Trei producții noi se alătură celor peste 50 de documentare de autor care pot fi urmărite în #docuartPlay, secțiunea gratuită de filme documentare a platformei docuart.ro.
Este vorba despre trei documentare dense și diferite, care se apleacă asupra artelor: a muzicii, picturii, arhitecturii pe care Docuart le propune pentru o perioadă în care stăm în case.
„100 de movile (R: Max Ciorbă, 2016), poate, cel mai bun „rockumentar” românesc al ultimilor ani, e o explorare exuberantă a felului în care folclorul influențează muzica de azi, de pe ambele maluri ale Prutului, dar și o călătorie muzicală, cu influențe antropologice, în căutarea autenticității și a unității. Atelier cu călăuză (1985), un scurtmetraj eseu (marca Sahia) realizat de regretatul Ovidiu Bose Paștină, a fost pentru mine o revelație: un film de complexitate rară, la granița dintre documentar și ficțiune, povestit în planuri secvență, cu o plasticitate pe măsura temei (opera pictorului Nicolae Grigorescu). Un film în film sau, dacă vreți, un documentar într-un documentar ce vorbește despre multe, dar, în primul rând despre dificultatea de-o interpreta arta”, spune Anca Grădinariu, critic de film.
„O casă e o navă cu care călătorești în timp” ne spune vocea lui Radu Beligan, la începutul documentarului Casa de pe strada noastră realizat, în 1957, la Sahia Film, despre memoria unei case și a obiectelor din ea, Mircea Săucan, copilul teribil al cinematografiei românești din anii ‘60, își etalează și aici virtuozitățile stilistice și pofta avangardistă de-a dărâma convențiile filmului despre artă.
#docuartPlay acoperă o nevoie nu doar la nivel de gen cinematografic, ci la nivel de cinema românesc, creând vizibilitate și generând interes pentru a ajuta la dezvoltarea unei industrii culturale importante care în prezent nu este exploatată sufficient, industria documentarului românesc.
***
Docuart.ro este o platformă culturală de educație cinematografică, dedicată genului documentar, în mod special a documentarului românesc, prin conținut preponderent video.