Relatia dintre autoritatile statului si compania miniera ce isi propune la Rosia Montana exploatarea cu cianuri a celui mai mare zacamant auro-argentifer din Europa a fost mereu marcata de lipsa totala de transparenta. Refuzul acestor institutii, locale sau centrale, de a furniza informatia publica conform legii ridica numeroase suspiciuni referitor la impartialitatea cu care autoritatile trateaza procesul de avizare a operatiunilor companiei miniere. Acest refuz al autoritatilor poate fi justificat de gravele nereguli si posibile acte de coruptie de care ar putea fi acuzati diversi functionari si oameni politici.
Numeroase suspiciuni planeaza asupra activitatii autoritatilor locale si a raporturilor acestora cu compania miniera. Pentru a verifica veridicitatea acestor presupuneri, Mining Watch Romania, prin Centrul Independent pentru Dezvoltarea Resurselor de Mediu (CIDRM) a cerut copii dupa toate contractele de parteneriat public-privat, cu anexele aferente, in care sunt constituite ca parti Primaria Rosia Montana si/sau Consiliul Local Rosia Montana, pe de o parte si compania miniera, pe de alta parte. Raspunsul negativ venit de la primarie la aceasta cerere a citat parevederi din legea 544/2001, prevalandu-se de situatiile de exceptie in care aceasta lege ingradeste accesul liber al cetatenilor. Conform raspunsului institutiei, informatiile solicitate contin informatii cu caracter personal, iar publicitatea lor poate aduce atingere dreptului de proprietate intelectuala ori industriala sau principiului concurentei loiale.
In urma actiunii deschise la Tribunalul Cluj in aprilie 2013, prin sentinta numarul 14732 din 28 octombrie 2013 instanta obliga Primaria si Consiliul Local Rosia Montana sa furnizeze informatiile de interes public solicitate de CIDRM. Instanta a retinut ca doar secretele tehnice sau comerciale si aspectele confidentiale ale ofertelor/scrisorilor de intentie pot fi incluse in categoria informatiilor confidentiale si excluse de la accesul public. Dar acesta nu a fost cazul pentru ca in urma cererii formulate de CIDRM, primaria nu a pus la dispozitie nici un document. Primaria ar fi avut posibilitatea de a acorda accesul doar la anumite documente din procedura de atribuire, dar contractul incheiat, in integralitate, trebuie sa fie public.
Amintim aceea ca un contract de colaborare intre Comuna Rosia Montana si compania miniera incheiat in anul 2005 pentru dezvoltarea amplasamentului de stramutare Noua Rosia Montana a fost anulat de Tribunalul Alba in anul 2007 la cererea Asociatiei Alburnus Maior. Instanta retinea atunci grave nereguli in procedura de atribuire a contractului si faptul ca obligatiile pe care Comuna si le asuma ii depaseau atributiile prevazute de lege. De la acea data insa, numeroase alte colaborari intre autoritatile comunei si compania miniera au starnit suspiciuni de incalcare a legii si chiar de coruptie la nivel local. Cu titlu de exemplu, tot serviciul de paza al primariei la nivelul comunei este externalizat catre compania minera si tot aceasta a realizat recent lucrari de interventii asupra unor cladiri istorice din localitate aflate in domeniul public.
“Autoritatile incearca fara succes, se pare, sa ascunda orice relatii au avut cu compania miniera. Este fara indoiala ca aceste relatii ascund grave ilegalitati pe care cei vizati de eventuale anchete penale incearca sa le ascunda. In acest context, opacitatea institutiilor ce intra in contact cu procese de avizare a anumitor parti din proiectul minier nu face decat sa alimenteze si sa justifice neincrederea in onestitatea oficialilor romani. Declaratiile prin care liderii politici cer desecretizarea licentei de exploatare pot fi categorisite ca demagogie, tinand cont ca institutiile refuza accesul la informatii evident publice, cum ar fi parteneriatele public-private”, a declarat Tudor Bradatan, membru fondator al CIDRM.
„La toate cererile de acces la informatii formulate de noi in ultimul an pe tema Rosia Montana autoritatile ne-au raspuns ca informatiile sunt clasificate. Astfel au raspuns de exemplu Ministerul Culturii atunci cand am cerut acces la dosarele de includere a unor obiective pe lista tentativa UNESCO sau Dan Sova, fiul fostei avocate RMGC, atunci cand am cerut acces la documentele care prevad atributiile sale in cazul Rosia Montana. Ne judecam la momentul de fata cu toate aceste institutii,” a declarat Stefania Simion, coordonatorul juridic al Mining Watch Romania.
Pentru informatii suplimentare, va rugam, sa ne contactati la alburnusmaior@ngo.ro