Domnului Klaus Iohannis – Presedintele Romaniei
Domnului Calin Popescu-Tariceanu – Presedintele Senatului
Domnului Valeriu Zgonea – Presedintele Camerei Deputatilor
Domnului Lazar Comanescu – Ministrul Afacerilor Externe
Doamnei Ana Maria Patru – Presedintele Autoritatii Electorale Permanente
 
Fundatia CAESAR saluta promulgarea Legii privind votul prin corespodenta si isi exprima speranta ca aceasta va fi pusa in practica la alegerile parlamentare din 2016. Consideram ca aceasta lege reprezinta un prim pas – necesar in sine, dar insuficient – spre facilitarea dreptului de vot pentru cetatenii romani cu domiciliul sau cu resedinta in strainatate, ceea ce va incuraja implicarea diasporei romanesti in procesul electoral si in bunul mers al democratiei romanesti.
 
Atragem atentia totodata ca varianta actuala a legii cuprinde o serie de prevederi care limiteaza posibilitatea romanilor din strainatate de a isi exercita acest drept fundamental, si anume dreptul la vot. Acesta este motivul pentru care dorim pe aceasta cale sa inaintam o serie de propuneri care urmaresc imbunatatirea legii actuale. Va rugam sa aveti in vedere aceste recomandari in elaborarea normelor de aplicare a legii si in viitoare initiative legislative.
 
1) Inscrierea online in Registrul electoral
Pentru a incuraja inscrierea unui numar cat mai mare de cetateni romani cu drept de vot, este nevoie ca legea sa prevada si posibilitatea inregistrarii online/electronice, prin Internet, in Registrul Electoral. Pe langa faptul ca inregistrarea online ar reduce costurile postale sau de deplasare la misiunea diplomatica, aceasta ar grabi procesul de inscriere si ar mari considerabil numarul celor s-ar inregistra pentru exercitarea votului prin corepondenta, dat fiind accesul larg si facil al diasporei la Internet.
 
2) Inregistrarea in Registrul electoral pentru votul prin corespondenta
Legea prevede ca cetatenii romani cu resedinta in strainatate sa se inregistreze in baza actului de identitate si a documentului care dovedeste dreptul de sedere pe teritoriul tarii respective. Documentele care atesta resedinta in strainatate se stabilesc de catre Ministrul Afacerilor Externe, prin ordin.
 
In contextul in care majoritatea romanilor din strainatate locuiesc pe teritoriul Uniunii Europene, iar multe dintre statele membre nu impun obligativitatea obtinerii unor documente care sa ateste resedinta pe teritoriul lor, facem un apel ca lista documentelor acceptate pentru inregistrare sa fie definita cat mai larg astfel incat sa se permita accesul la votul prin corespondenta a unui numar cat mai mare de categorii, inclusiv studenti, casnici si cei aflati in cautarea unui loc de munca
 
3) Prelungirea termenului de inscriere pentru votul prin corespondenta
Termenul de inscriere pentru votul prin corespondenta expira la 48 de ore de la inceperea perioadei electorale, mai exact cu maxim 88 de zile inainte de data alegerilor. Consideram ca acest termen trebuie prelungit cat mai aproape de inceputul campaniei electorale (30 de zile inainte de ziua votarii) pentru a permite inscrierea cat mai multor alegatori, care altfel s-ar afla in imposibilitatea de a vota prin corespondenta (spre exemplu, studenti veniti in primul an de studii in strainatate, care, in general, incep cursurile dupa expirarea termenului actual de inregistrare). Posibilitatea inregistrarii electronice ar putea facilita extinderea acestui termen.
 
4) Cei care au optat pentru votul prin corespondenta trebuie sa aiba alternativa votului in sectia de votare
Legea prevede ca un alegator care a optat pentru votul prin corespondenta poate vota in cadrul unei sectii de votare doar in cateva situatii exceptionale (de exemplu, pierderea, deteriorarea sau distrugerea documentelor necesare pentru votul prin corespondenta). Consideram ca scopul legii este acela de a extinde circumstantele in care un alegator poate sa isi exercite dreptul la vot, astfel incat acestea ar trebui sa prevada posibilitatea alternativei votului in sectie pentru toti cetatenii care au optat pentru votul prin corespondenta. Desigur ca trebuie luate si unele masuri de siguranta pentru a evita posibilitatea votului multiplu (spre exemplu, obligativitatea ca votantul sa predea plicul sigilat cu documentele necesare votului prin corespondenta in sectia de votare). Avand in vedere si intentia informatizarii sectiilor de votare incepand cu scrutinele din 2016, prevederile legii actuale nu ar trebui sa constituie un obstacol care sa impiedice dreptul de a vota fizic.
 
5) Posibilitatea ca cetateanul roman din diaspora sa poata urmari documentele aferente votului prin corespondenta
Cetateanul roman cu domiciliul sau resedinta in strainatate care doreste sa voteze prin corespondenta trebuie sa poata urmari parcursul documentelor necesare intregului proces aferent. Astfel, trebuie sa existe o modalitate prin care alegatorul sa verifice ca plicul cu votul sau a ajuns la biroul electoral al sectiei de votare pentru romanii din diaspora si ca a fost procesat ca atare. Pe scurt, este de datoria Statului Roman sa asigure fiecare cetatean care voteaza prin corespondenta ca votul sau a fost exprimat.
 
6) Trimiterea plicurilor cu votul prin corespondenta catre reprezentantii birourilor electorale infiintate in cadrul misiunii diplomatice romanesti din zona unde cetateanul roman domiciliaza sau are resedinta
Ar trebui luata in considerare posibilitatea ca plicurile continand documentele aferente votului prin corespondenta sa fie returnate reprezentantilor biroului electoral existent in cadrul misiunii diplomatice din statul respectiv si nu biroului electoral constituit in Romania. Reprezentantii biroului electoral al misiunii diplomatice vor centraliza rezultatele votului prin corespondenta alaturi de cele ale votului desfasurat in cadrul sectiei de vot si le vor comunica biroului electoral de circumscriptie urmarind aceeasi procedura. Acest proces ar reduce costurile postale suportate de stat si ar oferi mai mult timp alegatorilor pentru a-si trimite votul prin posta.
 
7) Sanctiuni pentru institutiile statului
Legea trebuie sa prevada sanctiuni clare pentru institutiile statului si factorii de decizie implicati in procesul votului prin corespondenta pentru neindeplinirea atributiilor ce le revin – si anume birourile electorale, Autoritatea Electorala Permanenta, Ministerul Afacerilor Externe si Posta Romana.
 
8) Extinderea votului prin corespondenta si la alte tipuri de scrutin
Posibilitatea votului prin corespondenta trebuie extinsa si celorlalte tipuri de scrutin. Alegerile generale din 2016 vor constitui un bun prilej de testare a acestei modalitati de vot, pentru ca ulterior sa fie extinsa incepand cu scrutinele electorale din 2019. Facem un apel catre toti factorii de decizie si catre toate partidele politice sa sustina public aplicarea votului prin corespondenta pentru toate tipurile de scrutin.
 
9) Votul electronic in sectia de votare
Nu in ultimul rand, o parte esentiala privind inlesnirea exercitarii dreptului la vot pentru romanii cu domiciliul sau resedinta in strainatate o reprezinta facilitarea accesului in sectiile de votare. Astfel, propunem ca cel tarziu in cadrul scrutinelor electorale din 2019 in sectiile de votare din diaspora sa fie instalate masini de vot pentru votul electronic, ce ulterior s-ar putea extinde si la sectiile de votare din tara. Mai mult decat atat, exista un precedent in acest sens.
 
Votul electronic in cadrul sectiei de votare a fost utilizat la referendumul de modificare a Constitutiei din anul 2003, atunci cand militarii romani aflati in teatrele de operatiuni din strainatate si-au putut exprima optiunea prin intermediul unui calculator instalat in sectia de votare. Utilizarea acestor masini de vot ar micsora deopotriva riscul privind votul multiplu si ar accelera procesul de votare. Acest lucru ar permite unui numar mai mare de alegatori accesul in sectia de votare in ziua votului, iar acestia ar putea astfel sa isi exprime optiunea electorala. In ceea ce priveste votul prin Internet, experienta altor state confirma dificultatile legate de asigurarea secretului si integritatii votului. Adoptarea unui astfel de sistem ar trebui sa se faca intr-un orizont de timp rezonabil, cu multa prudenta si prin implicarea celor mai buni experti din Romania si din strainatate.
 
Lista de recomandari prezentata mai sus a fost conturata in urma a trei colocvii organizate in ultimele saptamani de catre Fundatia CAESAR in Paris, Londra si Washington D.C. Au participat reprezentanti ai diasporei romanesti, diplomati si experti romani si straini in legislatie electorala si vot la distanta. Lista actuala ramane deschisa si altor propuneri din partea societatii civile din tara si din diaspora.
 
Avem convingerea ca masurile pentru facilitarea dreptului de vot pentru romanii cu domiciliul sau resedinta in strainatate vor duce in timp la cresterea participarii acestora in procesul electoral, si in acelasi timp vor crea premisele unei mai bune reprezentari a lor in Parlament, prin cresterea numarului de mandate de deputati si senatori atribuite diasporei.
 
In speranta ca veti lua in considerare si veti pune in dezbatere publica recomandarile noastre de mai sus, va asiguram in continuare de intreaga noastra disponibilitate pentru dialog pe orice tema cu privire la cresterea posibilitatilor de implicare a cetatenilor in procesul democratic din Romania.
 
Cu consideratie,
Fundatia CAESAR