DoR și Ashoka România derulează un program de burse pentru jurnaliști care vor să producă jurnalism despre soluții. Cinci jurnaliști sau echipe de jurnaliști vor primi câte o bursă între 600 și 1.000 de euro net. Jurnaliștii selectați vor participa la un training  și vor primi mentorat din partea organizatorilor pe toată durata programului. Partenerii fondatori ai acestui program sunt UniCredit Bank și Lidl România. 

Jurnalismul orientat către soluții are următoarele caracteristici:
• Documentează soluții la probleme sociale cunoscute, care afectează un număr mare de oameni și care pot fi replicate în situații similare (cum pot instituții, administrații locale sau comunități adopta aceeași soluție, pentru aceeași problemă?); 
• Arată, cu dovezi, cum și de ce soluția respectivă funcționează (nu descrie doar intenția sau „cum ar trebui să fie”); 
• Arată și limitările respectivei soluții (nicio soluție nu e perfectă);
• Este un jurnalism riguros, bazat pe evidențe și date.

Nu se încadrează în această categorie poveștile de succes ale unui antreprenor sau organizații ale căror reușite depind de caracteristici personale, de specificul local al problemei sau de o soluție particulară, potrivită doar în acel caz. Mai multe despre jurnalismul despre soluții aici. 

Iată câteva exemple:
How a Beanch and a Team of Grandmothers Can Tackle Depression – Zimbabwe pilotează o metodă nouă de tratament pentru tulburările de sănătate mintală;
When Social Services Undermine Well-being – despre cum serviciile de asistență socială pot fi mult mai eficiente dacă încearcă să rezolve nevoile unei persoane în ansamblu, nu separat;
The Big Sleep – o echipă de medici din Congo testează noi medicamente pentru tratamentul bolii somnului, o maladie care îi face pe cei bolnavi violenți, afectează creierul și poate cauza moartea.

Pentru și mai multe exemple, consultă arhiva curatoriată și actualizată permanent a Solutions Journalism Network (SJN). 

Dacă dorești să aplici, îți recomandăm să pre-documentezi foarte riguros soluția pe care vrei să o expui, nu problema; să parcurgi acest pachet de resurse de la SJN și să participi la webminarul gratuit al SJN din luna martie. Aplicațiile care vor prezenta doar probleme sau intenții de rezolvare nu vor fi luate în considerare.

Cine poate aplica?
Toți jurnaliștii interesați să dezvolte materiale jurnalistice despre soluții, indiferent dacă sunt angajați la o instituție media, colaboratori sau freelance. La un proiect pot lucra una sau mai multe persoane. Un jurnalist (sau o echipă) poate depune o singură aplicație.
Procesul de aplicație cuprinde două etape: trimiterea aplicației scrise și un interviu telefonic cu cei aflați pe lista scurtă după prima etapă.

Ce înseamnă  ”material jurnalistic”?
Sunt binevenite materialele jurnalistice care se încadrează în oricare dintre categoriile: text, video, fotoreportaj, reportaj audio sau podcast. 

Ce cheltuieli acoperă și când se acordă bursa?
Valoarea bursei variază între 600 și 1.000 de euro net, în funcție de complexitatea poveștii și va fi decisă de juriu. Mărimea echipei nu contează în stabilirea cuantumului bursei.
Bursa acoperă toate tipurile de costuri asociate cu producția materialului jurnalistic: onorariul jurnalistului / membrilor echipei, costurile de producție (deplasare, cazare) etc. Jumătate din valoarea bursei va fi virată după anunțarea câștigătorilor, iar a doua parte după ce jurnalistul / echipa a finalizat materialul.

Care este calendarul de lucru? 
• 10 martie, ora 23:59: deadline pentru trimiterea aplicațiilor
• 25 martie: jurnaliștii selectați pentru etapa de interviu telefonic vor fi contactați. Dacă nu te numeri printre ei, înseamnă că ai părăsit competiția
• 25-29 martie: interviul telefonic
• 30-31 martie: anunțarea câștigătorilor
• 1 aprilie – 30 iunie: documentarea, scrierea și editarea materialelor
• iulie: publicarea materialelor

Cine face parte din juriu?
Juriul este alcătuit din: Cătălina Albeanu, editor digital DoR, Sorana Stănescu, managing editor DoR, Georgiana Ilie, redactor-șef Școala9, Cristian Lupșa, editor fondator DoR, Ciprian Stănescu, partnership manager Ashoka România și Paul Radu, director RISE Project și Ashoka Fellow.

În ce constă procesul de lucru?
Toți cei cinci jurnaliști vor primi mentorat din partea organizatorilor programului, indiferent de unde va fi publicat materialul final. În plus, jurnaliștii selectați vor beneficia în luna aprilie de un training cu Lucie Černá, editor și coordonator al proiectului de jurnalism despre soluții în Europa Centrală și de Est al publicației Transitions Online.

Unde vor fi publicate materialele?
Este de dorit (dar nu obligatoriu) ca jurnaliștii care aplică să aibă în minte o publicație potrivită pentru materialul lor. Dacă nu, vor identifica una în timpul procesului de lucru, împreună cu organizatorii competiției. 

Fiecare material publicat va fi în mod obligatoriu însoțit de mențiunea: „Documentarea materialului a fost posibilă datorită unei finanțări în cadrul proiectului „Jurnalism despre soluții”, susținut de UniCredit Bank și Lidl România și organizat de DoR și Ashoka România”. 

Cum aplici?
Pentru a completa formularul de aplicație, apasă aici. 
* Dacă ai întrebări despre procesul de aplicație le poți adresa până pe 8 martie la sorana.stanescu@decatorevista.ro.
 
Despre DoR
DoR e o publicație independentă care spune povești adevărate pentru a-și sprijini comunitatea să înțeleagă, să empatizeze, să descopere soluții și să acționeze. În ianuarie 2019, DoR și Ashoka România au organizat primele evenimente dedicate jurnalismului despre soluții din România, cu David Boardman, președintele Solutions Journalism Network și Jeremy Druker, redactor-șef Transitions Online și Ashoka Fellow.

Despre Ashoka România
Ashoka este cea mai mare organizație globală de susținere a inovației sociale și își propune să contribuie la crearea unei societăți în care fiecare cetățean este un agent al schimbării.

Despre Parteneri
Partenerii fondatori ai acestui proiect de burse sunt UniCredit Bank și Lidl România. UniCredit Bank crede în puterea minților creative de a găsi soluții antreprenoriale pentru a îmbunătăți viața comunităților și le susține prin programe de mentorat și training, amplificându-le astfel poveștile. Lidl România crede în responsabilitate ca valoare esențială pentru o companie care-și dorește sustenabilitate și sprijină anual numeroase proiecte de îmbunătățire a calității educației și mediului.