De ce le dau victimele violentei domestice agresorilor lor inca o sansa, care deseori inseamna o perpetuare a violentei? Care sunt adevaratii beneficiari ai milioanelor de euro cheltuiti de stat pentru proiecte de prevenire si combatere a violentei domestice? Si, nu in ultimul rand, cum poate evolua acest fenomen in treizeci de ani, intr-un oras economic mort, si care este povestea lui de astazi?
Aceste intrebari nu au raspunsuri simple si e tot mai clar ca, intr-o societate plina de „dureri”, fiecare raspuns e un pas catre mai bine. Ne bazam tot mai mult pe forta unei noi generatii cinstite de jurnalisti si autori care sa spuna lucrurilor pe nume si sa ne clarifice si din aceste intrebari.
Trei echipe de autori/fotoreporteri/artisti vizuali primesc sustinere financiara (2000 de euro per echipa) si editoriala pentru a documenta trei materiale complexe despre problemele de mai sus, pe care le vom putea citi in aceasta toamna. Ei sunt a treia generatie de bursieri desemnati in cadrul proiectului Bursele Superscrieri/Avon pe tema violentei domestice in Romania, construit de Fundatia Friends For Friends impreuna cu Avon Romania:
Echipa RALUCA BALOGH (ION), DIANA MARCU si LUCA FLORIAN va realiza proiectul „ LOV(E) DE LA LOVIRE. De ce se intorc victimele la agresorii lor”, cu publicare pe platforma Republica.ro.
„Vrem sa aratam de ce le dau victimele violentei domestice agresorilor lor inca o sansa, materializata, din pacate, in ocazia de a le lovi din nou, uneori pana la moarte. Fara a intelege resorturile acestui mecanism care le face pe victime sa se intoarca intr-un mediu periculos, nu poti pune in miscare mecanismele care sa le ajute in mod real. Fara a cunoaste ce sta in spatele acestei decizii imposibile, comunitatea va continua sa le judece superficial si sa le ignore suferintele. ” (Raluca Ion)
Echipa ANA POENARIU si SERGIU BREGA va realiza proiectul multimedia „Bataia de 40 de milioane de euro”, cu publicare pe RISE Project.
„In aprilie o femeie de 38 de ani a fost omorata de fostul iubit in centrul Bucurestiului, desi sesizase de nenumarate ori politia. In mai, o alta femeie a fost omorata de fostul sot pe aeroportul din Sibiu. Ambele au devenit niste cifre in statisticile referitoare la violenta domestica. Statul roman cheltuie milioane de euro pe proiecte de prevenire si combatere a violentei domestice si a traficului de persoane, iar demersul nostru jurnalistic va arata cum sunt cheltuiti banii si cine beneficiaza in mod real de ei.” (Ana Poenariu)
Echipa ANDREI CRACIUN si ELENA ILUTA va realiza materialul „Aleea Zorilor”, cu publicare pe blog-ul www.andreicraciun.eu.
„Am aplicat pentru ca voiam sa pot face acest subiect. Sa am timp si bani sa ma ocup de el. (…) Am ales un subiect foarte delicat si nu va fi deloc usor. Dar trebuia, pur si simplu trebuia sa il scriu. E bine ca aceste burse exista. Si, prin ele, supravietuieste jurnalismul, cat mai e, in tara noastra. Sunt deci fericit si foarte ingrijorat. Iar m-am inhamat la o munca dura.” (Andrei Craciun)
Aceste propuneri de proiecte au fost alese de un juriu format din jurnalisti - Simona Tache, Irina Pacurariu, Florin Negrutiu, Mihnea Maruta, Paul Radu, Teodor Tita, Vlad Mixich si un reprezentant AVON (Stela Toderascu – Commercial Marketing Manager Avon Romania & Moldova).
Jurnalista Mona Dirtu va fi mentorul echipelor pe perioada realizarii materialelor si tot ea va sustine pentru acestia, dar si pentru alti autori din noua generatie interesati de subiect, Seminariile Superscrieri de bune practici.
Este responsabilitea fiecaruia dintre noi de a schimba ceva. Iar companiile care se implica sunt alcatuite din oameni care gandesc si ei acest lucru.
Declaratia Smonei Tache, membra juriului vorbeste despre misiunea mai larga a proiectului: „Stim cu totii cum e sa fii condamnat sa alegi, din liste de candidati la diverse functii publice, raul cel mai mic. E blestemul poporului roman… Ei bine, blestemul juriului Burselor Superscrieri e exact invers: sa aleaga dintre multe proiecte bune pe cel mai bun. Nu e usor nici asa, credeti-ne. In prima seara de dupa jurizarea finala, adormi cam framantat si visezi la ziua in care n-o sa mai fie atat de greu sa alegi, fiindca exagerat de multe branduri se vor inghesui sa finanteze materiale jurnalistice de profunzime, pe subiecte de mare interes public. Cand te trezesti, stii ca nu mai e mult pana cand visul va deveni realitate. Pentru ca, pe zi ce trece, ne simtim cu totii tot mai responsabili si simtim tot mai tare ca e tot mai treaba noastra sa schimbam lumea in care traim, iar companiile nu sunt niste entitati abstracte, ci sunt alcatuite din oameni care gandesc si simt fix la fel.”
Stela Toderascu, director de markering Avon Romania & Moldova, completeaza ideea Simonei: „Responsabilitatea este tema principala a burselor Avon de anul acesta. Anchetele propuse de cele 3 echipe castigatoare isi propun sa vorbeasca despre respnsabilitatea invididuala sau de grup, a nostra cand judecam o victima, a celor care pot misca parghiile pentru a ajuta si a martorilor care raman tacuti zeci de ani. Scriitorul Vasile Ernu mentiona intr-unul dintre articolele sale ca externalizarea vinei şi a responsabilitaţii este un sport naţional. Cred cu tarie ca lupta impotriva violentei este responsabiltatea noastra a tuturor, indiferent de rolul nostru in societate. Si acesta lupta trebuie sa pornesca cu EU”.
Toate materialele publicate la primele doua editii ale burselor pot fi accesate aici (2014 - bit.ly/1RS0SkG) si aici (2015 - bit.ly/1QIi5xL).
Bursele Superscrieri reprezinta un proiect initiat de Fundata Friends For Friends sub umbrela Premiilor Superscrieri.
Printre sustinatorii programului Bursele Superscrieri/Avon se numara: HotNews, Adevarul, Dilema Veche, Foreign Policy, Republica.ro, Marie Claire, Beau Monde, Cosmopolitan, IQads, Decat o Revista, The Institute, Igloo, Centrul pentru Jurnalism Independent, RISE Project, Active Watch, Think Outsite The Box, Romania Pozitiva.
***
***
#Despre Fundatia Friends For Friends
Suntem Fundatia Friends For Friends si de mai bine de 5 ani ne directionam toate eforturile si energia sa sustinem creativitatea practica, dezvoltand proiecte si instrumente care sa ii ajute pe oameni sa isi descopere potentialul creativ.
Dintre cele mai cunoscute proiecte FFFF: Creative Fitness Studio - gym de antrenare si dezvoltare a creativitatii prin exercitii si experiente creative de grup (Atelier de Gandire Vizuala si Atelier de Creative Writing pentru companii/organizatii), Biblioteca FFFF - peste 1600 de carti utile profesionistilor implicati in industrii creative, expozitia Ciorne 2.0 - despre cum devin ideile realitate si, nu in ultimul rand, Superscrieri (Premiile Superscrieri, cartea Superscrieri, Bursele Superscrieri pe domenii de interes social si Seminariile Superscrieri).
#Despre AVON si Campania Respectului
De peste 18 ani in Romania, AVON schimba lumea femeilor, atat prin frumuseţe şi oportunitate de cariera, cat şi prin lupta pentru demnitatea lor. Alaturi de clienţii şi reprezentanţii noştri de vanzari apreciem impactul buzelor perfecte, dar mai mult avem curajul de a vorbi deschis despre violenţa domestica, spunand stop abuzului asupra femeilor. Prin Campania Respectului ne propunem sa prevenim violenţa domestica prin educarea publicul larg şi prin susţinerea proiectelor sociale care combat acest fenomen (ex. dotarea centrelor de adapost pentru victime).