Elevii români își pot testa gratuit nivelul de alfabetizare matematică.
Cel mai recent raport PISA plasează România pe penultimul loc al țărilor din Uniunea Europeană la matematică și pe locul 45 din cele 81 de state și economii care au participat la testarea educațională organizată de OCDE în anul 2022. Raportul arată că un procent de 49% dintre elevii de 15 ani din România se situau sub nivelul de bază în privința competențelor, aferent nivelului de analfabetism funcțional. Rezultatele au fost în scădere cu 2 puncte față de testarea precedentă, din anul 2018.
În acest context, Asociația pentru Valori în Educație (AVE) și BRIO, cu sprijinul Apa Nova București, lansează Testul Național de Alfabetizare Matematică (TNAM). Această inițiativă are ca scop evaluarea capacităților elevilor din clasele I-XII de a raționa matematic și de a rezolva probleme din viața reală, folosind numerația. Testul este disponibil gratuit, începând de astăzi, accesând linkul: https://brio.ro/info/literatie-numerica. Rezultatele colectate vor servi la realizarea primului raport național privind nivelul de alfabetizare matematică în rândul elevilor din România.
„Literația numerică (numită și «numerație») este esențială pentru a descrie capacitatea unei persoane de a analiza și a înțelege realitatea, manipulând simboluri matematice și informație cuantificabilă. Această formă de literație, în ciuda importanței ei, este măsurată doar pasager în România și doar pentru fundamentarea de politici publice, precum proiectele de evaluare educațională comparativă PISA și TIMSS – iar atunci doar la anumite niveluri, clar definite, de școlaritate (de exemplu, în cazul PISA la 15 ani, nivelul claselor a VIII-a și a IX-a). Până la acest moment, nu a existat în România un test care să poată fi utilizat de elevi, părinți și mai ales de profesori, pentru a face o diagnoză coerentă a nivelului de literație matematică în rândul elevilor din România, cu scop de evaluare individuală, și mai ales care să fie operabil la orice nivel de școlaritate, adică indiferent de clasa elevului”, a declarat Dragoș Iliescu, fondator BRIO, expert internațional în psihometrie și colaborator al OECD.
Testul Național de Alfabetizare Matematică este unul complex, bazat pe un cadru de evaluare recunoscut internațional și care utilizează cea mai modernă teorie științifică din psihometrie. Acesta poate fi utilizat în scop diagnostic și pentru a fundamenta intervenții personalizate, dar și, în forma lui scurtă, în scop de screening.
„La AVE, noi credem că profesorii au nevoie de instrumente moderne de măsurare pentru a-și calibra cât mai corect intervențiile la clasă. Stabilirea nivelului de literație matematică este esențială dacă ne dorim să intervenim în funcție de nevoi și să măsurăm progresul elevilor. Competența matematică este parte dintre cele opt competențe-cheie identificate de Consiliul Uniunii Europene ca fiind necesare pentru împlinirea personală, o viață sănătoasă și sustenabilă, angajabilitate, implicarea civică și incluziunea socială. De aceea, este important să sprijinim elevii să înregistreze un progres vizibil în timpul școlii. Testul Național de Alfabetizare Matematică este o resursă valoroasă, un instrument de care avem nevoie ca parte din soluția scalabilă la una dintre provocările din educație”, a declarat Silvia Toth, Director Programe Educaționale AVE.
Testul de Numerație, modelat după National Assessment of Educational Progress (NAEP) utilizat în Statele Unite, a fost adaptat cu meticulozitate la contextul educațional din România. Special pentru acest test, a fost dezvoltată o bancă solidă de câteva sute de itemi standardizați, adaptați pentru diferite etape educaționale. Acești itemi au fost revizuiți riguros și includ ilustrații de suport, realizate cu Inteligența Artificială, pentru a facilita o mai bună înțelegere în rândul elevilor.
„Educația este fundamentul unei societăți prospere și inovatoare, iar Apa Nova București își asumă rolul de catalizator în acest demers. Investițiile noastre în programe educaționale diversificate reflectă angajamentul față de educarea și formarea tinerelor generații, contribuind activ la creșterea calității educaționale în comunitățile noastre. Testul Național de Alfabetizare Matematică lansat astăzi, reprezintă un pas esențial în îmbunătățirea competențelor matematice ale elevilor din țara noastră. Suntem mândri să sprijinim această inițiativă, care nu doar evaluează, ci și susține formarea unei generații capabile să facă față provocărilor moderne, asigurându-le un viitor promițător”, a declarat Irina Munteanu, promotor al educației de calitate din partea Apa Nova București.
Orice elev, cadru didactic, părinte sau factor de decizie în educație poate explora și utiliza acest instrument inovator. Prin acest proiect, BRIO și AVE, cu sprijinul Apa Nova București, speră să contribuie la cultivarea unei generații de tineri capabili să facă față provocărilor secolului XXI, din ce în ce mai conectate cu numerația.
***
Despre BRIO
Brio® este prima și singura platformă de teste digitale standardizate pentru elevii români. Prin testele școlare Brio®, elevii români din clasele I-XII își pot evalua obiectiv cunoștințele la principalele materii școlare și își pot îmbunătăți performanța la examene. Testele standardizate sunt dezvoltate pe baza unor principii științifice de măsurare (ramura științei care se ocupă de aceasta se numește psihometrie), astfel încât întrebările, procedurile de scorare și de interpretare să fie aceleași pentru toate persoanele care trec prin testul respectiv. Ele utilizează metode statistice complexe pentru a respecta principiile de fidelitate și validitate, adică acuratețe (lipsă de eroare) și adecvare (corectitudine, acoperirea teritoriului conceptual țintit). De aceea, sunt mult mai riguroase decât testele dezvoltate ad-hoc. Scorul unui test standardizat nu este supus subiectivității, el nefiind dependent de blândețea sau severitatea evaluatorului ori de lejeritatea ori dificultatea întrebărilor.
După fiecare testare, elevul și părintele sau profesorul primesc un raport de evaluare — Raportul Brio® — un document detaliat ce descompune în termeni foarte clari aspectele din subcapitolele analizate, indicând ce noțiuni sunt stăpânite deja de elev, respectiv pe cele pentru care e nevoie de aprofundare. Un instrument de ghidare și de informare obiectivă și acționabilă, este singurul tool de pe piața românească de educație digitală ce sprijină pregătirea și performanța susținută, identificând cu exactitate ariile unde elevul trebuie să mai lucreze pentru a fi competitiv față de colegii săi de generație. Sistemul de Testare Brio este un produs științific conceput pe baza programei școlare din România, conceptualizat de o echipă de profesori și experți internaționali în testare și psihometrie.
Despre AVE (Asociația pentru Valori în Educație)
AVE este o organizație non-profit, al cărei principal obiectiv este acela de a aduce sistemul educațional din România în top 10 din Europa, până în 2035. AVE dorește să sprijine transformarea sistemului educațional din România într-unul care să promoveze respectul, onestitatea, spiritul de echipă și responsabilitatea.
Experiența acumulată de AVE în proiectele derulate anterior se regăsește acum într-un program unic prin care își propune să sprijine mai aplicat școlile. În cadrul Programului de Transformare a Școlilor din România, școala va fi sprijinită 360°, astfel încât fiecare copil să obțină progres vizibil în privința unor abilități cheie de viață, relevante pentru secolul XXI. Timp de 3 ani, AVE va acompania școala în procese accelerate, scalabile și personalizabile de transformare și învățare prin dezvoltare de competențe pentru elevi, profesori și directori; crearea de relații de sprijin și de colaborare și măsurarea continuă a progresului vizibil.
Puteți fi la curent cu acțiunile AVE urmărind paginile de LinkedIn, Facebook și Instagram.
Despre Apa Nova
Din 2000, Apa Nova, o companie Veolia, și-a asumat responsabilitatea gestionării resurselor de apă, tratarea și distribuția apei către consumatori, evacuarea apelor uzate și a apelor meteorice din Municipiul București. În cei peste 24 de ani, sistemul de alimentare cu apă și de canalizare a fost reabilitat, modernizat și dezvoltat conform celor mai bune practici industriale în domeniu, realizări care se traduc prin investiții de 693 milioane de euro până în prezent.