fiind femei; Cehia este țara cu cea mai ridicată inegalitate, cu doar 2 din 10 femei invitate ca vorbitori la aceste evenimente; România este la mijlocul clasamentului, încadrându-se în media de 3/10.
- Conferințele dedicate start up-urilor sunt cele unde disparitatea de gen este cea mai mare (24.30% femei) , situația fiind apropiată și în cele cu profil tehnologic (28.88% femei). Disparitatea de gen cea mai mică se află în cazul evenimentelor din domeniul educației, unde 40.84% dintre invitați sunt femei.
Cum adresează proiectul “She Says” această inegalitate?
Realizarea acestui studiu care arată problema disparității de gen din cadrul conferințelor europene este doar un prim pas al proiectului “She Says” demarat de Ashoka la nivel regional pe parcursul acestui an. Organizația urmează să identifice un număr de cel puțin 50 de femei lider în domeniilor lor de activitate, care pot fi invitate la evenimentele unde sunt cel mai puțin reprezentate. Ulterior, proiectul va pune aceste femei în legătură cu organizatorii acestor conferințe, cu scopul de a le oferi expunere, de a le crește impactul și de a contribui la echilibrarea raporturilor de gen în societate. În același timp, “She Says” își propune să identifice nevoile femeilor de calibru din diferite domenii și modul prin care Ashoka le poate adresa.
***
Despre Ashoka
Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și susținere a antreprenoriatului social și inovației sociale, clasată de NGO Advisor în primele 5 ONG-uri din lume. Ashoka este prezentă începând din 2017 și în România, unde își propune să contribuie la crearea unei societăți în care fiecare cetățean este un agent al schimbării, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale.
Partenerii de lansare ai Ashoka România sunt Romanian-American Foundation și ENEL România.