Studiul privind utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare în București a pornit de la recunoașterea faptului că, în prezent, acest mijloc de deplasare este cu mult mai puțin folosit decât în alte capitale europene. Dincolo de suportul declarativ al populației pentru acest mijloc de deplasare bicicleta nu este luată, la modul real, în considerare ca alternativă la modalitățile curente de deplasare din București.
Deși peste 98% din participanții la sondaj apreciază că dezvoltarea acestui mijloc de deplasare ar fi un lucru bun sau foarte bun pentru București există o puternică reticență în utilizarea bicicletei. Adoptarea acestui mijloc de deplasare implică o schimbare, relativ amplă, la nivelul stilului de viață (schimbări privind utilizarea spațiilor de depozitare din gospodărie, a vestimentației, a securizării bicicletei, etc) de unde și o rezistență destul de mare față de utilizarea acestui mijloc de deplasare.
Motivul invocat pentru evitarea sau utilizarea limitată a acestui mijloc de deplasare este percepția generală cu privire la faptul că Bucureștiul nu este un oraș prietenos pentru utilizatorii de biciclete (94%).
Principalele bariere în calea utilizării bicicletei ca mijloc de deplasare sunt considerate a fi riscul de accidente (71% din respondenți au invocat acest motiv), poluarea din trafic (67%) și lipsa infrastructurii de parcare atât în zonele de destinație cât și în zonele de reședință (57%). Lipsa infrastructurii de parcare este asociată cu riscul crescut de a fi furată bicicleta, risc indicat de 88% dintre respondenți.
În ciuda acestor impedimente 75% din respondenți declară că își doresc să utilizeze bicicleta ca mijloc de deplasare. De precizat că, în cele mai multe cazuri, bicicleta este o alternativă la mersul pe jos și nu neapărat la utilizarea automobilului.
În prezent utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare nu are la bază o nevoie resimțită ca atare de bicicliști ci este o opțiune valorică bazată pe pasiunea pentru bicicletă și pe convingerea că utilizarea bicicletei este o dovadă de comportament responsabil față de mediu (reducerea poluării) și față de comunitate. Profilul socio-demografic al utilizatorilor de biciclete in trafic arată că aceștia sunt persoane cu studii superioare (86%), preponderent bărbați (76%), lucrează în sectorul privat (66%) și au vârsta cuprinsă între 25 și 35 ani.
Soluțiile pentru transformarea Bucureștiului într-un oraș mai prietenos pentru bicicliști vizează în principal patru paliere de intervenție:
Creșterea gradului de securitate în trafic prin a) dezvoltarea infrastructurii de piste pentru biciclete și b) educația conducătorilor auto pentru adoptarea unui stil de conducere protectiv pentru bicicliști. Dezvoltarea infrastructurii de parcare pentru biciclete atât în zonele de destinație cât și în zonele rezidențiale.
# Creșterea receptivității angajatorilor față de nevoile angajaților dispuși să folosească acest mijloc de deplasare (parcări securizate, vestiare și dușuri)
# Educarea populației pentru adoptarea acestui mijloc de deplasare.
# Proiect inițiat de Asociația Institutul Verde www.institutulverde.ro
# Promovarea bicicletei ca mijloc de deplasare este un proiect de “uniune municipală” fiind recunoscut ca prioritate de toate categoriile sociale.
# Avantajele promovării acestui mijloc de deplasare sunt multiple cele mai importante fiind scăderea poluării orașului, scăderea aglomerației din trafic și combaterea sedentarismului.
# Bucureștiul este însă perceput ca un oraș puțin prietenos pentru bicicliști.
# Cei ce au experimentat mersul cu bicicleta prin București au o părere mai moderată cu privire la cât de prietenos este orașul pentru bicicliști.
Percepția bicicliștilor cu privire la riscul de accidente este mult mai mică decât în cazul persoanelor care nu au experimentat mersul pe bicicletă prin București. Riscul de accidente este însă un sentiment puternic resimțit de 54% dintre cei ce utilizează bicicleta pentru deplasare urbană. Confortul mental de a nu te teme de un eventual accident la fiecare ieșire cu bicicleta este valabil pentru numai 12% dintre bicicliști.
Chiar dacă este pe ultimul loc în soluțiile indicate de respondenți încurajarea și sprijinirea populației pentru achiziționarea de biciclete este cel mai important factor ce are o influență directă asupra disponibilității de utilizare a acestui mijloc de deplasare. Potrivit datelor de sondaj 98% dintre cei ce merg cu bicicleta prin oraș au bicicletă. A avea bicicletă este principalul factor ce determină populația să o folosească în trafic.
Sondaj de opinie realizat pe un eșantion de 731 subiecți din București în perioada iunie –august 2017.
Sondaj de opinie realizat pe un eșantion de 731 subiecți din București în perioada iunie –august 2017.