Cazurile de incalcare a drepturilor copilului si gravitatea situatiilor cu care ne confruntam cresc de la an la an. Numai in primele trei saptamani ale acestui an sapte copii si-au pierdut viata, in propriile case, din cauza unor incendii izbucnite in lipsa parintilor.

Acestea sunt doar cazuri extreme, insa zeci de copii sunt abuzati sau neglijati in fiecare zi, in familie, in institutii de invatamant, in institutii rezidentiale. Pentru interventie, dar si prevenirea unor astfel de cazuri, Asociatia Telefonul Copilului si Institutia Avocatul Poporului au decis sa incheie un Acord de Parteneriat.

 
Acordul de Parteneriat semnat vizeaza colaborarea dintre cele doua parti in vederea respectarii drepturilor copiilor, precum si a informarii si consilierii copiilor si parintilor cu privire la acestea.

“Institutia Avocatul Poporului acorda o importanta deosebita respectarii drepturilor tuturor cetatenilor Romaniei, dar cu precadere respectarii drepturilor celor mai vulnerabili dintre noi – copiii. In acest sens am apreciat initiativa Asociatiei Telefonul Copilului de a ne uni eforturile intr-un scop comun, acela al protectiei drepturilor copilului, impotriva violentei, cruzimii, exploatarii, coruperii, neglijarii si a oricaror alte rele tratamente. Acordul de parteneriat semnat astazi de Institutia Avocatul Poporului si Asociatia Telefonul Copilului ne va aduce mai aproape de cazurile de incalcare a drepturilor copilului, datorita existentei liniei telefonice gratuite 116 111 gestionata de organizatie si astfel vom putea sa luam atitudine conform atributiilor Institutiei”
, a declarat Domnul Ionel Oprea, Secretar de Stat, Adjunct al Avocatului Poporului pentru domeniul - drepturile copilului, ale familiei, tinerilor, pensionarilor, persoanelor cu handicap

“Facem astazi un nou pas inainte pentru cei in slujba carora ne aflam de mai bine de 11 ani – copiii. Avem increderea lor si acest lucru este reconfirmat zi de zi de dramele pe care copiii aleg sa ni le impartaseasca la celalalt capat al firului 116 111. Abuzurile asupra copilului, insa, nu pot fi oprite decat printr-un efort cumulat si sustinut din partea tuturor actorilor implicati, de la familii la institutiile statului. Iar acordul de parteneriat semnat astazi intre Asociatia Telefonul Copilului si Institutia Avocatul Poporului aduce o noua perspectiva asupra interventiei pentru cazurile in care drepturile copilului sunt incalcate in Romania."
, a declarat Catalina Florea, director executiv Asociatia Telefonul Copilului

Conform protocolului semnat cu acordul beneficiarilor Asociatiei Telefonul Copilului, organizatia va semnala Institutiei Avocatul Poporului cazurile grave de abuz sesizate de acestia prin intermediul numarului 116 111, cazuri care nu isi gasesc rezolvarea la nivelul institutiilor abilitate la nivel local, pentru a putea permite demararea de urgenta a anchetei si pentru a asigura protectia si siguranta copiilor. Institutia Avocatul Poporului va oferi Asociatiei Telefonul Copilului coordonatele Birourilor Teritoriale ale Institutiei, precum si persoane de contact la nivelul acestora in vederea unei colaborari eficiente. De asemenea, Institutia Avocatul Poporului va oferi Asociatiei Telefonul Copilului informatii cu privire la solutionarea situatiilor semnalate in atentia Institutiei.

Conform datelor furnizate de baza de date a call center-ului Asociatiei Telefonul Copilului, prima luna a acestui an  arata cifre ingrijoratoare: 6.822 de apeluri inregistrate, respectiv 377 de cazuri care au necesitat interventia institutiilor abilitate.

In ceea ce priveste datele comparative 2011 – 2012, daca la finalul anului 2011 vorbeam despre un numar de 17.925 de copii care au beneficiat de serviciile Asociatiei Telefonul Copilului, la finalul anului 2012, baza de date a organizatiei a confirmat un numar de 40.853 de copii catre care activitatile noastre s-au indreptat fie prin intermediul 116 111, fie prin intermediul intalnirilor directe cu copiii in cadrul proiectelor implementate, asadar o crestere de 127,91% fata de anul 2011.

Cazurile inregistrate si anul trecut la Telefonul Copilului 116 111 au fost tot mai tulburatoare, iar consultantii nostri s-au aflat la celalalt capat al firului 7 zile din 7, in intervalul orar 08.00 – 00.00.

In anul 2012, cazurile de abuz asupra copilului si violenta in familie sesizate la 116 111 au inregistrat un procentaj de 47,09%. Fata de anul 2011, cazurile de abuz sexual asupra copilului si de trafic de minori au inregistrat o crestere de 13,04%, respectiv 156 astfel de cazuri. Consilierea psihologica a inregistrat un procentaj de 19,10% cel mai adesea in situatii in care copiii se simteau singuri, tristi, neintelesi, neglijati, discriminati, respinsi si in legatura cu probleme specifice varstei sau chiar sentimentale. Solicitarile de consiliere psihologica in ceea ce priveste starea accentuata de depresie a copiilor ai caror parinti sunt plecati in strainatate, au inregistrat insa o crestere de 24,17%, iar in unele cazuri s-a impus fie institutionalizarea copiilor, fie plasamentul in familia extinsa; aceste din urma solutii au fost identificate cu precadere in situatiile extreme in care copiii au dezvoltat comportamente deviante, care au condus la tentative de suicid si automutilare.

Mediul cel mai frecvent raportat in ceea ce priveste cazurile inregistrate la 116 111 este cel rural, in procentaj de 47,99%, urmat de cel urban, in procent de 41,86%, iar pentru un procentaj de 10,15% a fost solicitata confidentialitatea. In ceea ce priveste repartizarea pe judete, cele mai multe cazuri au fost inregistrate din judetele Buzau, Constanta, Ilfov, Iasi, Teleorman, Bacau, Giurgiu, Dolj iar cele mai putine au fost sesizate din judetele Harghita, Salaj,  Satu Mare, Alba, Mures, Caras-Severin, Bistrita-Nasaud, Botosani.

La fel de ingrijoratoare sunt si datele comparative 2008 (anul in care 116 111 a devenit functional si in Romania, inlocuind vechiul numar 0800 8 200 200, gestionat de Asociatia Telefonul Copilului) – 2012. Daca in anul 2008 Asociatia Telefonul Copilului a inregistrat un numar de 9.868 apeluri, in anul 2012 baza de date a organizatiei arata 138.104 apeluri inregistrate. Si numarul beneficiarilor serviciilor oferite de Asociatia Telefonul Copilului a inregistrat o crestere semnificativa, asadar, in anul 2012 inregistrandu-se 40.853 de beneficiari, fata de 3.799 in anul 2008.

Multumim tuturor reprezentantilor mass media pentru toate materialele dedicate constant programului Telefonul Copilului, totodata le multumim pentru asigurarea vizibilitatii numarului 116 111 in randul copiilor si parintilor, ceea ce a facilitat tratarea cat mai multor cazuri de incalcare a drepturilor copilului.

***
116 111 este linia europeana de asistenta pentru copii, gestionata in Romania de Asociatia Telefonul Copilului. Apelul catre 116 111 este oferit gratuit de Romtelecom si Cosmote.
Asociatia Telefonul Copilului

Cu o experienta de 11 ani in domeniul protectiei drepturilor copilului si ale familiei, Asociatia Telefonul Copilului este singura organizatie neguvernamentala, non-profit, din Romania, care pune la dispozitia copiilor si parintilor o linie telefonica de asistenta la nivel national. 7 zile din 7, intre orele 08.00-00.00, Asociatia Telefonul Copilului raspunde apelurilor copiilor si parintilor la 116 111, numar armonizat european. In perioada 21 noiembrie 2001 – 31 decembrie 2012, un numar total de 1.843.961 de apeluri a fost inregistrat de Asociatia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 40.269 cazuri care au necesitat interventia institutiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Romtelecom si Cosmote. Pentru informatii detaliate legate de Asociatia Telefonul Copilului si activitatea acesteia, va rugam sa ne contactati la numerele de telefon: 021 413 00 11 / 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sa accesati website-ul organizatiei noastre www.telefonulcopilului.ro.