In contextul socio–economic actual, scoala romaneasca intampina dificultati in adaptarea elevilor la conditiile de viata. Desi inca nu figureaza in programa scolara, abilitatile de viata tind sa se impuna ca o disciplina luata in seama in egala masura de elevi si de parinti.
Ghidul ”Metode si instrumente pentru dezvoltarea abilitatilor de viata la clasa” vine in intampinarea dorintei dascalilor de a dezvolta deprinderi practice ale elevilor. Ghidul, pus gratuit la dispozitie online tuturor persoanelor interesate, a fost realizat in cadrul proiectului strategic “Metode inovative in formarea cadrelor didactice pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor”, implementat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (MECTS), in parteneriat cu Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC) si International Child Development Initiatives (ICDI), intre 2008–2011, cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.
Elevii romani se confrunta cu dificultati de adaptare la viata independenta de mediul familial sau scolar. Diferenta dintre teorie si practica reprezinta un obstacol considerabil pentru multi dintre ei. Metodele nonformale pot reprezenta o solutie, insa nu toate cadrele didactice le folosesc. In aceasta situatie, initiativa de a crea ghidul de ”Metode si instrumente pentru dezvoltarea abilitatilor de viata la clasa” se bucura de rezultate incurajatoare. Cadrele didactice implicate in proiectul “Metode inovative in formarea cadrelor didactice pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor” s-au declarat dornice sa utilizeze cunostintele dobandite de-a lungul celor 3 ani de proiect.
Proiectul implementat intre anii 2008 – 2011 de MECTS, in parteneriat cu FDSC si ICDI, si-a propus un obiectiv ambitios, acela de a moderniza sistemul de educatie si formare initiala si continua prin imbunatatirea formarii personalului didactic din invatamantul preuniversitar. Ce ar putea sa impiedice un profesor de fizica sa demonstreze elevilor sai utilitatea cunoasterii parghiilor, electricitatii, lucrului mecanic sau fortei centrifuge? Ce ar putea presupune pentru o scoala transformarea orelor predominant teoretice in ore cu caracter aplicat la ce se intampla in jurul nostru?
Creativitatea si spontaneitatea copiilor sunt elemente la fel de importante in educatie ca si acumularea de informatie, pentru ca ele sunt cele care le vor permite elevilor sa aranjeze date care pot parea seci astfel incat ele sa capete semnificatie.
Ghidul este structurat in 4 capitole menite sa ofere cadrelor didactice toate informatiile necesare dezvoltarii abilitatilor de viata ale elevilor. Primul capitol se constituie intr-un ”Ghid teoretic pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor”, care ofera cadrelor didactice detalii cu privire la conceptul de ”abilitati de viata” si pasii concreti de dezvoltare a abilitatilor de viata la clasa. Urmatoarele 3 capitole contin idei de activitati si proiecte destinate ciclului primar, gimnazial si respectiv liceal. Aceste idei de activitati nu sunt limitative, ci dimpotriva – autorii doresc ca prin intermediul lor sa motiveze cadrele didactice pentru a-si crea propriile activitati de dezvoltare a abilitatilor de viata, in functie de nevoile elevilor. Ultimul capitol cuprinde cateva demersuri de succes actuale in domeniul dezvoltarii abilitatilor de viata in Romania.
Ghidul este disponibil gratuit si poate fi accesat de aici.
Proiectul “Metode Inovative in formarea cadrelor didactice pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor” a facilitat derularea a peste 80 de programe si activitati de dezvoltare a abilitatilor de viata ale elevilor. Peste 1000 de cadre didactice au participat la cursul de dezvoltare a abilitatilor de viata ale elevilor, constituit din 2 module a cate 3 zile fiecare. In cei 3 ani de proiect au fost elaborate atat ghidurile metodice cat si un studiu de analiza privind identificarea abilitatilor cheie de viata necesare elevilor. Un pas urmator, concret, va fi propunerea unui curriculum optional de ”Dezvoltarea abilitatilor de viata” destinat elevilor din ciclul gimnazial. Mai multe informatii despre proiect puteti obtine la adresa de e-mail abilitati@copiisitineri.ro.
***
Despre Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile
Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC) este o organizatie neguvernamentala, independenta, infiintata in anul 1994, la initiativa Comisiei Europene. FDSC este o “organizatie pentru organizaÈii”, un sustinator al sectorului neguvernamental. FDSC considera ca nivelul de dezvoltare este un indicator pentru starea comunitatii in care cetatenii traiesc.
Misiunea FDSC este de a dezvolta capacitatea organizaÈiilor societaÈii civile de a acÈiona eficient in interesul comunitaÈilor. FDSC lucreaza cu ONGurile pentru ca, in final, schimbarea in bine sa se produca la nivelul fiecarei comunitati Èi a fiecarui individ.
Contact presa
Ileana Timofte Coordonator Comunicare si Diseminare
0753 834 716
Ileana.timofte@fdsc.ro
www.fdsc.ro
www.stiriong.ro
www.ies.org.ro
www.copiisitineri.ro
Ghidul ”Metode si instrumente pentru dezvoltarea abilitatilor de viata la clasa” vine in intampinarea dorintei dascalilor de a dezvolta deprinderi practice ale elevilor. Ghidul, pus gratuit la dispozitie online tuturor persoanelor interesate, a fost realizat in cadrul proiectului strategic “Metode inovative in formarea cadrelor didactice pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor”, implementat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (MECTS), in parteneriat cu Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC) si International Child Development Initiatives (ICDI), intre 2008–2011, cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.
Elevii romani se confrunta cu dificultati de adaptare la viata independenta de mediul familial sau scolar. Diferenta dintre teorie si practica reprezinta un obstacol considerabil pentru multi dintre ei. Metodele nonformale pot reprezenta o solutie, insa nu toate cadrele didactice le folosesc. In aceasta situatie, initiativa de a crea ghidul de ”Metode si instrumente pentru dezvoltarea abilitatilor de viata la clasa” se bucura de rezultate incurajatoare. Cadrele didactice implicate in proiectul “Metode inovative in formarea cadrelor didactice pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor” s-au declarat dornice sa utilizeze cunostintele dobandite de-a lungul celor 3 ani de proiect.
Proiectul implementat intre anii 2008 – 2011 de MECTS, in parteneriat cu FDSC si ICDI, si-a propus un obiectiv ambitios, acela de a moderniza sistemul de educatie si formare initiala si continua prin imbunatatirea formarii personalului didactic din invatamantul preuniversitar. Ce ar putea sa impiedice un profesor de fizica sa demonstreze elevilor sai utilitatea cunoasterii parghiilor, electricitatii, lucrului mecanic sau fortei centrifuge? Ce ar putea presupune pentru o scoala transformarea orelor predominant teoretice in ore cu caracter aplicat la ce se intampla in jurul nostru?
Creativitatea si spontaneitatea copiilor sunt elemente la fel de importante in educatie ca si acumularea de informatie, pentru ca ele sunt cele care le vor permite elevilor sa aranjeze date care pot parea seci astfel incat ele sa capete semnificatie.
Ghidul este structurat in 4 capitole menite sa ofere cadrelor didactice toate informatiile necesare dezvoltarii abilitatilor de viata ale elevilor. Primul capitol se constituie intr-un ”Ghid teoretic pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor”, care ofera cadrelor didactice detalii cu privire la conceptul de ”abilitati de viata” si pasii concreti de dezvoltare a abilitatilor de viata la clasa. Urmatoarele 3 capitole contin idei de activitati si proiecte destinate ciclului primar, gimnazial si respectiv liceal. Aceste idei de activitati nu sunt limitative, ci dimpotriva – autorii doresc ca prin intermediul lor sa motiveze cadrele didactice pentru a-si crea propriile activitati de dezvoltare a abilitatilor de viata, in functie de nevoile elevilor. Ultimul capitol cuprinde cateva demersuri de succes actuale in domeniul dezvoltarii abilitatilor de viata in Romania.
Ghidul este disponibil gratuit si poate fi accesat de aici.
Proiectul “Metode Inovative in formarea cadrelor didactice pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor” a facilitat derularea a peste 80 de programe si activitati de dezvoltare a abilitatilor de viata ale elevilor. Peste 1000 de cadre didactice au participat la cursul de dezvoltare a abilitatilor de viata ale elevilor, constituit din 2 module a cate 3 zile fiecare. In cei 3 ani de proiect au fost elaborate atat ghidurile metodice cat si un studiu de analiza privind identificarea abilitatilor cheie de viata necesare elevilor. Un pas urmator, concret, va fi propunerea unui curriculum optional de ”Dezvoltarea abilitatilor de viata” destinat elevilor din ciclul gimnazial. Mai multe informatii despre proiect puteti obtine la adresa de e-mail abilitati@copiisitineri.ro.
***
Despre Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile
Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC) este o organizatie neguvernamentala, independenta, infiintata in anul 1994, la initiativa Comisiei Europene. FDSC este o “organizatie pentru organizaÈii”, un sustinator al sectorului neguvernamental. FDSC considera ca nivelul de dezvoltare este un indicator pentru starea comunitatii in care cetatenii traiesc.
Misiunea FDSC este de a dezvolta capacitatea organizaÈiilor societaÈii civile de a acÈiona eficient in interesul comunitaÈilor. FDSC lucreaza cu ONGurile pentru ca, in final, schimbarea in bine sa se produca la nivelul fiecarei comunitati Èi a fiecarui individ.
Contact presa
Ileana Timofte Coordonator Comunicare si Diseminare
0753 834 716
Ileana.timofte@fdsc.ro
www.fdsc.ro
www.stiriong.ro
www.ies.org.ro
www.copiisitineri.ro