România dă aproape un sfert (23%) din mamele minore ale Uniunii Europene, potrivit EUROSTAT. Cele mai recente date comunicate de Institutul Național de Statistică (INS) arată că dintre cele 199.720 de nașteri din 2019, 749 provin de la mame cu vârsta sub 15 ani și 17.933 de la mame cu vârsta între 15-19 ani. Salvați Copiii România continuă programul de combatere a mortalității infantile, prin sprijin activ acordat pentru peste 100.000 de mame din 74 de maternități din toată țara, prin campania Huggies. Fiecare îmbrățișare vă face mai puternici, derulată cu sprijinul Kimberly-Clark și Ogilvy România.
 
În ceea ce privește repartizarea pe județe, datele arată că județele cu cele mai multe mame adolescente sunt: 
• Mureș - 931
• Dolj - 838
• Brașov - 830
• Iași - 733
• Bacău – 722
 
La polul opus, județele cu cele mai puține mame adolescente:
• Brăila - 248
• Mehedinți - 234
• Caraș-Severin - 209
• Gorj - 190
• Tulcea - 187
 
Dintre cele  749 de mame cu vârsta sub 15 ani, 720 se aflau la prima naștere, iar 29 la a doua naștere. Pe segmentul 15 – 19 ani, dintre cele 17.933, 13.291 se aflau la prima naștere, în vreme ce 3.851 se aflau la a doua naștere, 710 la a treia naștere, 70 la a patra naștere și 11 la cel de-al cincilea copil. 
 
Situația este cu atât mai critică, cu cât mai puțin de două procente dintre mamele adolescente spun că au interacționat cu serviciile publice de asistență socială, potrivit unei anchete sociologice realizate de Salvați Copiii România în 2020.
 
”Distanța mare față de cabinetele medicale și lipsa resurselor pentru a plăti transportul, precum și lipsa de informații cu privire la ce servicii medicale ar trebui accesate în timpul sarcinii împiedică multe adolescente însărcinate din zonele rurale defavorizate să meargă la medic și de multe ori acestea așteaptă până când situația se înrăutățește sau recurg la auto-medicație în timpul sarcinii. Aceste mame trebuie susținute suplimentar, astfel încât nici ele, nici nou-născuții să nu fie puși în situații de risc”, spune Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.
 
Prezentă la dezbaterea organizată de Salvați Copiii România, Secretarul de Stat în Ministerul Sănătății Dr. Andreea Moldovan a subliniat importanța programelor de educație în prevenirea sarcinilor adolescentine:
 
„Factorii de influență sunt grupați în trei categorii, cei care țin de familie, cei care țin de educație și cei care țin de autoritatea publică locală. Partea de autoritate publică locală poate fi mai mult întărită și implicată în această ecuație. Ce se poate face? O revizuire a cadrului legal, e important să implicăm tinerii, e important să colaborăm instituțional și interinstituțional. E o problemă care ne interesează pe toți și rezolvarea trebuie să vină tocmai din această colaborare. E un apel pe care îl fac”.
 
La dezbatere au fost prezenți și: 
• Dna. Lidia Manuela Onofrei, Coordonator Național al Activității de Asistență Medicală Comunitară, Ministerul Sănătății
• Prof. Dr. Maria Stamatin, Șef Secție Neonatologie, Spitalul Clinic Obstetrică-Ginecologie "Cuza Vodă" Iaşi
• Conf. Dr. Livia Ognean, Șef Sectie Neonatologie Spitalul Clinic Judeţean Sibiu
• Dr. Adriana Dan, Șef Secție Neonatologie, Spitalul Universitar de Urgență București
• Prof. Dr. Gabriela Olariu, Șef Sectie Neonatologie Spitalul Clinic Obstetrică-Ginecologie "Dr. Dumitru Popescu" Timişoara
• Psih. Daniela Hofnar, Departamentul de Psihologie Spitalul Universitar de Urgență București

Campanie de educare și informare a mamelor din România 
În acest context, Salvați Copiii România, alături de Kimberly-Clark, derulează o amplă campanie de informare și educare a mamelor, la nivel național. Până în prezent, 70.000 de mame din cele 74 de maternități din toată țara, incluse în campanie, au beneficiat de susținere. În total, până la sfârșitul lunii martie, 100.000 de mame vor primi kit-uri suport cu produse și materiale informative pentru îngrijirea nou-născuților și vor beneficia de sesiuni de educație medicală cu privire la îngrijirea nou-născuților, combaterea depresiei postnatale și importanța îmbrățișărilor pentru dezvoltarea nou-născutului și sănătatea mamei după naștere. 

“Credem cu tărie că o bună informare a viitorilor părinţi poate face o diferență uriașă în dezvoltarea ulterioară a copiilor, iar crearea unor astfel de programe complexe, care să integreze componenta medicală, educațională, dar și psihologică este esențială în acest sens. Ne bucurăm că prin intermediul acestui proiect, realizat în parteneriat cu Salvați Copiii, am reușit să venim în sprijinul mamelor și al nou-născuților din România și ne dorim ca pe viitor să atingem un număr cât mai mare de beneficiari”, au menționat reprezentanții Kimberly-Clark.
 
Din punct de vedere statistic, o femeie din opt este supusă riscului apariției depresiei postnatale (depresia postpartum), risc crescut în cazul mamelor adolescente.  
 
De asemenea, mai mult de 50% dintre femeile care dezvoltă o formă de depresie postnatală nu se prezintă la medic și nu primesc tratament de specialitate sau îndrumări despre ce metode trebuie urmate pentru ameliorarea simptomelor. 
 
Până la sfârșitul anului, în cadrul campaniei de educare și informare a mamelor, 16.200 de mame vor avea acces în maternități la o metodă alternativă de informare medicală, prin intermediul videoclipurilor educative transmise cu ajutorul sistemelor de comunicare video ce sunt montate câte unul/salon. Mai mult, mamele vor avea posibilitatea de a adresa întrebări specialiștilor cu privire la sănătatea și îngrijirea nou-născutului, dezvoltarea armonioasă a acestuia prin îmbrățișări și combaterea depresiei postpartum. 
 
Spitalele ce beneficiază de sisteme de comunicare video sunt: Spitalul Universitar de Urgență București, Spitalul Clinic Județean de Urgență Târgu-Mureș, Spitalul Clinic Municipal de Urgență Timișoara, Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie Cuza-Vodă Iași, Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca, Spitalul Clinic Județean de Urgență Sibiu. 

DATE DE CONTEXT  
  • O treime dintre decesele copiilor sub un an pot fi prevenite prin dezvoltarea de programe suport pentru mame și copii și prin dotarea maternităților și secțiilor de nou-născuți cu echipamente medicale performante.
  • Din 2010, Salvați Copiii a dotat 100 de unități sanitare, în 41 de județe ale țării, cu 830 de echipamente medicale, pentru salvarea a 100.000 de prematuri și copii, investind 6 milioane de Euro. 
     
  • În cadrul programului de reducere a mortalității infantile, Salvați Copiii a creat o rețea de incluziune socială și combatere a sărăciei prin asigurarea de servicii integrate (medicale, sociale, educaționale) la nivel local, astfel ajutând la creșterea accesului la servicii sustenabile și de calitate pentru mame, gravide, gravide minore și copii până în 5 ani în 14 județe. Până în prezent, 56.000 de beneficiari au fost susținuți în cadrul programului. 
     
  • În contextul pandemiei, 57 de unități medicale și de îngrijire pacienți și 79 de cabinete de medicină de familie au primit echipamente de protecție și aparatură performantă. Peste 6.800 de cadre medicale au fost astfel sprijinite în lupta contra pandemiei cu peste 273.609 echipamente și materiale medicale indispensabile.
  • ZID PENTRU SPITALE, cu 3,5% din impozitul pe venit
     
    Toti cei care doresc să se implice pot trimite formularul de redirecţionare a 3,5%  din impozitul pe venit la adresa sustinator@salvaticopiii.ro, pentru dotarea maternităților și secțiilor de pediatrie din România cu echipamente medicale performante. Termenul limită de depunere este 25 mai, iar formularul se poate descărca de aici.  
     
    ***
    Despre Salvați Copiii
    De 31 de ani, Salvați Copiii România construiește programe sociale, politici publice și practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza și complexitatea proiectelor la nivel național fac din organizație o instituție socială esențială, al cărei rol este medierea între societatea și autoritatea publică, în beneficiul copilului. În cele peste trei decenii de activitate, Salvați Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluții concrete pentru protejarea și sprijinirea copiilor vulnerabili și a militat, în același timp, pentru o colaborare viabilă cu autoritățile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvați Copiii și-a asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităților publice, în așa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodată, organizația a reușit să creeze rețele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilității sociale a companiilor și a societății, în sens larg. 
     
    În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supraviețuire, educație, protecție și participare, asumându-ne MISIUNEA de a obţine progrese importante privind modul în care copiii sunt trataţi şi producerea schimbărilor imediate şi de durată în viaţa acestora. Peste 2.570.000 de copii au fost implicați în programele și campaniile Organizației Salvați Copiii.
     
    Despre Huggies®
    De mai bine de 40 de ani, Huggies ajută părinții să ofere dragoste, îngrijire și liniște copiilor lor. De la crearea unor produse inovatoare de zi cu zi pentru cei mici, la parteneriate cu asistenții medicali neonatologi pentru lansarea unor game de produse speciale, chiar și pentru cei mai fragili bebeluși, angajamentul Huggies este acela de a se asigura că toți bebelușii sunt îngrijiți așa cum au nevoie pentru a crește armonios. Totodată, ne mândrim că suntem sponsorul fondator al National Diaper Bank Network, o organizație nonprofit din America, la nivel național. Huggies este, de asemenea, sponsorul fondator al unor grupuri virtuale de asistență neonatală, prin intermediul organizației non-profit Hand to Hold, care ajută familiile înainte, în timpul și după internarea în secțiile de terapie intensivă neonatală și pierderea sugarilor, oferind resurse importante pentru întreaga familie.

    Despre Kimberly-Clark
    Kimberly-Clark (NYSE: KMB) și brand-urile sale de încredere sunt o parte importantă din rutina de zi cu zi pentru consumatorii din peste 175 de țări. Stimulați de ingeniozitate, creativitate și o înțelegere a celor mai esențiale nevoi ale oamenilor, creăm produse care ajută consumatorii să se bucure mai mult de ceea ce este important pentru ei. Portofoliul nostru de brand-uri, care include Huggies, Kleenex, Scott, Kotex, Cottonelle, Poise, Depend, Andrex, Pull-Ups, GoodNites, Intimus, Neve, Plenitud, Viva și WypAll, dețin poziția nr. 1 sau 2 pe piață în 80 de țări. Folosim practici sustenabile pentru a susține o planetă sănătoasă, a construi comunități mai puternice și a ne asigura că business-ul nostru se va dezvolta în deceniile următoare.