Prin intermediul proiectului “Pe locuri, fiți gata, start!- creșterea rezultatelor privind dezvoltarea timpurie a copiilor romi” derulat de Fundația Roma Education Fund (REF) România alături de partenerii săi – Fundația Ruhama, Asociația Divers, Asociația Centrul pentru Educație și Drepturile Omului (CEDO), Asociația Dreptate și Frăție, REF Ungaria, 570 de copii romi și ne-romi cu vârste cuprinse între 3 și 6 ani au avut pentru prima oară acces la un program de grădiniță adecvat.
Copiii și familiile lor din 11 localități dezavantajate din mediul rural - Ineu, Dumbrava, Șilindru (jud. Bihor); Huseni (jud. Sălaj); Deaj, Beica de Jos (jud. Mureș); Traian, Căzănești (jud. Ialomița); Budești, Gălbinași (jud. Călărași) și Românești (jud. Dâmbovița) - au beneficiat de pe urma proiectului care a facilitat participarea la educație timpurie prin reducerea și eliminarea barierelor. REF România și partenerii săi au oferit comunităților 14 grădinițe noi cu 14 echipe locale pregătite, 2.000 de jucării cu rol educațional, 14.000 de cărți, peste 200 de copii sunt/vor intra în clasa pregătitoare.
Cu ocazia încheierii proiectului început în decembrie 2014, peste 130 de experți educaționali, reprezentanți ai societății civile, autorități locale și centrale, reprezentanți ai ambasadelor, partenerii implicați și beneficiari ai proiectului educațional „Pe locuri, fiți gata, start!” s-au reunit astăzi, 27 aprilie 2017, la Biblioteca Națională a României pentru a dezbate importanța educației timpurii de calitate în comunitățile cele mai defavorizate.
În plus, au fost prezentate rezultatele analizei de impact a proiectului realizată de Banca Mondială printr-o metodă comparativă ce a ilustrat o creștere a participării la educația timpurie a copiilor din comunitățile din proiect de la 0 la 80% și creșterea aspirațiilor părinților pentru copiii lor de a termina cel puțin liceul în viitor cu 22 de procente. Studiul de impact a arătat că doar măsurile organizațiilor neguvernamentale nu sunt suficiente și este esențială colaborarea și parteneriatul cu instituțiile publice. Experții în educație din țară și internaționali și partenerii locali prezenți în sală au subliniat pe de o parte nevoia de abordare integrată și mai ales importanța dezvoltării resursei umane de la nivel local: părinți, educatori, facilitatori și alți actori cheie din comunitate.
“Educația este una dintre dimensiunile publice care poate întrerupe cercul vicios al inechității sociale. Depinde de fiecare dintre noi ca prin rolul pe care îl avem (de profesioniști, părinți, cercetători, educatori, profesori, lideri, membri ai comunității), să contribuim la modelarea acțiunilor publice pentru a asigura prin programele de educație un start bun în viața fiecărui copil”, a declarat Claudia Lixandru, directorul național al REF România.
În contextul în care în ultimele luni din ce în ce mai mulți angajatori reclamă probleme în identificarea de angajați pregătiți, dar în același timp trăim paradoxul de a fi una din cele mai sărace țări din Europa (25,4% rata sărăciei relative ), România începe să-și reorienteze atenția către cauze și soluții ancorate în gândirea pe termen lung și rolul educației în echilibrarea decalajelor de dezvoltare.
Dovezile la nivel internațional demonstrează că stimularea intelectuală timpurie a copiilor acasă și la grădiniță pune bazele dezvoltării abilităților socio-emoționale și cognitive ceea ce îmbunătățește șansele de succes socioeconomic ulterior în viață, în special pentru grupurile vulnerabile . Dacă 63% dintre copiii majoritari cu vârste între 3 și 6 ani beneficiază de educație preșcolară, doar 37% dintre cei romi sunt înscriși la grădiniță. Proiectul „Pe locuri, fiți gata, start!” lasă pentru generațiile viitoare un mic campus preșcolar cu 14 grădinițe noi și este unul din exemplele grăitoare care ne arată că accesul la educația timpurie de calitate, mai ales în zonele cele mai defavorizate este o parte esențială din soluție. Spre exemplu, prezența și frecvența la grădiniță a crescut de la zero la 80%. Prezența părinților, în special a mamelor, la activitățile denumite Cercul povestitorilor, unde învață să citească sau să spună povești cu ajutorul unor cărți speciale cu desene evocatoare, este, în medie, de aproape 85%.
“Când am început, oamenii nu aveau aproape niciun contact cu statul; educația și școala nu aveau nicio relevanță în viața lor de zi cu zi, fiind preocupați doar cum să supraviețuiască până în ziua următoare - o abilitate însușită de-a lungul anilor. Astăzi putem vorbi de o construcție bazată pe încrederea oamenilor în propria lor capacitate de a schimba lucrurile în bine, alocând, de această dată, o atenție specială investiției în educatie, în special pentru cei mici“ a subliniat Marian Daragiu, managerul proiectului „Pe locuri, fiți gata, start!”.
”Educația timpurie este foarte importantă pentru a facilita dezvoltarea pozitivă a fiecărui individ, iar educarea copiilor și a tinerilor este de asemenea despre asigurarea viitorului nostru și apărarea drepturilor omului. În Norvegia avem de mulți ani o abordare largă prin două structuri guvernamentale în colaborare cu societatea civilă și institute de cercetare care urmăresc îngrijirea și educarea copiilor și a tinerilor. Acesta este și unul din motivele pentru care am sprijinit acest proiect în România în parteneriat cu Roma Education Fund și partenerii lor, Banca Mondială și autoritățile locale. Este îmbucurător că autoritățile de la nivel local sunt deschise să preia și să continue accesul la grădiniță pentru copii” a declarat E.S Dna Tove Bruvik Westberg, Ambasador al Norvegiei în România.
“Este un privilegiu să fiu astăzi aici. Acest proiect a fost implementat cu succes de Roma Education Fund și de partenerii locali Fundația Ruhama, Asociația Divers, Asociația Centrul pentru Educație și Drepturile Omului (CEDO), Asociația Dreptate și Frăție, REF Ungaria. Banca Mondială a fost bucuroasă să asigure asistența tehnică pentru proiect. Vreau să subliniez importanța educației și a investiției în educație pentru eliminarea excluziunii sociale în comunitățile vulnerabile și mai ales în rândul minorității roma. În mod special vreau să subliniez importanța educației în primii ani din viață pentru că poate schimba destine așa cum am văzut deja exemple în proiectul Pe locuri, fiți gata, start!“, a menționat doamna Elisabetta Capannelli, Director de Țară pentru România și Ungaria, Banca Mondială.
Evenimentul a fost organizat cu sprijinul Bibliotecii Naționale a României.
Proiectul „Pe locuri, fiți gata, start! – creșterea rezultatelor privind dezvoltarea timpurie a copiilor romi” este finanțat prin Mecanismul Financiar Norvegian 2009 – 2014, RO25 - Combaterea sărăciei, printr-un grant din partea Norvegiei în valoare aproximativă de 2.800.000 de euro și implementat de Fundația Roma Education Fund (REF) România împreună cu partenerii săi, Fundația Ruhama, Asociația Divers, Asociația Centrul pentru Educație și Drepturile Omului (CEDO), Asociația Dreptate și Frăție, REF Ungaria, cu asistența tehnică a Băncii Mondiale.
Pentru mai multe detalii vizitați romaeducationfund.ro, www.readysetgo.ro, www.facebook.com/REFRomania
** Despre Mecanismul Financiar Norvegian **
Pentru informații oficiale despre Mecanismul Financiar Norvegian, accesați www.norwaygrants.org.
** Despre Fundația Roma Education Fund România (REF) **
REF România urmărește creșterea accesului cetățenilor români de etnie roma la sistemul educațional, în vederea atingerii scopului primordial al fundației, acela de reducere a decalajelor educaționale dintre cetățenii români de etnie romă și ceilalți.
www.romaeducationfund.ro | www.facebook.com/REFRomania | Telefon: 021.200.06.00