Numarul apelurilor primite, in primele sase luni ale anului 2011, la singura linie gratuita de asistenta pentru copii si parinti la nivel national, 116 111, a crescut de 4 ori comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la 75.033, fata de 18.882 anul trecut. In majoritatea cazurilor, apelantii au reclamat problema saraciei cauzata de lipsa unui loc de munca, de disponibilizari si reducerea ajutoarelor sociale acordate. Mii de cazuri au necesitat interventia institutiilor abilitate, iar zeci de copii au ajuns in grija statului din cauza saraciei.

Conform datelor furnizate de baza de date a call center-ului Asociatiei Telefonul Copilului, primele 6 luni ale acestui an arata cifre record:

- 75.033 de apeluri inregistrate la 116 111, de 4 ori mai multe apeluri fata de aceeasi perioada a anului 2010, cand s-au inregistrat 18.882 apeluri; principalul motor care a generat aceasta crestere este reprezentat de extinderea programului de lucru la 16 ore pe zi, in intervalul 08.00 – 00.00, de luni pana duminica;
- 2.534 de cazuri au necesitat interventie imediata, cu o crestere de 39,23% fata de aceeasi perioada a anului 2010, cand s-au inregistrat 1.820 de cazuri;
- 1.025 de cazuri de abuz asupra copilului si violenta in familie au fost sesizate la 116 111, cresterea inregistrata fiind de 32,60%, fata de aceeasi perioada a anului 2010 (773);
- numarul cazurilor de abuz sexual asupra copilului si trafic de minori aproape s-a dublat in prima jumatate a acestui an, fiind inregistrate 48 de astfel de situatii; cu sprijinul institutiilor abilitate, au fost adoptate cele mai bune solutii pentru stoparea abuzului si inlaturarea efectelor negative produse de situatia traumatizanta, iar agresorii sunt condamnati pentru faptele savarsite;
- consilierea psihologica indica o crestere de 25,06%, in situatii in care copiii se simteau singuri, tristi, neintelesi, neglijati, discriminati, respinsi si in legatura cu probleme specifice varstei sau chiar sentimentale;
- 7.239 de copii beneficiari ai proiectelor si campaniilor desfasurate in acest an (http://www.telefonulcopilului.ro/galerie-foto-2011, http://www.telefonulcopilului.ro/cupa-telefonul-copilului) ne-au spus ca au gasit in telefonul copilului un prieten de nadejde;
- consilierea juridica solicitata la 116 111, referitoare la alocatii si indemnizatii, incredintarea copilului, pensia alimentara, mentinerea legaturilor personale, dreptul la vizita al parintelui care nu a obtinut incredintarea copilului, ordonanta presedintiala, parasirea tarii cu un minor, inregistrarea tardiva a nasterii, precum si drepturile copilului, a inregistrat o crestere de 61,41% fata de aceeasi perioada a anului trecut;
- mediul cel mai frecvent raportat in ceea ce priveste cazurile inregistrate la 116 111 este cel rural, in procent de 52,13%, urmat de cel urban, in procent de 43,01%, iar pentru un procent de 4,86% a fost solicitata confidentialitatea;
- cele mai multe cazuri au fost inregistrate din regiunea Moldova (26.36%), urmata de Muntenia (19.49%), Transilvania (15.83%), Bucuresti (15.27%), Oltenia (10.02%), Banat (5.37%), Dobrogea (4.70%),  necunoscut (2.96%);
- in ceea ce priveste repartizarea pe judete, cele mai multe cazuri au fost inregistrate din judetele Iasi, Constanta, Bacau, Vaslui, Teleorman, Ilfov, iar cele mai putine au fost sesizate din judetele Salaj, Covasna, Tulcea, Harghita si Arges.

Pe fondul crizei financiare, parintii au recurs la masuri extreme si in anul 2011: fie au ales institutionalizarea temporara sau chiar abandonul copiilor (Moldova este pe primul loc cu 15 cazuri, urmata de Muntenia cu 14, Transilvania cu 6, Dobrogea cu 6 si Oltenia cu 4, Necunoscut cu 2), fie au ales masuri alternative la institutionalizare precum: asistenta maternala, centrul maternal, centrul de zi, plasamentul familial (cele mai multe sesizari au fost inregistrate din Bucuresti, in numar de 18, urmat de Muntenia si Oltenia, cu cate 9, Dobrogea 7, Moldova 6, Banat 2, Transilvania 1, Necunoscut 5).

In aceasta perioada si totodata intr-un an in care efectele crizei continua sa fie devastatoare pentru tot mai multi copii si parinti, Asociatia Telefonul Copilului a organizat intalniri directe cu 4.705 copii din judetele Alba, Brasov, Hunedoara, Mures, Sibiu, din zone rurale dezavantajate, catre care s-a indreptat cu rechizite personalizate, dulciuri si jucarii http://www.telefonulcopilului.ro/galerie-foto-2011.

De asemenea, prima jumatate a anului 2011 a adus din nou recunoastere activitatii Asociatiei Telefonul Copilului, prin acordarea atat a Premiului I, cat si a Premiul al II-lea la Gala Societatii Civile, sectiunea „PROIECTE SI CAMPANII DE CSR”, cel mai frumos cadou primit de organizatia noastra la un deceniu de existenta.

Multumim tuturor reprezentantilor mass media pentru asigurarea constanta a vizibilitatii numarului 116 111 in randul copiilor si parintilor, ceea ce a facilitat tratarea cat mai multor cazuri de incalcare a drepturilor copilului.

116 111 este linia europeana de asistenta pentru copii, gestionata in Romania de Asociatia Telefonul Copilului si Romtelecom. Apelul catre 116 111 este oferit gratuit de Romtelecom si Cosmote.

Reamintim ca la data de 01 martie a.c., Asociatia Telefonul Copilului a prelungit programul de lucru al serviciului Telefonul Copilului 116 111, pana la miezul noptii. Decizia de prelungire a programului a fost luata pentru a putea raspunde numarului tot mai mare de apeluri, acesta derulandu-se de la acea data in intervalul 08.00 - 00.00. Totodata, numarul de specialisti, aflati la celalalt capat al firului, a fost suplimentat cu 7 noi asistenti sociali si psihologi. Initiativa se desfasoara sub sloganul “Telefonul Copilului 116 111 te asculta din zori pana-n miez de noapte” si a fost posibila datorita fondurilor puse la dispozitie de VELUX Foundation, Romtelecom, COSMOTE, ERSTE Foundation, precum si din fondurile adunate in urma maratonului radio PIERDUT, organizat anul trecut de Europa FM in beneficiul Asociatiei Telefonul Copilului.


***
Asociatia Telefonul Copilului este o organizatie neguvernamentala, non-profit, activa in domeniul protectiei drepturilor copilului. 7 zile din 7, intre orele 08.00-00.00, Asociatia Telefonul Copilului pune la dispozitia copiilor si parintilor linia de asistenta gratuita, unica la nivel european, 116 111, specializata in domeniul protectiei copilului. Un numar total de 1.613.944 de apeluri a fost inregistrat de Asociatia Telefonul Copilului in perioada 21 noiembrie 2001 – 30 iunie 2011, iar dintre acestea au fost identificate 32.314 de cazuri valide.
Pentru informatii detaliate legate de Asociatia Telefonul Copilului si activitatea acesteia, va rugam sa ne contactati la numerele de telefon: 021 413 00 11 / 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sa accesati website-ul organizatiei noastre www.telefonulcopilului.ro.