Asociația Culturală Replika din România, în parteneriat cu Teatro dos Aloés din Portugalia, anunță premiera spectacolului în limba portugheză a textului de teatru românesc „Limite”, un one-woman show comic și acid despre școală. Premiera va avea loc în data de 22 martie 2023, la Recreios da Amadora, din Amadora, Portugalia.

Producția portugheză a textului românesc „Limite” face parte din proiectul „Limite educaționale. Comunități creative de teatru”, proiect de cooperare europeană, inițiat de Asociația Culturală Replika, în parteneriat cu Monternoi Kairoi Astiki Mikerdos Kopiki Etaireia (Modern Times Theater - Grecia), Associação Cultural Teatros Dos Aloés (Teatro dos Aloés - Portugalia) și Koinonikh Synetairistikh Epixeirhsh Pramata kai Thamata (Pramata & Thamata - Grecia). Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Europa Creativă, apelul CREA-CULT-2021-COOP, și de către Asociația Fondului Cultural Național, în cadrul sesiunii I/2023. Această premieră marchează prima coproducție internațională a artiștilor și artistelor Centrului Replika.

Pus în scenă în 2018 de Asociația Culturală Replika la Centrul Replika, „Limite” pornește de la un caz real și extinde analiza acestuia asupra sistemului educațional din România, cu multiplele lui divergențe, incongruențe, discrepanțe, încercări de reformare și escaladare a unor erori moștenite. În regia lui Radu Apostol (RO), echipa portugheză formată din actrița Elsa Valentim, scenograful José Manuel Castanheira, compozitorul Rui Rebelo, lighting designerul Aurélio Vasques, graficianul João Rodrigues și stilistul Dino Alves, va încerca adaptarea textului scris de Mihaela Michailov și Radu Apostol la realitățile și provocările sistemului educațional din Portugalia. Traducerea și adaptarea textului este semnată de Graça Margarido și Mick Greer.

Elsa Valentim, actriță, regizoare, producătoare și câștigătoare a premiului Prix François Florent Pédagogie în 2018: „Sunt foarte onorată să fac parte din acest proiect! Este o provocare extraordinară să interpretezi toate aceste personaje, cu atât mai mult după ce am urmărit jocul actoricesc fantastic al Mihaelei Rădescu și al Evitei Papaspyrou. A fost minunat să descopăr subtilitățile textului împreună cu Radu Apostol și Graça Margarido. Abia aștept să urc pe scenă și să dau viață tuturor acestor personaje.”

Limite […] este un text care mă face să reflectez asupra diferenței dintre modul în care lumea vede școala și modul în care școala vede lumea. Mă gândesc la școală și văd patru puncte de plecare: elevul, profesorul, școala și starea lumii. Sunt convins că în jurul școlii a crescut un zid academic, rezultat din straturi de sedimente acumulate în afara contextului (fragmente, obiecte pierdute, poate evenimente inutile, ruine...).” - José Manuel Castanheira, scenograf, arhitect, pictor și profesor la Facultatea de Arhitectură a Universității din Lisabona și la Facultatea de Arte din Lisabona.

Dezvoltându-și activitatea obișnuită în Amadora, Teatro dos Aloés este rezultatul unei întâlniri între actori care au colaborat deja la o serie de proiecte. Regia artistică aparține Elsei Valentim, lui Jorge Silva și lui José Peixoto. În 2000 au înființat Asociação Cultural Teatro dos Alóes, iar în 2001 și-au început oficial activitatea cu convingerea că a face teatru înseamnă a contribui la un exercițiu clarificat al cetățeniei, la înălțarea morală și spirituală și la dezvoltarea culturală a societății. Cu ajutorul acestei convingeri, Teatro dos Alóes a produs de-a lungul timpului 50 de producții de teatru.

Întâlnirea cu artiștii și artistele companiei Teatro dos Aloés a avut loc în cadrul proiectului Erasmus+ „Social Acting” în 2019-2021, proiect de identificare de modele de bune practici în vederea dezvoltării unor proiecte și metode noi prin care să abordăm problemele cu care se confruntă comunitățile defavorizate și vulnerabile prin intermediul artei. Atât Modern Times Theater din Atena, Grecia, cât și Teatro dos Aloés și-au exprimat dorința de a pune în scenă versiunea lor a textului scris de Mihaela Michailov și Radu Apostol. În urma discuțiilor cu artiștii și artistele acestor două companii de teatru din două țări aflate la periferia spațiului european, ne-am dat seama că sistemele lor educaționale se confruntă cu probleme similare. Astfel, a luat naștere proiectul „Limite educaționale. Comunități creative de teatru”.

Prin acest proiect ne-am propus să contribuim la vizibilitatea dramaturgiei românești în spațiul european, traducând textul în limbile greacă și portugheză, la notorietatea teatrul românesc prin cele două turnee cu spectacolul românesc „Limite” în Grecia (Atena și Kalamata) și în Portugalia (Amadora), și la creșterea cooperării artistice europene prin coproducția tripartită româno-greacă-portugheză a unui spectacol bazat pe documentarea artistică a sistemelor de educație din trei țări europene și a experiențelor personale ale actrițelor Mihaela Rădescu (România), Elsa Valentim (Portugalia) și Evita Papaspyrou (Grecia).

Înființat în 2015 de Asociația Culturală Replika, Centrul de Teatru Educațional Replika din București, Str. Lânăriei 93-95, este un spațiu cultural interdisciplinar, dedicat explorării şi prezentării creațiilor artistice performative, cu miză socială și pedagogică.
Centrul Replika își propune să fie o platformă de creație pedagogică și artă participativă, prin care categorii de public marginalizate să se poată autoreprezenta și să-și poată crea arta care le definește nevoile și așteptările. Credem că accesul la orice manifestare culturală trebuie să fie gratuit, susținut de întreaga comunitate.

***

„Limite educaționale. Comunități creative de teatru” este un proiect de Cooperare Europeană, cofinanțat de Programul Europa Creativă prin apelul CREA-CULT-2021-COOP și de către AFCN.

Aplicantul principal este Asociația Culturala REPLIKA (Replika), iar cei trei parteneri din Consortium sunt: Monternoi Kairoi Astiki Mikerdos Kopiki Etaireia (Modern Times), Associacao Cultural Teatros Dos Aloes (Teatro dos Aloes) and Koinonikh Synetairistikh Epixeirhsh Pramata kai Thamata (Pramata & Thamata).

Cofinanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană și nici EACEA nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.
Cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția AFCN. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.