Astfel se continua interdictia oricarei activitati economice si de locuire pe suprafata de impact a proiectului minier, chiar daca acesta a fost respins de Parlamentul Romaniei si nu constituie o alternativa viabila de dezvoltare a zonei.
 
Ca urmare a cererilor formulate in scris de mai multe persoane interesate privind transmiterea in copie a intregii documentatii, Primaria a transmis raspunsuri in care se arata ca analiza studiilor este posibila exclusiv la sediul institutiei. Documentatia are o natura tehnica, pentru studiul si intelegerea careia sunt necesare cunostinte de specialitate din vaste domenii. Transmiterea de comentarii din partea publicului necesita obtinerea de consultanta tehnica de la persoane avizate si timp suficient pentru formularea unor observatii critice si pertinente. De asemenea, potrivit metodologiei in vigoare privind consultarea publicului pentru documentatii de urbanism, Primaria avea obligatia sa puna la dispozitia publicului o varianta non-tehnica, deci accesibila oricui, a planului urbanistic, alaturi de intreaga documentatie tehnica.
 
Era de asemenea obligatia primariei sa publice pe situl propriu de internet aceste informatii. In procesul de avizare al noului PUG, aceasta etapa este cea mai importanta din punctul de vedere al participarii publicului. Ulterior, documentatia insotita de sugestiile si comentariile publicului va fi supusa avizarii mai multor autoritati judetene si nationale in vederea obtinerii avizelor de specialitate.
 
Prin faptul ca Primaria restrange pana la anihilare posibilitatea publicului de a studia temeinic aceasta documentatie si de a face pe marginea ei comentariile si contestatiile pe care le considera necesare, va duce la avizarea documentatiei de catre autoritatile aratate fara ca pozitia membrilor si organizatiilor societatii civile interesate sa fie luate in considerare. In mod firesc, in aceasta etapa toate optiunile privind urbanismul Rosiei Montane ar trebui sa fie deschise, iar documentatia tehnica sa poata fi modificata ingloband opiniile exprimate in mod legal si democratic de publicul interesat.
 
Planurile de urbanism de la Rosia Montana – Planul de Urbanism General (PUG) si Planul de Urbanism Zonal pentru Zona de Dezvoltare Industriala Rosia Montana Gold Corporation (PUZ) au fost finantate de catre RMGC si supuse aprobarii Consiliului Local Rosia Montana in iulie 2002. Incepand de atunci, planurile de urbanism ale RMGC au blocat numeroase initiative locale de dezvoltare a unor afaceri private in turism, agricultura, servicii, etc, deoarece planurile au interzis orice noua constructie pe teritoriul amintit, inclusiv pe terenuri proprietate privata. 
 
Inca de la aprobarea lor, planurile de urbanism au fost contestate de Campania Salvati Rosia Montana, date fiind ilegalitatile flagrante prin care aceste planuri au ajuns sa produca efecte, existand inclusiv hotarari irevocabile(1)  ale instantelor de anulare a acestora. In acest context, adoptarea noului PUG in forma actuala este inadmisibila pentru membrii Alburnus Maior din Rosia Montana. 
 
“Noul PUG este un document cu totul dedicat si bazat pe initiativele nematerializate ale unui singur investitor privat, ceea echivaleaza cu privatizarea unei localitati, cu inducerea unor dezavantaje majore la nivel regional si national. Privarea publicului de accesul de la informatii amplifica gravitatea acestor aspecte si incalca drepturile cetatenilor din localitate care doresc o dezvoltare durabila a zonei”, a comentat Stefania Simion, consilier juridic Alburnus Maior. 
 
Pentru informatii suplimentare: Stefania Simion, mobil: 0741-137266, email: alburnusmaior@ngo.ro

_____________________
(1) Curtea de Apel Alba Iulia, dosar nr 5159/107/2010