Asociația MaiMultVerde a sărbătorit Ziua Dunării prin numeroase evenimente comunitare, alături de parteneri săi din orașele implicate în programul multianual „Cu Apele Curate”, desfășurat cu susținerea Lidl România.  

Noua barieră plutitoare va colecta deșeurile aduse de râul Cerna


Împreună cu Asociațiile Ape fără Plastic și Mod of Life, precum și cu Administrația Bazinală de Apă Banat, Asociația MaiMultVerde a instalat pe râul Cerna, la Orșova, o barieră plutitoare, cu scopul de a opri și colecta deșeurile aduse de apă. Aceasta este cea de-a doua braieră plutitoare montată de Asociația MaiMultVerde, prima fiind cea de pe râul Jiu, de pe lacul de acumulare al barajului Ișalnița, aflat în apropierea municipiului Craiova. Bariera de pe Jiu a fost instalată în iunie 2020, iar până în prezent au fost colectate cu ajutorul acesteia 7 tone de deșeuri.

Barierele plutitoare, produse în Finlanda, sunt formate din cilindri din poliuretan care le asigură flotabilitatea. Experiența primei bariere, care s-a dovedit a fi o foarte bună soluție la problema poluării cu plastic a râurilor, a convins echipa asociației să o replice și pe alte râuri din România.  

Alături de Asociația Mod of Life, Asociația MaiMultVerde a desfășurat la Drobeta Turnu-Severin numeroase activități educative pentru toate vârstele, la care au participat sute de persoane – jocuri și ateliere tematice creative, expoziție foto stradală, flash mob, toate concepute special pentru a promova un comportament responsabil legat de prevenirea poluării cu plastic a apelor.

Ziua Dunării este o zi de sărbătoare în toate comunitățile riverane

Acțiuni similare au avut loc și în alte orașe înscrise în programul Cu Apele Curate – Cernavodă, Zimnicea, Oltenița, Turnu Măgurele, Giurgiu, Galați, Brăila.

„Dunărea este firul albastru care unește aceste orașe de pe malurile sale. Pentru toate aceste comunități, Ziua Dunării a fost un moment de bucurie în care oamenii s-au adunat pentru a descoperi sau a-și aminti împreună ce înseamnă Dunărea pentru fiecare dintre ei și cât de important este să o protejăm, să o păstrăm curată. A fost în egală măsură o zi în care ne-am concentrat pe componentele educativă și de advocacy la nivel local a programului, care sunt în continuare definitorii. Astfel, am organizat dezbateri despre importanța Dunării și despre soluțiile pe care le putem găsi împreună pentru a diminua poluarea cu plastic. S-a discutat despre rolul critic al autoritatilor locale, despre necesitatea transparentizării procesului decizional, precum și despre resposabilitatea cetățenilor de a dialoga și lucra cu autoritățile”
, a declarat Doru Mitrana, președintele Asociației MaiMultVerde.  

Acțiunile de Ziua Dunării fac parte din programul „Cu Apele Curate”, inițiat în 2019 ca un apel la implicare în combaterea și prevenirea poluării cu plastic a apelor din România, adresat membrilor comunităților și autorităților publice din localitățile riverane. Programul include igienizări, amenajări, activități și evenimente comunitare informativ-educative, desfășurate cu scopul de a împiedica deversările de deșeuri în fluviu și ulterior în Marea Neagră.

***
„Cu Apele Curate” este un program susținut de Lidl România, ce contribuie la obiectivele strategiei REset Plastic a Grupului Schwarz, din care retailerul face parte. Strategia REset Plastic cuprinde cinci zone de acțiune – de la evitarea folosirii plasticului în ambalaje și regândirea design-ului acestora, la reciclare și acțiuni de ecologizare, până la inovare și educare în domeniu.

Asociația MaiMultVerde implementează începând cu anul 2008 proiecte de protecția mediului în acord cu misiunea sa de a construi o cultură a responsabilității și voluntariatului pentru mediu în România. Unul dintre domeniile prioritare de acțiune îl constituie combaterea poluării cu plastic, asociația implementând în acest sens, de-a lungul anilor, o serie de proiecte și campanii educative sub sloganuri precum “Există viață după colectare” sau “Deșeurile nu sunt gunoaie”. În cadrul acțiunilor organizate de MaiMultVerde, voluntarii au colectat peste 360 tone de plastic din zone naturale precum păduri, albii de râu sau trasee turistice. Proiectele au vizat și autoritățile publice centrale și locale, prin activități specifice de advocacy menite să contribuie la îmbunătățirea politicilor publice în domeniu.

Lidl, parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de retail alimentar din Europa. Lidl este prezent în 32 de țări din întreaga lume și în prezent operează aproximativ 11.200 de magazine și peste 200 de centre logistice în 29 de țări la nivel mondial. Lidl este un smart discounter care le oferă clienților produse de cea mai bună calitate la cel mai bun preț. În spatele operațiunilor din magazine, din centrele logistice și din sediile centrale stau simplitatea și orientarea către eficiență. Design-ul și structura proceselor standardizate sunt asigurate de către Lidl Stiftung, cu sediul central de la Neckarsulm. În toate domeniile sale de activitate, Lidl este o companie care acționează cu responsabilitate față de oameni, societate și mediu. Pentru Lidl, sustenabilitatea este metoda prin care își îndeplinește, zi de zi, promisiunea cu privire la calitate.