In preajma lansarii ghidurilor solicitantilor si a ofertelor de acces la programele operationale aferente fondurilor structurale 2015-2020, Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice a lansat in dezbatere publica, in data de 5 august 2015, Ordonanta Guvernului pentru modificarea art.37 alin.(3) lit. e) din Legea asistentei sociale nr.292/2011, precum si abrogarea art.11 alin.(5) din Ordonanta Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.515/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Textul ordonantei poate fi citit aici.
Proiectul de Ordonanta va permite operatorilor economici cu scop lucrativ sa furnizeze servicii sociale si sa aiba acces la fonduri publice, inclusiv la fonduri structurale europene.
Fara a organiza o dezbatere care sa aduca la aceeasi masa toti actorii implicati in furnizarea serviciilor sociale, ordonanta schimba fundamental modul de organizare si functionare a sistemului de asistenta sociala, prin deschiderea pietei serviciilor sociale catre societatile comerciale. Nota de Fundamentare ce insoteste proiectul prevede in Sectiune a 6-a, privind consultarile efectuate in vederea elaborarii proiectului de act normativ, ca proiectul nu se refera la organizatiile neguvernamentale si ca nu este necesara consultarea acestora, desi procentul furnizorilor neguvernamentali de servicii sociale (asociatii si fundatii) din Romania reprezinta 49% din totalul furnizorilor acreditati.
Asociatiile si fundatiile ofera servicii unui numar de aprox. 200.000 de beneficiari la nivel national, persoane care apartin unor categorii de populatie aflate in situatii severe de saracie, marginalizare sau excluziune sociala. Aceste organizatii lupta de peste 15 ani pentru o sustinere financiara robusta a sectorului serviciilor sociale si au continuat sa ofere servicii de calitate in comunitati pe intreaga perioada de criza economica si austeritate din 2008-2014.
In conditiile in care sectorul serviciilor sociale este cronic subfinantat, iar furnizorii existenti abia reusesc sa mentina nivelul de finantare al serviciilor sociale la „cote de alarma”, accesul firmelor comerciale la fondurile structurale europene este total inoportun si ridica mari semne de intrebare.
Sase federatii si coalitii de organizatii neguvernamentale importante din Romania (cu peste 250 de organizatii membre) au solicitat printr-o scrisoare transmisa Ministrului Muncii, Rovana Plumb, retragerea imediata a proiectului de ordonanta de urgenta mentionat anterior. In Nota de fundamentare a acestui proiect se argumenteaza faptul ca deschiderea pietei de servicii sociale catre furnizorii de tip profit ar putea contribui “la cresterea gradului de absorbtie a fondurilor structurale”.
ONG-urile furnizoare de servicii sociale solicita, de asemenea, o dezbatere mai ampla asupra acestei schimbari structurale din domeniul serviciilor sociale si o analiza mai atenta asupra impactului pe care introducerea societatilor comerciale in randul furnizorilor de servicii sociale. O asemenea posibila decizie necesita si o pregatire corespunzatoare, cu implicarea atat a autoritatilor locale, dar si a actualilor furnizori de servicii sociale.
Mai mult, adoptarea unei Ordonante de Guvern pentru modificarea unei legi organice, Legea Asistentei Sociale, este neconstitutionala, incalcand art. 115 din Constitutia Romaniei nepermitand acest lucru, iar urgenta in cazul adoptarii unui OUG nu este una justificata.
Acest proiect contravine si recomandarilor Comisiei Europene care a sugerat in repetate randuri prudenta maxima statelor membre cu privire la finantarea publica a societatilor comerciale, in sectorul serviciilor sociale, acolo unde logica de tip profit nu se articuleaza cu nevoile de suport ale unor categorii foarte vulnerabile de populatie. Desi, furnizorii privati de tip profit trebuie sa existe pe piata si sa ofere servicii acelor persoane care isi pot permite sa plateasca costul lor, finantarea publica a acestor furnizori din fondurile structurale (cele aferente incluziunii sociale a persoanelor din categoriile cele mai vulnerabile) este total inacceptabila.
Scrisoarea deschisa este semnata de Confederatia Caritas Romania, Federatia Organizatiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC), Federatia Organizatiilor Neguvernamentale Furnizoare de Servicii Sociale (FONSS), Reteaua Dizabnet, Coalitia SenioriNet, Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC), Institutul de Politici Publice (IPP), CNASR si Centras.