„Majoritatea filmelor prezentate in cadrul editiei din acest an a CinePOLSKA infatiseaza povesti reale. Privindu-le, poti cunoaste evenimente putin cunoscute din istoria Poloniei si Europei, dar si oameni care au participat la ele.” – spune Agnieszka Skieterska, directorul Institutului Polonez din Bucuresti, care organizeaza CinePOLSKA.

Spectatorii din cele opt orase vor putea vedea trei filme artistice poloneze. Zilele Filmului Polonez incep in acest an cu proiectia filmului „Dumnezeii”, o poveste despre Zbigniew Religa, un cardiochirurg eminent, care in anii ’80 ai secolului al XX-lea a pus, prin fortele proprii, bazele unui program de transplant de inima in Polonia. Filmul, realizat in stil hollywoodian de tanarul regizor Łukasz Palkowski, a obtinut premiul cel mare la prestigiosul Festival de Filme Artistice Poloneze din Gdynia, Polonia.
 
CinePolska este un bun prilej pentru a vedea si una dintre cele mai importante superproductii poloneze din ultimii ani - „Varsovia 44” -, povestea epica a unei generatii de tineri care in perioada Poloniei aflate sub ocupatie germana au participat la Revolta de la Varsovia din anul 1944. Regizorul Jan Komasa, in varsta de doar 34 de ani, si-a luat o sarcina foarte grea, si anume aceea de a intra in dialog cu deja clasicul cinematografiei mondiale - „Canalul” lui Andrzej Wajda. Filmul lui Komasa se adreseaza publicului tanar de astazi si vorbeste despre eroismul tinerilor din trecut folosind un limbaj, o imagine si o muzica familiara spectatorului contemporan.
 
Al treilea film din program este o comedie pe care criticii o compara cu „ciocolata amara”. „Cetateanul” lui Jerzy Stuhr, cunoscut actor si regizor, rade de mitologia istorica a Poloniei. Stuhr insusi, interpretand rolul principal al cetateanului obisnuit, „cenusiu”, care se strecoara printre evenimentele din Polonia ultimilor 50 de ani, se uita la polonezi cu ochi aspru si critic, dar cu inima deschisa. Provoaca si anima. Filmul a obtinut anul trecut doua premii la Festivalul International de Film Comedy din Cluj: pentru Cel mai bun film si pentru Cel mai bun scenariu, iar la festivalul de film din Gdynia - premiul special pentru curajul de fi a abordat teme dificile.
 
Proiectiile CinePOLSKA sunt organizate de Institutul Polonez din Bucuresti si Asociatia Cineastilor din Polonia, cu sprijinul Institutului Polonez de Arta Cinematografica. Evenimentul este prezentat, intr-o formula mai ampla, in toamna fiecarui an la Bucuresti si Chisinau, in timp ce editia din primavara, in alte orase din Romania si Republica Moldova, este  o versiune mai scurta.
Unde si cand poti vedea filme poloneze? 
 
Brasov, 17-19 martie, Cinema Patria (bd. 15 Noiembrie nr. 50A), ora 20.00
Timisoara, 24-26 martie, Biblioteca Centrala Universitara Eugen Todoran (bd. Vasile Parvan nr. 4A), ora 18.00
Galati, 25-27 martie, Muzeul de Arta Vizuala (str. Tecuci nr. 7, bl. V3, parter), ora 18.00
Balti (Republica Moldova), 31 martie-2 aprilie, Universitatea de Stat Alecu Russo, Sala Polivalenta (str. Puskin nr. 38), orele 11.10 si 14.10
Iasi, 31 martie-2 aprilie, Casa de Cultura Mihai Ursachi (bd. Carol I, Parcul Copou), ora 18.30
Oradea, 7-9 aprilie, Universitatea Crestina Partium (str. Primariei nr. 27), ora 19.00
Targu Mures, 8-10 aprilie, Cinema Arta (Piata Trandafirilor nr. 35-37), ora 20.00
Cluj-Napoca, 14-16 aprilie, Cinema Victoria (bd. Eroilor nr. 51), orele 18.00 si 20.00
 
In program: 
DUMNEZEII / Bogowie
Polonia, 2014, 115 min. subtitrare in limba romana
Regia: Łukasz Palkowski
Scenariul: Krzysztof Rak
Distributia: Tomasz Kot, Magdalena Czerwińska, Piotr Głowacki, Kinga Preis s.a.
Un film despre viata profesorului Zbigniew Religa, care a realizat, cu succes, primul transplant de inima in Polonia anilor `80. Un omagiu adus acestui om remarcabil care a indraznit sa lupte cu un tabu moral, cultural si religios, transplantul de inima fiind perceput ca un act impotriva naturii.
„In biografia lui Zbigniew Religa - „Dumnezeii” -, premiata cu „Leul de aur” la Festivalul de Filme Poloneze din Gdynia, cel mai mult surprinde curajul de a vorbi cu usurinta si ironie despre chestiuni de viata si moarte. Foarte buna s-a dovedit a fi ideea de a privi tara paralizata de legea martiala prin ochii unui chirurg intors din America, nevoit sa faca fata neputintei, urateniei si mentalitatii incorsetate din acea perioada.” - Janusz Wróblewski, „Polityka”
 
VARSOVIA 44 / Miasto 44
Polonia, 2014, 122 min. subtitrare in limba romana
Regia si scenariul: Jan Komasa
Distributia: Józef Pawłowski, Zofia Wichłacz, Anna Próchniak, Antoni Królikowski s.a.
Anul 1944, Varsovia sub ocupatie germana. Stefan, un tanar in varsta de 18 ani, munceste pentru a-si intretine mama si fratele mai mic. Atunci cand comandamentul Armatei Poloneze decide sa porneasca atacul impotriva germanilor slabiti, care se retrageau spre Vest, Stefan se alatura miscarii alaturi de iubita si prieteni. Desi in primele zile ale revoltei soarta pare a fi de partea polonezilor, dupa 63 de zile de lupta acestia capituleaza in fata germanilor.

„Varsovia 44” nu poate evita comparatia cu „Canalul”, filmul legendar al lui Andrzej Wajda, din anul 1957. „Canalul”, insa, este de mult timp privit ca apartinand clasicului, nu numai in cinematografia poloneza, ci si mondiala. De asemenea, filmul lui Wajda pune intrebari cu privire la sensul aderarii la idealuri, chiar si in fata unei infrangeri inevitabile. Komasa, in schimb, a renuntat in mod constient la acestea in favoarea unei imagini mai ample a luptelor din oras. Dar asemeni „Canalului”, a construit o viziune asupra Revoltei pentru generatiile viitoare, astfel incat contemporanii sa asocieze revolta din 1944 cu „Varsovia 44”. - Hubert Orzechowski, „Newsweek Polska”

CETATEANUL / Obywatel
Polonia, 2014, 100 min. subtitrare in limba romana
Regia si scenariul: Jerzy Stuhr
Distributia: Jerzy Stuhr, Maciej Stuhr, Janusz Gajos, Sonia Bohosiewicz s.a.
subtitrare in limba romana

Jan Bratek este implicat intr-un accident tragic in fata televiziunii poloneze chiar inainte sa soseasca presedintele. In timp ce este resuscitat, Jan halucineaza, retraindu-si cei 60 de ani de viata in contextul istoric al Poloniei de dupa razboi. Astfel, copilaria, tineretea si maturitatea sa se impletesc cu diferitele sisteme politice ale tarii, culminand intr-un final surprinzator.

„Jerzy Stuhr rade de toti. De cei de dreapta si de cei de stanga. De biserica si de laici. De Securitate si de Solidaritatea. De carieristi si de combinatori. Si chiar de Televiziunea Poloneza. Se uita la polonezi si la istoria lor cu ochi aspru si critic, dar cu inima deschisa. Provoaca, dar si anima. Incurajeaza la un pic de autocritica, dar si la detasare”. - Dagmara Romanowska, „OnetFilm”