Volumul reproduce cele 13 conferinte sustinute de dirijorul Tiberiu Soare in anii 2012-2013 despre opere si balete celebre din cadrul proiectului PENTRU CE MERGEM LA OPERA?, premiat la Gala Societatii Civile, sectiunea Arta si Cultura, in anul 2013. Cartea se adreseaza tinerilor si adultilor pasionati de muzica.
“Ce este, de fapt, aceasta carte, nu va pot spune cu siguranta. Ea nici nu a fost conceputa ca atare: la ora la care vorbeam nu stiam ca se va transforma intr-o culegere de texte tiparite. La drept vorbind, nici macar nu am scris-o. Doar am povestit-o, seara de seara, la acele intâlniri. Cred ca mi-ar fi mai usor sa va spun ce nu este aceasta carte: nu este un text de specialitate, rezultatul vreunei cercetari de ordin muzicologic, si nici vreo enciclopedie de opera si balet. Nu este un curs, nici macar pentru incepatori, si nici vreo lucrare de istorie a genului, cu atât mai putin vreo colectie de analize ale partiturilor aduse in discutie. Ca intr-o parabola orientala, ea nu este luna, ci doar degetul care arata inspre aceasta.” ne spune Tiberiu Soare.
“Asa cum spune Tiberiu in cartea sa, personajele din operele de care s-a apropiat sunt, pentru el, reale, mai reale decât unii oameni cu care ne intâlnim zilnic si care deseori nu au nimic sa ne spuna. Aceste personaje, aflam noi din carte, sunt masti, alter-egouri ale compozitorului sau libretistului, iar dirijorul – impreuna cu intrepretii de opera, balerinii si muzicienii din orchestra – adauga acestor personaje propria sa sensibilitate si inteligenta. Dirijorul aduce nuante noi si deschide in felul acesta posibilitati multiple de interpretare si de intelegere a povestii.
Cititoarele se pot identifica, prin aceasta carte, cu personajele feminine exceptionale pe care le intâlnesc aici: Traviata – in puterea ei de a iubi si de a se sacrifica, Mimi – in sensibilitatea si delicatetea ei, Rosina – in aparenta ei cumintenie, dublata de un temperament puternic, Carmen – in dorinta de a vraji si de a nu apartine niciunui barbat sau Susanna – in abilitatea de a tempera si a manipula atâtia barbati.
Cititorii se pot recunoaste, la rândul lor, in barbierul Figaro sau in contele Almaviva – in relatiile complicate cu doamnele si domnisoarele cucerite sau care ii ispitesc, in Don Giovanni – in arta de a iubi femeia, de a trai hedonist viata pâna la capat, in Don Jose – vrajit iremediabil de femeia fatala prin definitie (Carmen) sau in tânarul Calaf – care se lupta sa darâme zidul din jurul femeii intangibile, a zeitei fecioare.
Un indragostit de opera, Tiberiu Soare, reuseste in cele treisprezece capitole sa ne trezeasca pofta de a asculta si a reasculta fiecare dintre titlurile propuse si, mai mult, sa ne incite dorinta de a descoperi si de a savura multe alte creatii ale compozitorilor clasici la care face referire in carte.” – Sandra Ecobescu, Presedinte – Fundatia Calea Victoriei