În noiembrie 2021 un număr de 801 monumente istorice erau abandonate și cu risc de dispariție, conform unei centralizări realizate de Institutul Național al Patrimoniului. De 8 ani, 9 organizații non-guvernamentale cu sprijinul a peste 100 de parteneri privați și 2000 de voluntari au reușit să intervină cu succes și să pună în siguranță 105 monumente individuale sau părți al unor ansambluri și situri clasate. Pentru a crește impactul și amprenta intervenției de urgență, Asociația Monumentum lansează astăzi campania PENTRU DEMOLARE, AVEȚI RĂBDARE – un serviciu de donații prin SMS prin care oricine poate contribui la protejarea și restaurarea patrimoniului cultural construit printr-un simplu SMS cu textul „PATRIMONIU” la numărul 8864.
Proiectul Ambulanța pentru Monumente a fost inițiat acum 8 ani, iar până în prezent au fost realizate intervenții de restaurare la peste 100 de clădiri de patrimoniu, implicând peste 2000 de voluntari și 50 de experți din domeniul restaurării. De acum, oricine dorește să contribuie la salvarea acestor monumente poate trimite un SMS cu textul „PATRIMONIU” la numărul de telefon 8864, donând astfel 4 euro pe lună.
Campania este o inițiativă a Asociației Monumentum și a fost realizată cu sprijinul Digi Mobil, Orange România, Telekom Romania Mobile şi Vodafone România. Ideea și dezvoltarea creativă aparține Jam Session Agency și jurnalistei Paula Herlo (România, te iubesc!), studioul Circo Visual s-a ocupat de montajul video al spotului, iar Dăescu Borțun Olteanu este agenția de PR care susține demersul. Toate părțile implicate și-au oferit serviciile pro bono pentru realizarea și promovarea campaniei.
„Într-o lume a avatarurilor și identităților multiple, putem avea ce identitate vrem în mediul online, dar în realitate există ceva ce nu poate fi reprodus digital: moștenirea noastră construită. Monumentele noastre, parte din ADN-ul nostru cultural, sunt fragile și neregenerabile. Dacă se pierd, nu pot fi recreate – doar imitate. Nu putem aștepta fonduri, experți sau legislația ideală. Fiecare zi contează pentru protejarea acestor documente istorice.”, a spus Eugen și Veronica Vaida, inițiatorii proiectului Ambulanța pentru Monumente.
Campania de comunicare PENTRU DEMOLARE, AVEȚI RĂBDARE explorează conceptul perfecțiunii, evidențiind fragilitatea și efemeritatea acesteia, asemănătoare cu soarta patrimoniului. În spotul de promovare, vocea inconfundabilă a lui Nichita Stănescu, recitând versuri din „Lecția despre cub”, subliniază simbolic legătura dintre patrimoniul cultural și fragilitatea realității.
„Ne-am dorit să construim o campanie care să vorbească nu doar despre restaurarea clădirilor, ci despre restaurarea unui întreg patrimoniu emoțional și identitar. Campania noastră explorează conceptul perfecțiunii, însă într-o formă delicată și trecătoare, la fel ca patrimoniul pe care ne străduim să-l salvăm. Am ales vocea lui Nichita Stănescu pentru spotul campaniei deoarece poezia sa, în special „Lecția despre cub”, reflectă perfect această tensiune dintre frumusețea ideală și fragilitatea realității. Vocea lui transmite emoția și gravitatea momentului, reamintindu-ne că ceea ce este aparent indestructibil poate fi totuși vulnerabil”, a explicat Valentin Suciu, co-fondator Jam Session Agency, partenerul responsabil de dezvoltarea creativă a campaniei de comunicare pentru donații.
„Patrimoniul construit este o resursă irepetabilă, o fereastră către trecut și o expresie a identității noastre naționale. Salvarea acestui patrimoniu înseamnă mai mult decât restaurarea unor clădiri – înseamnă restaurarea demnității noastre ca națiune. Prin această campanie, am vrut să aducem patrimoniul cultural mai aproape de oameni, să-i ajutăm să înțeleagă că fiecare contribuție, oricât de mică, este un pas către protejarea trecutului nostru și o moștenire pentru viitor. M-a impresionat mereu dedicarea celor implicați în proiectul Ambulanța pentru Monumente, oameni care își pun timpul și resursele în slujba protejării acestor clădiri fragile, dar neprețuite. Sperăm ca această campanie să inspire cât mai mulți oameni să se alăture, să devină parte din această inițiativă și să salveze, cărămidă cu cărămidă, ceea ce este al nostru, al tuturor.”, a completat jurnalista Paula Herlo, care a contribuit la dezvoltarea conceptului creativ al campaniei.
Ambulanța pentru Monumente a obținut, de-a lungul anilor, 11 distincții naționale și internaționale la evenimente dedicate conservării patrimoniului, fiind recunoscută pentru eforturile sale de restaurare și protejare a monumentelor istorice din România. Printre cele mai prestigioase premii se numără Premiul Publicului și Premiul pentru Educație, acordate în cadrul Premiilor Europene pentru Patrimoniu - Europa Nostra 2020.
Donația pentru a susține eforturile de conservare a patrimoniului construit, se pot face printr-un SMS cu textul „PATRIMONIU” la numărul 8864. Suma donată este de 4 euro pe lună, fără costuri suplimentare, iar întreaga valoare a donației merge direct către cauză. Nu se percepe TVA pentru donațiile realizate de pe abonamente, iar pentru cartelele preplătite din rețelele Digi Mobil, Orange și Telekom România Mobile, TVA-ul a fost deja inclus la momentul achiziționării creditului. Pentru donaţiile de pe cartele preplătite, în reţeaua Vodafone, utilizatorii nu plătesc TVA.
Donațiile lunare pot fi oprite oricând printr-un SMS cu textul „PATRIMONIU STOP” la 8864.
Toate detaliile campaniei se regăsesc pe site-ul dedicat.
***
Despre „Ambulanța pentru Monumente”
Inițiat în 2016 de Asociația Monumentum, „Ambulanța pentru Monumente” este un proiect dezvoltat în colaborare cu 9 organizații din domeniul patrimoniului, având scopul de a salva monumentele istorice amenințate de degradare prin intervenții rapide și eficiente. Până în prezent, proiectul a intervenit în numeroase locații din țară, contribuind activ la protejarea patrimoniului național.
Cele 9 ONG-uri și județele în care operează: Asociația MONUMENTUM (județele Sibiu, Braşov, Mureș, Alba şi Hunedoara, cu intervenții în Cluj, Maramureș si Bacău), Asociația ARHAIC (județul Sălaj), Asociația Tri (județul Arad), Asociația ACTUM (județele Suceava, Iaşi şi Botoşani), Asociația Inima Olteniei (județele Mehedinţi, Gorj şi Dolj), Asociația Prin Banat (județele Timiş şi Caraş-Severin), Asociația Petrus Italus Trust (județul Bistrița-Năsăud), Asociația Atelierul de patrimoniu (județele Argeş, Dâmboviţa şi Prahova) și Asociația Laborator Zero Pozitiv (județul Bihor).
Despre Jam Session Agency
Viziunea JamSession are la baza ideea de a crea o combinație unică si progresivă intre business și creativitate, cu oameni deschisi care colaborează pentru a crea branduri relevante pentru generațiile de astăzi și cele care urmează. Suntem cea mai premiată agenție independentă din ultimii ani și ne mândrim cu partenerii nostri de business și oamenii pasionați și curajoși care provoacă încontinuu modelele clasice de comunicare, cu scopul de a crea rezultate de business prin emoție si constructie de brand.
Pe lângă construcția de branduri comerciale, un alt proiect de suflet al agenției este SoulJam, platforma care reflectă angajamentul nostru față de proiectele sociale care susțin comunități și cauze defavorizate. SoulJam reunește ideile și resursele noastre pentru a crea campanii care nu doar că generează impact social, dar și inspiră schimbări pozitive în societate.
În 2021, am câștigat primul titlu de Agenția Anului la Internetics, iar echipa de parteneri ai Jam a obținut primul aur la Cannes Lions pentru o agenție independentă din România, urmat de un alt Silver Lion în anii următori și nouă intrări pe shortlist-uri. De asemenea, am fost onorați cu zeci de premii la festivaluri locale și internaționale, precum D&AD, SABRE, Golden Hammer și Effie (inclusiv Grand Effie), precum și numeroase distincții la Romanian PR Award.
Despre Dăescu Borțun Olteanu
Dăescu Borțun Olteanu este o agenție românească independentă de relații publice care oferă servicii de consultanță în domeniul comunicării, cu performanță dovedită în domeniul relațiilor publice, cu divizii specializate în comunicare corporate, lifestyle, tehnologie și proiecte din domeniul cultural și al industriilor creative.Dăescu Borțun Olteanu este co-organizatorul Bucharest Gaming Week, cel mai mare eveniment dedicat industriei de gaming din România și inițiatorul altor evenimente proprii care premiază creatorii de conținut din gaming – Gaming Video Awards sau care reunesc comunitatea de gameri din România – Gaming Marathon. Agenția este și inițiatorul Esports Summit, un demers care urmărește stabilirea unui cadru instituțional care să îi permită României să participe la evenimentele internaționale de esports și să poată pregăti resursa umană care să exceleze în domeniu.