Astăzi, Teach for Romania a organizat cea de-a doua conferință pe tema mentoratului adaptiv pentru profesorii debutanți din sistemul de învățământ de stat din România, implementat prin intermediul proiectului NEST - Novice Educator Support and Training. În cadrul conferinței „Impactul mentoratului adaptativ în formarea profesorului debutant” a fost prezentat progresul și impactul intervenției proiectului din primul an de implementare. Au fost explorate și modalitățile prin care modelul NEST poate fi extins la finalul celor doi ani de implementare.

 

La dezbatere au participat Cecilia Iuga – Expert specialist carieră didactică, Ministerul Educației, Oana Moșoiu – Lect. Univ. Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea București, echipa de proiect Teach for Romania, profesorii mentori și profesorii debutanți implicați în program.

 

„Recrutarea profesorilor novice în școlile defavorizate rămâne o provocare în multe țări și are ca rezultat lipsa profesorilor. În lipsa unui sprijin real și a unui proces eficient de integrare în școală, profesorii debutanți sunt mai predispuși fie să caute un loc de muncă într-o altă școală, fie să părăsească profesia cu totul, în contrast cu colegii lor care lucrează în alte școli. Primii ani de profesorat sunt grei, mai ales atunci când alegi să predai într-o școală vulnerabilă, acolo unde nevoile sunt mari. Totuși, există și numeroși profesori valoroși în sistem, oameni cu multă experiență care pot și vor să îi ajute pe cei aflați la început de drum în această meserie.

Le suntem recunoscători reprezentanților din Ministerul Educației, alături de care am intrat în acest parteneriat. Avem nevoie să activăm leadershipul colectiv și să formăm mai mulți profesori, învățători, educatori, consilieri educaționali. Ei sunt factorul de multiplicare a schimbării profunde în societate. Cu ei vom ajunge la cât mai mulți copii – indiferent din ce comunitate provin - și le vom putea spune în fiecare zi să aibă încredere în visurile lor”, Iulia Pielmuș, Director Executiv, Teach for Romania.

 

În acest context, proiectul NEST (Novice Educator Support and Training) contribuie la stabilirea de noi practici de mentorat adaptiv pentru profesorii aflați la început de carieră. Scopul proiectului constă în implementarea unui sistem de formare de mentori, respectiv evaluarea efectelor acestui tip de formare asupra mentorilor și profesorilor debutanți care lucrează în școli defavorizate din România.

 

Intervenția se concentrează asupra practicilor de mentorat adaptiv, stabilind de asemenea conexiuni cu ecosistemul din jurul profesorului debutant. Profesorii debutanți înscriși în proiect au fost susținuți prin mentorat livrat de către profesorii mentori și prin acces la comunități de învățare și practică, pentru o mai bună adaptare la provocările cu care se confruntă un cadru didactic la începutul carierei sale profesionale.

 

Competențele dezvoltate la mentorii implicați în proiect au impact direct asupra profesorilor debutanți cu care aceștia interacționează. Astfel, prin dezvoltarea capacității de auto-reflecție personală și profesională a mentorilor, aceștia au construit relații de încredere cu profesorii debutanți, care la rândul lor și-au îmbunătățit tehnicile de relaționare cu ceilalți profesori și cu elevii de la clasă. De asemenea, mentorii parcurg un proces de formare prin care își consolidează abilitatea de a aplica diferite tehnici de mentorat, ceea ce crește implicit și capacitatea cadrelor didactice debutante de a face față multiplelor provocări ale rolului lor.

 

Plecând de la provocările din rolul de mentor și de la nevoile de învățare ale acestora pentru a putea gestiona cât mai bine relația mentor – profesor debutant, s-a discutat despre ce anume a funcționat în cadrul intervenției și a facilitat procesul de învățare al mentorilor. Din răspunsurile primite de la aceștia au fost identificate câteva aspecte esențiale, care au avut cel mai mare impact:

  • 100% dintre mentorii din Romania au apreciat, în mare și foarte mare măsură că NEST a oferit resurse folositoare activității de mentorat, i-a ajutat să se concentreze pe nevoile specifice ale profesorilor debutanți și i-a ajutat să se adapteze mai bine contextelor specifice;
  • auto-evaluarea competențelor a relevat creșteri percepute la toate competențele evaluate, mai importante în cazul: construirii rezilienței profesionale, evaluarea calităților de predare a profesorilor debutanți, abordarea sentimentelor persoanelor care au beneficiat de mentorat aplicat, facilitarea activităților de reflecție;
  •  

    De asemenea, mentorii au apreciat pozitiv și foarte pozitiv interacțiunea cu trainerii pe parcursul derulării proiectului NEST, ca sprijin în dezvoltarea competențelor vizate în cadrul proiectului.

     

    Având în vedere necesitatea unor formări specifice pentru rolul mentorilor în sistemul de educație, marea majoritate a mentorilor din cadrul proiectului au apreciat pozitiv și foarte pozitiv organizarea procesului de training și a platformei de învățare online, dar și instrumentele puse la dispoziția lor.

     

    „A avea un cadru didactic competent are consecințe directe în avea un nivel mare de performanță la nivelul elevilor. De aceea, este atât de important pentru a crea și a păstra profesori competenți, să existe interacțiunea dintre debutantul în profesie și profesorul cu experiență, mentorul.

     

    Ca reprezentanți ai Ministerului Educației, lucrând împreună cu Teach for Romania în proiectul NEST, am văzut creându-se, printr-o dorință care ni s-a părut extraordinară, venind din ambele direcții, acea comunitate de învățare, acel spațiu în care se dezvoltă încrederea, atitudinile și valorile atât ale debutantului, dar și ale profesorului mentor. Am văzut însă și că acest lucru depinde foarte mult de cultura organizațională a școlii și că el trebuie să se întâmple cu complicitatea tuturor actorilor care au rol în învățare: copii, profesori, părinți, directorul școlii, diferiți stakeholderi, pentru a crea contextul de învățare, iar acest lucru să fie sprijinit de politici unitare, elaborate de toți actorii interesați și cu sprijinul întregii comunități”, a adăugat Cecilia Iuga – Expert specialist carieră didactică, Ministerul Educației

     

    Conferința organizată precedă noua etapă din proiectul NEST, respectiv intrarea în sistemul de educație cu rezultatele pilotării programului de mentorat din cadrul proiectului. Pornind și de la rezultatele NEST în celelalte țări unde a fost implementat, se va evidenția în ce măsură proiectul a ajutat la retenția cadrelor didactice, aflate în primii ani la catedră, misiunea asumată prin acest program.

     

    Conferința „Impactul mentoratului adaptativ în formarea profesorului debutant” a fost transmisă live pe pagina de Facebook Teach for Romania.

     

     

    Evenimentul face parte din proiectul Novice Educators Support and Training (NEST).

     

    Acest program pilot de mentorare a cadrelor didactice debutante face parte din proiectul NEST – Novice Educators Support and Training Suport, un proiect internațional finanțat prin programul Erasmus+, sub prioritatea 3 “Sprijin pentru reforma politicilor publice”. Acest proiect este derulat în consorțiu, prin colaborarea a 16 organizații partenere din 5 State Membre ale Uniunii Europene (Austria, Belgia, Spania, Bulgaria și România) și are ca scop pregătirea profesorilor debutanți din mediile vulnerabile pentru cariera de profesor. În România, proiectul NEST este derulat în parteneriat de Teach for Romania și Ministerul Educației, cu sprijinul financiar al Uniunii Europene.

     

    În cadrul proiectului, profesorii debutanți, cu nu mai mult de 4 ani de experiență la catedră, au parte, timp de un an, de un profesor mentor, care îi va observa la clasă și îi va sfătui cu soluții practice pentru a-i ajuta să își îmbunătățească modul de predare. Programul include 4 ani de proiect, dintre care 2 ani sunt alocați programului de mentorat pentru două cohorte de profesori (un an pentru fiecare cohortă), iar ultimul an este dedicat analizei impactului pe care l-a avut programul asupra profesorilor debutanți, interpretarea rezultatelor și dezbaterea lor la nivel național și european, în vederea implementării de soluții și măsuri care să susțină mai departe pregătirea profesorilor debutanți prjn programe de mentorat și orice alte măsuri care se dovedesc a fi benefice pentru integrarea lor cât mai ușoară în sistem, în mediile vulnerabile.

    ***

    Descriere Teach for Romania:

     

    Teach for Romania  este o organizație non-guvernamentală, care de 9 ani recrutează și pregătește oameni valoroși să devină profesori și învățători în școlile publice din România, pornind de la cele mai dificile comunități. La Teach for Romania, noi credem că fiecare copil din România are dreptul și poate să aibă parte de o educație de calitate, alături de un profesor sau un învățător care crede în el.

     

    În anul școlar 2022-2023, 130 de cadre didactice fac parte din programul nostru și predau în 113 școli, din 21 de județe. De asemenea, ne bucurăm că, din comunitatea noastră de 221 alumni, absolvenți ai programului, jumătate au ales să rămână la catedră în școli publice din România, dezvoltând și inovând cultura organizațională a acestora. Întreaga noastră comunitate de profesori ajunge astfel la aproximativ 20 000 de copii.