Ashoka, organizația mondială pentru sprijinul antreprenorilor sociali, a publicat primul studiu despre atitudinea și percepția românilor asupra agenților schimbării din societate, realizat de Reveal Marketing Research. 

 35% din respondenți consideră că schimbarea poate porni și de la instituțiile statului, 26% atribuie acest lucru persoanelor publice și artiștilor, 24% organizatiilor non-profit și numai 17% bisericii sau politicienilor, relevă un studiu realizat de Reveal Marketing Research pentru Ashoka România.
 Dacă la nivel de mod de gândire, trei sferturi dintre români se consideră agenți ai schimbării, ruptura intervine în zona de impact al acțiunilor lor, unde numai o treime declară că reușesc să schimbe în bine societatea și mediul în care trăiesc. 
 Majoritatea persoanelor consideră că agenții schimbării au în comun abilitatea de a se autoeduca, calitatea educației primite acasă și nevoile prezente ale societății.

„Studiul ne ajută să înțelegem mai bine cum pot fi aduse schimbări de profunzime în România anului 2019. Observăm că gererația tânără manifestă o preocupare mai ridicată pentru nevoile prezente ale societății (sănătate, spirit civic, schimbări climatice) iar gererațiile mai înaintate în vârstă au o încredere mai mare în educație, indiferent că este realizată acasă, la școală sau pe cont propriu. Vom folosi informațiile să ajutăm inovatorii din rețeaua Ashoka să producă schimbare în felul lor personal, tinând cont că motivațiile pot varia în funcție de vârstă, mediu și gen.”
– Corina Murafa, Country Director, Ashoka Romania.
 

“Remarc în rezultatele acestui studiu nivelul de implicare și energia tinerilor. Ne-am axat în ultimul an pe înțelegerea segmentelor tinere de vârstă, iar rezultatele studiilor realizate ne dau speranță. Vedem o generație bine informată, dornică de implicare socială dar și cu mult mai atentă la nevoile curente ale societății. Dacă ar fi sa-i descriu pe tinerii Z într-un cuvânt, as spune că sunt “ageri” iar asta s-ar traduce pentru orice organizație care vrea să conteze pentru această generație în strategii transparente și autentice.”
– Silvia Luican, Managing Partner la Reveal Marketing Research.   

Principalele concluzii ale studiului
1. 74% dintre respondenți se consideră agenți ai schimbării. Se observă un procent semnificativ mai mare decât media în cazul tinerilor între 18-24 ani (81%) și al maturilor de peste 55 de ani (78%).
2. Autoeducația este considerata principalul factor care a contribuit la aceasta atitudine, in 98% din cazuri, urmata de educația primită acasă și nevoile prezente ale societății. Respondenții de peste 25 de ani (98%) pun mai mult preț pe autoeducare decât cei de 18-24 de ani (93%).
3. 95% dintre respondenti au declarat că își doresc să își educe copiii să devină „agenți ai schimbării”. Cei care au răspuns negativ la această întrebare sunt majoritar bărbati (59%) de peste 45 de ani (53%), cu copii (64%).
4. 86% dintre respondenți admit că schimbarea în societatea în care trăim începe cu fiecare dintre noi, 35% consideră că instituțiile statului ar putea schimba în bine mediul în care trăim, iar 1 din 4 atribuie acest lucru persoanelor publice, artiștilor și organizațiilor non-profit.
5. Femeile (96%) își doresc mai mult să își crească copiii să devină agenți ai schimbării (94%).
6. Potrivit respondenților, factorii care contribuie mai puțin la atitudinea de agent al schimbării sunt prietenii, cunoștințele (72%) și influența externă / modelele occidentale (66%)

Metodologia cercetării
Concluziile au fost culese în urma studiului realizat de Reveal Marketing Research în perioada 7-13 Noiembrie 2018. 
Eșantionul a fost de 1005 respondenți (52% femei și 48% bărbați), cu vârsta de peste 18 ani (10% 18-24 ani, 23% 25-35 ani, 25% 35-44 ani, 21% 45-55 ani și 21% peste 55 ani). 55% din respondenți au absolvit studii superioare, 37% studii medii și 8% studii primare. 
Metoda de cercetare folosită este CAWI, chestionar standardizat aplicat online persoanelor selectate aleator, eșantionare reprezentativă la nivel național urban. Eroarea de eșantionare este de 3%. 
 
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de studii de piață full-service, care a aniversat 10 ani de existență. Expertiza Reveal Marketing Research este multidisciplinara: studii sociologice, ethnografice si comerciale, analize de piata si potential de business, intelegerea consumatorului dar si donatorilor din Romania. Informatii detaliate despre studiu pe reveal.ro.

Despre Ashoka
Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și susținere a antreprenoriatului social și inovației sociale, clasată de NGO Advisor în primele 5 ONG-uri din lume. Ashoka este prezentă începând din 2017 și în România, unde își propune să contribuie la crearea unei societăți în care fiecare cetățean este un agent al schimbării, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale.

Partenerii fondatori ai Ashoka România sunt Romanian-American Foundation și ENEL România.