Nouă proiecte care au vizat transformarea Capitalei într-un oraș bun de trăit, finanțări de 1,2 milioane lei, 500.000 de beneficiari direcți și indirecți și o comunitate de peste 100 de stakeholderi - acesta este bilanțul primului an de existență al Platformei de Mediu pentru București.

Inițiată de Fundația Comunitară București împreună cu ING Bank România, Platforma de Mediu pentru București este un program strategic care sprijină colaborarea între organizații non-profit, autorități publice, societate civilă, companii și cetățeni pentru crearea unei viziuni comune de mediu pentru oraș în vederea rezolvării problemelor complexe care afectează Capitala.

Soluții prioritizate pentru București, un oraș sufocat de construcții, mașini, poluare, gunoaie

Starea mediului din București a atins un nivel de urgență maximă, potrivit Raportului de Cercetare privind Starea Mediului în București, publicat în urmă cu un an. Rezultatele au relevat două probleme majore: cantitatea insuficientă, calitatea inadecvată și accesibilitatea inechitabilă a spațiilor verzi publice, pe de o parte, și lipsa unei strategii integrate pentru interconectarea naturii din mediul urban, pe de alta.

Bucureștiul este sufocat de construcții, mașini, gunoaie, de lipsa de verdeață, ceea ce contribuie la poluare, stres, creșterea temperaturii, spațiu restrâns pentru recreere și sport. Orașul are puține spații verzi, sub limita de 26 mp/locuitor impusă de legislație, ceea ce afectează calitatea vieții. În plus, cantitatea de deșeuri produsă într-un an depășește 1 milion de tone, iar apa de la robinet este folosită pentru băut de doar 36% din populație. Toate aceste informații au condus la elaborarea priorităților Platformei. Mai exact, plecând de la problemele identificate, au fost trasate proiectele declinate din obiectivele fiecărei piste de soluționări pe termen lung.

1,2 milioane de lei pentru 9 proiecte de mediu în Capitală

Îmbunătățirea calității spațiilor verzi existente și implicarea cetățenilor la întreținerea lor, amenajarea unor noi grădini și testarea unor soluții reziliente în contextul provocărilor climatice, accesibilizarea zonelor naturale urbane, interconectarea și protejarea lor, precum și monitorizarea poluării sunt primele direcții de acțiune ale Platformei de Mediu pentru București.

Valoarea totală a finanțărilor acordate până acum este de 1.221.944 lei. Alături de ING Bank România, care în 2021 a susținut exclusiv prima rundă de finanțare, la cea de-a doua rundă s-a alăturat și Fan Courier. În plus, în acest an, Green Point Management, Penny Market și Coca-Cola HBC au decis finanțarea proiectului „OPEN-a garden for all”

“Pentru orice locuitor al Bucureștiului, este evidentă urgența de a trăi într-un mediu mai bun și necesitatea unei intervenții din partea tuturor: societate civilă, companii,autorități.
În acest prim an, Platforma de Mediu pentru București  a reușit să construiască un cadru, să aducă problemele și o parte dintre soluțiile posibile pe masă și, înainte de toate, să creeze premisele pentru acțiunea colaborativă în societatea civilă, alături de un fond de finanțare care să sprijine inițiative valoroase.

Soluțiile aduse până acum de către partenerii ONG  își demonstrează impactul pozitiv asupra mediului. Datorită lor, a companiilor și a reprezentanților din partea autorităților care s-au alăturat și au susținut programul în acest prim an, putem spune cu încredere că avem premisele sănătoase pentru proiect strategic de mediu ce va contribui semnificativ și la o viață mai bine trăită în București”
, a declarat Alexandra Maier, Manager Sustenabilitate ING Bank România.

"Din ce în ce mai mulți oameni înțeleg că prosperitatea economică nu este suficientă pentru a face un oraș bun de trăit. Poluarea, zgomotul și lipsa integrării mediului natural în mediul urban ne-au adus la un moment de cotitură în care trebuie să redefinim locuirea în oraș. Problemele de mediu pe care bucureștenii le plătesc cu sănătatea, costurile întreținerii infrastructurii învechite de către administrația publică, bunăstarea angajaților și lipsa de predicitibilitate pe care companiile trebuie să o gestioneze, ne fac vulnerabili în fața crizei climatice.

Tranziția verde de care avem nevoie aduce provocări legate de costuri, schimbări de mentalitate și inovație. Avem ocazia să construim împreună un București cu adevărat sustenabil și echitabil, dar acest lucru necesită un efort colectiv pe termen lung. Ne uităm cu bucurie și speranță la prima aniversare a Platformei de Mediu și avem încredere în comunitatea pe care o construim. Îi invităm pe toți cei care doresc să contribuie la impactul colectiv de care capitala noastră are nevoie să se alăture.", a declarat Alexandru Oprița, Program Manager în cadrul Fundației Comunitare București.

București, un oraș bun de trăit.

Plecând de la Raportul de cercetare care a identificat problemele majore din București, a rezultat elaborarea unor proiecte (https://platformademediu.ro/media/platforma-de-mediu-pentru-bucuresti-implineste-un-an-de-la-lansare-9-proiecte-de-mediu-si-finantari-de-12-milioane-de-lei-pentru-un-oras-mai-bun-de-trait) care susțin îndeplinirea a 5 obiective de mediu:

  • Amenajarea unor trasee sportive sau de biodiversitate în zonele naturale urbane, care să faciliteze utilizarea a minim 100 hectare de spațiu verde: Natura dintre blocuri și Traversăm prin verde (inițiate de Asociația Parcul Natural Văcărești)
  • Adoptarea spațiilor verzi dintre blocuri pe minim 1000mp: Împreună în grădina de lângă bloc (Grupul de inițiativă Floreasca Civică)
  • Permacultură și recuperarea ecologică a solurilor degradate folosind compostarea de proximitate pe minim 1000mp: Roots grădini urbane (Asociația Culturalis)
  • Accesibilizarea spațiilor verzi existente aflate în proprietatea statului pe minim 1000mp: Verde citadin (Asociația CSR Nest), Împreună în grădina școlii (Grupul de inițiativă Cu Ochii pe Verde), Grădina cu povești (Asociația P.A.V.E.L), OPEN – A garden for all (ClimatoSfera)
  • Calitatea aerului: Aerlive.ro (Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis)

Pe lângă programe de granturi, Fundația Comunitară București a organizat ca facilitator 12 întâlniri comunitare extinse, la care au participat peste 100 de stakeholderi, pentru a dezbate subiecte legate de managementul spațiilor verzi, poluarea aerului și ecologie sonoră sau modificări legislative care impactează calitatea mediului din București și Ilfov. În comunitate s-au format trei grupuri de lucru interne (evenimente în spații verzi, suflante, legislație cu impact asupra spațiilor verzi), s-au facilitat două întâlniri între comunitate și Primăria Municipiului București și campanii de advocacy externe (www.centuraverde.ro).

 

***

 

Platforma de Mediu pentru București inspiră și mobilizează comunitatea bucureșteană să ia măsuri pentru un mediu mai sănătos și un oraș bun de trăit. Caracterul colaborativ și obiectivul de impact colectiv de mediu au atras atenția specialiștilor din domeniu și au fost recunoscute prin două distincții la Gala Green Report, ”Excelență în finanțarea proiectelor de mediu” și ”Excelență în leadership de mediu”.

 

Despre Fundația Comunitară București 

Fundația Comunitară București pune împreună donatori, ONG-uri sau grupuri de inițiativă pentru a dezvolta comunități în care să ne simțim ca acasă. Construiește mecanisme de donație, fonduri de finanțare sau incubatoare de idei pentru oraș. În 11 ani, a finanțat peste 700 de proiecte și burse din București și Ilfov, cu 3.9 milioane de euro. Fundația  Comunitară București este parte dintr-o mișcare națională, alături de alte 17 fundații comunitare  din țară. Pentru mai multe detalii, vizitați www.fundatiacomunitarabucuresti.ro

Despre ING Bank România

ING Bank România este parte a ING Group, instituție financiară internațională globală, care oferă servicii bancare unui număr de peste 38,4 de milioane de clienți individuali, companii sau instituții din peste 40 de țări. Înființată în 1994, ING Bank România este a patra bancă în top 10 bănci locale, conform activelor, și singura bancă cu creștere organică, fără achiziții de portofolii de clienți sau alte bănci.

Misiunea ING este aceea de a-i susține pe oameni să fie cu un pas înainte, în viață și în afaceri. În România, misiunea se reflectă în acțiunile de responsabilitate socială prin contribuția la pilonii strategici de sănătate financiară și protecția mediului, dar și prin implicarea în proiecte sociale ce își propun susținerea comunităților