Profesioniștii celei mai puternice alternative educaționale s-au reunit la București, în cadrul Summitului Educațional Step by Step, eveniment în care învățământul românesc a marcat împlinirea 25 de ani de aplicare în țara noastră a Alternativei Educaționale Step by Step.
 
La evenimentul organizat de Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step au participat specialiști în educație, formatori, cadre didactice și inspectori școlari, dar și o parte dintre educatoarele și învățătoarele care, în  urmă cu 25 de ani, au predat în primele clase Step by Step.  
 
Invitatele de onoare ale Summitului Step by Step au fost Pamela Coughlin, creatoarea sistemului Step by Step, și Dinah Heller, formatoarea primelor cadre didactice Step by Step din România.
 
Profund impresionată de ceea ce a văzut în România, la 25 de ani de la introducerea alternativei Step by Step, Pamela Coughlin, care a vizitat și centrul de excelență Grădinița Bambi, le-a declarat participanților la summit că, de acum încolo, românii sunt cei care trebuie să le dea lecții americanilor. “Este cea mai bună grădiniță pe care am văzut-o de foarte mult timp, copiii zâmbeau, educatorii zâmbeau, a fost minunat să mă aflu acolo și să pot privii copiii, să văd cât de mult respect sunt tratatți copiii de către educatoare. De fapt acesta este lucrul la care am visat în urmă cu 25 de ani, iar dumneavoastră ați făcut ca acest lucru să se întâmple. Vă felicit, ideea mea pentru următorii 25 de este să veniți în Statele Unite ale Americii și să îi instruiți pe profesorii noștri,” a spus Pamela Coughlin, creatoarea sistemului Step by Step.
 
Dinah Heller, formatoarea primelor cadre didactice Step by Step din România, le-a mulțumit tuturor directorilor care au avut curajul să accepte alternativa în școlile lor, inspectorilor care i-au susținut, cadrelor didactice, dar și părinților care le-au încredințat copiii în acest program.
 
Dinah Heller a afirmat că Step by Step este activitatea care i-a adus cele mai multe satisfacții: “Noi am crezut că programul se va desfășura în două-trei țări dar apoi tot mai multe țări ni s-au alăturat. Am început cu 15 țări și fiecare țară ar fi trebuit să aibă două grădinițe cu câte două grupe fiecare. Iar acum România are 600 de grupe și 600 de clase.  Vreau să știți că aceleași cuvinte de apreciere le am pentru fiecare dintre dumneavoastră pentru că ați avut curajul să începeți și pentru fiecare dintre dumneavoastră care v-ați alăturat nouă pe parcurs, pentru că ați acceptat provocarea de a face ceva foarte diferit și foarte nou față de ceea ce făcuserăți timp de mulți ani.”
 
Mihaela Ionescu, director de programe al International Step by Step Association, le-a explicat participanților la summit că ceea ce s-a întâmplat și ceea ce s-a dorit să se întâmple acum 25 de ani era ceea ce trebuia să se întâmple peste tot în lume, nu numai în România.
 
“25 de ani poate par puțini pentru schimbările pe care le dorim, și sunt puțini 25 de ani, mai ales când sunt schimbări radicale care țin de schimbarea mentalității însă e un timp pe care l-am petrecut cu dedicare dar și cu gândire critică – încotro ne îndreptăm, e corect, e bine ceea ce facem? – și probabil că cei 25 de ani au confirmat că da. Eu pot să vă spun acum că da. Pentru noi, în asociație, centrarea pe copil este cu adevărat să vezi, să simți, să înțelegi lumea prin ochii copilului, prin sufletul copilului. Și când vom ajunge să înțelegem cu adevărat ce însemnă fiecare zi de când se naște și până devine adolescent, când vom înțelege ce i se întâmplă în fiecare zi și ce înseamnă experiențele pe care el le trăiește, atunci vom vorbi despre o pedagogie centrată pe copil”,  a declarat dr. Mihaela Ionescu, director de programe al International Step by Step Association.
 
Viorica Preda, inspector general în Direcția Generală Educație Timpurie a Ministerului Educației, a afirmat că sistemul de învățământ preșcolar a avut foarte multe de învățat de la alternativa Step by Step: “Bineînțeles că nu putem decât să ne mândrim cu faptul că ideile pedagogice deosebite promovate de Step by Step au pătruns în întreg sistemul de învățământ preșcolar românesc și deja acum cred că nu putem să vorbim acum de ceva din sistemul de învățământ tradițional care să nu fie cumva marcat sau atins de ideile promovate de Step by Step.”
 
 
Viorel Nicolescu, președintele  Consiliului de administrație al Centrului pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step, a arătat că alternativa Step by Step are în primul rând meritul de a fi eliminat o mare prejudecată: “prejudecata copilului standar, care parcă este făcut la strung și toți sunt identici”.
 
“Toți marii maeștri ai pedagogiilor alternative au spus că, cunoscând copii de toate categoriile, din toate clasele, nu au văzut nicăieri copilul standard, descris într-un manual, ci au văzut copii unici și irepetabili. Efortul nostru este dedicat acestor individualități puternice  pe care trebuie să le respectăm”, le-a spus prof. dr. Viorel Nicolescu participanților la Summitul Step by Step.
 
 
Reuniunea de la București a fost și un prilej de împărtășire a expertizei dobândite în alternativa Step by Step. Formatorii și cadrele didactice au avut parte de nu mai putin de 24 ateliere profesionale  care au abordat teme precum “Evaluarea fără note”, “Copilul, co-autor al propriei învățări”,  “Practici de prevenire și combatere a bullyingului” sau “Învățarea bazată pe proiect”.
 
La 25 de ani de la introducere, Alternativa Step by Step este cea mai puternică și eficientă alternativa educațională din România. Peste 500.000 de copii au studiat până acum în sistemul Step by Step, iar în prezent, alternativa Step by Step este disponibilă în 600 de grupe și peste 600 de clase din peste 300 de gradinițe și școli din 38 de județe.
 
Puterea metodei Step by Step rezidă și din cifra impresionantă a personalului educational pregătit: aproape 20.000 de cursanți în cele șase centre zonale de formare de la Slatina, Botoșani, Târgoviște, Oradea, Tulcea și Bistrița și în cele două centre de excelență din București – Grădinița Bambi Step by Step și Școala Gimnazială Step by Step.
 
Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step are în grijă, potrivit protocolului 9997/2017 încheiat cu Ministerul Educației Naționale, formarea și avizarea profesională a personalului didactic pentru Alternativa Educațională Step by Step,  în baza criteriilor stabilite de Comisia Națională a Alternativelor Educaționale, îndrumarea metodologică a cadrelor didactice, proiectarea curriculară, elaborarea regulamentelor și metodologiilor specifice alternativei.