Începe o nouă ediție Fiction Tuesdays, ce continuă cu proiecții de filme de ficțiune timp de 6 săptămâni, de pe 2 aprilie până pe 14 mai 2019. Ca și în ediţiile precedente, programul conţine producţii cinematografice subversive, care aduc critici subtile și inteligente vremurilor pe care le ilustrează. Fiecare seară de marţi se petrece, astfel, la Centrul Ceh, de la ora 20:00, pentru a descoperi unele dintre cele mai memorabile filme cehoslovace ale anilor ‘50, ‘60 și ‘70.
Seria proiecțiilor începe pe 2 aprilie cu The Joke (r. Jaromil Jireš, 1969), adaptare după romanul lui Milan Kundera, al cărui titlu face referire la o glumă politică nepotrivită, în urma căreia protagonistul ajunge să fie dezonorat în mod public și exclus din Partidul Comunist. În ciuda titlului, The Joke nu este un film comic, fiindcă explorează cu pesimism diversele moduri în care oamenii sunt atât victimele ironiei sorţii, cât și ale propriilor acte reciproce de sabotaj.
Pe 9 aprilie puteţi vedea Black Peter (r. Miloš Forman, 1964), un film ce ilustrează procesul dificil de maturizare în contextul liberalizării societății civile cehoslovace de la începutul anilor ‘60. Este ușor să empatizăm cu ingenuitatea și confuzia adolescentină a lui Petr, care este surprins într-o luptă solitară împotriva tuturor.
Baron Prášil (r. Karel Zeman, 1962), ce va fi proiectat pe 16 aprilie, prezintă un voiaj într-o lume fantastică, răspândit prin timp și spațiu, care urmărește aventurile unui astronaut călător în timp și ale însoțitorului său, echivalentul cehoslovac al Baronului Münchausen. În mod surprinzător, filmul este o comedie romantică, dar cel mai important, oferă posibilitatea de a intra în fascinanta lume a lui Karel Zeman, ce se foloseşte de cele mai neobişnuite modalităţi de a-şi spune povestea într-un mod complet atipic.
Incursiunea în fantastic continuă pe 23 aprilie cu Case for a Rookie Hangman (r. Pavel Juráček, 1970), un film satiric inspirat de volumul al treilea din „Călătoriile lui Gulliver”. Juráček ilustrează o lume care se sustrage oricărui fir narativ convențional, împânzită de simboluri și semne, dar care are, totodată, un puternic substrat critic referitor la politicile vremii, filmul putând, astfel, să ducă privitorul cu gândul la Weekend-ul lui Godard.
Morgiana (r. Juraj Herz, 1972), proiectat pe 7 mai, este un film horror ce prezintă povestea a două surori pe care împrejurările vieții ajung să le despartă în mod ireversibil. Filmul este atât o melodramă de influență gotică, cât și o alegorie psihanalitică, acestea fiind doar două ipostaze ale dualității subtile care îl definește în întregime pentru a crea un sentiment angoasant de incertitudine.
Fiction Tuesdays se va încheia pe 14 mai cu A Midsummer Night’s Dream (r. Jiří Trnka, 1959), o altă adaptare fascinantă, de data aceasta după „Visul unei nopți de vară” de William Shakespeare. Animația lui Jiří Trnka este o capodoperă prin inovația tehnicilor folosite și prin calitatea interpretării poveștii, care a fost premiată la Festivalul de Film de la Cannes din 1959.
Toate proiecţiile au intrare liberă, iar berea Budweiser Budvar din partea casei nu va lipsi nici în această primăvară. Nu uitaţi că şi în zilele de luni se vine la Centrul Ceh, deoarece pe 8 aprilie încep proiecţiile Documentary Mondays.
Evenimentul Facebook al primei proiecții Fiction Tuesdays aici.
***
Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.
Parteneri media: Radio Tanănana, AGERPRES, Radio România Cultural, Romania Journal, Filme Cărţi, Ziarul Metropolis, MovieNews, Dilema Veche, LiterNet.ro, Zeppelin.