Asociatia pentru Relatii Comunitare si Universitatea Babes – Bolyai, Facultatea de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii, catedra de Stiinte Politice, va propun un curs postuniversitar, de mobilizare de resurse private ce se va defasura in anul universitar 2008-2009.
Cursul se adreseaza practicienilor in domeniul mobilizarii de resurse/atragere de fonduri din comunitate din organizatii neguvernamentale sau din alte organizatii non-profit sau celor interesati sa isi dezvolte o cariera in acest domeniu. El va oferi o baza teoretica solida dar si oportunitatea de a consolida si dezvolta abilitati utile in domeniu. Cursul va implica formatori cu peste 10 an de experienta, cadre didactice ale Facultatii de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii, si experti din domeniul atragerii de fonduri sau din domenii conexe, din tara si strainatate.
Va puteti inscrie pana la cel tarziu 1 octombrie 2008 trimitand prin posta, la sediul Asociatiei pentru Relatii Comunitare (400039 Closca 6/2, Cluj Napoca) o mapa continand urmatoarele documente:
- Curriculum vitae
- Acordul scris al reprezentantului legal al organizatiei voastre pentru a desfasura activitatile de practica in organizatia pe care o reprezentati (in situatia in care acest lucru nu este posibil, acordul scris al reprezentantului legal al unei organizatii neguvernamentale sau institutii la care puteti sa va desfasurati activitatile de practica)
- Dovada absolvirii studiilor universitare (copie a diplomei sau certificatului de absolvire)
- Un eseu de maxim 3 pagini care sa cuprinda: motivatia voastra de a participa la cursul postuniversitar, contextul organizational al institutiei pe care o reprezentati, cum vedeti acest context in trei ani si care este schimbarea pe care vreti sa o produceti in organizatie sau in acest domeniu de activitate in urma participarii la acest curs.
Ce aduce cursul?
- dezvoltarea unei practici profesionale si etice de mobilizare de resurse adaptate contextului social si neguvernamental din Romania
Ce urmareste cursul?
- pune in discutie importanta si rolul mobilizarii de resurse in contextul social si cultural din Romania
- plaseaza mobilizarea de resurse intr-un context organizational/institutional, analizeaza relatia atragerii de fonduri cu alte procese si departamente organizationale
- construieste legaturi si urmareste transferul de cunostinte din alte discipline relevante pentru procesul de mobilizare de resurse: marketing, relatii publice, advertising, psihologie si sociologie (Inclusiv capital social si retele)
- construieste capacitatea de analiza si planificare a mobilizarii de resurse pornind de la contextul cultural si organizational specific fiecarui student
- construieste abilitati de solicitare si capacitatea de intelegere si analiza a procesului de solicitare
- analizeaza reglementarile, normele si principiile care guverneaza mobilizarea de resurse
De ce e nevoie de un astfel de curs ? Pentru ca:
- desi nu e institutionalizata, teoretizata sau profesionalizata, in Romania se practica mobilizarea de resurse private
- in aproape fiecare organizatie exista o persoana cu atributii in mobilizarea de resurse private, chiar daca nu se numeste astfels au nu are atributii exclusive in acest sens
- un numar din ce in ce mai mare de organizatii descopera, daca nu importanta, atunci macar necesitatea unei persoane cu atributii in mobilizarea de resurse
- exista un set de metode de mobilizare de resurse private folosite de organizatii in Romania. Pentru ca aplicarea acestui set de metode aduce succes, dar de multe ori nu un succes major sau un succes pentru o organizatie si nu pentru sector. Pentru ca se folosesc, dar nu exista o intelegere comuna a acestor metode, nu se aplica in mod coerent si astfel nu se poate construi un proces de invatare din evaluarea aplicarii acestui set de metode
- inca se mai reinventeaza roata, inca se mai incearca adoptarea si adaptarea unor metode care functioneaza in alte contexte sociale si pentru alte organizatii la necesitatile sectorului neguvernamental din Romania. Pentru ca e necesara o adaptare coordonata si unitara a acestor metode. Pentru ca timpul folosit reinventarii rotii se poate folosi aplicarii cu succes a metodelor
- daca acum cinci ani solutionarea problemelor comunitare era lasata in seama autoritatilor publice sau a finantatorilor institutionali, acum asistam la o crestere a implicarii unui numar tot mai crescut de actori in comunitate. Pentru ca trebuie sa tratam aceasta tendinta cu profesionalism si cu o abordare structurata. Pentru ca avem nevoie de parteneriate si continuitate.
- un profesionist in mobilizarea de resurse private trebuie sa aiba abilitati de planificare strategica, comunicare, negociere, marketing, management de proiect, managementul timpului sau evaluare. Pentru ca acestea au fost tratate individual, dar niciodata intr-un context unitar sau intr-un corp comun
- vrem sa fim profesionisti. Pentru ca avem nevoie de o abordare adaptata, sistematizata si trecuta prin rigorile academice. Pentru ca vrem sa ne raportam la un demers stiintific, nu la un set de parctici cu aplicabilitate redusa, construite pentru diferite tipuri de organizatii
De ce ARC? Pentru ca:
- suntem promotori ai ideii de mobilizare de resurse private in Romania
- am incercat prin programele, cursurile sau evenimentele noastre sa adaptam practica mobilizarii de resurse private la contextul social si neguvernamental din Romania
- ne-am construit experienta invatand, atat de la specialisti din afara tarii, cat si de la practicieni de la noi din tara
- am stat aproape de cei ce fac mobilizare de resurse si incercam sa-i aducem pe toti, sau un numar cat de mare, intr-un context comun, de retea de schimb de experienta
- credem in profesionalism, pentru ca ne dorim o abordare coerenta, profesionista, de durata
- vrem sa continuam sa ne indeplinim misiunea si sa participam in procesul de mobilizare de resurse din Romania
De ce Universitatea Babes – Bolyai? Pentru ca:
- a descoperit aceasta nevoie de profesionalizare si vrea sa o acopere contribuind cu experienta academica in sociologie sau comunicare
- manifesta deschidere fata de sectorul neguvermanental si vede in parteneriatul academic urmatorul pas firesc parteneriatului in diferite proiecte
- doreste sa ofere un plus de profesionism practicienilor mobilizarii de resurse private acreditand academic specializarea lor
- doreste sa isi extinda ariile de expertiza si de practica intampinand si nevoile de formare si recunoastere academica ale sectorului neguvernamental
- doreste sa fie, alaturi de ARC, pionier al constituirii mobilizarii de resurse private drept disciplina academica si uniformizare de referinta pentru sectorul neguvernamental din Romania
Structura
Cursul postuniversitar se desfasoara pe perioada unui semestru al anului universitar si va propune 6 teme principale sau module:
1. Cadrul conceptual al activitatilor filantropice
2. Managementul procesului de mobilizare de resurse
3. Marketing pentru organizatii neguvernamentale, campanii de comunicare
4. Metode folosite in mobilizarea de resurse; pastrarea si cultivarea relatiilor cu donorii
5. Abilitati in procesul de comunicare si mobilizare de resurse
6. Suport legislativ, principii de etica in mobilizarea de resurse
Prezentarea detaliata a temelor
1. Cadrul conceptual al activitatilor filantropice
Acest modul va va intoduce in contextul mai larg al mobilizarii de resurse private. Veti parcurge un istoric al dezvoltarii mobilizarii de resurse ca demers coordonat si va veti familiariza cu diferitele modele de implicare sociala a indivizilor sau ale companiilor. De asemenea, deoarece intregul curs este adresat nevoilor specifice tarii noastre, aceasta tema va reprezenta si o radiografie a contexului neguvernamental din Romania, a istoricului si tendintelor acestui sector.
In urma cursului veti putea identifica tendintele specifice ale dezvoltarii filantropice din Romania si veti putea integra organizatia voastra in harta acestor tendinte.
- dezvoltarea comportamentului filantropic
- modele filantropice, CSR, CCI
- istoric in Romania
- sector neguvernamental – context si istoric
Modalitatea de evaluare va fi redactarea unei/unui lucrari/eseu despre contextul din Romania, care va reprezenta baza activitatilor ulterioare de mobilizare de resurse private, activitati adaptate contextului specific din Romania.
2. Managementul procesului de mobilizare de resurse
Acest modul este dedicat coordonarii activitatilor de mobilizare de resurse private si integrarii acestei activitati in contextul organizational.
Veti reusi sa determinati strategia de mobilizare de resurse private specifica nevoilor organizatiei voastre, care va tine cont de punctele tari ale voastre si ale organizatiei voastre si de oportunitatile specifice din mediul in care operati. Veti invata cum sa planificati activitatile in functie de aceasta strategie precum si sa implicati in aceste activitati diferite nivele ale organizatiei voastre (board, management, angajati, voluntari, parteneri etc), precum si sa va stabiliti indicatori realisti si cuantificabili ai procesului de mobilizare de resurse private.
Pentru a avea impactul necesar, strategia, planificarea, monitorizarea si evaluarea se vor desfasura in contextul instrumentelor financiare specifice fiecarei etape.
- determinare strategie
- planificare activitati
- modalitati de structurare interna
- instrumente financiare
- evaluare activitati si proces
Modalitatea de evaluare va fi redactarea unei lucrari/eseu de analiza a contextului organizational propriu si a caracteristicilor organizationale care definesc dezvoltarea viitoare a strategiei de atragere de fonduri.
3. Marketing pentru organizatii neguvernamentale, campanii de comunicare
Acest modul este dedicat imaginii si activitatii de marketing a organizatiei voastre. Veti invata cum sa va definiti si construiti si sa folositi identitatea organizatiei voastre, precum si cum sa acoperiti un sector de piata cu care sa fiti apoi identificati.
Veti surprinde elementele caracteristice si de impact ale comunicarii din partea sectorului neguvernamental pe care le veti folosi apoi cu succes in campaniile de comunicare si de mobilizare de resurse private ale organizatiilor voastre.
Publicitatea este mama comertului. Chiar daca nu vindem in sensul propriu al cuvantului, publicitatea este pana la urma cea care ne face cunoscute serviciile pe care le oferim si ne recomanda pentru impactul acestora in comunitate. Parcurgand acest modul, veti fi introdusi in cadrul general al acestei discipline si veti reusi sa identificati elementele de publicitate cele mai de impact pentru organizatia pe care o reprezentati.
Veti identifica si surprinde elementele caracteristice ale grupurilor tinta cu care lucrati sau doriti sa lucrati si de asemenea ale celor pe care vreti sa ii implicati in procesul de mobilizare de resurse private si veti invata cum sa va creati mesajul in conformitate cu aceste trasaturi.
Un element cheie al succesului campaniilor de comunicare este evaluarea. Parcurgand aceasta tema veti reusi sa descoperiti indicatori adecvati acestui tip de campanie, indicatori care va vor permite o evaluare cat mai acurata a impactului activitatilor voastre de comunicare cu diverse grupuri tinta, fie ei beneficiari, donori sau media.
- identitate organizationala
- crearea si mentinerea pozitiei pe piata
- campanii de comunicare si campanii de mobilizare de resurse
- publicitatea si mobilizarea de resurse
- relatiile publice si mobilizarea de resurse
- definirea grupurilor tinta
- elaborarea mesajelor de campanie
- canale si mijloace de comunicare
- evaluarea campaniilor de mobilizare de resurse si de comunicare
Modalitatea de evaluare va fi redactarea unei/unui lucrari/eseu de analiza a profilului donatorilor organzatiei voastre.
4. Metode folosite in mobilizarea de resurse; pastrarea si cultivarea relatiilor cu donorii
Mobilizarea de resurse private este un proces care, pentru a avea un impact de durata, se desfasoara intr-un cadru planificat si tine cont de o strategie.
Acest modul este dedicat modalitatilor concrete de solicitare de resurse private.
Parcurgand aceasta tema veti avea acces la studii de caz si exemple de buna practica din contextul actual din Romania si veti reusi sa va planificati pasii urmatori in mobilizarea de resurse private ai organizatiei voastre tinand cont de acest context, precum si de nevoile specifice organizatiei.
Apoi, pentru ca un profesionist in mobilizarea de resurse private nu masoara succesul numai in sumele sau resursele atrase, ci si in numarul de parteneriate de durata create, veti invata si aprofunda modalitati de pastrare si cultivare a relatiilor pe care le aveti cu cei care va sustin.
- intalniri fata in fata
- evenimente speciale
- direct mail
- donatii salariale
- marketing comunitar
- relatia cu sectorul de afaceri
- utilizarea mass media
- Internetul si mobilizarea de resurse
Modalitatea de evaluare va fi redactarea unei/unui lucrari/eseu de planificare a unei metode de mobilizare de resurse private, plan care va tine cont de contextul organizatiei voastre.
5. Abilitati in procesul de comunicare si mobilizare de resurse
Pentru a avea succes atunci cand transmitem mesajul organizatiei, trebuie sa fim buni cunoscatori ai modalitatilor de comunicare ale organizatiei noastre, dar in acelasi timp trebuie sa fim si buni comunicatori.
Aceasta tema va propune aprofundarea practica a abilitatilor de comunicare interpersonala cu diverse grupuri tinta.
Veti dobandi sau perfectiona abilitati de prezentare, solicitare si negociere, conditii necesare si imperative ale profesionalismului in mobilizarea de resurse private.
- prezentare
- solicitare
- negociere
- ascultare activa
- limbaj nonverbal
Modalitatea de evaluare va fi redactarea unei/unui lucrari/eseu de analiza a trei experiente de solicitare de fonduri cu diferite tipuri de donori.
6. Suport legislativ, principii de etica in mobilizarea de resurse
Aceasta tema este dedicata contextului juridic, dar si etic, in care se desfasoara activitatile de mobilizare de resurse.
Parcurgand aceasta tema veti avea acces la elemente de legislatie de interes pentru mobilizarea de resurse sau la facilitatile fiscale de care se bucura potentialii sustinatori.
Chiar daca anumite activitati sau atitudini sunt licite din punct de vedere juridic, pentru a se asigura o buna practica si o abordare profesionista, anumite comportamente sau situatii sunt recomandate de codurile de etica profesionala.
Parcurgand aceasta tema va veti familiariza cu elementele de etica profesionala recomandate si veti putea identifica elementele prin intermediul carora organizatia voastra poate desfasura in conditii de etica si transparenta activitati de mobilizare de resurse private.
- etica si buna practica
- facilitati fiscale
- elemente de legislatie
Modalitatea de evaluare va fi redactarea unei/unui lucrari/eseu de analiza a unui cod etic de desfasurare a activitatilor de mobilizare de resurse private.
Cursurile se vor desfasura in 3 module rezidentiale si la distanta folosind o platforma de e-lerning.
Fiecare modul rezidential va avea in medie 6 zile cu cate 8 ore de curs pe zi.
Prezenta la modulele rezidentiale este obligatorie intr-o proportie de cel putin 80% din durata totala (15 zile). Modulele rezidentiale vor avea loc in lunile noiembrie 2008, ianuarie 2009, februarie 2009. Datele exacte vor fi disponibile cel tarziu la data inchiderii inscrierilor.
In cadrul semestrului vor avea loc la fiecare doua saptamani seminarii on-line, folosind o platforma de e-learning. Seminariile vor avea o durata de 4 ore, prezenta fiind obligatorie la 80% dintre ele. Timpii mentionati mai sus nu includ orele de studiu individual, redactarea lucrarilor si timpul de discutii cu tutorii.
Organizatorii vor pune la dispozitia studentilor materiale de studiu in format electronic, copii dupa pasaje semnificative din bibliografie si acces la biblioteca ARC si UBB pe durata modulelor rezidentiale sau in perioada de practica.
Practica
Modul de practica cuprinde un minim de 20 zile lucratoare in cadrul unei organziatii non-profit in cadrul careia sunteti deja angajati sau in cadrul careia alegeti sa va faceti practica.
Perioada de practica este ianuarie – aprilie 2009
Dizertatia
Pentru a obtine certificatul de absolvire a cursului de specializare, in luna mai veti sustine o lucrare de dizertatie, pe o tema aleasa. In redactarea lucrarii veti fi indrumati si asistati de titularul modulului care cuprinde tema aleasa de voi.
Veti fi considerati absolventi ai cursului postuniversitar de Mobilizare de resurse private daca veti cumula un minim de 70% din cele 30 de credite (si anume 21 de credite), fara insa a avea nici o nota mai mica de 6 la nici una dintre cele 6 discipline si veti obtine minim nota 7 pe lucrarea de dizertatie.
Corpul didactic:
Tutorii principali vor fi persoane din cadrul Asociatiei pentru Relatii Comunitare. Vor fi incluse cadre didactice din cadrul Facultatii de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii, catedra de Stiinte Politice, si vor fi invitati in cadrul diferitelor module lectori din cadrul unor organziatii neguvernamentale cu o experienta relevanta, reprezentanti ai sectorului de afaceri, ai unor agentii de publicitate sau relatii publice, fie din tara, fie din strainatate.
Numarul de locuri:
15 (cu posibilitate de extindere pana la maxim 18, in functie de solicitari).
Va puteti inscrie pana la cel tarziu 1 octombrie 2008 trimitand prin posta, la sediul Asociatiei pentru Relatii Comunitare (400039 Closca 6/2, Cluj Napoca) o mapa continand urmatoarele documente:
- Curriculum vitae
- acordul scris al reprezentantului legal al organizatiei voastre pentru a desfasura activitatile de practica in organizatia pe care o reprezentati (in situatia in care acest lucru nu este posibil, acordul scris al reprezentantului legal al unei organizatii neguvernamentale sau institutii la care puteti sa va desfasurati activitatile de practica)
- dovada absolvirii studiilor universitare (copie a diplomei sau certificatului de absolvire)
- un eseu de maxim 3 pagini care sa cuprinda: motivatia voastra de a participa la cursul postuniversitar, contextul organizational al institutiei pe care o reprezentati, cum vedeti acest context in trei ani si care este schimbarea pe care vreti sa o produceti in organizatie si sector in urma participarii la acest curs.
In cazul unui numar ridicat de inscrieri, se va organiza la sediul Asociatiei pentru Relatii Comunitare un interviu pentru departajarea candidatilor.
Taxa de participare la acest curs este de 1,000 RON si se achita de catre organizatie sau participant integral (imediat dupa admitere) sau in doua rate (cu maxim doua saptamani inaintea fiecarui modul rezidential) in contul RO31 BTRL 0130 1205 9865 58XX.
Mai multe informatii puteti obtine la sediul Asociatiei pentru Relatii Comunitare, in Cluj Napoca, strada Closca 6, apartament 2, la telefoanele 0264 406 388 sau 0264 406 389. Persoana de contact Catalin Gheorghe, catalin@arcromania.ro
Cursul se adreseaza practicienilor in domeniul mobilizarii de resurse/atragere de fonduri din comunitate din organizatii neguvernamentale sau din alte organizatii non-profit sau celor interesati sa isi dezvolte o cariera in acest domeniu. El va oferi o baza teoretica solida dar si oportunitatea de a consolida si dezvolta abilitati utile in domeniu. Cursul va implica formatori cu peste 10 an de experienta, cadre didactice ale Facultatii de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii, si experti din domeniul atragerii de fonduri sau din domenii conexe, din tara si strainatate.
Va puteti inscrie pana la cel tarziu 1 octombrie 2008 trimitand prin posta, la sediul Asociatiei pentru Relatii Comunitare (400039 Closca 6/2, Cluj Napoca) o mapa continand urmatoarele documente:
- Curriculum vitae
- Acordul scris al reprezentantului legal al organizatiei voastre pentru a desfasura activitatile de practica in organizatia pe care o reprezentati (in situatia in care acest lucru nu este posibil, acordul scris al reprezentantului legal al unei organizatii neguvernamentale sau institutii la care puteti sa va desfasurati activitatile de practica)
- Dovada absolvirii studiilor universitare (copie a diplomei sau certificatului de absolvire)
- Un eseu de maxim 3 pagini care sa cuprinda: motivatia voastra de a participa la cursul postuniversitar, contextul organizational al institutiei pe care o reprezentati, cum vedeti acest context in trei ani si care este schimbarea pe care vreti sa o produceti in organizatie sau in acest domeniu de activitate in urma participarii la acest curs.
Ce aduce cursul?
- dezvoltarea unei practici profesionale si etice de mobilizare de resurse adaptate contextului social si neguvernamental din Romania
Ce urmareste cursul?
- pune in discutie importanta si rolul mobilizarii de resurse in contextul social si cultural din Romania
- plaseaza mobilizarea de resurse intr-un context organizational/institutional, analizeaza relatia atragerii de fonduri cu alte procese si departamente organizationale
- construieste legaturi si urmareste transferul de cunostinte din alte discipline relevante pentru procesul de mobilizare de resurse: marketing, relatii publice, advertising, psihologie si sociologie (Inclusiv capital social si retele)
- construieste capacitatea de analiza si planificare a mobilizarii de resurse pornind de la contextul cultural si organizational specific fiecarui student
- construieste abilitati de solicitare si capacitatea de intelegere si analiza a procesului de solicitare
- analizeaza reglementarile, normele si principiile care guverneaza mobilizarea de resurse
De ce e nevoie de un astfel de curs ? Pentru ca:
- desi nu e institutionalizata, teoretizata sau profesionalizata, in Romania se practica mobilizarea de resurse private
- in aproape fiecare organizatie exista o persoana cu atributii in mobilizarea de resurse private, chiar daca nu se numeste astfels au nu are atributii exclusive in acest sens
- un numar din ce in ce mai mare de organizatii descopera, daca nu importanta, atunci macar necesitatea unei persoane cu atributii in mobilizarea de resurse
- exista un set de metode de mobilizare de resurse private folosite de organizatii in Romania. Pentru ca aplicarea acestui set de metode aduce succes, dar de multe ori nu un succes major sau un succes pentru o organizatie si nu pentru sector. Pentru ca se folosesc, dar nu exista o intelegere comuna a acestor metode, nu se aplica in mod coerent si astfel nu se poate construi un proces de invatare din evaluarea aplicarii acestui set de metode
- inca se mai reinventeaza roata, inca se mai incearca adoptarea si adaptarea unor metode care functioneaza in alte contexte sociale si pentru alte organizatii la necesitatile sectorului neguvernamental din Romania. Pentru ca e necesara o adaptare coordonata si unitara a acestor metode. Pentru ca timpul folosit reinventarii rotii se poate folosi aplicarii cu succes a metodelor
- daca acum cinci ani solutionarea problemelor comunitare era lasata in seama autoritatilor publice sau a finantatorilor institutionali, acum asistam la o crestere a implicarii unui numar tot mai crescut de actori in comunitate. Pentru ca trebuie sa tratam aceasta tendinta cu profesionalism si cu o abordare structurata. Pentru ca avem nevoie de parteneriate si continuitate.
- un profesionist in mobilizarea de resurse private trebuie sa aiba abilitati de planificare strategica, comunicare, negociere, marketing, management de proiect, managementul timpului sau evaluare. Pentru ca acestea au fost tratate individual, dar niciodata intr-un context unitar sau intr-un corp comun
- vrem sa fim profesionisti. Pentru ca avem nevoie de o abordare adaptata, sistematizata si trecuta prin rigorile academice. Pentru ca vrem sa ne raportam la un demers stiintific, nu la un set de parctici cu aplicabilitate redusa, construite pentru diferite tipuri de organizatii
De ce ARC? Pentru ca:
- suntem promotori ai ideii de mobilizare de resurse private in Romania
- am incercat prin programele, cursurile sau evenimentele noastre sa adaptam practica mobilizarii de resurse private la contextul social si neguvernamental din Romania
- ne-am construit experienta invatand, atat de la specialisti din afara tarii, cat si de la practicieni de la noi din tara
- am stat aproape de cei ce fac mobilizare de resurse si incercam sa-i aducem pe toti, sau un numar cat de mare, intr-un context comun, de retea de schimb de experienta
- credem in profesionalism, pentru ca ne dorim o abordare coerenta, profesionista, de durata
- vrem sa continuam sa ne indeplinim misiunea si sa participam in procesul de mobilizare de resurse din Romania
De ce Universitatea Babes – Bolyai? Pentru ca:
- a descoperit aceasta nevoie de profesionalizare si vrea sa o acopere contribuind cu experienta academica in sociologie sau comunicare
- manifesta deschidere fata de sectorul neguvermanental si vede in parteneriatul academic urmatorul pas firesc parteneriatului in diferite proiecte
- doreste sa ofere un plus de profesionism practicienilor mobilizarii de resurse private acreditand academic specializarea lor
- doreste sa isi extinda ariile de expertiza si de practica intampinand si nevoile de formare si recunoastere academica ale sectorului neguvernamental
- doreste sa fie, alaturi de ARC, pionier al constituirii mobilizarii de resurse private drept disciplina academica si uniformizare de referinta pentru sectorul neguvernamental din Romania
Structura
Cursul postuniversitar se desfasoara pe perioada unui semestru al anului universitar si va propune 6 teme principale sau module:
1. Cadrul conceptual al activitatilor filantropice
2. Managementul procesului de mobilizare de resurse
3. Marketing pentru organizatii neguvernamentale, campanii de comunicare
4. Metode folosite in mobilizarea de resurse; pastrarea si cultivarea relatiilor cu donorii
5. Abilitati in procesul de comunicare si mobilizare de resurse
6. Suport legislativ, principii de etica in mobilizarea de resurse
Prezentarea detaliata a temelor
1. Cadrul conceptual al activitatilor filantropice
Acest modul va va intoduce in contextul mai larg al mobilizarii de resurse private. Veti parcurge un istoric al dezvoltarii mobilizarii de resurse ca demers coordonat si va veti familiariza cu diferitele modele de implicare sociala a indivizilor sau ale companiilor. De asemenea, deoarece intregul curs este adresat nevoilor specifice tarii noastre, aceasta tema va reprezenta si o radiografie a contexului neguvernamental din Romania, a istoricului si tendintelor acestui sector.
In urma cursului veti putea identifica tendintele specifice ale dezvoltarii filantropice din Romania si veti putea integra organizatia voastra in harta acestor tendinte.
- dezvoltarea comportamentului filantropic
- modele filantropice, CSR, CCI
- istoric in Romania
- sector neguvernamental – context si istoric
Modalitatea de evaluare va fi redactarea unei/unui lucrari/eseu despre contextul din Romania, care va reprezenta baza activitatilor ulterioare de mobilizare de resurse private, activitati adaptate contextului specific din Romania.
2. Managementul procesului de mobilizare de resurse
Acest modul este dedicat coordonarii activitatilor de mobilizare de resurse private si integrarii acestei activitati in contextul organizational.
Veti reusi sa determinati strategia de mobilizare de resurse private specifica nevoilor organizatiei voastre, care va tine cont de punctele tari ale voastre si ale organizatiei voastre si de oportunitatile specifice din mediul in care operati. Veti invata cum sa planificati activitatile in functie de aceasta strategie precum si sa implicati in aceste activitati diferite nivele ale organizatiei voastre (board, management, angajati, voluntari, parteneri etc), precum si sa va stabiliti indicatori realisti si cuantificabili ai procesului de mobilizare de resurse private.
Pentru a avea impactul necesar, strategia, planificarea, monitorizarea si evaluarea se vor desfasura in contextul instrumentelor financiare specifice fiecarei etape.
- determinare strategie
- planificare activitati
- modalitati de structurare interna
- instrumente financiare
- evaluare activitati si proces
Modalitatea de evaluare va fi redactarea unei lucrari/eseu de analiza a contextului organizational propriu si a caracteristicilor organizationale care definesc dezvoltarea viitoare a strategiei de atragere de fonduri.
3. Marketing pentru organizatii neguvernamentale, campanii de comunicare
Acest modul este dedicat imaginii si activitatii de marketing a organizatiei voastre. Veti invata cum sa va definiti si construiti si sa folositi identitatea organizatiei voastre, precum si cum sa acoperiti un sector de piata cu care sa fiti apoi identificati.
Veti surprinde elementele caracteristice si de impact ale comunicarii din partea sectorului neguvernamental pe care le veti folosi apoi cu succes in campaniile de comunicare si de mobilizare de resurse private ale organizatiilor voastre.
Publicitatea este mama comertului. Chiar daca nu vindem in sensul propriu al cuvantului, publicitatea este pana la urma cea care ne face cunoscute serviciile pe care le oferim si ne recomanda pentru impactul acestora in comunitate. Parcurgand acest modul, veti fi introdusi in cadrul general al acestei discipline si veti reusi sa identificati elementele de publicitate cele mai de impact pentru organizatia pe care o reprezentati.
Veti identifica si surprinde elementele caracteristice ale grupurilor tinta cu care lucrati sau doriti sa lucrati si de asemenea ale celor pe care vreti sa ii implicati in procesul de mobilizare de resurse private si veti invata cum sa va creati mesajul in conformitate cu aceste trasaturi.
Un element cheie al succesului campaniilor de comunicare este evaluarea. Parcurgand aceasta tema veti reusi sa descoperiti indicatori adecvati acestui tip de campanie, indicatori care va vor permite o evaluare cat mai acurata a impactului activitatilor voastre de comunicare cu diverse grupuri tinta, fie ei beneficiari, donori sau media.
- identitate organizationala
- crearea si mentinerea pozitiei pe piata
- campanii de comunicare si campanii de mobilizare de resurse
- publicitatea si mobilizarea de resurse
- relatiile publice si mobilizarea de resurse
- definirea grupurilor tinta
- elaborarea mesajelor de campanie
- canale si mijloace de comunicare
- evaluarea campaniilor de mobilizare de resurse si de comunicare
Modalitatea de evaluare va fi redactarea unei/unui lucrari/eseu de analiza a profilului donatorilor organzatiei voastre.
4. Metode folosite in mobilizarea de resurse; pastrarea si cultivarea relatiilor cu donorii
Mobilizarea de resurse private este un proces care, pentru a avea un impact de durata, se desfasoara intr-un cadru planificat si tine cont de o strategie.
Acest modul este dedicat modalitatilor concrete de solicitare de resurse private.
Parcurgand aceasta tema veti avea acces la studii de caz si exemple de buna practica din contextul actual din Romania si veti reusi sa va planificati pasii urmatori in mobilizarea de resurse private ai organizatiei voastre tinand cont de acest context, precum si de nevoile specifice organizatiei.
Apoi, pentru ca un profesionist in mobilizarea de resurse private nu masoara succesul numai in sumele sau resursele atrase, ci si in numarul de parteneriate de durata create, veti invata si aprofunda modalitati de pastrare si cultivare a relatiilor pe care le aveti cu cei care va sustin.
- intalniri fata in fata
- evenimente speciale
- direct mail
- donatii salariale
- marketing comunitar
- relatia cu sectorul de afaceri
- utilizarea mass media
- Internetul si mobilizarea de resurse
Modalitatea de evaluare va fi redactarea unei/unui lucrari/eseu de planificare a unei metode de mobilizare de resurse private, plan care va tine cont de contextul organizatiei voastre.
5. Abilitati in procesul de comunicare si mobilizare de resurse
Pentru a avea succes atunci cand transmitem mesajul organizatiei, trebuie sa fim buni cunoscatori ai modalitatilor de comunicare ale organizatiei noastre, dar in acelasi timp trebuie sa fim si buni comunicatori.
Aceasta tema va propune aprofundarea practica a abilitatilor de comunicare interpersonala cu diverse grupuri tinta.
Veti dobandi sau perfectiona abilitati de prezentare, solicitare si negociere, conditii necesare si imperative ale profesionalismului in mobilizarea de resurse private.
- prezentare
- solicitare
- negociere
- ascultare activa
- limbaj nonverbal
Modalitatea de evaluare va fi redactarea unei/unui lucrari/eseu de analiza a trei experiente de solicitare de fonduri cu diferite tipuri de donori.
6. Suport legislativ, principii de etica in mobilizarea de resurse
Aceasta tema este dedicata contextului juridic, dar si etic, in care se desfasoara activitatile de mobilizare de resurse.
Parcurgand aceasta tema veti avea acces la elemente de legislatie de interes pentru mobilizarea de resurse sau la facilitatile fiscale de care se bucura potentialii sustinatori.
Chiar daca anumite activitati sau atitudini sunt licite din punct de vedere juridic, pentru a se asigura o buna practica si o abordare profesionista, anumite comportamente sau situatii sunt recomandate de codurile de etica profesionala.
Parcurgand aceasta tema va veti familiariza cu elementele de etica profesionala recomandate si veti putea identifica elementele prin intermediul carora organizatia voastra poate desfasura in conditii de etica si transparenta activitati de mobilizare de resurse private.
- etica si buna practica
- facilitati fiscale
- elemente de legislatie
Modalitatea de evaluare va fi redactarea unei/unui lucrari/eseu de analiza a unui cod etic de desfasurare a activitatilor de mobilizare de resurse private.
Cursurile se vor desfasura in 3 module rezidentiale si la distanta folosind o platforma de e-lerning.
Fiecare modul rezidential va avea in medie 6 zile cu cate 8 ore de curs pe zi.
Prezenta la modulele rezidentiale este obligatorie intr-o proportie de cel putin 80% din durata totala (15 zile). Modulele rezidentiale vor avea loc in lunile noiembrie 2008, ianuarie 2009, februarie 2009. Datele exacte vor fi disponibile cel tarziu la data inchiderii inscrierilor.
In cadrul semestrului vor avea loc la fiecare doua saptamani seminarii on-line, folosind o platforma de e-learning. Seminariile vor avea o durata de 4 ore, prezenta fiind obligatorie la 80% dintre ele. Timpii mentionati mai sus nu includ orele de studiu individual, redactarea lucrarilor si timpul de discutii cu tutorii.
Organizatorii vor pune la dispozitia studentilor materiale de studiu in format electronic, copii dupa pasaje semnificative din bibliografie si acces la biblioteca ARC si UBB pe durata modulelor rezidentiale sau in perioada de practica.
Practica
Modul de practica cuprinde un minim de 20 zile lucratoare in cadrul unei organziatii non-profit in cadrul careia sunteti deja angajati sau in cadrul careia alegeti sa va faceti practica.
Perioada de practica este ianuarie – aprilie 2009
Dizertatia
Pentru a obtine certificatul de absolvire a cursului de specializare, in luna mai veti sustine o lucrare de dizertatie, pe o tema aleasa. In redactarea lucrarii veti fi indrumati si asistati de titularul modulului care cuprinde tema aleasa de voi.
Veti fi considerati absolventi ai cursului postuniversitar de Mobilizare de resurse private daca veti cumula un minim de 70% din cele 30 de credite (si anume 21 de credite), fara insa a avea nici o nota mai mica de 6 la nici una dintre cele 6 discipline si veti obtine minim nota 7 pe lucrarea de dizertatie.
Corpul didactic:
Tutorii principali vor fi persoane din cadrul Asociatiei pentru Relatii Comunitare. Vor fi incluse cadre didactice din cadrul Facultatii de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii, catedra de Stiinte Politice, si vor fi invitati in cadrul diferitelor module lectori din cadrul unor organziatii neguvernamentale cu o experienta relevanta, reprezentanti ai sectorului de afaceri, ai unor agentii de publicitate sau relatii publice, fie din tara, fie din strainatate.
Numarul de locuri:
15 (cu posibilitate de extindere pana la maxim 18, in functie de solicitari).
Va puteti inscrie pana la cel tarziu 1 octombrie 2008 trimitand prin posta, la sediul Asociatiei pentru Relatii Comunitare (400039 Closca 6/2, Cluj Napoca) o mapa continand urmatoarele documente:
- Curriculum vitae
- acordul scris al reprezentantului legal al organizatiei voastre pentru a desfasura activitatile de practica in organizatia pe care o reprezentati (in situatia in care acest lucru nu este posibil, acordul scris al reprezentantului legal al unei organizatii neguvernamentale sau institutii la care puteti sa va desfasurati activitatile de practica)
- dovada absolvirii studiilor universitare (copie a diplomei sau certificatului de absolvire)
- un eseu de maxim 3 pagini care sa cuprinda: motivatia voastra de a participa la cursul postuniversitar, contextul organizational al institutiei pe care o reprezentati, cum vedeti acest context in trei ani si care este schimbarea pe care vreti sa o produceti in organizatie si sector in urma participarii la acest curs.
In cazul unui numar ridicat de inscrieri, se va organiza la sediul Asociatiei pentru Relatii Comunitare un interviu pentru departajarea candidatilor.
Taxa de participare la acest curs este de 1,000 RON si se achita de catre organizatie sau participant integral (imediat dupa admitere) sau in doua rate (cu maxim doua saptamani inaintea fiecarui modul rezidential) in contul RO31 BTRL 0130 1205 9865 58XX.
Mai multe informatii puteti obtine la sediul Asociatiei pentru Relatii Comunitare, in Cluj Napoca, strada Closca 6, apartament 2, la telefoanele 0264 406 388 sau 0264 406 389. Persoana de contact Catalin Gheorghe, catalin@arcromania.ro