Între 28 august și 4 septembrie a avut loc prima ediție a școlii de vară „Oxford for Romania”. Inițiativa aparține unui grup de trei cercetători români, membri ai prestigioasei universități, care au dorit să ofere șansa unor elevi români cu mijloace materiale modeste să experimenteze o săptămână de educație la Oxford. În acest scop au pornit o campanie de strângere de fonduri, în urma căreia 10 fundații și companii atât din Marea Britanie, cât și din România, împreună cu alți 45 de susținători individuali au făcut posibil ca 21 de liceeni din România cu potențial academic să beneficieze de o săptămână multidisciplinară de cursuri intensive la Oxford.
Foarte puțini elevi români și-ar permite să studieze la Oxford, deși mulți au potențialul și perseverența să o facă - a fost ceea ce a determinat-o pe Monica Enescu, cercetătoare în imagistică medicală să preia inițiativa. Împreună cu Ciprian Ploștinar, cercetător în fizica particulelor și Sandor Kruk, cercetător în astrofizică, au demarat proiectul într-un timp record. În patru luni, școala de vară a trecut de la faza de discuție la implementare, organizatorii reușind să mobilizeze zeci de voluntari din comunitatea românilor din Oxford și să găsească resursele necesare pentru a oferi șansa unor elevi cu mijloace materiale modeste să studieze o săptămână la Oxford.
Elevii au participat la activități multidisciplinare, ateliere și tutoriale “unu la unu” inspirate din modelul de educație folosit la universitatea britanică. Lectorii au fost tineri profesioniști români în diverse domenii, cu experiență de predare în educație formală și non-formală, care au susținut voluntar cursurile și atelierele de fizică și astronomie, matematică, biologie, urbanism și științe sociale, ONG și cultură politică, imagistică medicală, jurnalism, orientare în carieră, neuroștiințe, fotografie și muzică pentru film. Programul a fost intens, fiecare zi cuprinzând cel puțin opt ore de cursuri care s-au derulat în mai multe colegii din cadrul Universității Oxford. Alte activități au inclus vizionări de filme documentare, dans, performance, sporturi în aer liber și o excursie la Londra.
“Proiectul a însemnat pentru mine o săptămână excepțională. M-a ajutat să îmi explorez pasiunile, să descopăr unele noi și să schimb idei cu niște oameni speciali. Văzând această comunitate mică, dar puternică, nu am putut să nu fiu copleșit de bucurie și de curiozitatea de a vedea ce proiecte se vor putea organiza în viitor cu acești oameni. Am plecat de la Oxford determinat ca împreună cu participanții și cu ajutorul organizatorilor să creăm o lume mai bună pentru toți”, a spus David Manda, elev la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova.
“A fost o experiență unică. Am întâlnit oameni incredibili, care doreau să-și împărtășească pasiunile de o viață nouă, unor copii dornici să învețe. Programul a fost foarte bine gândit, astfel încât să ne putem extinde cunoștințele în diferite domenii, cum ar fi matematica, neuroștiințele,astrofizica, muzica și fotografia, dar și să putem explora frumosul oraș Oxford. Pot afirma cu mândrie că vreau să fiu ca ei și să îmi trăiesc visul”, a menționat Florentina Hurchi, elevă la Liceul Teoretic „Ioan Petruș” din Otopeni.
Pe termen scurt, obiectivele proiectului „Oxford for Romania” au fost să ajute elevii să își definească mai clar opțiunile de carieră, să își dezvolte abilități și cunoștințe din mai multe domenii și să cunoască mediul universitar și comunitatea de români de la Oxford. Elevii au aflat că succesul ține mai ales de propriile puteri și de expunerea independentă la experiențe de învățare relevante, nu neapărat de școala pe care o urmezi. De altfel, mulți dintre românii ajunși la Oxford pentru master sau doctorat au terminat studiile de licență în România, fiind susținuți de diferite burse și proiecte din țară care i-au ajutat să își urmeze visul. Pe termen lung, această școală vrea să creeze un program de mentorat la distanță și o rețea de profesioniști care să ajute tinerii să ia deciziile cele mai bune pentru viitorul lor educațional și profesional.
“Întâlnirea cu elevii ne-a confirmat faptul că peisajul educațional românesc are mare nevoie de un astfel de program. Am fost impresionați nu doar de dorința acestor tineri de a învăța, dar și de contribuțiile pe care le-au adus pe durata școlii. Am găsit tineri curioși, energici, pasionați și cu ambiții mari. În perioada imediat următoare vom demara programul de mentorat și lectorii vor ține legătura cu elevii, pentru a-i susține mai departe în planurile lor. Pe viitor, ne dorim ca proiectul să devină un program anual, cu acoperire națională și să atragem și mai mulți parteneri care să investească în destinele cât mai multor tineri cu potențial”, au declarat organizatorii.
Din peste 100 de aplicații de la elevi de liceu, organizatorii au selectat 21 de elevi de la licee din Craiova, Slatina, Orăștie, Lupeni, Cluj, Otopeni, Mioveni, Baia Mare, Piatra Neamț, Pitești și Timișoara. Criteriile au ținut cont nu doar de potențialul academic al tinerilor, dar și de implicarea lor în comunitate și situația modestă a familiei.
Echipa de organizare a mobilizat 45 de susținători individuali prin intermediul unei campanii de fundraising. Partenerii principali din Marea Britanie sunt The Ratiu Family Charitable Foundation, Sir George Iacobescu – CEO, Canary Wharf, Raluca Ragab – Managing Director, Goldman Sachs si Anthony Rowsell – DPhil (Oxon), FRCS, FRACS, Trustee - Oxford Cloud Tutors. Partenerii din România sunt Fundația eMAG pentru Educație, BMW Banat Car și Hategan Attorneys prin Fundația Hategan, TAROM, AQUA Carpatica și Chimsport.