Rezultatele studiului „Atitudini şi comportamente ale românilor din mediul urban privind animalele de companie”, realizat de Asociaţia Română a Producătorilor de Hrană pentru Animale de Companie (ARPAC) în luna august 2020, arată că perioada de lockdown cauzată de pandemia COVID-19 a influențat achiziționarea sau adoptarea unui animal de companie. Astfel, 17% dintre posesorii de câini și 16% dintre posesorii de pisici au declarat că şi-au luat un animal de companie în perioada stării de urgență.
Acelaşi studiu arată că:
• Principalul factor care determină achiziţionarea unui animal de companie este cel emoţional. Animalele de companie ocupă un loc important în rândul familiei, poziţionându-se pe locul 4, înaintea fraţilor/surorilor, prietenilor sau nepoţilor;
• Câinii reprezintă cel mai comun animal de companie (66%), urmaţi de pisici (58%), papagali sau alte păsări (12%), peşti (11%), iepuri (8%), broaşte ţestoase (4%), hamsteri (3%) şi porcuşori de Guinea (2%);
• 43% dintre deţinătorii de câini şi 57% dintre deţinătorii de pisici au spus că îşi hrănesc animalele de companie exclusiv cu hrană preambalată;
• „Atitudini şi comportamente ale românilor din mediul urban privind animalele de companie” este primul studiu dedicat deţinătorilor de animale de companie din mediul urban din România care urmăreşte să afle care este nivelul de informare şi comportamentul stăpânilor de animale de companie din țara noastră. Mai mult, studiul a fost realizat în perioada 5-10 august 2020, în contextul pandemiei de coronavirus, pe un eşantion de 1000 de persoane din mediul urban, cu vârste cuprinse între 18 şi 55 de ani, care deţin cel puţin un animal de companie în gospodărie. Colectarea datelor a fost realizată folosind metoda CAWI – Computer Assisted Web Interviews.
• Studiul a fost realizat de KANTAR, la solicitarea Asociaţiei Române a Producătorilor de Hrană pentru Animale de Companie. Raportul complet al studiului este disponibil pe site-ul www.arpac.ro.
Din anul 2006, Asociaţia Română a Producătorilor de Hrană pentru Animale de Companie (ARPAC) desfăşoară în România acţiuni de informare şi conştientizare cu privire la rolul animalelor şi îngrijirea corectă a acestora. În această direcţie, ARPAC a realizat primul studiu care să ofere o imagine clară asupra atitudinilor şi comportamentului deţinătorilor de animale de companie din România. Realizat în rândul indivizilor din mediul urban care deţin animale de companie, studiul oferă rezultate cu privire la: tipuri de animale de companie deţinute, poziţionarea animalului de companie în cadrul familiei, locul de provenienţă a animalelor de companie - achiziţie sau adopţie, şi impactul stării de urgenţă asupra acestui lucru, obiceiuri cu privire la hrănire, vizita la medicul veterinar şi saloane de înfrumuseţare. Totodată, studiul identifică principalele surse de informare şi comportamentul românilor din mediul urban privind bugetul alocat îngrijirii animalelor.
Astfel, rezultatele studiului arată că perioada de lockdown cauzată de pandemia COVID-19 a influențat achiziționarea sau adoptarea unui animal de companie: 17% dintre posesorii de câini și 16% dintre posesorii de pisici au declarat că au luat un animal de companie în gospodărie în timpul stării de urgență.
Principalul factor care îi determină pe românii din mediul urban să îşi ia un animal de companie este de natură emoţională, 57% dintre respondenţi spunând că alegerea lor este determinată de dragostea pe care o simt pentru animale, în vreme ce 14% dintre aceştia au adus un animal de companie în gospodărie la dorinţa unui alt membru al familiei, în special a copiilor. Sentimentele de apropiere care influenţează achiziționarea unui animal se reflectă şi în plasarea animalului în contextul familiei şi a altor cunoştinţe. Întrebaţi cât de apropiaţi se simt de animalele de companie proprii, respondenţii au poziţionat animalul de companie pe locul patru în lista apropiaţilor, după soţ/soţie/partener, copii, părinţi, considerându-se mai apropiaţi de animalul lor de companie decât de fraţi/surori, prieteni sau nepoţi.
Câinele nu este doar cel mai bun prieten al omului, ci şi cel mai comun animal de companie deţinut la nivelul gospodăriilor din mediul urban, datele arătând că 66% dintre posesorii de animale de companie au câine, în vreme ce 58% au pisici, 12% papagali sau alte păsări, 11% au peşti, lista fiind urmată de cei care deţin iepuri (8%), broaşte ţestoase (4%), hamsteri (3%) şi porcuşori de Guinea (2%). Românii din mediul urban deţin în mare parte câini de talie medie, cu vârste între 1 şi 3 ani, astfel că rasa cea mai răspândită este Bichonul, urmată de câinii maidanezi şi rase încrucişate (metis). În ceea ce priveşte caracteristicile pisicilor, cele de talie medie sunt cele mai populare în rândul deţinătorilor de pisici din mediul urban. În mod particular, bărbaţii din segmentul de vârstă 36-45 deţin semnificativ mai multe pisici de talie medie faţă de totalul deţinătorilor de pisici din mediul urban. Cele mai răspândite pisici sunt cele europene (maidaneze), urmate de rase încrucişate şi Birmaneză. Profilul deţinătorului de animale de companie este de asemenea caracterizat de faptul că segmentul de vârstă 46-55 se remarcă prin deţinerea de câini şi pisici cu vârste mai mari de 11 ani, iar familiile cu 5 sau mai mulţi membri deţin semnificatv mai mulţi câini decât totalul deţinătorilor de câini.
În ceea ce priveşte comportamentul românilor din mediul urban asupra sănătăţii şi aspectului animalelor de companie, aproape 70% dintre deţinătorii de animale de companie consideră că vizitele la medicul veterinar sunt foarte importante sau importante. În ciuda faptului că 9 din 10 deţinători de câini şi 8 din 10 deţinători de pisici au declarat că au efectuat o vizită la medicul veterinar în ultimele 12 luni, cel mai frecvent motiv pentru aceste vizite este vaccinul, urmat de deparazitare, adică proceduri care sunt vitale în primii ani din viaţa unui animal de companie, datele arătând că 57% dintre câini şi 67% dintre pisici au vârste între 6 luni (sau mai puţin) şi 3 ani. Jumătate dintre posesorii de câini chestionaţi au declarat că au mers la un salon de înfrumuseţare pentru animale în ultimele 12 luni, în vreme ce în cazul deţinătorilor de pisici, datele arată că 3 din 10 deţinători au ajuns cu felinele la salon în ultimul an. Totodată, majoritatea deţinătorilor de câini şi pisici petrec între 30 de minute şi 2 ore pe zi pentru a-şi îngriji animalele de companie.
Studiul realizat la iniţiativa ARPAC arată că românii din mediul urban conştientizează importanţa hranei special pregătită pentru animalele de companie, considerând că este mai sănătoasă, contribuie la buna funcţionare a sistemului digestiv, este benefică pentru piele sau blană, cât şi pentru întreg sistemul imunitar. Potrivit rezultatelor obţinute, 43% dintre deţinătorii de câini şi 57% dintre deţinătorii de pisici din mediul urban îşi hrănesc animalele exclusiv cu hrană preambalată, şi achiziţionată din magazine, cele mai frecvente surse de procurare fiind supermarketurile/hypermarketurile, lanţurile de magazine pentru animale de companie sau magazinele pentru animale din vecinătate.
„ARPAC s-a implicat în ultimii ani în proiecte educaționale menite să arate și să cultive comportamente responsabile ale deținătorilor de animale de companie; de asemenea, în activitățile cu copiii, a fost subliniat deseori rolul pe care îl au prietenii necuvântători în viața și sănătatea membrilor familiei. Suntem bucuroși să prezentăm astăzi rezultatele studiului cu privire la atitudinile și comportamentele românilor din mediul urban referitor la animalele de companie, studiu care confirmă că suntem profund legați de prietenii noștri necuvântători, pe care îi considerăm ca membri deplini ai familiilor noastre cărora le acordăm atenția și grija cuvenită.” declară Gratziela Bahaciu, Secretar General ARPAC
„Dacă ne uităm la principalii factori care îi influențează pe românii din mediul urban să deţină animale de companie, iubirea pentru acestea este motivul principal. Însă, dincolo de iubire, sunt și alți factori care au acționat în această perioadă, încât nu este de mirare că starea de urgență a accelerat achiziția sau adopția unui animal de companie. Numeroase familii au petrecut mai mult timp acasă, iar animalul de companie a devenit partenerul ideal de joacă al copiilor, companionul celor singuri sau sursă de relaxare pentru cei care au resimțit mai puternic stresul acestei perioade. Sentimentul de bucurie și starea de bine pe care animalele de companie ni le oferă tuturor explică de asemenea creșterea numărului celor care dețin animale de companie într-o perioada în care cu toții ne căutăm ancore.” declară reprezentanţii KANTAR
Studiul a fost efectuat pe un eşantion de 1000 de persoane din mediul urban, cu vârste cuprinse între 18 şi 55 de ani, care deţin cel puţin un animal de companie în gospodărie. Colectarea datelor a fost realizată folosind metoda CAWI – Computer Assisted Web Interviews. Raportul complet al studiului este disponibil pe site-ul www.arpac.ro.
***
Despre ARPAC
Despre ARPAC
Fondată în 2003 ARPAC este o organizaţie non-guvernamentală, non-profit, creată pentru a reprezenta, sprijini şi susţine interesele comune ale membrilor săi, importatori şi producători de hrană pentru animale de companie. Din 2006 ARPAC este membră a Federaţiei Europene a Producătorilor de Petfood (FEDIAF). Membrii ARPAC sunt: Mars România, Nestle România, Royal Canin România, United Petfood România.
Despre KANTAR
Kantar Romania este parte a Kantar, compania globală lider în oferirea de insight-uri demonstrate și servicii de consultanță de brand și comunicare. Kantar are o înțelegere completă și unică în industria sa despre cum gândesc, simt și acționează oamenii; fiind prezentă la nivel global și local în mai mult de 90 de piețe. Combinând expertiza profundă a specialiștilor săi, cunoașterea bazată pe resurse de date și norme greu de egalat și cele mai inovative platforme tehnologice și de data analytics, Kantar își ajută clienții să înțeleagă oamenii și le oferă inspirație pentru a crește.