In principal, acestia au sesizat cazuri de abuz de tip bullying (48,90%). Solicitarile de consiliere psihologica au reprezentat totodata un procentaj semnificativ (42,14%) atat in ceea ce priveste fenomenul bullying, cat si probleme sentimentale, criza de identitate, nevoia de comunicare si relationare cu parintii, relatii de prietenie.
“Asociatia Telefonul Copilului atrage atentia asupra faptului ca tot mai multi copii si adolescenti care au apelat 116 111 anul trecut s-au confruntat cu probleme de natura psihologica. Comparativ cu anul 2014, numarul solicitarilor de consiliere psihologica s-a dublat, iar cele mai frecvente stari emotionale in care copiii au solicitat sprijinul specialistilor nostri au fost: depresia, amagirea, izolarea, stima scazuta, singuratatea, nefericirea in sanul familiei, frica, panica, stari cu efecte devastatoare asupra sanatatii psihice a copiilor. Este esential sa incurajam copiii sa vorbeasca despre problemele cu care se confrunta. despre maniera in care familia, societatea si tehnologia le influenteaza vietile. Ramanem la celalalt capat al firului pentru fiecare copil care are nevoie de sprijin si ne asteptam la o noua crestere semnificativa a acestui segment de cazuri, luand in considerare rezultatele inregistrate deja in primele 3 saptamani ale acestui an”, a declarat Catalina Surcel, director executiv, Asociatia Telefonul Copilului
Numarul total de apeluri inregistrate la 116 111 in anul 2015 a fost de 105.194, iar dintre acestea 7.745 reprezinta cazuri care au necesitat interventie si monitorizarea de lunga durata a specialistilor Asociatiei Telefonul Copilului, in colaborare cu reprezentantii institutiilor abilitate la nivel local.
Din numarul cazurilor in care a fost necesara interventia institutiilor abilitate, 40,58% au fost cazuri de abuz asupra copilului si violenta in familie, respectiv 3.143 de cazuri. Formele cele mai grave sesizate au fost: molestare fizica (40,71%), neglijare (31,65%) si abuz emotional (11,25%).
Referitor la consilierea psihologica, 2.713 astfel de cazuri au fost inregistrate la Telefonul Copilului 116 111 in anul 2015, dublu fata de anul anterior. Jumatate dintre cazurile care au necesitat consiliere psihologica (50,87%) au fost sesizate de adolescenti si s-au referit la situatii de bullying, probleme specifice adolescentei: probleme sentimentale, criza de identitate, manifestarea sentimentelor de excludere si dificultate in relationare. In anul 2014, pentru aceleasi situatii inregistrate, procentajul a fost de doar 17,56%. Alte problematici din aria psiho-emotionala care au necesitat consiliere psihologica de lunga durata se refera la: nevoia de comunicare a copiilor cu parintii (18,58%), nevoia unei relatii functionale copii-parinti (16,55%), suport in depasirea gandurilor extreme / potentiale acte extreme, in special cele suicidare (3,75%), totodata nevoia de sustinere a parintilor in depasirea unor probleme de comportament ale copiilor (10,25%).
Raportat la gen, fetele au sesizat anul trecut cele mai multe astfel de situatii (73,66%) si au avut varsta cuprinsa in categoriile: 16 – 18 ani (40,49%), 13 – 15 ani (22,93%) si 9 – 12 ani (10,24%). In ceea ce priveste baietii, acestia au avut varsta cuprinsa in categoriile: 13 – 15 ani (20,98%) si 16 – 17 ani (5,36%). 53,65% dintre copiii si adolescentii care au contactat 116 111 au manifestat la inceputul apelului stari emotionale negative (tristete, apasare, frica, singuratate, panica, furie), iar 46,35% au manifestat stari emotionale pozitive (speranta, optimism, curaj).
Solicitarile de consiliere juridica personalizata primite din partea parintilor au inregistrat un procentaj de 12,33% si s-au referit la: incredintarea minorului (60,21%), drepturile copilului (26,91%) si alocatii / prestatii sociale (12,88%).
Copiii si parintii au solicitat consiliere din partea specialistilor Asociatiei Telefonul Copilului si in mediul online, la adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro. 1.165 de solicitari de consiliere psihologica au fost inregistrate in mediul online: 90% dintre situatiile inregistrate din mediul online provin din partea preadolescentilor si adolescentilor, iar 10% din partea parintilor, rudelor sau altor persoane. Raportat la gen, fetele au efectuat cele mai multe sesizari online (68,46%) si au avut varsta cuprinsa in categoriile: 13 – 15 ani (39,87%), 16 – 18 ani (21,51%) si 9 – 12 ani (7,08%). 31,54% dintre baietii care au efectuat sesizari online au fost din urmatoarele categorii de varsta: 13 – 15 ani (17,40%), 16 – 18 ani (13,19%) si 9 – 12 ani (0,95%). Copiii au contactat online Telefonul Copilului referitor la imbunatatirea relatiei cu parintii (ca o particularitate fata de alti ani gestionarea relatiei cu parinti alcoolici) (37.93%), temeri legate de problemele asociate adolescentei, ganduri legate de planificarea viitorului si intentia de parasire a domiciliului familiei (34.60%), cazuri de abuz asupra copiilor (molestare fizica, abuz emotional, abuz sexual, neglijare, cersetorie, abuz de tip bullying), in procentaj de 16,14%, iar parintii pentru a solicita consiliere juridica privind violenta in familie, incredintarea copilului, respectarea in fapt a dreptului la vizita al copilului pentru parintele care are o astfel de hotarare judecatoreasca si probleme din mediul scolar in procentaj de 11,33%.
In ceea ce priveste mediul de provenienta, cele mai multe situatii au fost sesizate din mediul urban (42,48%), urmat de mediul rural (39,38%). In 18,14% dintre situatiile inregistrate la 116 111, apelantii nu au dorit sa mentioneze mediul de provenienta. Cele mai multe apeluri au fost inregistrate din regiunea Moldova (29,70%), urmata de Muntenia (21,13%), Transilvania (10,03%), Bucuresti (9,79%), Oltenia (9,62%), Dobrogea (3,43%) si Banat (2,52%). Apelantii au solicitat confidentialitate privind regiunea din care provin in 13,78% dintre situatii.
Cele mai multe cazuri au fost inregistrate din judetele: Vrancea, Teleorman, Dolj, Vaslui, Buzau, Constanta, Dambovita, Olt, Bacau, Iasi. Judetele cu cele mai putine situatii inregistrate au fost: Harghita, Salaj, Mehadinti, Covasna, Suceava, Alba, Tulcea, Maramures si Arad.
Multumim tuturor reprezentantilor mass media pentru toate materialele dedicate constant programului Telefonul Copilului in vederea asigurarii vizibilitatii numarului 116 111 in randul copiilor si parintilor, totodata le multumim pentru sprijinul acordat in promovarea campaniilor de adunare de fonduri ale Asociatiei Telefonul Copilului, ceea ce a facilitat tratarea cat mai multor cazuri de incalcare a drepturilor copilului.
116 111 este linia europeana de asistenta pentru copii, gestionata in Romania de Asociatia Telefonul Copilului si Telekom Romania. Apelul catre 116 111 este oferit gratuit de Telekom Romania si Telekom Romania Mobile Communications.
***
Asociatia Telefonul Copilului
Cu o experienta de 14 ani in domeniul protectiei drepturilor copilului si ale familiei, Asociatia Telefonul Copilului este singura organizatie neguvernamentala, non-profit, din Romania, care pune la dispozitia copiilor si parintilor o linie telefonica de asistenta la nivel national. 7 zile din 7, intre orele 08.00-00.00, Asociatia Telefonul Copilului raspunde apelurilor copiilor si parintilor la 116 111, numar armonizat european. In perioada 21 noiembrie 2001 – 21 ianuarie 2016, un numar total de 2.169.998 de apeluri a fost inregistrat de Asociatia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 59.124 de cazuri care au necesitat interventia institutiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Telekom Romania si Telekom Romania Mobile Communications. Pentru informatii detaliate legate de Asociatia Telefonul Copilului si activitatea acesteia, va rugam sa ne contactati la numarul de telefon: 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sa accesati website-ul organizatiei noastre www.telefonulcopilului.ro