În ultimele săptămâni, Asociaţia Colegiul Pacienţilor a primit sute de sesizări telefonice din partea cetăţenilor referitor la comunicarea defectuoasă a instituţiilor statului (DSP-uri, Grupul de Comunicare Strategică, Ministerul Sănătăţii) cu privire la circuite şi proceduri punctuale pentru persoanele infectate cu COVID 19.
Autorităţile fac apel la populaţie de aproximativ 5 luni să se informeze doar din surse oficiale şi credibile. În acest moment românii se pierd într-un labirint al site-urilor guvernamentale şi, din lipsă de informaţii structurate aglomerează liniile telefonice ale DSP-urilor.
Din păcate, Direcţiile de Sănătate Publică nu răspund la telefon cu zilele sau direcţionează oamenii către medicii de familie, iar medicii de familie la rândul lor îi sfătuiesc să sune la DSP-uri.
Oamenii sunt dezorientaţi şi panicaţi pentru că nu există circuite clare, nu stiu ce trebuie să facă, nu primesc răspunsuri de la autorităţi. Asociaţia Colegiul Pacienţilor a încercat fără succes în cursul zilei de ieri să ia legătura cu DSP Bucureşti şi cu Ministerul Sănătăţii pentru a clarifica aceste aspecte. Am sunat de peste 10 ori la Ministerul Sănătăţii la numarul afişat pe site pentru relaţii cu publicul, precum şi la DSP Bucureşti dar, din păcate, nu au răspuns la telefon.
Lipsa informaţiilor clare, simple, pe înţelesul tuturor şi mesajele contradictorii date de autorităţi sădesc neîncredere şi panică în rândul oamenilor.
Aceste erori de comunicare ale actualilor decidenţi arată lipsa unei culturi a comunicării guvernamentale, lipsa competenţelor în ceea ce priveşte gestionarea şi transmiterea informaţiei către populaţie.
Asociaţia Colegiul Pacienţilor solicită Guvernului României şi Ministerului Sănătăţii să transmită urgent şi public un ghid cu informaţii clare, punctuale pentru informarea populaţiei şi prevenirea răspândirii Covid 19.
Photo by National Cancer Institute on Unsplash