Evenimentul de deschidere a avut loc pe 27 martie si expozitia poate fi vizitata pana pe 15 octombrie 2014. Capitala Croatiei este al treilea oras din Europa care gazduieste aceasta expozitie, dupa doua prezentari de succes la Viena si Steyr. 
 
Pentru expozitie, artistii Daniel Knorr (Romania), Pavel Braila (Republica Moldova), Anna Jermolaewa (Rusia) si Ulrike Lienbacher (Austria) au fost invitati sa transpuna in creatii artistice procesele de munca. Spectrul artistic este completat de filmulete realizate de catre Harun Farocki, Adrian Paci si Anne Tallentire.
 
La inaugurarea expozitiei artistul Pavel Braila din Republica Moldova a avut o reprezentatie artistica prin care a adus un omagiu masinii de scris, invitand oameni calificati in dactilografiere sa lucreze simultan la masini de scris vechi. Aceeasi interventie artistica a fost si la evenimentul de deschidere al expozitiei din Austria si inregistrarea video a obtinut Premiul Celeste 2013 la categoria Animatie & Video.
 
In contextul evolutiilor actuale pe piata muncii, operele acestor artisti incearca sa ofere raspunsuri la urmatoarele intrebari: Care au fost etapele procesului de transformare a muncii? Cand este munca un privilegiu si cand este o povara? Care sunt efectele atunci cand procesele de lucru sunt automatizate? Reprezinta societatea noastra, bazata pe cunoastere si economie, viitorul vietii noastre profesionale? Ce inseamna sa fii flexibil si mobil? Cum  afecteaza  munca si somajul stima de sine?
 
“Aceasta colaborare ne-a dat sansa de a invita artistii sa creeze noi opere de arta care impreuna creioneaza o imagine extrem de diversa a conditiilor actuale de munca si aduc in discutie si aspectele istorice care au determinat transformarile de pe piata muncii. Aceste lucrari se axeaza pe problemele socio-politice curente, cum ar fi migratia si flexibilitatea pietei de munca. Totodata exploreaza diferentele dintre procesele de munca ce necesita cunostinte aprofundate si un grad inalt de tehnologizare si procesele de munca bazate intensiv pe personal, cum sunt cele din servicii”, a declarat Christiane Erharter, co-curator al expozitiei, Fundatia ERSTE. 
 
Unii dintre artisti provin din familii de migranti sau din Europa de Est si cunosc foarte bine realitatea descrisa in lucrarile lor:
 
Pavel Braila 
Nascut la Chisinau (Republica Moldova), locuieste la Berlin si Chisinau. 
 
Un tribut adus masinii de scris: Amprentele digitale pe panglica de cerneala, 2012 
Instalatie, film
 
Braila considera ca anumite tipuri de munca si anumite tipuri de masini sunt create sau eliminate ca urmare a dezvoltarii tehnologice. O tastatura supradimensionata, in care sunt suprapuse o masina de scris si un calculator, ofera modelul pentru legaturile asociative din filmul lui Braila: de la anecdote referitoare la dezvoltarea masinii de scris pana la aparitia de noi profesii si emanciparea femeii, precum si crearea de retele digitale intre om si masina.
 
Pantofi pentru Europa, 2002
Film
 
In lucrarea sa video “Pantofi pentru Europa”, Braila atrage atentia asupra unui aspect geopolitic. La o statie de cale ferata la frontiera intre Republica Moldova si Romania el a filmat o scena care are loc pe timp de noapte si implica niste conditii grele de munca. Datorita diferentelor istorice de ecartament intre caile ferate, aplicate in Rusia sau Uniunea Sovietica si in Europa de vest de frontiera, vagoanele de cale ferata trebuie sa fie schimbate pe boghiuri adecvate. 
 
Anna Jermolaewa 
Nascuta la Sankt Petersburg (Rusia), locuieste la Viena. 
 
Calea ferata din Nord, 2012 
Instalatie video 
 
Jermolaewa a vorbit cu navetistii despre viata lor profesionala, despre ce ii determina sa faca naveta precum si aspecte despre viata lor personala si de familie. Trei dintre acestia au fost portretizati in filmulete in care isi spun povestea: ei sunt navetistii care se ocupa de persoane dn Austria ce au nevoie de ingrijire la domiciliu.
 
Daniel Knorr
Nascut la Bucuresti (Romania), locuieste la Berlin.
 
Robotul interactiv care cerseste, modelul Alpha & Beta, 2012
Instalatie
 
Robotul lui Knorr are o sarcina foarte speciala, este un robot interactiv care cerseste si castiga „bani” in cadrul Muzeului. Avand la baza instalatei sale legea formulata de autorul de science fiction Isaac Asimov, conform careia "Un robot trebuie sa isi protejeze propria existenta”, Daniel Knorr foloseste banii castigati de roboti din cersit pentru reparatii sau pentru producerea de noi roboti. Scopul final al lui Knorr este de a produce robotul cersind pentru linii de productie industriala. 
 
Ulrike Lienbacher 
Nascuta la Oberndorf, Salzburg, locuieste la Viena (Austria). 

Elite | Corpuri, 2012 
Instalatie, film 
 
Lienbacher exploreaza corpul uman in legatura cu aspectele legate de optimizare, standardizare, de supraveghere si de performanta. In filmul sau corpul uman profund marcat de activitati de munca grele este inlocuit de catre un corp tonifiat, pe deplin instruit. Lienbacher prezinta un corp modelat la o sala de gimnastica, incluzand gantere si greutati din materiale externe. In cooperare cu Vienna Porcelain Manufactory Augarten, Ulrike Lienbacher a reprodus in portelan aceste obiecte la scara reala. Sportul si munca sunt asociate si in alte filme suplimentare.
 
Detectivii, 2012
Instalatie
 
Aceasta opera de arta a lui Lienbacher se refera la controlul din afara. Ea a introdus in interiorul Muzeului un numar mare de oglinzi utilizate in hale industriale pentru a monitoriza lucratorii. Oglinzile se rotesc aleatoriu asemeni unor instrumente de observare anonime controlate de o mana invizibila.
 
Harun Farocki
Nascut la Nový Jičín (Cehia), locuieste la Berlin. 
 
Comparatie printr-un al treilea, 2007 
Film 
 
Intr-o dubla proiectie Farocki prezinta diferite metode de lucru utilizate in Africa, Asia si Europa pentru fabricarea de caramizi si construirea de cladiri. Desi fabricarea este acum din ce in ce mai automatizata, diverse stadii de productie continua sa ruleze in paralel. Filmul pune la indoiala acceptarea cursului firesc al productiei automatizate prezentate aici - dar fara a face o judecata de valoare.
 
 
Adrian Paci 
Nascut la Shkoder (Albania), locuieste la Milano. 
 
Aprinde Lumina, 2004 
Film
 
In fiecare zi zeci de oameni fara loc de munca se aduna in orasul albanez Shkoder, in speranta ca cineva le va da de lucru. In filmul lui Paci acesti cautatori de locuri de munca pornesc generatoare si folosesc becuri pentru a ilumina propriile chipuri resemnate. Energia generata evidentiaza literalmente situatia lor dificila, forta lor de munca neexploatata.
 
Anne Tallentire
Nascuta in Co. Armagh (Irlanda de Nord), locuieste la Londra. 
 
Drift:Schema XII, 2002/2012 
Film
 
Filmat in diferite momente ale zilei si noaptea, filmul lui Tallentire se concentreaza pe activitati de multe ori trecute cu vederea de oamenii care lucreaza in districtul financiar din Londra. Filmul infatiseaza oameni a caror munca este necesara pentru buna functionare a orasului, iar problema pe care o ridica este legata de felul in care sunt percepute tipurile de munca, de faptul ca unele se bucura de mai multa atentie, in timp ce altele trec aproape neobservate.
 
 
Echipa de proiect / Muzeul Tehnic Viena: Elisabeth Limbeck-Lilienau, Christine Lixl, Roswitha Muttenthaler 
Curatori: Silvia Eiblmayr (curator si membru al consiliului consultativ de arta al "Kontakt. Colectia de Arta a Grupului Erste si a Fundatiei ERSTE) si Christiane Erharter (curator in cadrul programului Cultura al Fundatiei ERSTE)
Pentru informatii suplimentare va rugam accesati: http://tehnicki-muzej.hr/ 
 
Contact presa:  
 
Markita Franulić
Director of Technical Museum Zagreb 
Savska cesta 18, 10000 Zagreb 
Tel. + 385 1 4881-615
markita.franulic@tehnicki-muzej.hr
 
 
Andreea Gurau, Communications Manager - Fundatia ERSTE
+43 (0) 50100 19614
andreea.gurau@erstestiftung.org
 
 
Mariana Oprea, PR Specialist - Graffiti PR
0730 202 354
mariana.oprea@graffitipr.ro