640 de unități de învățământ primar și gimnazial (12% din numărul total de școli din țară) au între 10% și 48% dintre elevi declarați nepromovați - cu situația școlară neîncheiată, repetenți sau exmatriculați, conform unui studiu recent al Asociației Human Catalyst.
Azi, de Ziua Națională a Educației, vă amintim că reducerea ratei de părăsire timpurie a școlii este o țintă a Agendei 2020 și o prioritate declarată a României, obiectiv în diverse documente programatice ale Guvernului. Cu toate acestea, abandonul școlar (19% la nivel național, conform Eurostat) încă nu are o modalitate de calcul utilizată unitar. De aceea, școlile nu pot, nu știu sau nu vor să calculeze și să raporteze corect acest indicator. Și totuși, cifrele arată că aproape 300.000 de elevi din învățământul primar și gimnazial din România învață în școli cu risc socio-educațional ridicat. Inechitatea din sistem are un impact negativ direct asupra șansei de reușită în viață a acestor copii, viitori membri ai societății.
În acest context, semnalăm încă o dată amânarea repetată a punerii în aplicare a Legii Educației din 2011. Este vorba despre articolul 58, care definește Programul Școala după Școală (ȘdȘ), pentru care există inclusiv o metodologie reglementată prin Ordinul de Ministru nr. 5.349 din 7 septembrie 2011. Programul ȘdȘ este adresat elevilor din învățământul primar și secundar cărora le oferă suport real, printr-o gamă largă de activități de la dezvoltare personală și învățare remedială până la încurajare pentru cei capabili de performanță.
Printre sursele posibile de finanțare, legea indică explicit fondurile europene și naționale, contribuții ale părinților și bugetul de stat. Totuși, din 2011 și până în prezent, finanțarea de la bugetul de stat a Programului Școala după Școală a rămas la stadiul de promisiuni și angajamente verbale, fără niciun suport în documentele oficiale existente acum.
Materialul din acest video este povestea unui tânăr pompier din Valea Corbului, județul Argeș, care a reușit să depășească prin forțe proprii experiența traumatizantă din școală: a terminat ciclul primar premiant la școala din sat, dar diferența față de ceilalți colegi din școala de centru unde a mers la gimnaziu l-a făcut să rămână repetent. Din cauza unor situații similare, mai puțin de 10 adulți din populația totală a localității au ajuns la liceu. Azi, tânărul face apel la cadrele didactice și decidenții de la Ministerul Educației să se mobilizeze pentru a asigura calitatea educației din școală pentru copiii lui și generațiile viitoare. Din fericire, comunitatea din Valea Corbului beneficiază acum de sprijinul Asociației Human Catalyst, care face eforturi și reușește să schimbe acest tip de parcurs educațional traumatic. Rămân însă sute de comunități dezavantajate care au nevoie de sprijinul celor responsabili, ce trebuie materializat în finanțare de la bugetul de stat.
Programul Școală după Școală este soluția furnizată de LEN art. 58, paragraful 4 – la acest moment, singura șansă reală pe termen lung în lupta cu abandonul școlar.