Prin intermediul acestei cercetari am urmarit realizarea unei radiografii a practicilor existente in domeniul resurselor umane si prezentarea unei imagini cat mai clare si reale cu privire la incluziunea femeii pe piata muncii. In acest sens, studiul a combinat cercetarea de birou cu metodele cantitative cu cele calitative pentru colectarea si analiza datelor referitoare la fenomentul discriminarii pe piata muncii, principalul obiectiv fiind acela de a identifica mecanismul de formare si de actiune a perceptiei stereotipe.
Lucrarea reprezinta rezultatul unei cercetari de teren care a implicat pe de-o parte o serie de 11 interviuri cu specialisti din domeniul resurselor umane, psihologiei muncii, asistentei sociale si antreprenoriatului, iar pe de alta parte componenta cantitativa prin colectarea si analiza a 104 chestionare completate de specialistii de resurse umane din companiile din regiunea Nord-Vest.
Interviurile individuale au contribuit la descrierea unei imagini de ansamblu privind conditia femeii pe piata muncii, identificarea dificultatilor ce stau in calea procesului de incluziune, angajare si promovare a femeii, precum si identiicarea oportunitatilor de incluziune. In acelasi timp, in perioada decembrie 2014 – ianuarie 2015, un numar de 1.340 de companii din regiune au fost selectionate pentru participarea la studiul cantitativ privind investigarea politicilor si programelor de incluziune si diversitate ale companiilor din industriile strategice pentru dezvoltarea locala. In urma etapei de selectare a companiilor dupa criteriul sediul/punctul de lucru in regiunea NV, cu activitate in cel putin unul dintre domeniile prioritare de dezvoltare si criteriul sector de activitate, 104 de reprezentanti ai companiilor au raspuns unui chestionar.
In cele trei componente ale studiului - cercetarea de birou, studiul calitativ si cel cantitativ au fost selectate trei teme importante de cercetare. Pentru o cercetare cat mai amanuntita fiecare tema a abordat o serie mai mare de subiecte, dupa cum urmeaza:
(1) Politicile de resurse umane ale angajatorilor locali: preocuparea fata de dezvoltarea capitalului uman pe piata locala a muncii;
(2) Politici si programe de incluziune a femeilor in companiile din regiunea Nord-Vest ; incluziune si diversitate vs. discriminare pe piata locala a muncii;
(3) Oportunitati, bune practici si recomandari pentru incluziunea economica a femeilor la nivel local.
Incercarea de a explica fenomenul discriminarii de gen nu doar prin barierele culturale (stereotipuri de gen), ci si prin contextul economic ne ajuta sa identificam mai clar si posibilele locuri in care se poate interveni pentru combaterea excluziunii. Contextul economic local nu este tocmai favorabil investitiilor in capitalul uman. Pe de o parte, industriile traditionale au devenit necompetitive ori si-au epuizat resursele naturale de care au depins, pierzand teren si generand somaj. Pe de alta parte, noile industrii care creeaza locuri de munca se pare ca isi stabilesc strategii de dezvoltare pe termen scurt, preferand sa foloseasca drept avantaj competitiv pe piata comunitara sau globala pretul scazut si nu calitatea fortei de munca locale. Acest lucru duce la o lipsa de interes pentru dezvoltarea de politici de resurse umane pe termen lung, in acord cu interesele de dezvoltare sustenabila ale comunitatilor locale.
Ghidul include si un raport al celor 8 mese rotunde organizate in cadrul proiectului, cu scopul facilitarii dialogului intre reprezentanti ai autoritatilor publice, manageri din companii, reprezentanti ai organizatiilor non-guvernamentalele, sindicatelor, patronatelor, camerelor de comert si industrie si asociatiilor de IMM-uri. Materialul de fata include sinteza celor 8 dezbateri, a argumentelor si concluziilor prezentate de actorii sociali participanti, demonstrand necesitatea unui sistem coerent si integrat de masuri pentru a conduce la rezultate semnificative.
Echipa proiectului Egalitate reala, nu conceptuala! multumeste tuturor celor care au participat la cercetare si care ne-au sprijinit in acest demers!
###
DESPRE PARTENERI
Asociatia JCI Active Citizens Cluj este o organizatie de tineri lideri, antreprenori si profesionisti afiliata retelei mondiale Junior Chamber International ce urmareste crearea de schimbari pozitive si durabile in societate si dinamizarea comunitatii clujene prin actiunile intreprinse in cele 4 arii: business, comunitate, dezvoltare personala si internationalism. Misiunea asociatiei este oferirea tinerilor antreprenori de oportunitati pentru dezvoltarea spiritului intreprinzator si calitatilor de lider, necesare succesului in afaceri si in viata.
Loop Operations este o companie de consultanta integrata in domeniul fondurilor europene, dezvoltand pana in prezent proiecte in valoare de peste 25 de milioane de euro. Prin intermediul celor 4 componente ale sale – Finance, Management, Skills si Communication – Loop Operations ofera consultanta in arii conexe, ghidand pas cu pas transformarea ideilor clientilor nostri in proiecte sustenabile, de la atragerea finantarii pentru implementare si pana la consultanta pentru management, formarea echipelor si promovare.
Centrul de Resurse pentru Cetatenie Activa (CRCA) este o asociatie nonprofit, a carei misiune este de a promova cetatenia activa prin sprijinirea implicarii, civismului si responsabilitatii. Scopul CRCA este promovarea si dezvoltarea cetateniei active, stimularea implicarii active a tuturor entitatilor (cetateni si organizatii), prin crearea de instrumente si programe care sa sprijine dezvoltarea sociala si economica durabila, inteligenta si incluziva a Romaniei.
Institutul Economic Roman este o organizatie non-guvernamentala, non-profit, infiintata cu scopul de a contribui la reducerea decalajelor de dezvoltare economica si sociala dintre Romania si celelalte state membre ale Uniunii Europene. IER, din pozitia de reprezentant al Investors in People, sustine formarea de noi mentalitati in randul organizatiilor, dar si a angajatilor, in ceea ce priveste egalitatea de gen si ofera organizatiilor din Romania, oportunitatea de a implementa buna practica internationala ”Investors in People” de crestere a performantei prin oameni.
Asociatia pentru Promovarea Economiei Cunoasterii este o organizatie neguvernamentala ce are ca scop promovarea conceptelor specifice economiei cunoasterii in randul tinerilor din Romania, pentru sustinerea dezvoltarii durabile a mediului economic, antreprenorial, social si cultural din Romania, in contextul integrarii in Uniunea Europeana. Organizatia si-a propus sa actioneze ca o platforma de sprijinire a tinerilor intreprinzatori din Romania care doresc sa realizeze proiecte urmarind dezvoltarea economiei si societatii romanesti.