Asociația ViitorPlus anunță rezultatele celei de-a IX-a ediții a programului educațional “ecOprovocarea”, ce are ca obiective principale motivarea, îndrumarea tinerilor pentru a deveni noi lideri în domeniul protejării mediului și îmbunătățirea stării naturii în comunitățile din care aceștia fac parte.
 
Peste 14.600 de elevi și profesori voluntari din 50 de licee, în 26 de județe, au participat în anul școlar 2018-2019 la cea de-a IX-a ediție a programului “ecOprovocarea” și au derulat activități de protejare a mediului, precum: plantări de arbori, colectare selectivă a deșeurilor reciclabile, curățarea spațiilor verzi, târguri cu schimb de produse reutilizabile, campanii de conștientizare.
 
Împreună au reciclat 121.600 kilograme de deșeuri, au plantat aproape 43.000 de puieți, au strâns peste 2.000 de saci de deșeuri din areale naturale, au derulat 305 campanii de conștientizare a importanței unui stil de viață ecologic, au organizat aproape 290 de târguri de economie circulară, adică aproape 14 mii de obiecte care au fost refolosite în loc să fie aruncate.
 
Povestea ecOprovocarea începe în anul 2010 când, în comunitățile Călărași și Sălaj, la inițiativa TenarisSilcotub, ViitorPlus a conceput și organizat proiectul “Cluburile ecOprovocarea Călărași și Sălaj” menit să susțină tinerii pe termen lung pentru a dobândi cunoștințe, abilități și valori pentru dezvoltare durabilă și dezvoltare personală și a le transforma într-un stil de viață sustenabil.
 
Anul acesta, au participat elevi și profesori din 7 licee din Călărași și Sălaj. Liceele din județul Sălaj s-au mobilizat exemplar la categoria activitățile de împădurire și au câștigat primele 3 premii, Liceul O. Goga, din Jibou, fiind pe primul loc. În Călărași, s-a remarcat Liceul Teoretic M. Eminescu, datorită echipelor conduse de către două eleve pasionate de protecția mediu, câștigând detașat, cu punctaj dublu față de locul II, pentru activitățile de igienizare și târgurile cu schimb de produse reutilizabile organizate.
 
“EcOprovocarea pentru mine a reprezentat mult mai mult decât un concurs educațional. A reprezentat multă muncă în a-i face pe colegii mei să conștientizeze impactul nostru asupra mediului. Am învătat că unde-s mulți și natura înflorește prin activitățile de ecologizare și plantare.[…]Am reușit să-mi dezvolt abilitățile de leadership, lucrul în echipă, comunicare și managementul proiectelor, abilități care mi-au fost de folos în misiunile pe care le-am avut ulterior.”, își amintește cu plăcere Roxana Șerban, tânăra din Zalău, care a participat în edițiile I, II și III ale programului ecOprovocarea și care a continuat studiile la Facultatea de Ingineria Mediului, din Cluj. Vezi aici întregul testimonial...
 
Activitățile practice de protejare a mediului organizate de elevii și profesorii selectați, alături de voluntarii atrași de aceștia, sub îndrumarea unor coordonatori locali ai ViitorPlus, și participarea la atelierele non-formale despre problemele actuale de mediu au adus în timp impactul dorit și au determinat extinderea programului la nivel național.
 
Astfel, a luat naștere în anul 2016 “Concursul național ecOprovocarea” – în care s-au putut înscrie liceeni de pretutindeni. În anul școlar 2018-2019, au participat în Concursul național echipe de elevi și profesori din 43 de licee, în 24 de județe, activitatea fiind susținută de partenerul principal Raiffeisen Bank, prin Programul de granturi „Raiffeisen Comunități” 2018 și de partenerul educațional Eximtur. Cele mai bune rezultate au fost obținute de Colegiul Național I.C. Brătianu din Pitești, răsplătit cu un premiu în valoare de 10.000 lei, oferit de Eximtur. 
 
Alina S. și Daniela R., eleve ale  Colegiului M.Cantacuzino din Sinaia, care au participat la toate cele 3 ediții ale Concursului Național, împărtășesc din experiența lor „Acest concurs ne-a determinat să ne înscriem 3 ani la rând în categoria reciclare și să demonstrăm tuturor că implicându-ne putem păstra lumea mai curată.[…] Dacă înainte viața noastră se învârtea în jurul plictiselii vieții de licean, după ce ne-am înscris în concurs, ea a devenit mult mai animată, mai colorată, mai frumoasă de povestit. […] Noi suntem pe cale să terminăm liceul…plecăm cu amintiri de neiutat din timpul concursului, cu experiențe de povestit din cadrul taberei, plecăm cu convingerea că există speranță pentru un viitor mai bun. Cu toții avem o datorie morală față de natură, de planetă, de casa noastră”. Vezi aici întregul testimonial...
 
Elevii câștigători și profesorii îndrumători atât din cadrul “Cluburilor ecOprovocarea Călărași și Sălaj”, cât și din “Concursul național ecOprovocarea”, în total 106 persoane, vor fi premiați cu locuri în “Tabăra de leadership pentru mediu ecOprovocarea” din luna august 2019. Valoarea totală a premiilor este de 124.000 de lei și a fost asigurată de TenarisSilcotub, Raiffeisen Comunități, Eximtur și L’Oreal.
 
Tabăra de leadership pentru mediu este cea de-a treia componentă a programului “ecOprovocarea” și completează parcusul educațional al elevilor, consolidează cunoștințele dobândite, abilitățile și valorile pentru dezvoltare durabilă și dezvoltare personală pentru a le transforma într-un stil de viață sustenabil. Câteva gânduri ale participanților la finalul Taberei din anul 2017: “Oameni faini cu idei și mai faine”, “Experiență frumoasă din care m-am găsit cu niște prieteni minunați”, “Foarte multă activitate și amintiri plăcute”. Vezi aici testimonialul https://www.youtube.com/watch?v=pFr_z_TphQk

Cei care doresc să consulte clasamentul final al Cluburilor și Concursului Național, îl pot accesa pe www.ecoprovocarea.ro. De asemenea, toți profesorii care doresc să predea ateliere non-formale despre protecția mediului, pot descărca gratuit toate materialele educaționale (plan de lecție, materiale auxiliare) folosite în programa ecOprovocarea https://www.ecoprovocarea.ro/resurse-profesori/ .
 
***
Despre ViitorPlus
ViitorPlus – asociația pentru dezvoltare durabilă – este o organizație non-profit cu o experiență de 12 ani în dezvoltarea de programe de antreprenoriat social, educație pentru mediu, voluntariat și infrastructură de mediu. Principalele programe derulate sunt Adoptă un copac, Atelierul de Pânză, Recicleta, Harta Reciclării, ecOprovocarea, BirouEco, Bigăr - amenajare eco-turistică, Regenesys. Viziunea ViitorPlus: "Redescoperim împreună legătura cu natura şi investim în ceea ce lăsăm în urma noastră". Pentru mai multe informaţii, vizitaţi pagina web: www.viitorplus.ro
 
Despre Tenaris Silcotub
TenarisSilcotub – divizia de producție a Tenaris în România – este cel mai important producător român de țevi fără sudură de diametre mici, utilizate în diverse aplicații din industriile energiei, mecanică și auto. Cu o echipă de aproape 2.000 de oameni în România, TenarisSilcotub are unități de producție la Zalău, Călărași și Câmpina. Prin programele sale de responsabilitate socială, compania investește în educație, sănătate și mediu. l fb.com/TenarisSilcotub l

Despre Raiffeisen Bank și programul de granturi:
Raiffeisen Bank este o banca universală de top pe piața românească, care deservește 2 milioane de clienți persoane fizice, aproximativ 100.000 de IMM-uri și 5.600 de corporații. Din 2011, banca derulează anual Programul de granturi Raiffeisen Comunități pentru a sprijini ințiative de responsabilitate socială și a îmbunătăți nivelul de trai din România.
 
Despre Eximtur
Compania de călătorii EXIMTUR, înființată în 1993, deţine 21 de agenții proprii sau francizate, în 15 orașe din România. Activitatea companiei este organizată în patru divizii: business travel și organizare evenimente (www.eximtur.ro/business), leisure travel (www.eximtur.ro), incoming (www.romaniaforall.com) și școala de turism. Divizia EXIMTUR BUSINESS este prezentă în patru centre urbane importante: București, Cluj-Napoca, Timișoara și Sibiu.
 
În anul 2018, Compania de Călătorii EXIMTUR a înregistrat un volum total de vânzări de peste 66 milioane de euro, în creștere cu peste 20% față de 2017, și a plătit statului român taxe şi impozite în valoare de peste 1 milion de euro. 

Despre L’Oréal România
L’Oréal România, parte a grupului L’Oréal, care se dedică frumuseții de peste 105 ani, are o istorie de 22 de ani pe piața locală. Cu portofoliul său unic de 21 de branduri internaționale diverse și complementare, L’Oréal România este unul dintre liderii pieței locale de cosmetice, prezent în toate canalele de distribuție: mass market, magazine, farmacii și drogherii, saloane, travel retail și branded retail.