•  Peste 95% dintre persoanele care apartin unor categorii sociale marginalizate sau excluse social se confrunta cu dificultati semnificative in gasirea si pastrarea unui loc de munca;
• Persoanele de etnie roma, persoanele care sufera de probleme de sanatate mintala, seropozitivii, precum si alte persoane cu dizabilitati se confrunta cel mai adesea cu situatii de discriminare in momentul cautarii unui loc de munca; 
• Angajatorii evita integrarea pe piata fortei de munca a persoanelor marginalizate social, de teama productivitatii reduse sau a lipsei de informatii. 
 
Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Sector 6 din Bucuresti (DGASPC Sector 6), in parteneriat cu Asociatia Four Change lanseaza „SANSA la angajare - Ghid de interventie privind masurile de crestere a gradului de ocupare si de combatere a discriminarii la angajare, in randul persoanelor care se afla in situatii de dificultate, marginalizare sau excluziune sociala”. Ghidul realizeaza o radiografie a masurilor (legislatie si proiecte finantate din fonduri europene) adresate persoanelor vulnerabile si efectele acestora in domeniul social si pe piata muncii. 
 
Concluziile studiului scot in evidenta dificultatile pe care le intampina persoanele marginalizate social in identificarea si pastrarea unui loc de munca, precum si situatiile de discriminare la care sunt supuse acestea. 
 
Astfel, peste 95% dintre respondentii studiului, recunosc faptul ca au intampinat dificultati semnificative, atat in procesul de cautare a unui loc de munca, in acord cu competentele si abilitatile lor, precum si dupa angajare. Acestia afirma ca nu reusesc sa pastreze un loc de munca fara sprijinul unui serviciu de suport (cu precadere mediator, consilier) sau a unei persoane de sprijin la locul de munca, iar atunci cand persoana se angajeaza, media duratei de angajare la locul de munca respectiv este de 2 ani. 
 
Mai mult, peste 36% dintre respondenti s-au confruntat cu situatii de discriminare la momentul cautarii unui loc de munca, in special atunci cand aceste persoane sunt de etnie roma, persoane confruntate cu probleme de sanatate mintala, persoane seropozitive.

“Am depus CV/ul online, am participat la interviu, iar atunci cand am dorit sa aduc actele pentru angajare am mentionat ca sunt persoana cu dizabilitati. Mi s-a comunicat verbal ca nu vor sa angajeze astfel de persoane” (Raspuns la chestionarul online, femeie 25-34 ani cu studii universitare).

Majoritatea respondentilor la chestionar afirma ca masurile de sprijin sunt inca insuficiente, iar angajatorii evita integrarea lor pe locurile de munca vacante: fie din lipsa unor informatii de baza despre situatia de vulnerabilitate, din teama unei productivitati mai reduse si deci a scaderii profitului sau din lipsa de informare cu privire la facilitatile oferite angajatorilor.

“Eu am nevoie de perioade in care sa ma pot duce la spital pentru tratament. Angajatorii trebuie sa fie ajutati sa ofere aceste conditii pentru cei ca noi si sa inteleaga problemele noastre. Noi putem munci ca toti ceilalti, daca avem aceste masuri la dispozitie” (Barbat cu probleme de sanatate mintala, 45 ani, Bucuresti).

Studiul traseaza totodata si cateva recomandari privind integrarea in munca a persoanelor vulnerabile si anume: modernizarea programelor de calificare, implicarea sindicatelor in combaterea discriminarilor la angajare a celor vulnerabili, precum si utilizarea legii uceniciei la locul de munca si a practicii profesionale.

„Situatia persoanelor marginalizate social din Romania este dramatica. Acestea au nevoie urgenta de masuri de suport personalizate si adaptate fiecarui caz social in parte. De asemenea, consideram ca este necesara derularea unor campanii de senzibilizare si totodata de informare a angajatorilor si autoritatilor cu privire la potentialul real al persoanelor vulnerabile social”, a declarat Diana Chiriacescu, Coordonator al cercetarii. 

„Ghidul de interventie - SANSA la angajare” integreaza rezultatele unei anchete sociale derulata in regiunile Bucuresti-Ilfov, Sud-Est si Nord-Est in perioada mai – octombrie 2014, ce a cuprins 6 focus grupuri regionale cu peste 60 de specialisti din domeniul social si al ocuparii si 50 de interviuri individuale, semistructurate, cu profesionisti din domeniul social, angajatori, reprezentanti ai autoritatilor locale, tineri antreprenori, precum si 157 de beneficiari ai masurilor de sprijin. Ghidul poate fi vizualizat aici. 

Ghidul este realizat in cadrul proiectului proiectului” SANSA – Sprijin pentru autocunoastere si autodepasire a situatiei de vulnerabilitate” implementat de catre Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Sector in parteneriat cu Asociatia Four Change, SC Centrul de Consultanta si Studii Europene SRL si Fundatia de Sprijin Comunitar Bacau si cofinantat din Fondul Social European (FSE) prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007- 2013, axa prioritara 6 “Promovarea incluziunii sociale”, domeniul major de interventie 6.2 “Imbunatatirea accesului si a participarii grupurilor vulnerabile pe piata muncii”. 
Pentru orice informatii legate de proiect, ne puteti contacta la e-mail office (@)4change.ro sau telefon 31 432 84 19 persoana de contact Costin Pistalu, Coordonator Comunicare si Relatii Publice. 

****
Nota pentru redactori:
Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Sector 6 este institutia publica, aflata in subordinea Consiliului Local Sector 6, infiintata la data de 01.03.2005 prin comasarea serviciului public pentru protectia copilului si a serviciului public de asistenta sociala ce functionau la nivelul sectorului 6 al municipiului Bucuresti, conform prevederilor Hotararii de Guvern nr. 1434/2004.
Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Sector 6 realizeaza la nivelul sectorului 6 masurile de asistenta sociala in domeniul protectiei copilului, familiei, persoanelor singure, persoanelor varstnice, persoanelor cu handicap, precum si a oricaror persoane aflate in nevoie.
Institutia are rolul de a asigura, la nivelul Sectorului 6, aplicarea politicilor si strategiilor guvernamentale de asistenta sociala in vederea prevenirii si combaterii marginalizarii sociale si a saraciei.